Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysin vegaaninen Suomi? Olisiko mahdollista?

Vierailija
11.04.2021 |

Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen. Kaikki eläintuotanto alas, metsästys- ja kalastuskielto eikä enää villaa tai nahkaa saisi myydä missään. Olisiko mahdollista?

Kommentit (429)

Vierailija
401/429 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmäkin on vegaani, joten suosin vegaanisia eläimiä ruuassani.

Vierailija
402/429 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teille perkeleille enää riitä se että lihansyöntiä vähennetään tuntuvasti? Nyt te perkeleet olette jo unelmoimassa jostain täysin vegaanisesta maasta. Alkaako iso pyörä vähän heittää häh?

Itseäni ärsyttää vegaanien kapeakatseisuus ja se, kuinka sitä vegaaniutta hierotaan toisten naamaan. Ei riitä, että syö rauhassa omia vegaaniruokiaan vaan pitää ruokapöydän ääressä olla muille nipottamassa. Kaikki voi syödä vegaanista ruokaa, sopii kaikille ja on niin terveellistä jne. Tuttu saarna joka hetki. Ihan kuin keskustelisi ääriuskovaisen kanssa. Sama vegaanin järjestämissä juhlissa: kohteliaisuuksia kerjätään tyyliin "eikö maistukin paremmalta kuin lihaversio?" ja oikein selän takanakin ollaan vahtimassa, että syödään. Tämä oli minun kokemus vegaanin häistä.

Kerran elämässä olin vegaanin häissä ja pähkinöille ja soijalle allerginen sekä palkokasveille herkkä siskoni ilmoitti etukäteen allergiat. Mitään ei todellisuudessa huomioitu ja siskoni haukuttiin nirppanokaksi. Koko tarjoilu oli vegaaninen. Eipä siinä mitään, jos ei olisi mitään tofua tai lihankorvikkeita, vaan vaikkapa linssikeittoa tai tomaattikeittoa. Tai edes jotain lakto-ovoa muuten kasvisruokaa vierastaville. Kahvimaitokin olisi pelastanut tilanteen, mitä ei edes ollut tarjolla soijamaidon lisäksi. Kaurakermaan tehty mansikkakakku oli ok, aika makea tosin. Ei sitä pelkällä kakulla pärjännyt vaan kyllä tuollaisista häistä halusi äkkiä lähteä grillin kautta kotiin tai tilattiin hääpaikalle pizzat.

Jos tuo vegaani tulisi minun tai jonkun muun sekasyöjän luokse ja jättäisi vegaanin huomioimatta, niin mikähän äläkkä siltä syntyisi. Vegaani ei taas huomioi edes kahvimaidolla tai jollain lakto-ovovaihtoehdolla sekasyöjiä. Itse ihan kohteliaisuutta olen ostanut pienen kauramaitopurkin vegaania varten ja ostanut jotain vegaanista makeaa, kun on niin vieras maailma mulle vegaaninen leipominen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/429 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teille perkeleille enää riitä se että lihansyöntiä vähennetään tuntuvasti? Nyt te perkeleet olette jo unelmoimassa jostain täysin vegaanisesta maasta. Alkaako iso pyörä vähän heittää häh?

Tuttu saarna joka hetki. Ihan kuin keskustelisi ääriuskovaisen kanssa. Sama vegaanin järjestämissä juhlissa: kohteliaisuuksia kerjätään tyyliin "eikö maistukin paremmalta kuin lihaversio?" ja oikein selän takanakin ollaan vahtimassa, että syödään. Tämä oli minun kokemus vegaanin häistä.

Uskonnostahan vegaaniudessa  onkin kysymys. Ei vain ole sellaista yksiselitteistä messiaan henkilöitymää kuin monissa muissa, muuten samaa asiaa kyllä.

Vierailija
404/429 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää vegaanien kapeakatseisuus ja se, kuinka sitä vegaaniutta hierotaan toisten naamaan. Ei riitä, että syö rauhassa omia vegaaniruokiaan vaan pitää ruokapöydän ääressä olla muille nipottamassa. Kaikki voi syödä vegaanista ruokaa, sopii kaikille ja on niin terveellistä jne. Tuttu saarna joka hetki. Ihan kuin keskustelisi ääriuskovaisen kanssa. Sama vegaanin järjestämissä juhlissa: kohteliaisuuksia kerjätään tyyliin "eikö maistukin paremmalta kuin lihaversio?" ja oikein selän takanakin ollaan vahtimassa, että syödään. Tämä oli minun kokemus vegaanin häistä.

Kerran elämässä olin vegaanin häissä ja pähkinöille ja soijalle allerginen sekä palkokasveille herkkä siskoni ilmoitti etukäteen allergiat. Mitään ei todellisuudessa huomioitu ja siskoni haukuttiin nirppanokaksi. Koko tarjoilu oli vegaaninen. Eipä siinä mitään, jos ei olisi mitään tofua tai lihankorvikkeita, vaan vaikkapa linssikeittoa tai tomaattikeittoa. Tai edes jotain lakto-ovoa muuten kasvisruokaa vierastaville. Kahvimaitokin olisi pelastanut tilanteen, mitä ei edes ollut tarjolla soijamaidon lisäksi. Kaurakermaan tehty mansikkakakku oli ok, aika makea tosin. Ei sitä pelkällä kakulla pärjännyt vaan kyllä tuollaisista häistä halusi äkkiä lähteä grillin kautta kotiin tai tilattiin hääpaikalle pizzat.

Jos tuo vegaani tulisi minun tai jonkun muun sekasyöjän luokse ja jättäisi vegaanin huomioimatta, niin mikähän äläkkä siltä syntyisi. Vegaani ei taas huomioi edes kahvimaidolla tai jollain lakto-ovovaihtoehdolla sekasyöjiä. Itse ihan kohteliaisuutta olen ostanut pienen kauramaitopurkin vegaania varten ja ostanut jotain vegaanista makeaa, kun on niin vieras maailma mulle vegaaninen leipominen.

Olen vegaani ja mies on kasvissyöjä (syö nykyään kalaakin). Ratkaisimme omat häämme menemällä puolitiehen: vegaanisten tarjottavien rinnalle lakto-ovovaihtoehtoja sekä kahvimaito, joista jälkimmäisen puute olisi pilannut tunnelman. Joulunakin laitetaan tarjolle myös itse tehtyä munavoita vieraita varten, mutta muuten riisipuuro on tehty kookosmaitoon ja laatikot kaurakermaan. Mies ostaa joulukalansa itse, jota saa muutkin syödä. Pelkissä vegaanisissa tarjottavissa jo kahvimaito on pelastanut tilanteen, jos olen tarjonnut vegaanisesti leivottua mustikkapiirakkaa tai fudgeja. Mitään joko- tai -mielipiteitä jakavia ruokia en tarjoile kuten vaikkapa sitä tofua tai sieniruokia (ihan jo maitotuotteita sisältävänäkin ne jakaa mielipiteitä).

Vierailija
405/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu saarna joka hetki. Ihan kuin keskustelisi ääriuskovaisen kanssa. Sama vegaanin järjestämissä juhlissa: kohteliaisuuksia kerjätään tyyliin "eikö maistukin paremmalta kuin lihaversio?" ja oikein selän takanakin ollaan vahtimassa, että syödään. Tämä oli minun kokemus vegaanin häistä.

Uskonnostahan vegaaniudessa  onkin kysymys. Ei vain ole sellaista yksiselitteistä messiaan henkilöitymää kuin monissa muissa, muuten samaa asiaa kyllä.

Eiköpä noita messiasehdokkaitakin löytyne.

Vierailija
406/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs ne pellot sitten lannoitetaan, kun ei ole sitä tuotantoeläinten p*skaa käytettävissä?

Vierailija
407/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä juttu. Todellakin olisi mahdollista.

"Suomessa voitaisiin tuottaa yhtä suuri osuus syömästämme ruoasta kuin nytkin, vaikka kaikki suomalaiset alkaisivat vegaaneiksi. Näin innostuu pohtimaan myös Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkija Kaija Hakala.

Hän on tutkinut vegaaniruokavalion aiheuttamia muutoksia maataloudessa ja maankäytössä. Tutkimus on osa kotimaista RuokaMinimi-hanketta, jossa selviteltiin kasvisruoan lisäämisen vaikutusta ympäristöön, terveyteen ja maatalouteen.

Kotimaasta löytyisi Hakalan mukaan riittävä määrä sopivaa maata sopivasta ilmastosta proteiinipitoisten kasvien viljelyyn kaikkien suomalaisten tarpeeseen.

– Meillä on tarpeeksi osaamista ja tietotaitoa, jotta siirtyminen kotimaiseen vegaaniruokavalioon olisi mahdollista, Hakala summaa."

https://yle.fi/uutiset/3-11755888

Tuo juttu on ihan paska,eikä todellakaan olisi mahdollista.

Jutussa unohdettiin sellainen asia kuin luonnon monimuotoisuus, joka jostain syystä on aina isosti esillä, kun kirjoitetaan metsistä. Suomessa karjatalous on muokannut luontoa muutaman sadan vuoden ajan ja kun se ajetaan alas, katoaa kymmeniä eliölajeja sukupuuttoon. Ehkä ne lantaläjien kovakuoriaiset eivät sitten ole samalla tavalla tärkeitä kuin lahopuiden kuoriaiset, joita suojellaan vallan vimmatusti. Samalla pääskyspopulaatiot pienenevät, koska niille ei ole enää "helppoa ravintoa" samalla tavalla kuin laitumien liepeillä.

Miten käy satojen ratsastuskoulujen, kun vegaanit luopuvat eläinrääkkäyksestä nimeltä ratsastus?

Niitä eläimiä ei tarvitse tappaa. Voidaan suojella monimuotoisuutta ilman turhaa kuolemaa. Sorto on sortoa, vaikka se käärittäisiin tuollaiseen kauniiseen pakettiin.

Ratsastus voisi hyvin loppua kokonaan.

Vähän offtopikkia tuosta ratsastuksesta, en kiellä etteikö hevosurheilussa olisi ylilyöntejä tms, mutta toisaalta voi ihan hyvin ottaa huomioon sen että ei eläinten yhteiselo ole mikään luonnoton asia. Toiset eläimet ovat luonnoltaan sopeutuvaisempia lajirajat ylittävään yhteistoimintaan, monet eläimet aidosti nauttivat siitä. Jos olisit joskus hevosen selässä istunut, tietäisit miten jotkin yksilöt suorastaan leviävät liitoksistaan kun tajuavat että nyt päästään hyppäämään, toiset eivät sitten suostu alkuunkaan. Usko tai älä, sillä isolla eläimellä on omakin mielipide.

Se käyttääkö, ja miten, ihminen fiksumpana olentona muiden eläinten yhteistyökykyä hyväkseen on sitten ihan eri, joskin tarpeellinen, keskustelu.

Vierailija
408/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos sodan tullessa ei olisi tarjolla lihaa? Pystyykö lihansyöjä elämään pettuleivällä?

Vierailija
409/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs ne pellot sitten lannoitetaan, kun ei ole sitä tuotantoeläinten p*skaa käytettävissä?

Kallion lattepataljoonaan pissi- ja kakkatalkoilla. Pyöräillään landelle porukalla ja mennään pelloille kyykkimään, kunnes koko pelto on lannoitettu.

Eikö viemäriverkostosta voida vain kerätä ruskeaa materiaa jalostettavaksi lannoitusta varten? Anaaliseksin esivalmisteluista voitaisiin kerätä suolentyhjennysjäte talteen?

Vierailija
410/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäkää vegaaniruoka ja veganistit. Normaalejahan he eivät ole. 

60-luvulla kiellettiin homoseksualistit, nyt 2020-luvulla joku haluaa kieltää veganistit.

Vierailija
411/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö multaa löydy maasta?

Vierailija
412/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö multaa löydy maasta?

Tottakai, ihan samalla tavalla kuin sähkö tulee rasiasta ja raha seinästä.

Ihan mielenkiinnosta, mitä puoluetta olet yleensä äänestänyt?

Vierailija
413/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollinen kun on meitäkin joilla kasvikset ei imeydy ja soija ja pavut, herneet ei sovi, ei myöskään viljat. Jäätäisiin kokonaan ilman valkuaisia ja proteiineja. Tiedän että suolistosairaudet on vegaaneille täysin hepreaa, sen takia jopa kaveri katkaisi minuun välit kun en pysty elämään vegenä.

Vierailija
414/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Ihmisillä on niin kova riippuvuuden kaltainen suhde lihaan ja maitotuotteisiin että monet eivät voi olla ilman lihaa edes yhtä päivää, heiltä puuttuu siihen itsekuri.

Itselläkin oli aikoinaan juustoon riippuvuus ja siksi siirtymä laktovegetarista vegaaniksi kesti 10 vuotta. Mutta sitten löysin tahdonvoimaa jättää maitotuotteetkin pois enkä ole sen koommin niitä kaivannut, päinvastoin.

Mutta kyllä uskon että tulevat sukupolvet vähentävät lihansyöntiä sillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Nuorilla sukupolvilla ei ole pinttynyt aivoihin meidän ikäisten tavoin koulujen lihakunnan ja maitokolmion aivopesutaulut.

Vierailija
415/429 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhee muutosvastaisuus- teoreettiseen kysymykseen. miksi triggeroidutte noin? eikö saa edes teoriassa ajatella??

Vierailija
416/429 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulee koskaan olemaan

Vierailija
417/429 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me haluta.

Vierailija
418/429 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä joidenkin pakollista tarvetta kontrolloida muita ihmisiä. Mitä jos koko maailma julistetaan vegaaniksi ja kaikki lihan syönti lopetetaan? Jos kuitenkin jossain kaukana se yksi Pablo tai Ingrid kasvattaa kanoja ja syö ne jossain välissä. Kauhea poru vegaanien keskuudessa kun sehän piti heidän käskyllä lopettaa. Hah! Nauraa Pablo ja Ingrid.

Vierailija
419/429 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuon pitäisi edes olla tavoitteena?

Koska eläinten tappaminen on väärin.

Minäkin tapan aina lampaan keritsemisen jälkeen.

Vierailija
420/429 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmistolaisille pitäisi olla oma saari missä kiljuvat toisilleen kun joku ei muistanut mikä toisen sukupuoli oli miljoonista vaihtoehdoista. Loukkaantuvat sekä pöyristyvät keskeneen kilpaa, kaikki ravintolat ovat vegaanisia ja siellä on ruoka lämmitetty saaren omia käpyjä polttomalla. Ravintoloissa on istuvat vegaanipöydät, joita ei saa sanoa seisovaksi pöydäksi koska se on toksisen maskuliinista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan