Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysin vegaaninen Suomi? Olisiko mahdollista?

Vierailija
11.04.2021 |

Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen. Kaikki eläintuotanto alas, metsästys- ja kalastuskielto eikä enää villaa tai nahkaa saisi myydä missään. Olisiko mahdollista?

Kommentit (429)

Vierailija
41/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuon pitäisi edes olla tavoitteena?

Koska eläinten tappaminen on väärin.

Tehotuottaminen on väärin.

Tehotuottaminen on todellakin väärin. Eläinten olojen ja tuotannon pitäisi kauttaaltaan täyttää welfare qualityn ja luomun ehdot. Samoin liha- ja nahkatuotanto pitäisi yhdistää niin, että samasta eläimestä hyödynnetään molemmat. Nyt teurastetaan tuplamäärä eläimiä kun puolet menee pelkäksi lihaksi ja puolet pelkkään nahkateollisuuteen. Kuljetus- ja teurastuskäytäntöjä pitäisi myös muuttaa. On hyvä, että tehotuotantoa vastustetaan.

Vierailija
42/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain minun kuolleen ruumiini ylitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmäkö tämän aloituksen teki? 

Vierailija
44/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vegaanina en usko, että koko Suomea voisi realistisesti saada vegaaniksi. Huomaahan sen jo tässäkin keskustelussa miten paljon haukkumista yksi ruokavalio herättää.

Monet vegaanipyörykät, -leikkeet ja -makkarat on tehty lihaversioidensa kaltaisiksi osittain varmasti siksi, että tuttu ulkomuoto tekee lihatuotteiden korvaamisen niillä helpommaksi. Ainakin kun itse siirryin vegaaniseen ruokavalioon, niin koin hyvin helpoksi tuttujen tuotteiden korvaamisen juurikin siksi, että saatoin napata hyllystä siitä vierestä vegaanisen vaihtoehdon. Aina ei jaksa tai ehdi tehdä itse alusta asti ruokaa, joten einespyöryköillä on ainakin mun jääkaapissa paikkansa.

Eli alkoholisteilla pitäisi valmistaa alkoholiton koskenkorva, jäljellä olis vain hinta, maku ja seuraavan päivän krapula. Sama pullo , ainoa ero etiketissä olisi tämä % luku, olisi tuttu tuote.

Vierailija
45/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vegaanina en usko, että koko Suomea voisi realistisesti saada vegaaniksi. Huomaahan sen jo tässäkin keskustelussa miten paljon haukkumista yksi ruokavalio herättää.

Monet vegaanipyörykät, -leikkeet ja -makkarat on tehty lihaversioidensa kaltaisiksi osittain varmasti siksi, että tuttu ulkomuoto tekee lihatuotteiden korvaamisen niillä helpommaksi. Ainakin kun itse siirryin vegaaniseen ruokavalioon, niin koin hyvin helpoksi tuttujen tuotteiden korvaamisen juurikin siksi, että saatoin napata hyllystä siitä vierestä vegaanisen vaihtoehdon. Aina ei jaksa tai ehdi tehdä itse alusta asti ruokaa, joten einespyöryköillä on ainakin mun jääkaapissa paikkansa.

Mitä luulet, mahtaisikohan se aiheuttaa sellaisia reaktioita sen vuoksi kun vegaanit tekevät tämäntyylisiä ketjuja ja syyllistävät ihmisiä täysin luonnollisista asioista?

Ei ole luonnollista pitää eläimiä tehotuotanto-oloissa.

Vierailija
46/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä juttu. Todellakin olisi mahdollista.

"Suomessa voitaisiin tuottaa yhtä suuri osuus syömästämme ruoasta kuin nytkin, vaikka kaikki suomalaiset alkaisivat vegaaneiksi. Näin innostuu pohtimaan myös Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkija Kaija Hakala.

Hän on tutkinut vegaaniruokavalion aiheuttamia muutoksia maataloudessa ja maankäytössä. Tutkimus on osa kotimaista RuokaMinimi-hanketta, jossa selviteltiin kasvisruoan lisäämisen vaikutusta ympäristöön, terveyteen ja maatalouteen.

Kotimaasta löytyisi Hakalan mukaan riittävä määrä sopivaa maata sopivasta ilmastosta proteiinipitoisten kasvien viljelyyn kaikkien suomalaisten tarpeeseen.

– Meillä on tarpeeksi osaamista ja tietotaitoa, jotta siirtyminen kotimaiseen vegaaniruokavalioon olisi mahdollista, Hakala summaa."

https://yle.fi/uutiset/3-11755888

Tuo juttu on ihan paska,eikä todellakaan olisi mahdollista.

Jutussa unohdettiin sellainen asia kuin luonnon monimuotoisuus, joka jostain syystä on aina isosti esillä, kun kirjoitetaan metsistä. Suomessa karjatalous on muokannut luontoa muutaman sadan vuoden ajan ja kun se ajetaan alas, katoaa kymmeniä eliölajeja sukupuuttoon. Ehkä ne lantaläjien kovakuoriaiset eivät sitten ole samalla tavalla tärkeitä kuin lahopuiden kuoriaiset, joita suojellaan vallan vimmatusti. Samalla pääskyspopulaatiot pienenevät, koska niille ei ole enää "helppoa ravintoa" samalla tavalla kuin laitumien liepeillä.

Miten käy satojen ratsastuskoulujen, kun vegaanit luopuvat eläinrääkkäyksestä nimeltä ratsastus?

Näiden vegehörhöjen lempiargumentti on soijan kasvaus karjan rehuksi, vaikka itse sitä puputtavat tuhansien sademetsähehtaarien tuhoksi. Jos ymmärtäisivät asioista yhtään mitään, niin suomessa ei soijaa eläinrehuksi edes käytetä. Suomalainen nautakilo on huomattavasti vihreämpi kuin ituhipin soijakilo.

Vierailija
47/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet, mahtaisikohan se aiheuttaa sellaisia reaktioita sen vuoksi kun vegaanit tekevät tämäntyylisiä ketjuja ja syyllistävät ihmisiä täysin luonnollisista asioista?

Voi vittujen kevät. Ymmärrä sitten tahallasi väärin ituhippi.

Vierailija
48/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdollista. Ohjeet saa Pentti Linkolan ajatuksista. Karkeasti ottaen 90% ihmisistä on "liikaa" ja jäljelle jääville jää sitten riittävästi syötävää ja elintilaa..

Tämäkään ei vielä riittäisi. Pitäisi luopua monesta itsestäänselvyydestä ja ylellisyystuotteesta, kuten sähköstä 24/7. Luontoon jouduttaisiin tutustumaan muualtakin kuin taksin takapenkiltä katsellen. Eipä käytännössä tule onnistumaan; niin paljon on näitä maalle muutamisen utopioita nähty. Kaupunkilaiset ei maalla pärjää. Ei kyllä pärjännyt Linkolakaan, kun 70-kymppisenä ei enää jaksanut.

Vierailija
49/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehotuotantoeläintä on. Villieläintä ei. Koeta takoa soijan heikentämiin aivoihisi tämä.

Vierailija
50/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syömisessä ei ole mitään väärää. Sen sijaan siinä on paljonkin väärää, minkälaisissa oloissa tuotantoeläimiä nykyään pidetään tehotuotantotiloilla. Esimerkiksi 50-luvulla vielä lihaa syötiin harvemmin ja vähemmän, tilakoot olivat paljon pienempiä eikä nykyistä tehomeininkiä ollut.

Sellainen olisi hyvä, että lihaa kyllä syödään mutta sitä tuotetaan niin että eläimet saavat olla kunnon oloissa ja ulkoilla, niillä on tilaa liikkua ja saavat nauttia elämästään vaikka lopulta ruuaksi päätyvätkin. Luonnossakin eläimet syövät toisiaan ja se on täysin luonnollista. Mutta se ei ole oikein, että eläintä pidetään vankeudessa hirveissä olosuhteissa ja eläin joutuu koko lyhyen elämänsä ajan kärsimään niin ettei pahimmillaan pysty edes liikkumaan paria settiä enempää. TÄHÄN asiaan niiden aktivistien tulisi keskittää kaikki voimansa ja sitä pyrkiä muuttamaan, eikä sen sijaan yrittää lopettaa koko lihansyöntiä. Lihansyönti ei koskaan tule maailmasta loppumaan, ihan turha toivo.

Vierailija
51/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä juttu. Todellakin olisi mahdollista.

"Suomessa voitaisiin tuottaa yhtä suuri osuus syömästämme ruoasta kuin nytkin, vaikka kaikki suomalaiset alkaisivat vegaaneiksi. Näin innostuu pohtimaan myös Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkija Kaija Hakala.

Hän on tutkinut vegaaniruokavalion aiheuttamia muutoksia maataloudessa ja maankäytössä. Tutkimus on osa kotimaista RuokaMinimi-hanketta, jossa selviteltiin kasvisruoan lisäämisen vaikutusta ympäristöön, terveyteen ja maatalouteen.

Kotimaasta löytyisi Hakalan mukaan riittävä määrä sopivaa maata sopivasta ilmastosta proteiinipitoisten kasvien viljelyyn kaikkien suomalaisten tarpeeseen.

– Meillä on tarpeeksi osaamista ja tietotaitoa, jotta siirtyminen kotimaiseen vegaaniruokavalioon olisi mahdollista, Hakala summaa."

https://yle.fi/uutiset/3-11755888

Tuo juttu on ihan paska,eikä todellakaan olisi mahdollista.

Jutussa unohdettiin sellainen asia kuin luonnon monimuotoisuus, joka jostain syystä on aina isosti esillä, kun kirjoitetaan metsistä. Suomessa karjatalous on muokannut luontoa muutaman sadan vuoden ajan ja kun se ajetaan alas, katoaa kymmeniä eliölajeja sukupuuttoon. Ehkä ne lantaläjien kovakuoriaiset eivät sitten ole samalla tavalla tärkeitä kuin lahopuiden kuoriaiset, joita suojellaan vallan vimmatusti. Samalla pääskyspopulaatiot pienenevät, koska niille ei ole enää "helppoa ravintoa" samalla tavalla kuin laitumien liepeillä.

Miten käy satojen ratsastuskoulujen, kun vegaanit luopuvat eläinrääkkäyksestä nimeltä ratsastus?

Niitä eläimiä ei tarvitse tappaa. Voidaan suojella monimuotoisuutta ilman turhaa kuolemaa. Sorto on sortoa, vaikka se käärittäisiin tuollaiseen kauniiseen pakettiin.

Ratsastus voisi hyvin loppua kokonaan.

Ne kuoriaiset kuolevat sukupuuttoon ilman lantaa, ei niitä erikseen tarvitse tappaa vai tosissasiko oletat, että porukka karjanpidon lopettamisen jälkeen istuu laitumella lätkimässä kuoriaisia kuoliaaksi?

Odotan sitä, että koirat ja kissat tulee laskea vapauteen eläinten oikeuksien nimissä! Helsingissä on sen jälkeen muutama sata sutta niitä syömässä.

Vierailija
52/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehotuottaminen on todellakin väärin. Eläinten olojen ja tuotannon pitäisi kauttaaltaan täyttää welfare qualityn ja luomun ehdot. Samoin liha- ja nahkatuotanto pitäisi yhdistää niin, että samasta eläimestä hyödynnetään molemmat. Nyt teurastetaan tuplamäärä eläimiä kun puolet menee pelkäksi lihaksi ja puolet pelkkään nahkateollisuuteen. Kuljetus- ja teurastuskäytäntöjä pitäisi myös muuttaa. On hyvä, että tehotuotantoa vastustetaan.

Etpä näytä tietävän mitään, pelkkiä harhakuvitelmia.

Vierailija
53/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihan syömisessä ei ole mitään väärää. Sen sijaan siinä on paljonkin väärää, minkälaisissa oloissa tuotantoeläimiä nykyään pidetään tehotuotantotiloilla. Esimerkiksi 50-luvulla vielä lihaa syötiin harvemmin ja vähemmän, tilakoot olivat paljon pienempiä eikä nykyistä tehomeininkiä ollut.

Sellainen olisi hyvä, että lihaa kyllä syödään mutta sitä tuotetaan niin että eläimet saavat olla kunnon oloissa ja ulkoilla, niillä on tilaa liikkua ja saavat nauttia elämästään vaikka lopulta ruuaksi päätyvätkin. Luonnossakin eläimet syövät toisiaan ja se on täysin luonnollista. Mutta se ei ole oikein, että eläintä pidetään vankeudessa hirveissä olosuhteissa ja eläin joutuu koko lyhyen elämänsä ajan kärsimään niin ettei pahimmillaan pysty edes liikkumaan paria settiä enempää. TÄHÄN asiaan niiden aktivistien tulisi keskittää kaikki voimansa ja sitä pyrkiä muuttamaan, eikä sen sijaan yrittää lopettaa koko lihansyöntiä. Lihansyönti ei koskaan tule maailmasta loppumaan, ihan turha toivo.

En ole käynyt tuollaisella kertomallasi tehotuotantotilalla koskaan. Sen sijaan olen joutunut tänäkin talvena kahdesti kertomaan läänineläinlääkärille, että hangessa seisoskelevat naudat eivät ole laiminlyötyjä ja hylättyjä, ne ulkoilevat juuri niin kuin sinäkin toivot eläinten tekevän. Jostain syystä monelle kaupunkilaiselle on täysin tuntematon ajatus, että laitumella voi olla räntäsateessa.

Vierailija
54/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehotuotantoeläintä on. Villieläintä ei. Koeta takoa soijan heikentämiin aivoihisi tämä.

MITÄÄN eläintä ei todellakaan ole tarkoitettu seisomaan vain paikoillaan mitään tekemättä ja ilman mitään virikkeitä, näkemään kertaakaan elämänsä aikana auringonvaloa. Vaikka olisi kuinka ihmisen jalostama rotu, niin se todellakin kärsii ja kituu tuollaisesta. Aika yksinkertainen pitää sinun olla, jos muuta kuvittelet.

Lihan syöminen on luonnollista, mutta eläinten kiduttaminen keskitysleirioloissa sen sijaan ei todellakaan ole.

Vierailija
55/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄÄN eläintä ei todellakaan ole tarkoitettu seisomaan vain paikoillaan mitään tekemättä ja ilman mitään virikkeitä, näkemään kertaakaan elämänsä aikana auringonvaloa. Vaikka olisi kuinka ihmisen jalostama rotu, niin se todellakin kärsii ja kituu tuollaisesta. Aika yksinkertainen pitää sinun olla, jos muuta kuvittelet.

Lihan syöminen on luonnollista, mutta eläinten kiduttaminen keskitysleirioloissa sen sijaan ei todellakaan ole.

Ei niitä eläimiä kiduteta. Ja koetahan nyt päästä irti noista harhakuvitelmistasi.

Vierailija
56/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuisi samalla kissojen ja koirien orjuuttaminen ihmisten iloksi. Ne kun eivät kasvissyöjiä ole, eikä niistä sellaisia tule.

Vierailija
57/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdollista. Ohjeet saa Pentti Linkolan ajatuksista. Karkeasti ottaen 90% ihmisistä on "liikaa" ja jäljelle jääville jää sitten riittävästi syötävää ja elintilaa.

Miten Linkolalta muka siihen ohjeita saa kun Linkolakaan ei ole ikinä puhunut mistään täydestä vegaaniudesta. Linkolahan oli itsekin kalastaja.

Tuossahan se oli: vähennetään väkeä. Jäljelle jäävä osa selviää ja maapallo pelastuu. Oikeassa kuitenkin olet; Linkolakaan ei elänyt niin kuin saarnasi. Joi punaista maitoa 3 - 5 litraa päivässä.

Vierailija
58/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ex-vegaani, joka kyllä syö edelleen 95 prosenttia vegaanisesti. Vegaanipiireissä pyörineennä olen ottanut useammin yhteen tästä aiheesta. Olen ehdottomasti tehotuotantoa vastaan. Kannustan ihmisiä vähentämään lihansyöntiä, eläinperäisten tuotteiden käyttöä ja katsomaan, mistä ne tulee, esim. pientilat ja riista. Mutta tämä ei osalle kiihkeimmistä tapauksista riitä, koska se on edelleen "lajisortoa" ja "tappamista ihmisten huviksi" ja millä nimillä nyt kutsuvatkaan tätä mun ajamaa hirveää maailmaa.

59/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi olla mahdollista? Ihmisille tulisi terveysongelmia ja lapsille kehityshäiriöitä.

En ymmärrä, mitä toivottavaa tai erityisen hienoa vegaaniudessa on.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
60/429 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tuli laillistettuna ravitsemusterapeuttina mieleen. Nopeasti lähtee ihmisen hermoratojen degeneroitumaan, solukalvojen ja muiden lipidirakenteiden uusiutuminen ja mitoottinen tehokkuusy häiriintymään, koliini-riippuvaiset entsymaattiset reaktiot mm. Homokysteiinimetaboliassa samaten sekä esim. Omega-3-rasvahappojen suhde 6:een tulisi vääristymään inflammaatiota luoden. Terveyteni tulee aina etusijalla ideologioihin verrattuna, vaikka ilmastoasiat sydäntäni muuten kyllä huolettavat.