Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?

Vierailija
11.04.2021 |

Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.

Kommentit (744)

Vierailija
681/744 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tsekkaat, millaiset naapurit! Itse paikalla ei ole niin väliä. Mutta ne naapurit kannattaa tsekata ensin!

Vierailija
682/744 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana tsekkaat, millaiset naapurit! Itse paikalla ei ole niin väliä. Mutta ne naapurit kannattaa tsekata ensin!

Nehän voi kai vaihtua milloin vaan? Vai onko mökeissä omistajien vaihtuvuus harvinaista, ei kai? Auttaako, jos oma tontti on isompi, niin jää hajurakoa naapuriin ja mahdollinen meluhaittakin pienempää? Kuinka kaukana pitäisi olla, ettei jotkin pärinät ja koiran haukunnat ym. kuulu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/744 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaken grilli kirjoitti:

Rakennuksiin pätee samat tarkastukset kuin omakotitaloon/rivariinkin. Selvitä mökin rakenneratkaisu (yläpohja, alapohja, perustukset, ilmanvaihto jne.) ja googlaa mitä kannattaa tarkistaa. Jos on aivan pihalla näistä ja ostamassa hieman arvokkaampaa mökkiä kannattanee maksaa luotettavalle kuntotarkastajalle. Ole erityisen tarkkana, jos entinen omistaja on tehnyt mökistä "talviasuttavan" lisäämällä eristyksiä(homevauriot) tai jos mökkiin on tehty laajennuksia(jäykistyksiä ei ole ehkä tehty oikein ja lumi- ja tuulikuorma vääntävät mökin vinoon). Erillinen sauna- ja nukkumamökki on paras. Nukkuminen kesällä mökin parvella jossa on samana päivänä saunotto on kidutusta. Mökki saisi olla myös hyttysten pitävä. Hyttysten ininän kuunteleminen ja metsästäminen yöllä jääköön minusta telttailun puolelle.

Säästäisin siis: ajomatka voi olla 3h(varsinkin jos hyvää tietä ja vähän kinttupolkua), matala ranta(jos hiekkapohja), kaislaranta(voi niittää pois), pienempi/ei niin kuuluisa järvi, jyrkempi tontti(jos kunto kestää eikä tarvitse enää rakentaa/tehdä maansiirtotöitä), naapureita sinulla tulee varmaan olemaan(voi olla hyvä tai huono, mutta ei voi mitään), mökit voivat olla vanhanaikaisia/pinnat kuluneita( jos itse pystyy tekemään parannuksia ja elinvuosia on vielä jäljellä), mökin ei tarvitse alkuun olla talviasuttava, kantovesi on minulle ollut ok (järvestä on helppo kesällä ottaa pesuvedet puutarhapumpulla pataan ja saaviin, jos ei niitä jaksa kannella/isompi porukka kyseessä. Minulla on kyllä kaivo, josta voin myös tuon tehdä, mutta olen todennut että se ei ole välttämätön), huussi täysin riittävä, ilmansuunnasta voi hieman tinkiä.

En säästäisi: järven puhtaus, suht rauhallinen paikka(ei yleistä uimarantaa/uraanikaivosta/50 mökkiä vieressä), ei paljon hyttysiä/paarmoja/käärmeitä, ei matalaa mutapohjaa, erillinen sauna ja nukkumamökki, nukkumamökki hyttysten pitävä, sähköt helpottavat paljon, kuiva mäntykangasmaa on hyvä, jossa suurin osa tonttia on kunttaa.

Kiitos Kaken Grilli! Paljon hyviä vinkkejä pohdittavaksi 👍

Vierailija
684/744 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikkoa en mökille kaipaa ,luonto kasvaa muutenkin melko vauhdikkaasti joten raivaussahalle on käyttöä silloin tällöin.

Vierailija
685/744 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit ehdottomasti. Jouduttiin lähteä juhannuksen vietosta kotiin kun naapurimökissä oli niin örveltävää porukkaa. Rantasaunan edessä oltiin "kalassa" 5m päässä rannasta. Monenlaista häiriötä ja ilkivaltaa ollut.

Vierailija
686/744 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on oma saari. Lähin naapuri on 6km päässä mantereen puolella.

Vierailija
687/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostamassa kivaa, idyllistä mökkiä rauhalliselta paikalta.

Naapuruston kaikki maa-alueet omistaa yksi vanha pariskunta. He ovat mukavia. Mutta mitä tulee tapahtumaan heidän jälkeensä?

Perikunta voi jakaa maat pieniksi mökkitonteiksi, ja siitä hän se hulina alkaisi.

Sama kuin minkä tahansa asunnon suhteen: et voi valita naapureitasi, ja he voivat vaihtua ja lisääntyä mielin määrin.

Meillä pikkuinen vanha talo, jonka ympärillä on idyllinen maalaismaisema pikkupeltoineen, latoineen ja aittoineen isohkolla nurmipihalla, metsää ympärillä. Ostettiin maanomistajalta tuo pikkupelto ja metsää sen ympäriltä muutama hehtaari, ettei tule epätoivottuja naapureita pihapiiriin, kun isännästä aika jättää.

Vierailija
688/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oma saari luonnonsuojelualueen reunalla. Joskus tuntuu, että olisi ihan kivakin kuulla vähän elämää ja meininkinä, varsinkin juhannuksena. Mutta ei täällä älämöi kuin linnut.

Vierailija
689/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tuo rantamökkien ihannointi, entäs sinilevä, jatkuva kylmä tuuli koko kesänkin, tontit pieniä ja mökkejä vieri vieressä ja kun yksikin naapuri pitää älämölöä koko kesän niin omaa rauhaa ei ole ollenkaan. 

Toisin on ns. kuivanmaan mökkien laita on iso tontti, ei tuule, ei naapureita liki, ei peltoa eikä lannan hajua eikä varsinkaan sinilevää, pikku järviä muutaman kilsan päässä eli pääsee kalaan ja uimaan ja itse mökki todella lähellä kotia noin 40 km päässä. 

Liputan kuinmaanmökkiä missä ei tarvitse toppatakkia kesällä kuten merellä tai ison järven vieressä.

Vierailija
690/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sitä kuivanmaan mökkiäkään keskeltä metsää halua.Aukea piha ja pieni pelto, metsää ympärillä. Ei ole itikoita niin paljon kuin metsämökissä. Rantaa en kaipaa, niissä on tuuli ja sääsket riesana.

Vierailija
691/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun piha on tarpeeksi suuri niin itikat pysyy poissa tuolloin ei haittaa metsän keskelläkään oleva mökki, kevyt tuuli ja ilmavuus ja auringon paiste pitää itikatkin kurissa, nurtsista kannattaa myös hankkiutua eroon eli sorapohja isolle pihalle niin et tarvitse edes ruohonleikkuria. 

Vierailija
692/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo rantamökkien ihannointi, entäs sinilevä, jatkuva kylmä tuuli koko kesänkin, tontit pieniä ja mökkejä vieri vieressä ja kun yksikin naapuri pitää älämölöä koko kesän niin omaa rauhaa ei ole ollenkaan. 

Toisin on ns. kuivanmaan mökkien laita on iso tontti, ei tuule, ei naapureita liki, ei peltoa eikä lannan hajua eikä varsinkaan sinilevää, pikku järviä muutaman kilsan päässä eli pääsee kalaan ja uimaan ja itse mökki todella lähellä kotia noin 40 km päässä. 

Liputan kuinmaanmökkiä missä ei tarvitse toppatakkia kesällä kuten merellä tai ison järven vieressä.

Ei ole sinilevää ollut koskaan täällä mökkijärvessä ja mökki ollut olemassa vuodesta 1971.

Vierailija
693/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun piha on tarpeeksi suuri niin itikat pysyy poissa tuolloin ei haittaa metsän keskelläkään oleva mökki, kevyt tuuli ja ilmavuus ja auringon paiste pitää itikatkin kurissa, nurtsista kannattaa myös hankkiutua eroon eli sorapohja isolle pihalle niin et tarvitse edes ruohonleikkuria. 

Nykyleikkureilla ei nurtista ole hirveesti työtä. Mukavampi se on kuin sora.

Vierailija
694/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit. Ota selvää kylältä,millaisia ovat. Varkaat,kieroilijat uteliaat,liian tuttavalliset ovat riesoja. Ja maarosvot, jotka rajoja yrittävät siirtää. Iso tie lähellä voi häiritä.

Liikenteen melu.Tieoikeus. Kaivo,sähkö. Aurataanko tie talvella. Pitkä oma tie on kallis aurauttaa,jos itsellä ei ole traktoria. Kiinteistövero.

Vierailija
695/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Elikkäs ei oo köyhien juttu tämä et kannattaa ennen hankintaa tarkistaa onko rahaa tarpeeksi

Vierailija
696/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nehän voi kai vaihtua milloin vaan? Vai onko mökeissä omistajien vaihtuvuus harvinaista, ei kai? Auttaako, jos oma tontti on isompi, niin jää hajurakoa naapuriin ja mahdollinen meluhaittakin pienempää? Kuinka kaukana pitäisi olla, ettei jotkin pärinät ja koiran haukunnat ym. kuulu?

Rakkien räykötys kuuluu veden ääressä kaukaakin. Elukoiden raijaaminen mökeille pitäisi kieltää jolleivat omistajat osanneet opettaa käyttäytymään!

Selvittäisin myös, onko miten käärmepitoista seutua. On ällöttävää jos tontti kuhisee luikeroita, hyi olkoon! Snaket ja ihmiset eivät sopi samaan pihapiirin.

Vierailija
697/744 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todella ostaisi toimin mökki talkkarina 23v tiedän kyllä ongelmat. 70-90 luvulla oli vielä normi ihmisiä nyt  minä minä pikku pyrkyreitä. naapuri ongelmat, sähkö "vesi" laskut vakuutukset, tie ja jäte maksut kiinteistö verot tapissa, nuohoukset, kyllä kalliiksi tulee muutaman päivän oleilu hyttys paratiisissä. tammela loppi sektorilla on jo paljon korona huumassa ostettuja myynnissä 1-2v sisällä tulee monia myyntiin kun ikä alkaa painamaan omistajia ja perilliset ei huoli. aina joku pöljä alkaa mökin omistajaksi

Vierailija
698/744 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ensin vuokrattavat mökit ja muistat, ettet osta niiden läheltä eikä varsinkaan naapurista mökkiäsi! 

Vierailija
699/744 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahden hehtaarin niemi minkä kärjessä mökki joten naapurit ei ihan vieressä

Vierailija
700/744 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä viihtyy koko kesän, sateisenkin, mökki on hintansa väärti. Mutta jos vaikkakin vain sen yhden kuukauden, aika iso rahallinen sijoitus seisoo suurimman osan vuodesta tyhjänpanttina.