Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?
Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paksu lompsa pitää olla. Jatkuvasti nousee kiinteistöverot, jätemaksut, tienhoitomaksut jne..
Ja määräykset. Vihersiirtymä tuo vielä kasan pakotteita mökkielämään. Puunpolttokielto on aikalailla varmaa niinkin aikoihin kun remonttipakon aiheuttaman vanhojen lämmitysjärjestelmien pakkopäivitys saa määräajan.
Olen varma siitä. EU:ssa puunpolttokiellosta on jo kauan puhuttu.
Joo takat, makkaranuotiot, puulämmitteiset santasaunat, savusaunat. Kielletään. Kesämökki alkaa olla riskisijoitus. Onko jo joku lukenut seuraavaa hyväksyttävää ilmastodirektiiviä?
Siinä on 10 000 sivua, josta ei heti selvää saa, mutta se lienee selvää että entinen elämä täällä pohjolassa ei saa jatkua.
Itse en ostaisi ikinä mökkiä jossa ei puulla voi lämmittää saunaa ja takkaa.
"Tämä kuulunee vielä vanhaan direktiiviin?
Kesämökkejä uhkaa uusi velvollisuus voi maksaa satoja euroja
Muutos voi tuoda mökinomistajille satojen eurojen lisäkulun.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009820730.html"
Kesämökkiin pitää ainakin laatia energiatodistus, jos oikein ymmärsin. Pitääkö mökkikin pakkoremontoida?
Vierailija kirjoitti:
Me on mietitty tätä samaa ja todettu, että vuokrataan mökki, kun tarvitaan.
Yksi mitä pelkään, on tuulivoimapuisto naapuriin.
Kun tarvitsemme mökin heinäkuun puoliväliin, ei ollut ainuttakaan vapaana vain yhden tähde puucee rötisköjä kaukana kaislikkorannasta kalliilla hinnalla.
Eli vuokraaminen ei oikeastaan ole lainkaan vaihtoehto, sitä ei saa koskaan silloin kun tarvii eniten, eli sesonkina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paksu lompsa pitää olla. Jatkuvasti nousee kiinteistöverot, jätemaksut, tienhoitomaksut jne..
Ja määräykset. Vihersiirtymä tuo vielä kasan pakotteita mökkielämään. Puunpolttokielto on aikalailla varmaa niinkin aikoihin kun remonttipakon aiheuttaman vanhojen lämmitysjärjestelmien pakkopäivitys saa määräajan. Vat poikkeusluvan saavuttamiseen ja tulostamiseen, mutta Suomessa
Olen varma siitä. EU:ssa puunpolttokiellosta on jo kauan puhuttu.
Savusaunaan voitaisiin saada poikkeuslupa. Jonkin kansallisperinteen vaalimisen vuoksi?
Varmaan muut maat saavat poikkeuslupia savuttamiseen ja tulisteluihin ja vaikkeivät saisikaan, niin ne pa*kaakaan välittäisivät kielloista. Suomessa taas alkanee tulisijojen alasajo ja syyllistäminen ilmaston tuhoamisesta.
Ei tässä kommunistimaassa kannata mitään omistaa. Kaikesta mitä omistat maksat valtiolle veroina vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
No thanks to the möksä kirjoitti:
Huomioon kannattaa ottaa se, että se on sitten pallona jalassa ja kaikilla lomilla sinne on pakko mennä. Myös muulloin. Lisäksi se vie kaikki rahat.
Hitsi, minä en ole tiennyt, että kaikilla lomilla on pakko mennä mökille. Meillä on mökkejä kaksi ja me ollaan matkusteltu lomilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vangitaanko meidät nyt?
Kaikki tuntemani mökin omistajat myös matkustavat. Jotenkin hassu ja vanhanaikainen ajatus, että jos on mökki, ei voisi matkustaa. Meillä on yksi mökki tunnin ajomatkan päässä kotoa ja silti olemme aina matkailleet montakin kertaa usein vuodessa. Mutta kesä on pitkä ja mökkiä voi hyödyntää ympäri vuoden. Harvoin matkalla tulee oltua 1-2 viikkoa pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Tontin suunta ja sijainti, ei pohjoisranta. Hyvä ranta, loivasti syvenevä, helpompi lasten kanssa. Mieluumin hiekkapohjainen. Jos on mutaa kerävä saa ruopata säännöllisesti ja ikävä uida. Myös saattaa haista.
Hyvä tontti, ei notkossa, suon reunassa tms. Naapureita ei ihan vieressä ja tarkistaa onko mahdollisia myytäviä tontteja. Tie perille. Ei liian kaukana kotoa. Joku kauppa tms. sopivan lähellä.
Myyntiarvoakin on ajateltava, koskaan ei tiedä joutuuko luopumaan jostain syystä. Ei siis liian kaukana isommista teistä tai huitsin nevadassa ylipäätään.
Hyvä sijainti, tontti ja ranta on tärkein. Vaikka olisi hieno mökki, mutta muut ominaisuudet puuttuvat niin niitä ei voi muuttaa. Nämä siis minun mielipiteitäni. Raha tietenkin ratkaisee. Miten paljon aikoo satsata. Mökistä on myös kuluja koko ajan. Sekin on otettava huomioon.
Pohjoisranta on paras jos haluaa nähdä auringonnousut ja auringon laskut ei tarvitse valkata kumman haluaa kokea lisäksi viimeinen punerrus tulee vielä pohjoisesta, ainoa huonopuoli on että kevät tulee viikko pari myöhemmin kuin etelärannalla.
Tuo etelä/länsiranta on vanhentunutta arvostusta mistä en maksa lisähintaa, aurinko paistaa kesäisin kuitenkin suoraan päänpäältä.
Sopivan pituinen matka että voi vaikka iltasellakin käydä saunomassa.
Itse en edes harkitse mökkini vuokraamista muille. Nytkin oltiin juhannus muualla kuin omalla mökillä, mutta ei käynyt edes mielessä vuokrata. Siellä on omat tavarat ja se on oma paikkani, en halua sinne muita pilaamaan asioita. Omien vanhempien tai sisarusten antaisin sitä ilmaiseksi kyllä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
- hanhet
- punkit
- lokit
- vesijetit/veneet
- sinilevä
+ ?
Lupiinit hirvikärpäset kyykäärmeet kurtturuusut jättiputki nokkonen varkaat mökkipummit
Eiköhän tämä asia ole jo hoidossa ja kyselijä saunonut nytkin juhannuksena mökillään. Kyseli asiasta v. 2021.
Onko kukaan päätynyt ostamaan kuivanmaan mökkitontin esim. järvinäkymillä viljelypeltojen yli ja laitattanut pihaan sitten uima-altaan, jolloin voi uida keväästä myöhälle syksyyn huoletta.
Meressä on järjettömät määrä sinilevää ettei voi uida koko kesää. Viimeistään heinäkuun puolesta välistä eteenpäin ei enää uintikelponen ja osassa järvistäkin alkanut tulla tätä ongelmaa...
Uima-allas maalaismaisemissa kuivanmaan tontilla on huomattavasti edullisempi kuin 70.000 - yli 100.000 euron järvi/meritontit.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan päätynyt ostamaan kuivanmaan mökkitontin esim. järvinäkymillä viljelypeltojen yli ja laitattanut pihaan sitten uima-altaan, jolloin voi uida keväästä myöhälle syksyyn huoletta.
Meressä on järjettömät määrä sinilevää ettei voi uida koko kesää. Viimeistään heinäkuun puolesta välistä eteenpäin ei enää uintikelponen ja osassa järvistäkin alkanut tulla tätä ongelmaa...
Meillä ei ole sinilevää ja järvivettä voi vaikka juoda joten uimistakin pystyy harrastamaan niin halutessaan, lisäksi kalojen maku on täysin erilainen kuin sameassa vedessä oleilevat eväkkäät, raikas,ei sivumakuja.
Onko mökki metsän keskellä? Jonain päivänä se ei enää ole.
Kuivan maan mökki on ihan kelpo, jossei tykkää uida, veneillä, kalastaa.
Meill on ollut kiikarissa ihana vanha hirsimökki, pikitie pihaan asti. Aik hinta oli 35 00 kiin.vero reilu 100e/v... nyt on hinta 60 00, kun viimeksi vaihtoi omistajaa... lähellä pienempi saman tyyppinen on nyt myynnis, 36 000... aina voi haaveilla🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontin suunta ja sijainti, ei pohjoisranta. Hyvä ranta, loivasti syvenevä, helpompi lasten kanssa. Mieluumin hiekkapohjainen. Jos on mutaa kerävä saa ruopata säännöllisesti ja ikävä uida. Myös saattaa haista.
Hyvä tontti, ei notkossa, suon reunassa tms. Naapureita ei ihan vieressä ja tarkistaa onko mahdollisia myytäviä tontteja. Tie perille. Ei liian kaukana kotoa. Joku kauppa tms. sopivan lähellä.
Myyntiarvoakin on ajateltava, koskaan ei tiedä joutuuko luopumaan jostain syystä. Ei siis liian kaukana isommista teistä tai huitsin nevadassa ylipäätään.
Hyvä sijainti, tontti ja ranta on tärkein. Vaikka olisi hieno mökki, mutta muut ominaisuudet puuttuvat niin niitä ei voi muuttaa. Nämä siis minun mielipiteitäni. Raha tietenkin ratkaisee. Miten paljon aikoo satsata. Mökistä on myös kuluja koko ajan. Sekin on otettava huomioon.
Pohjoisranta on par
Ei se aurinko kesäiltaisin suoraan päältä paista. Länteen päin aukeava eli itärannalla oleva tontti on edelleen rautaa, jos viettää paljon iltoja mökillä. Olen ollut monella sukulaisen mökillä, jonne ei ilta-aurinko paista ja manannut viileyttä ja itikoita. Vastarannan tonteilla ihana auringonpaiste samaan aikaan. Oma tontti on länteen päin aukeava, mutta myös suht avoin, niin aurinko paistaa koko päivän terassille.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrattavuus.
Ehdottomasti.
Mökin seisottaminen tyhjillään silloin kun sitä ei itse käytä on tuhlausta.
Rahat pois tyhmiltä ja itselle hyvä mökki jonka maksavat käytännössä tyhmät stadilaiset. Perfect !
Siinä vasta riesa olisi. Mielummin sitten vuokramökille itse lomailemaan. Ei mitään eroa käytännössä omaan jota vuokraa muille.
'Koira täytyy pitää kiinni. Jos vieras koira tulee meidän mökkipihaan niin tarjoamme suklaata, olemme vieraanvaraisia kuitenkin.'
---
Ja kakarat pitää pitää omalla puolella tonttia ja hiljaa. Jos vieras kakara tulee siitä huolimatta meidän puolelle, tarjoilen risiiniöljyllä terästettyjä pullia. Olen vieraanvarainen kuitenkin.
Tämä on suunnitelma. Ensin luodaan rajoitukset ja kiellot. Sitten luodaan luonnon ennallistamisohjelma, joka onkin jo käynnissä. Sitten ennallistetaan ihminen siihen luontoon. Sopiiko kesämökki nykyisellää siihen ja miten? Hyvä kysymys? Se tärkein, muulla ei väliä jos elämä rajoitetaan ahdistavaksi.