Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?
Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin yli sadantonnin mökki muutama vuosi sitten kokonaan lainalla kun asunto oli maksettu. Vähän mietitytti onko järkeä, mutta kun haluttiin päästä nauttimaan heti eikä eläkepäivinä.
No ajat ovat muuttuneet. Kukaan ei saa kesämökkiä varten kokonaan lainaa. Finanssilainsäädäntö estää antamasta rahoituksen koko osuudelle. Joku mainitsi 30% omarahoitusosuudesta. Näin se yleensä nykypäivänä menee, että omaa rahaa pitää löytyä. Joskus aikoinaan ihmiset panttasivat omakotitaloja ja kiinteistöjä mökin hankintaan. Ei ole järkevää. Jos joudut maksuvaikeuksiin mökkilainan kanssa, pankki ulosmittaa talosi, siis pahimmassa tapauksessa. Tulee mökille hintaa.
Eikö se omakotitalokin mene, jos et maksa velkojasi.
Katso netin kaivosvaltaus kartasta, ettei tontti ole valtausalueella.
Vierailija kirjoitti:
Tänne se ketju katosi. Ärsytti tosi kovasti, kun halusin seurata näitä vinkkejä ja koko ketju hävisi. Mökkikuume on täälläkin ja pahenee vain koko ajan. Sitten alkaa miettiä, uskaltaako ottaa lainaa ja tuleeko paljon ylimääräisiä kuluja. Säästöjä n. 20 000 ja loput pitäisi ottaa lainaa. Eikä sit tosiaan oo käsitystä, miten paljon mökistä tai sen ostamisesta tulee ylimääräistä kulua.
Saakohan tuolla hinnalla mitään kunnollista? Eli teillä on 20 000€, minkä pitäisi kattaa kolmasosa kokonaiskustannuksista. Varainsiirtovero on 4%, mikä on isoin kustannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin yli sadantonnin mökki muutama vuosi sitten kokonaan lainalla kun asunto oli maksettu. Vähän mietitytti onko järkeä, mutta kun haluttiin päästä nauttimaan heti eikä eläkepäivinä.
No ajat ovat muuttuneet. Kukaan ei saa kesämökkiä varten kokonaan lainaa. Finanssilainsäädäntö estää antamasta rahoituksen koko osuudelle. Joku mainitsi 30% omarahoitusosuudesta. Näin se yleensä nykypäivänä menee, että omaa rahaa pitää löytyä. Joskus aikoinaan ihmiset panttasivat omakotitaloja ja kiinteistöjä mökin hankintaan. Ei ole järkevää. Jos joudut maksuvaikeuksiin mökkilainan kanssa, pankki ulosmittaa talosi, siis pahimmassa tapauksessa. Tulee mökille hintaa.
Eikö se omakotitalokin mene, jos et maksa velkojasi.
Taidat tarkoittaa sitä, että itse myy talonsa? Jos pankki ottaa haltuunsa talon, se menee pilkkahinnalla pakkohuutokaupassa. Hiukan eri tilanne, myydäänkö talo 200 t € vai 150 t €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dunga kirjoitti:
Ei kai mökkiä tarvitse talvella lämmittää, ellei siellä käydä talviaikaan, joten ei kuluja lämmityksestä.
No jos on putket tai jotain muuta minkä ei halua jäätyvät, niin kyllä pitää edes ylläpitolämmitys olla.
Mitä ihmettä? Mitkä putket? Jos vesiputkia tarkoitat, niin vedet on tapana sulkea talveksi, jos mökkiä ei käytetä talvella.
Putkisto pitää myös tyhjentää vedestä jos aikoo kylmäksi jättää talveksi, ei riitä että veden sulkee. Siinäkin tapauksessa on vaara että johonkin mutkaan jää vettä joka jäätyy ja rikkoo putken, ettei ihan 100% varma ole sekään.
Nämä on ihan perusasioita, että vesiputki tyhjennetään ja vesisulku kiinni talveksi. Ei kukaan pidä kesäasuttavaa mökkiä ylläpitolämmöillä putkien takia. Ympäri vuoden asuttavat mökit on ihan eri juttu. Myös sähköt on tapana katkaista pääkytkimestä ja vetää laituri rantaan. Tavallisia mökkiläisen puuhia syksyllä, kun mökki laitetaan talviteloille.
Uutena mökkiläisenä kiinnostaa tietää miten putket tyhjennetään. Juu, tietysti avataan poistohanat, mutta miten 'puhalletaan' vedet pois putkistosta?
Kaada jäätymisen estoainetta viemäriin. niin minä teen.
Hinnat EI ole korkeimmillaan. Ne oli korkeimmillaan 10 vuotta sitten, minkä jälkeen on ollut pelkkää laskua. Esim. Mikkelistä sai vuosi sitten saman mökin samalla tontilla noin puolella hintaa verrattuna 10 vuoden takaisiin hintoihin. En usko, että edes korona korottaa hintoja takaisin. Työelämän epävakaus on yksi syy siihen, että ihmiset eivät joko saa lainaa tai eivät uskalla ottaa lainaa. Vakituisten työsuhteiden muutos pätkätyöksi ja töiden loppumisen uhka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, jos arvo laskee. Niin asuntojenkin arvo laskee, jos ei ole uusi ja keskustassa... Meidän mökki on suvun vanha kesäpaikka, eikä sen arvo ainakaan nouse. Minä olen täällä x vuotta, enkä jaksa ajatella, että pitäisi jättää mitään maallista omaisuutta jälkeen. Jos jotain perinnöksi jää, niin sehän on plussaa. Jos ei jää, niin lapset ja lapsenlapset voivat vapaasti ponnistella oman elantonsa ja omaisuutensa eteen. Minun roolini elatusvelvollisena päättyy silloin, kun olen omat lapseni aikuiseksi saanut.
Rikkaille ei olekaan mitään väliä. Jos mökistä on lainaa niin harmittaahan se jos ei saa edes sitä maksettua myynnin jälkeen.
Voi hyvänen aika! Sitten ei kannata ostaa mökkiä ollenkaan, jos sen aikoo hankkia pariksi vuodeksi. Mökki kannattaa ostaa vain pitkäaikaisekseen käyttöön.
Muistuttaisin mökin hankkivia, että älkää hyvät ihmiset ostako omaa mökkiä, jos tarve ei ole pitkäaikainen. Vuokrattavia mökkejä on pilvin pimein. Meilläkin oli ennen oman mökin hankintaa vuokralla yhden kesän ajan mökki. Koko kesän vuokra maksoi 2400€, jossa oli vesimaksujen osuutta noin 150€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, jos arvo laskee. Niin asuntojenkin arvo laskee, jos ei ole uusi ja keskustassa... Meidän mökki on suvun vanha kesäpaikka, eikä sen arvo ainakaan nouse. Minä olen täällä x vuotta, enkä jaksa ajatella, että pitäisi jättää mitään maallista omaisuutta jälkeen. Jos jotain perinnöksi jää, niin sehän on plussaa. Jos ei jää, niin lapset ja lapsenlapset voivat vapaasti ponnistella oman elantonsa ja omaisuutensa eteen. Minun roolini elatusvelvollisena päättyy silloin, kun olen omat lapseni aikuiseksi saanut.
Rikkaille ei olekaan mitään väliä. Jos mökistä on lainaa niin harmittaahan se jos ei saa edes sitä maksettua myynnin jälkeen.
Voi hyvänen aika! Sitten ei kannata ostaa mökkiä ollenkaan, jos sen aikoo hankkia pariksi vuodeksi. Mökki kannattaa ostaa vain pitkäaikaisekseen käyttöön.
No hyvänen aika, eihän kukaan osta mökkiä pariksi vuodeksi. Mutta nyt koronan aikaan on ostopäätöksiä tehty ihan hätiköidysti. He kaikki eivät varmasti viihdy mökillä tämän jälkeen kun on muitakin vaihtoehtoja.
Itse en ostaisi ihanintakaan mökkiä parhaalla mahdollisella sijainnilla, jos siellä liikkuisi paljon käärmeitä. Inhoan muutenkin, mutta en uskaltaisi antaa lasten leikkiä pihalla itsekseen, jos siellä matelee kutsumattomia vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ostaisi ihanintakaan mökkiä parhaalla mahdollisella sijainnilla, jos siellä liikkuisi paljon käärmeitä. Inhoan muutenkin, mutta en uskaltaisi antaa lasten leikkiä pihalla itsekseen, jos siellä matelee kutsumattomia vieraita.
Haittaako se, jos hitaasti kävelevä mökkinaapuri tulee käymään pihalla kutsumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaako se, jos hitaasti kävelevä mökkinaapuri tulee käymään pihalla kutsumatta?
Vain jos hän sattuu olemaan myrkyllinen.
Jos mahdollista, odota pari vuotta. Nyt on hinnat pilvissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dunga kirjoitti:
Ei kai mökkiä tarvitse talvella lämmittää, ellei siellä käydä talviaikaan, joten ei kuluja lämmityksestä.
No jos on putket tai jotain muuta minkä ei halua jäätyvät, niin kyllä pitää edes ylläpitolämmitys olla.
Mitä ihmettä? Mitkä putket? Jos vesiputkia tarkoitat, niin vedet on tapana sulkea talveksi, jos mökkiä ei käytetä talvella.
Putkisto pitää myös tyhjentää vedestä jos aikoo kylmäksi jättää talveksi, ei riitä että veden sulkee. Siinäkin tapauksessa on vaara että johonkin mutkaan jää vettä joka jäätyy ja rikkoo putken, ettei ihan 100% varma ole sekään.
Nämä on ihan perusasioita, että vesiputki tyhjennetään ja vesisulku kiinni talveksi. Ei kukaan pidä kesäasuttavaa mökkiä ylläpitolämmöillä putkien takia. Ympäri vuoden asuttavat mökit on ihan eri juttu. Myös sähköt on tapana katkaista pääkytkimestä ja vetää laituri rantaan. Tavallisia mökkiläisen puuhia syksyllä, kun mökki laitetaan talviteloille.
Uutena mökkiläisenä kiinnostaa tietää miten putket tyhjennetään. Juu, tietysti avataan poistohanat, mutta miten 'puhalletaan' vedet pois putkistosta?
Kaada jäätymisen estoainetta viemäriin. niin minä teen.
Miten se estää niitä vesiputkia jäätymästä. Meillä vesi ei tule viemäristä, mutta ehkä teille tulee🤮🙄🤯
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista, odota pari vuotta. Nyt on hinnat pilvissä.
Ei näy ainakaan täällä Etelä-Savossa. Täällä on hinnat romahtaneet 10 vuoden takaisiin hintoihin nähden. Iltapäivälehdet väittävät, että kaikki mökit viedään käsistä. Ei viedä. Tuo on yksi suuri vedätys. Myynnissä on mökkiä ja tonttia joka makuun. Kehä3 sisäpuolelta jos lähtee tänne ajelemaan, se on 3 tunnin matka Mikkeliin, jos ei ole ruuhkaa. Jos on ruuhkaa ja pysähtyy välillä kahville, helposti menee 4 tuntia. Joa mökki on vähän syrjempänä, pikkuteitä pitkin, tuskin riittää edes 4 tuntia. Kun mahdolliset ostajat köröttelee katsomaan mökkiä, toteavat monesti mahdottomaksi yhtälöksi.
Väitänkin, että ne mökit viedään käsistä 2 tunnin ajomatkan säteellä kehä3:sta, ei missään muualla Suomessa.
Sijainti on tärkein. Jos mökki on tarpeeksilähellä, niin sitä myös tulee käytettyä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sijainti on tärkein. Jos mökki on tarpeeksilähellä, niin sitä myös tulee käytettyä enemmän.
Eipä meille ainakaan. Keskituloisilla, keski-ikäisillä hinta on aika tärkeä tekijä. Meidän mökki maksoi 73000€. Etelästä sillä hinnalla saa jonkin mummonmökin ilman omaa rantaa ja mukavuuksia. Kun jaksaa ajaa vähän kauemmas, saa järven rannalta hyväkuntoisen kesäpaikan. Meillä on vedet ja sähköt. Likakaivon tyhjennyksessä säästetään sillä, että pissat tehdään ulkokäymälään. Vesivessa isommalle hädälle ja yöaikaan virtsalle. Taajama ei lähellä, sitä ei saa tuolla hinnalla kuitenkaan. Mökkitien uusiminen maksoi 8000€.
Kunnollisen mökin hyvältä paikalta saa parillasadalla tuhannella. Eikä kyllä kannata ostaa lainkaan.
Kai sinne mökille täytyy olla kunnon tie perille. Ja onko tiellä rasituksia. Kuka auraa ja kuinkapitkän matkaa talvella.
Kuntotarkastus pitää teettää. Ainakin meillä, kun mökki myytiin, se tehtiin. Maksoi 1400,00€
ja oli pilkun tarkka se tarkastus.
Joka kohdasta oli kuva ja kommentti. Lattiaksivot olivat ottanert pois paikaltaan ja savupanos tuprutettu että oli todennettu että ilmanvaihto toimii niin kuin sen kuuluu toimia. Meillä luki 3 - sivuisessa raportissa että kaikki ok.
Mökki pitää olla mäellä, sadevedet ja sulamisvedet eivät hakeudu mökille päin.
Ainakin 3 kertaa kannattaa käydä katsomassa ennenkuin lyö kaupat lukkoon.
Ekalla kertaa ei muista muuta kuin keittiön verhot tms.
Meille jäi toinen kesäpaikka tänne lähemmäs. Järvellä ei saa ajaa kuin sähkömoottorilla.
40 min ajomatka niin käydään kesät talvet siellä aina kun hoksitaan.
Tosi kivat naapurit ja oma rauha kun on kunnon isot tontit kaikilla.
ps. Juomavesi. Mistä se tulee ja onko juomakelposta. Samoin jätejutut. Onko kuinka hoidettu ?
^ Tai pienemmän järven vastarannan metsä hakataan pois ja takaa tulee maatalon piha esiin