En osaa määritellä yhteiskuntaluokkaani
Auttakaa minua hahmottamaan kysymällä oikeat kysymykset. Mitkä tekijät tämän määrittävät?
Kommentit (165)
Minusta merkittävin luokkanäkökulma liittyy konkreettisiin mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin elämässä. Paljonko on varallisuutta, oletko riippuvainen työnantajastasi ja niin edelleen. Tämä kuitenkin määrää sen, mitä voit elämässäsi valita ja millaisia riskejä sinulla on. Tätä ei myöskään noin vain muuteta, vaan useimmat ovat näiden rajoitteiden vankeja.
Elämäntapaan liittyvät asiat taas ovat ihan kiinnostavia havaintoja, mutta en näe juuri muuta merkitystä omasta näkökulmastani. Mukava tietää toki, että keskiluokassa joogataan ja alaluokassa juodaan halpaa kaljaa, mutta siinäpä se. Minäkin voin vapaasti ilmoittautua joogaan tai käydä kaljakaupassa, joten mitä merkitystä tällä on?
Sukutaustaan liittyvät asiat ovat itsessään yhdentekeviä, kun ne sinänsä eivät määritä mitään. Jos suvusta ei ole tullut varallisuutta, vaikutusvaltaa tai muuta, niin isoisän koulutuksella tai mummon serkun aatelisnimellä ei ole mitään käytännön arvoa. Varmaan mielestään hyvästä taustasta tuleville itselleen tällä sentään on saavutettavissa itsetunnon pönkitystä.
Mihin työtön keskiluokkainen jolla mielenterveysongelmia kuuluu? Jos kasvanut siis keskiluokkaisessa perheessä
Voiko luokkaa siis vaihtaa tai vaihtua tai olla eri kuin vanhempansa ja sisarensa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko luokkaa siis vaihtaa tai vaihtua tai olla eri kuin vanhempansa ja sisarensa?
Kyllä, sehän yhteiskuntaluokkien idea juuri on, että saadaan kuvattua luokkanousua tai -laskua sukupolvi sukupolvelta.
Minulla oli rikkaat vanhemmat, mutta itse olen köyhä kuin kirkonrotta.