Ruumiillisen kurituksen oletettu kasvattava vaikutus?
Tuli mieleen, kun tuo yksi palstalainen uhkasi pieksää lapsensa, kun oli tuhlanut 200 euroa kenkiin...
En minä ainakaan tietoisesti muista, että olisin "kasvattunut" jotenkin paremmin sillä, että esim. kotiintuloajan unohtamisesta annettiin remmiä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivallalla kasvaa väkivaltaisia ihmisiä. Jos lapseen käytetään väkivaltaa, niin lapsikin oppii käyttämään sitä ongelmanratkaisukeinona.
Höpöhöpö. Minua ojennettiin lapsena "väkivallalla" muutama kerta, ja syystä. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa, ja kammoan sitä. Jos minulla olisi lapsia, niin kyllä käyttäisin remmiä, koska lapsi ei aina muuten opi.
Siinäpä on syy, miksei sinulla ole lapsia.
Höpöhöpö!
Minua kuritti isäni hyvin julmasti, enkä kykene minkäänlaiseen parisuhteeseen miehen kanssa. En ole siis lesbo, mutta toiminta jätti tällaiset arvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivallalla kasvaa väkivaltaisia ihmisiä. Jos lapseen käytetään väkivaltaa, niin lapsikin oppii käyttämään sitä ongelmanratkaisukeinona.
Höpöhöpö. Minua ojennettiin lapsena "väkivallalla" muutama kerta, ja syystä. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa, ja kammoan sitä. Jos minulla olisi lapsia, niin kyllä käyttäisin remmiä, koska lapsi ei aina muuten opi.
Mikset ojenna aikuisia väkivallalla, jos se on niin tehokas keino? Pelkäät, että saat turpaan? Jos kammoat väkivaltaa, miksi suunnittelet lapset pahoinpitelemistä? Se ei ole niin pelottavaa, kun lapsi ei pärjää sinulle fyysisesti?
Miksi aikuisia saa ojentaa sakoilla ja vankilalla, mutta lapsia ei saa? Eikö lapsilla ja aikuisilla pitäisi olla samat säännöt?
Koska lapset eivät ole neurologisesti sillä tasolla, että he kykenevät punnitsemaan syitä ja seurauksia. Jos olet aikuinen, sinä olet, joten vastaapa nyt niihin minun kysymyksiini, kun niin kovasti suunnittelit lasten pahoinpitelyä. Seiso sanojesi takana.
Kuule hei tyyppi! Miksi oletat, että samat ihmiset vastaa koko ajan. Minä olen "alkuperäinen" kirjoittaja. Ja lopeta HETI kunnianloukkauksien käyttö minua kohtaan. "Väkivallalla" kasvattaminen ei ole pahoinpitelyä, ja kyse on sitä paitsi teoreettisesta asiasta.
Voisitko perustella, miksi väkivallalla kasvattaminen ei ole pahoinpitelyä? Lain mukaan toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ojenna aikuisia väkivallalla, jos se on niin tehokas keino? Pelkäät, että saat turpaan? Jos kammoat väkivaltaa, miksi suunnittelet lapset pahoinpitelemistä? Se ei ole niin pelottavaa, kun lapsi ei pärjää sinulle fyysisesti?
Miksi aikuisia saa ojentaa sakoilla ja vankilalla, mutta lapsia ei saa? Eikö lapsilla ja aikuisilla pitäisi olla samat säännöt?
Koska lapset eivät ole neurologisesti sillä tasolla, että he kykenevät punnitsemaan syitä ja seurauksia. Jos olet aikuinen, sinä olet, joten vastaapa nyt niihin minun kysymyksiini, kun niin kovasti suunnittelit lasten pahoinpitelyä. Seiso sanojesi takana.
Kuule hei tyyppi! Miksi oletat, että samat ihmiset vastaa koko ajan. Minä olen "alkuperäinen" kirjoittaja. Ja lopeta HETI kunnianloukkauksien käyttö minua kohtaan. "Väkivallalla" kasvattaminen ei ole pahoinpitelyä, ja kyse on sitä paitsi teoreettisesta asiasta.
Voisitko perustella, miksi väkivallalla kasvattaminen ei ole pahoinpitelyä? Lain mukaan toki on.
Jos olet sitä mieltä, että jos lasta nappaa kädestä ja lapsi itkee kivusta, ettei lapsi juokse auton alle, niin sinua ei voi auttaa. Ja jos tämä on lapsen pahoinpitelyä, niin saa olla!
Vierailija kirjoitti:
Onhan vanha sukupolvi paljon kuuliaisempaa.
Ja kun katsot nykypäivän kakaroita, niin huomaat, mitä on vapaa kasvatus. Mitään et saa sanoo, ettei vaan tule raukalle paha mieli. Kakarat saa sitten sanoo ja tehdä ihan mitä heitä huvittaa, siitä huolestuttava esimerkki on esim. nuorten tekemät tapot/murhat.
Maailmahan ei ole miltään muulta osin muuttunut...
Vierailija kirjoitti:
Ja kun katsot nykypäivän kakaroita, niin huomaat, mitä on vapaa kasvatus. Mitään et saa sanoo, ettei vaan tule raukalle paha mieli. Kakarat saa sitten sanoo ja tehdä ihan mitä heitä huvittaa, siitä huolestuttava esimerkki on esim. nuorten tekemät tapot/murhat.
Mä kuitenkin veikkaan, että itse et halua pokkuroida vaikkapa opettajia tai pappeja, vaan pidät itseäsi itseäsi tasa-arvoisena. Kuitenkin touvot, että lapset eivät olisi osa samaa tasa-arvoista yhteiskuntaa, vaan he kasvaisivat jonkinlaisessa sääty-yhteiskunnassa.
Nuorten väkivallanteot ovat vähentyneet merkittävästi viime vuosikymmenten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikkorahan pidättäminen tai aresti ovat tyypillisiä rangaistuksia lapsille. Ja lapsilla ja aikuisilla EI ole samat säännöt.
Arestien käyttöä ei enää suositella. Tutkimusten mukaan aresti aiheuttaa lapselle hylkäämiskokemuksen ja jättää hänet yksin vaikeiden tunteidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten tekemien tappojen taustalla on usein joko heitteillejättöä tai sitten sitä ruumiillista kuritusta. Kun tietoisuus ruumiillisen kurituksen haitallisuudesta on lisääntynyt, eivät kaikki vanhemmat silti osaa opastaa lapsia rakkaudella, vaan lähinnä jättävät lapset oman onnensa nojaan. Siinä vaiheessa on paljolti onnesta kiinni, minkälaisissa kaveriporukoissa oppii yhteiskunnan sääntöjä. Kurittamattomuus ei tee tappajia, eikä se myöskään tarkoita sitä, että lasta ei mitenkään kasvatettaisi.
Minä selvisin kurituksitta 10-vuotiaaksi asti. Sitten äidin miesystävä muutti pysyvästi meille ja ymmärtääksen juuri isäpuolen vaatimuksesta sen jälkeen tuli aiempaa kovempi kuri sisältäen myös fyysiset kurittamiset remmillä. En ihan oikein ymmärrä, miksi äiti suostui siihen, kun siihen asti ei ollut tarvinnut kurittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päivät sanoitin pojalleni tunteita, pidin kiinni ettei saa lyötyä ja potkittua minua. Kerroin miltä se tuntuu minusta kun lyö ja potkii.
Asetuin samalle tasolle ja sanoin tiukasti.
Lopulta meni hermot ja otin tukasta kiinni. En niin että tukkaa irtosi mutta sen verran että varmaan jossain tuntui ja sanoin että ymmärrätkö että toisten satuttaminen sattuu.
Eipä ole sen jälkeen lyönyt ja potkinut minua. Uhannut on ja olen sanonut että jos lyöt niin otan tukasta kiinni. Ei toteuta enää uhkaustaan lyödä tai potkia ja harvemmin uhkaakaan enää.
Selvästi miettii syy->seurausta ja sen jälkeen tilanne onkin helpompi ratkaista ilman väkivaltaa.Toisia lapsia hän ei ole ikinä satuttanut.
Minua vaan ja isäänsä.
Nyt on mennyt pitkään niin että lapsellakin on kivempi olla kun ei aina tilanteet kärjisty siihen puolen tunnin kiinnipitosessioihin.
Edelleen sanoitan tunteita ja kerron ja ohjeistan. Otan syliin ja lohdutan.
4-vuotias poika eli melko pieni vielä.
Ei olisi silti kiva olla kasvavan lapsen nyrkkeilysäkkinä. Meillä aikuinen kuitenkin määrää, ei lapsi ja niin se kuuluu ollakin.
Ihmettelen, jos tähänkin on jotain inisemistä, mutta varmasti nämä tyypit eivät tässäkään petä. Eikös juu :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan ruumiillinen kuritus aiheuttaa lähinnä aikuisuuteen asti jatkuvia tunnesäätelyn ongelmia sekä sitä, että moraalikäsitys alkaa nojata enemmän auktoriteettien pelkoon kuin sisäistettyyn käsitykseen oikeasta ja väärästä.
Tätä selitystä minä en kyllä ymmärrä, koska ihan samalla tavallahan se on auktoriteettien pelkoa, jos annetaan riittävän tuntuva ei-ruumillinen rangaistus.
Nimenomaan. Ja kovapäisemmälle lapselle voi hyvin olla terveellisempää tajuta jo lapsena, että tässä yhteiskunnassa toimitaan tietyllä tavalla tai tulee rangaistus.
Toki nykyisin on paljon aikuisia, jotka tekevät ihan mitä vaan, eikä tule rangaistusta, joten ehkä on parempi vaan antaa lasten riehua juuri niin paljon kuin heitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keppi opettaa tyhmäkin lapsen ihmisten tavoille.
Muutamia vuosia sitten tehtiin tutkimus, jossa vertailtiin ruumiillista kuritusta saaneiden elämää aikuisena niihin, joita ei oltu kuritettu. Tulos oli selkeä. Ne, joita ei kuritettu lapsena, menestyivät selkeästi paremmin aikuisena. Nousivat johtotehtäviin, esimieheksi j.n.e. Tässä ei ollut mitään tekemistä vanhempien koulutustasolla. Minua ei ole koskaan lyöty enkä ole lyönyt lapsiani. Meillä on aina menestytty. Piiskalla heikennetään lapsen itsetuntoa. Lapsi oppii opettamalla, ei lyömällä.
Vastenmielisiä kommentteja, kyllä mun nulikka oppii kun saa välillä vähän piiskaa
Nooh, kyllä ne väkivaltaa käyttävät vanhemmatkin vanhenevat. Lapset voi sitten antaa huonokäytöksiselle vanhemmalleen antaa luunapin tai tukkapöllyä, jos vanhempi vaikka vahingossa kaataa maitolasin. Eiköhän opi.
Vierailija kirjoitti:
Luunappi ei edes satu.
Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku.
Eikö jo se Luther kirjoittanut, että vitsalla se jälkikasvu pitää kasvattaa? Monta sataa vuotta perinne on täällä jatkunut. Nyt on katkeamassa pitkä perinne.
Asiasta on tehty paljon enemmänkin tutkimusta, kaikki viittaa siihen, että kuritus vaikuttaa mielenterveyteen, persoonallisuuteen ja tunne-elämään haitallisesti. Tutkimusnäyttö on niin vankkaa, että sen edessä ei paina mitään yksittäisen ihmisen anekdootti siitä, kuinka on kasvanut menestyjäksi kuritusta saatuaan. Tässä muutamia esimerkkejä, helppo etsiä lisää tutkimuksia vähäisenkin ruumiillisen kurituksen vaikutuksista.
Physical punishment, childhood abuse and psychiatric disorders:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17010436/
Slapping and spanking in childhood and its association with lifetime prevalence of psychiatric disorders in a general population sample:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10530296/
Reduced prefrontal cortical gray matter volume in young adults exposed to harsh corporal punishment:
Mielestäni on selvää, että ruumiillisella kurituksella pyrittiin hakkaamaan lapsesta se oma tahto pois. Tottelemaan vaikka sokeasti auktoriteettia. Armeijahan toimii ihan samalla logiikalla. Tosin enimmäkseen käskytys tapahtuu huutamalla. Periaate ja lähtökohta on ihan sama.
Lähinnä se kertoo siitä että vanhempi ei osaa ohjata lasta rakentavemmin haluamaansa suuntaan ja omaa itse kommunikaatiorajoitteita & tunnesäätelyn oireita mitkä todennäköisesti siirtyvät lapselle enemmän tai vähemmän kurituksen myötä.
Mitä siitäkin tulisi jos työpaikoilla läimäitettäisiin työntekijöitä jotka tekisivät virheitä? Tai jos viranomaiset kurittaisivat fyysisesti kun joku ilmoittaisi veronsa vahingossa väärin?
Harmittaako, kun tutkimus osui nappiin?