Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit työtön, ottaisitko vastaan mitä tahansa työtä?

Vierailija
10.04.2021 |

Olisiko mikä tahansa työ sinulle työttömyyttä parempi vaihtoehto?

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi, vaikka voisin halutakin. Tulee terveysasiat vastaan aika monessa fyysisessä työssä. On epäreilua työnantajaakin kohtaan, että työntekijä keskeyttää työpäivänsä ennen aikojaan fyysisen vian takia tai joutuu saikulle vähän väliä. Toki mulla työkkäri tietää tuon, eikä onneksi ole tyrkyttänyt mulle moisia paikkoja.

Näinpä. Olen ollut työkyvytön jo vuosia ja jos kuntoutustuki katkaistaisiin niin työttömien kirjoihin joutuisin. En pysty tekemään mitään fyysistä työtä, tai oikeastaan mitään työtä missä tarvitaan käsiä.

Entä jos työtäsi olisi kirjoitella vauvapalstalle?

Vierailija
62/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön

yöttömistä yllättävän iso osa ei ole täysin työkykyisiä.

Tuore väitöskirja valottaa pitkäaikaistyöttömyyden ankeaa taustaa. Oulun yliopistossa väitellyt Raija Kerätär arvioi, että työttömistä ainakin 20–25 prosenttia on tosiasiassa työkyvyttömiä tai tuen ja hoidon tarpeessa.

työttömiä oli siinä määrin työkykyongelmia, että he eivät pärjänneet avoimilla työmarkkinoilla

Hälyttävää oli Kerättären mukaan erityisesti, miten paljon vaikeasti työllistyvillä oli mielenterveyden häiriöitä ja miten yleistä niiden hoitamattomuus oli.

Työ ja työelämän osaamisvaatimukset kasvavat. Vaikka työttömyys kasvaa,

Nykytyömarkkinoilla työnantaja haluaa tietysti täyttä vastinetta palkalle. Meillä on silti paljon työtehtäviä, jotka eivät vaadi täyttä työpainosta. Mutta kehitysvammaisten työtoimintaa lukuun ottamatta ei ole järjestelmää, joka mahdollistaisi tällaisen työn, Kerätär sanoo.

Työttömyys heikentää terveyttä ja hyvinvointia, ja se taas työllistymistä. Siksi työttömille ja nuorille suunnattujen terveystarkastusten ja tuen ja hoidonkin pitäisi olla monimuotoista.

Esimerkiksi vaikeasti masentuneelta tai kehitysvammaiselta odotetaan korkeaa motivoituneisuutta ja kykyä pyrkiä palveluihin. Toisaalta terveystarkastuksissa on totuttu tutkimaan pääasiassa fyysisiä sairauksia ja riskitekijöitä. Työkyvyn arvioimiseen tämä on riittämätöntä.

– Jos potilaalta erehtyy kysymään: "Miten menee?", on vastaanoton loppupäivän aikataulu sekaisin, Kerätär kuvaa ongelmaa kollegan sanoin väitöskirjassa.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001904063.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta

Vierailija
64/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin moderni orjatyö toimii Suomessa

Vierailija
65/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisten (YK, ILO, OECD, ihmisoikeusjärjestöt jne.)

määritelmien mukaan ORJUUS ON:

1. TYÖTÄ, JOSTA EI VOI KIELTÄYTYÄ.

2. TYÖTÄ, JOSTA EI SAA RIITTÄVÄÄ TOIMEENTULOA.

3. TYÖTÄ, JOHON EI VOI VAIKUTTAA.

4. TYÖTÄ, JOTA EI VOI VALITA.

5. TYÖTÄ, JOHON JOUTUU PAKOTETTUNA.

6. TYÖTÄ, JOSTA KIELTÄYTYMISESTÄ SEURAA RANGAISTUS.

Vierailija
66/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siisti tyyppi kirjoitti:

Vieläkö ISS:llä pitää tehdä palkattomia ylitöitä? Siellähän kuulemma on työaika mitoitettu liian pieneksi suhteessa työmäärään. En menis semmoiseen hommaan.

Meillä ISS:llä kusettivat työaikoja työntekijöille. Joskus asiakas saattoi paapattaa siivoojalle, että miksi olet täällä vain vähä yli tunnin, vaikka työajaksi on sovittu että kaksi tuntia siivootaan. Sitten eräs meidän työntekijöistä pääsi palveluohjaajaksi ja näki niitä asiakkaiden kanssa sovittuja työaikoja. Eräässä paikassa oli asiakkaan kanssa sovittu 1,5 tunnin siivousaika, mutta siivoojalle sanottiin työajaksi 45 min. Sitten erään kohteen sovittu aika oli 3,5 tuntia, mutta siivoojille oli sanottu ajaksi 2,5 tuntia.

Lisäksi noihin valehdeltuihin työaikoihin oli sisällytetty siirtymäaika kohteiden välillä. Eli 2 tunnin kohteen työajaksi saatettiin sanoa 1,5 tuntia, mutta todellinen aika jonka kohteessa pystyi viettämään oli 1 tunti ja 15 min, koska aikaa piti varata myös siihen seuraavan kohteen siirtymäajoon.

Aika härskiä. Mutta kyllä työntekijätkin joskus osaa: olin 0-luvulla kesätöissä samassa firmassa, siellä työkaverit neuvoivat kusettamaan työnantajaa merkkaamalla enemmän tunteja kuin oli tehty.  Ja kun siivosimme porukalla erästä tehdasta, lopetettiin työt aikaisemmin kuin piti. Jäin sitten sen sopimuksen jälkeen taas työttömäksi.

Vierailija
67/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut viisi vuotta työtön tohtori. Ottaisin vastaan mitä tahansa työtä, mutta eipä ole kukaan tarjonnut. 

Vierailija
68/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyden kasvot Suomessa ovat usein vanhan naisen kasvo

Vierailija
69/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ryhdyin verkostomarkkinoijaksi. Suosittelen, kiva yhteisö, hyvä tuote ja tulojakin alkaa hiljalleen tulemaan... Asenne on tärkein ja halu tehdä töitä.

Vierailija
70/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KORONA TEKI MINUSTA TYÖTTÖMÄN! /

Vierailija
71/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti(Esim.tämä foorumi) kuitenkin tekee vihapuheen näkyvämmäksi ja tarjoaa sille uusia kanavia.

Verkossa vihan lietsominen ja levittäminen sekä kasvoton häirintä on helppoa,(esim.köyhiä tai työttömiä kohtaan).

ja sen vaikutukset ulottuvat myös laajemmalle elämään.

Usein vihataan sellaista, mitä ei tunneta. Tietämättömyys lisää pelkoa ja ennakkoluuloja, jotka purkautuvat vihaviesteinä. Siksi haluamme kannustaa ihmisiä kunnioittavaan ja avoimeen keskusteluun sekä rohkeisiin kohtaamisiin. Jos hyväksymme vihapuheen, hyväksymme ihmisten eriarvoisen kohtelun.

siksi jokaisella on oikeus ja velvollisuus sanoa ei vihapuheelle.

https://eivihapuheelle.fi/

Vierailija
72/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kyllä suostuin ja teinkin ihan kaikkea. Olin pelloilla, pesin ikkunoita, olin kassalla, keräsin mustikoita, tein laivasiivouksia. Mutta ei nyt enää keski ikäisenä edes fyysinen kunto riitä kaikkiin hommiin. Lisäksi niissä on niin surkea palkka, ettei yksinkertaisesti kannata käydä töissä. Siksi ne hommat nykyään tekee ulkomaalaiset. Heille se täälläkin tienattu pieni raha on iso, kun voivat palata takaisin kotimaahansa, jossa eläminen on halpaa. Tämä on se globaalisaation seuraus.

Vierailija
73/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys.

Vierailija
74/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. T. Työtön lähihoitaja 59v.

Vierailija
75/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas! Juhana Vartiainenko se on aloittanut taas työttömien parjaamiskampanjan?

Vierailija
76/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

Sori mutta en ole opiskellut maisterin tutkintoa siksi että voisin mennä johonkin sellaiseen duuniin joita tein lukio- ja opiskeluaikana. Aika aikansa kutakin.

Olisin kyllä valmis laajentamaan käsitystä ”omasta alasta” ja tekemään vähän oman alan suuntaista / ”arvoani alempaa” työtä, mutta en mitään sellaista mitä voi kuka tahansa elämänkoululainen tehdä. Omalta alaltani voisin toki tehdä myönnytyksiä esim. siinä että kelpaisi myös pätkät tai vähemmät tunnit jos työttömyys olisi toinen vaihtoehto.

"Arvoa alempaa".. Just. No onneksi sinä et ole työtön, olisi se aika paljon alentavampaa olla työtön, kuin matalapalkkatöissä itsensä elättäen jos siihenkin olisi mahdollisuus.

Yleisesti jokaiselle suotakoon joku työ mitä ei ole valmis tekemään esim. teurastus tms, mutta jos ei työt maistu jollekin ja ei itse työllisty mieluisaan duuniin, silloin voisi elättää itse itsensä ilman tukia. Lievästi alkaa kyllästyttämään työttömien töiden pakoilu, ne ihmiset jotka ei normaalia työtä ota vastaan kun ei vaan kiinnosta.😡

Vierailija
77/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin kun olin vastavalmistunut. Työ ei ollut oman alan töitä. Tein hommia kolme vuotta, koska vakinaistettiin heti ja palkka oli kuitenkin ok vaikka työstä en pitänytkään. VIRHE. Sen koommin en ole oman alan työtä saanut ja tuosta kertyneestä työkokemuksesta ei ole ollut muuta hyötyä kuin se, että pääsin uudelleen aikaisempaa vastaavaan työhön. Meni koulutus hukkaan.

Vierailija
78/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos se on sen verran hyväpalkkainen ettei sossuun luukulla tartte käydä kun tulee tiukoista tiukin tilanne.

Vierailija
79/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomautettuna johtotehtävistä, n. 70 alaista.  HR lähetti tekstiviestin, että voisin hakea ruohojuuritason työtä toiselta puolelta maata samasta yhtiöstä. Pidän tätä vittuiluna.

Siis saisin lähettää työpaikkahakemuksen, että joskohan kelpaisin.

Ei kiitos, enkä odota kyllä lomautuksen päättymistäkään. Odotan 200 päivän täyttymistä lomautuksella ja sanon itseni irti heti.

Vierailija
80/193 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi, vaikka voisin halutakin. Tulee terveysasiat vastaan aika monessa fyysisessä työssä. On epäreilua työnantajaakin kohtaan, että työntekijä keskeyttää työpäivänsä ennen aikojaan fyysisen vian takia tai joutuu saikulle vähän väliä. Toki mulla työkkäri tietää tuon, eikä onneksi ole tyrkyttänyt mulle moisia paikkoja.

Näinpä. Olen ollut työkyvytön jo vuosia ja jos kuntoutustuki katkaistaisiin niin työttömien kirjoihin joutuisin. En pysty tekemään mitään fyysistä työtä, tai oikeastaan mitään työtä missä tarvitaan käsiä.

Entä jos työtäsi olisi kirjoitella vauvapalstalle?

No mä en naputtele näppäimistöllä ollenkaan tai jos joskus naputtelen niin se on TODELLA hidasta. Pystyn kirjoittamaan puhelimella vasemman käden peukalolla ja se sujuu kohtuullisella nopeudella joten kirjoitan vain puhelimella. Jos tää palsta mut palkkaa tänne kirjoittamaan täydellä palkalla niin totta helvetissä ottaisin työn! Hitaudesta ei sitten saa valittaa kuten tekivät työkokeilussa, hitauden vuoksi sopparia ei jatkettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan