Onko muita, joiden iäkkäillä vanhemmilla on hirvittävät määrät tavaraa ja roinaa koti ja autotallit ja varastot täynnä?
Mistään ei voi luopua, mitään ei voi heittää roskiin, ei edes käyttökelvotonta tai rikkinäistä tavaraa.
Kauhistuttaa ajatella sitä hetkeä, jolloin tuo tavaratsunami iskeytyy kuolinpesän muodossa minun syliini.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ns nuoret ette tule niitä omia romujanne hakemaan meidän varastosta.
Puolet romuista on teidän, joita haluatte säästää, mutta ette halua pitää niitä omissa varastoissanne.
T.mummeli
Olen sanonut monta kertaa, että talossanne ei ole mitään mulle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niitä suret , kuolinpesän varoista maksat kaatopaikkakuorman .Useampikin firma ostaa kuolinpesiä ja tekevät vielä siivouksenkin. Vai etkö raaski?
Kysyin yhdeltä tällaiselta firmalta joka ”ostaa kuolinpesiä” että paljonko maksavat minulle tavaroista. Kyseessä oli kaksion irtaimisto.
Minun olisi pitänyt maksaa heille 1700€.
No tehtiin omalla porukalla, vuokrasin auton ja vietiin tavarat kaatikselle. Hintaa tuli kaikkineen 150€-200€ luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tavaraa ei saisi olla? Mitä se minulle kuuluu? Miksi pitäisi heittää roskiin sellaista, jota ihminen ei halua heittää roskiin?
Saa olla tavaraa. Mutta kerropas, miksi ihmeessä säästää röykkiöittäin tavaraa. Täysin käyttökelvotonta tavaraa, esim homeisia peittoja 1960-luvulta. Kun tuollaisesta roskasta luopuu, saa niitä säilyttämisen arvoisia tavaroita järjestykseen. Voi jopa löytää etsimänsä esineen, jota on viimeksi tarvinnut 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niitä suret , kuolinpesän varoista maksat kaatopaikkakuorman .Useampikin firma ostaa kuolinpesiä ja tekevät vielä siivouksenkin. Vai etkö raaski?
Kysyin yhdeltä tällaiselta firmalta joka ”ostaa kuolinpesiä” että paljonko maksavat minulle tavaroista. Kyseessä oli kaksion irtaimisto.
Minun olisi pitänyt maksaa heille 1700€.
No tehtiin omalla porukalla, vuokrasin auton ja vietiin tavarat kaatikselle. Hintaa tuli kaikkineen 150€-200€ luokkaa.
Aika kallista on.
Uskoakseni tämä on yleinen ilmiö vain niillä, jotka ovat kasvaneet puutteessa ja sieltä lapsuudesta jäänyt päälle tuo kaiken säästämisvimma. Onneksi omat vanhempani ovat rikkaista perheistä, niin ei ole tuota ongelmaa. Heidän kotinsa on aika minimalistinen, ja ne muutamat harvat tavarat ovat sellaisia, jotka oikeastikin haluan itselleni kun heistä aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa vain, miten hirveästi duunia on edessä, kun vaihtoehtoisesti vanhemmat voisivat itse luopua osasta tavaroitaan tai aiakin järjestellä sitä sotkua jonkinlaiseen järjelliseen järjestykseen.
Tämä juuri. Kun on ehdotettu, että luopuisivat jostain, niin sanovat suoraan, että aikanaan saamme me jälkipolvet selvittää heidän rojut. Hienoa, kun tosiaan on varastoitu entisen naapurin romutkin, siltä varalta, että vanhainkodissa joskus vielä sohvakalustoaan tarvitsee.
Olen juuri tyhjentänyt tällaisen omakotitalon varastoineen. Kuolinpesän tavaroiden ostajalle kelpasi retro ilmaiseksi. Loppu meni kaatopaikalle ja maksoi maltaita. Järkyttävä urakka.
Tutulta kuulostaa. Appivanhempani ovat säästäneet ihan kaiken. Iso talo on piukassa tavaraa, autotalli samoin. Kaikkien lasten (nyt jo 5-kymppisiä) pieniksi jääneet vaatteet 70-luvulta, varmaan tuhansia kirjoja, kaikki lasten koulussa koskaan tekemät piirustukset ja askartelut jne. Nyt ovat vähän havahtuneet siihen, että jostain voisi luopua, joten tuovat aina kylään tullessaan mitä kummallisempaa roinaa: heijastimia 60-luvulta, pölyttyneitä askarteluja, 70-luvun kulahtaneita ja heidän homehtuneelta haiskahtavan kotitalonsa ominaistuoksun itseensä imaisseita tekstiileitä jne. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa vain, miten hirveästi duunia on edessä, kun vaihtoehtoisesti vanhemmat voisivat itse luopua osasta tavaroitaan tai aiakin järjestellä sitä sotkua jonkinlaiseen järjelliseen järjestykseen.
Tämä juuri. Kun on ehdotettu, että luopuisivat jostain, niin sanovat suoraan, että aikanaan saamme me jälkipolvet selvittää heidän rojut. Hienoa, kun tosiaan on varastoitu entisen naapurin romutkin, siltä varalta, että vanhainkodissa joskus vielä sohvakalustoaan tarvitsee.
Kuole ennen vanhempiasi, ongelma poistuu sillä.
Omiapa tavaroitaan ovat, älä sinä niistä huolehdi. Jos pitävät niitä tärkeinä niin antaa olla, et itsekään tykkäisi jos joku haluaisi puuttua sinun tavaroihisi. Ja joo, kyllä minunkin vanhemmillani on uskomattomat määrät tavaraa, ja aikanaan ne ovat minun ja sisarusteni huolena, mutta se on sen ajan murhe ja kyllä niistä selvitään.
Vierailija kirjoitti:
Sen roskalavaln vuokran saa laitettua pesän kuluihin. Eli ei sitä itse joudu maksamaan. Ja tyhjennyksenkin saa tilattua palveluna, ja senkin saa laittaa pesän menoihin.
Vai ottaako päähän kun perintö pienenee?
Ei, vaan se työ, minkä joutuu tekemään. Menee monta päivää aikaa raivata varastot ja aitat.
Meiltäkin löytyy vanhoja liesiä ka jääkaappeja ja 50 luvun paripuolisuksia yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyt perinnöstä. Et sinä varmaan niitä käteisvarojakaan tarvitse etkä osakkeita, kun on niin vaikeaa yhtä taloa tyhjentää.
Olen itse tyhjentänyt kolme tuollaista taloa, ja ei se ole mikään suururakka kun suunnittelee kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen roskalavaln vuokran saa laitettua pesän kuluihin. Eli ei sitä itse joudu maksamaan. Ja tyhjennyksenkin saa tilattua palveluna, ja senkin saa laittaa pesän menoihin.
Vai ottaako päähän kun perintö pienenee?
Ei, vaan se työ, minkä joutuu tekemään. Menee monta päivää aikaa raivata varastot ja aitat.
Meiltäkin löytyy vanhoja liesiä ka jääkaappeja ja 50 luvun paripuolisuksia yms
No ne vaan on niitä elämään kuuluvia asioita, kyllä niistä selviää.
Miten kaikki voi olla nykyihmisille niin vaivalloista?
No mulle se oli vaivalloista, koska matkaa oli muutama sata kilometriä. Töistä ei saanut vapaata edes palkattomasti.
Pahimpia ovat ne, jotka väittävät tavaroiden olevan lapsien. Sitten kun niitä alkaa lappaamaan jätesäkkiin ja kertoo vievänsä roskiin, niin ei saa.
Olen itse tällainen "iäkäs" vanhempi. Ja kyllä, kaapeissani on paljon rahanarvoista tavaraa, esim. Iittalaa, Arabiaa ja Nuutajärveä.
Minulle on aivan samantekevää mihin nämä tavarat kuolemani jälkeen joutuvat. Pahasti kuitenkin pelkään, että aikamoinen sota tulee alkamaan.
Tämän aavistan sukulaiseni tuntien ja erinäisiä perintöjakoja nähneenä.
Itselleni tällaiset tavarat, joita Suomen huutokauppakeisari ostaa ja myy, eivät ole minkään arvoisia. Suuri taistelu tulee kuitenkin olemaan omistamistani osakkeista ja kiinteistöistä.
Tämän sodan haluan sieltä pilven reunalta nähdä, ehkä itkien, ehkä nauraen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ns nuoret ette tule niitä omia romujanne hakemaan meidän varastosta.
Puolet romuista on teidän, joita haluatte säästää, mutta ette halua pitää niitä omissa varastoissanne.
T.mummeli
Äitini miehen aikuiset lapset tekivät pitkään tätä, että toivat „säilytettäväksi“ heidän kotiinsa (iao omakotitalo) vaikka mitä roinaa esim. muutojen yhteydessä, lasten pieneksi /turhaksi jääneitä tavaroita kuten vauvantarvikkeita jne. Jossain vaiheessa onneksi äitini ja miehensä alkoivat laittelemaan viestiä että tuletko hakemaam tavarasi pois, ja jos et, niin heiterään pois. Ja sitten tosiaan laittoivat pois, kierrätyskeskukseen ja roskalavalle.
Mun lapsuuden kodissa 200 neliöinen rakentamaton yläkerta toiminut suurperheen varastona..isoon kaksikerroksiseen ulkorakennukseenkin mahtuu yhtä sun toista.. Näitä on onneksi saatu jo osittain raivattua, mutta kyllä sitä tavaraa vielä piisaa!
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia ovat ne, jotka väittävät tavaroiden olevan lapsien. Sitten kun niitä alkaa lappaamaan jätesäkkiin ja kertoo vievänsä roskiin, niin ei saa.
Tämä on niin totta.
Olen lukenut tästä aiheesta keskusteluja ja sainkin aikaiseksi siivota yhden lipaston. Siitä tuli jo kaksi muovikassillista paperiroskaa, toinen tiliotteita 80-luvulta alkaen ja toinen kaikenmaailman ruokaohjelehtisiä, matkalehtiä ja Painonvartijoiden ohjeita jostain 90-luvun alusta. En usko, että lapseni ovat kovin pahoillaan kun hankkiuduin noista eroon kysymättä heiltä. Vaatekaapit on seuraavana, siellä on vaikka mitä 80-luvulta alkaen.