Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puette lapset sukupuolitetusti?

Vierailija
10.04.2021 |

Vauvat puetaan aika unisex-tyyliin, mutta siinä 1-2-vuotiaiden kohdalla huomaa että vaatteet ostetaan selvästi joko tyttöjen tai poikien osastolta. Miksi?
Pojilla ei näe ikinä hameita tai mekkoja, vaan lähinnä housuja ja paitoja joissa on poikamaisia kuvia (Ryhmä Hau, Palomies Sami, autoja, rekkoja tms.). Tyttöjen vaatteissa taas on Disney-prinsessojen kuvia ja pastellivärejä.
Miksi ostatte vaatteet sukupuolitetusti?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvathan ei välitä mitä on päällä, mutta kyllä jokainen meidän lapsista on siinä 1,5v-2v paikkeilla alkanut ilmaista tahtoa pukeutua tietynlaisiin vaatteisiin. Kriteerit vaihtelevat kausittain, joskus on tykästytty tiettyyn väriin tai kuosiin, joskus jokin tietty materiaali ja muoto iskee :D

Poikamme on aina rakastanut hupullisia paitoja ja haalareita. Pakko olla huppu! Hänellä oli myös tämmöinen "päälle vain vihreää ja sinistä" - vaihe.

Vanhin tyttömme rakastaa pehmeitä ja löysiä vaatteita. Taaperosta asti vihannut sukkahousuja yms kireitä housuja. Hän viihtyy parhaiten vaatteissa, joissa joko eläinkuosi tai eläinten kuvia. Kaikki rusetit, rimpsut ja muu" prinsessamainen ehdoton EI. Hametta ei todellakaan pue!

Kuopuksemme, tyttö, innostui pinkistä, punaisesta, turkoosista ja keltaisesta aika pian kun oppi puhumaan :D hänen prinsessavaiheelle ei näy loppua, ikää nyt 5v. Tukka on oltava aina letillä, tai kiharoilla. Mekot on MUST.

Että näin. Kaikilla tasan sama kasvatus. Emme ole kasvatuksessa mitenkään korostaneet sukupuolta, mutta emme myöskään kiellä tyttöjä leikkimästä nukeilla tai poikaa leikkimästä autoilla..

Vierailija
22/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajoissa alkaa kasvattaa prinsessapaitaista tyttölasta vastuulliseksi palvelijaksi, joka siivoaa superman-poikien sotkut.

😂👌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime vuonna kuusivuotiaalle pojalle liilat poikien mallia olevat housut. Omasta mielestäni tosi kivat. No eihän poika halunnut laittaa niitä päälle. Edelleen ovat kaapissa ja taitaa niissä olla vielä laputkin. En pakota lastani pukeutumaan mihinkään. Paitsi säänmukaisiin vaatteisiin. Kyllähän jo muutaman vuoden ikäiset osaavat ilmaista jos eivät halua jotain vaatetta pukea päälle. Jostakin kumman syystä omat poikani haluavat pukeutua melko perinteisiin ”poikien vaatteisiin”. Jos haluaisivat pinkin glitterpaidan, niin ostaisin sellaisen.

Vierailija
24/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsillani on sukupuolet. Toinen on tyttö ja toinen on poika. Vaatteen menevät selvästi sukupuolien mukaan. Hame pojalla näyttäisi homolta ja sitä ei halua niin poika itse kuin me vanhemmatkaan. Yksinkertaista!

Vierailija
25/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekko on epäkäytännöllinen, jos kiipeilee puissa ja leikkitelineissä ja pyöräillessä hankala eikä lämmitä. En halua aiheuttaa lapselleni tahallaan harmia normaaliin arkeen, joten ostan hänelle toivomiaan housuja ja paitoja. Enpä tykkää mekoista itsekään.

Olen ollut samaa mieltä mekkojen epäkäytännöllisyydestä, mutta viisivuotiasta tytärtäni ne eivät kyllä hidasta vielä yhtään pyöräillessä tai puissa kiipeillessä. Mitkään häveliäisyyssäännöt eivät vielä vaikuta. Mekon helmojen tunkeminen toppahousuihin on hankalaa, mutta haalarin kanssa ne eivät haittaa, ja sukkahousuthan on alusvaatteina kätevät. Koska kaapista päälle eksyy useimmiten ne mekot, olen sitten tyytynyt pesemään kuraa mekon helmasta ja paikkailemaan repeämiä. Käyttövaatteitahan ne on. Itselläni ei ole yhtäkään arkimekkoa ja hametta käytän hyvin harvoin.

Vierailija
26/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien vaatteet ovat usein ankeita. On mun tytöllä silti myös joitain neutraaleja vaatteita. Mutta miksi tyttömäisyydessä olisi jotain huonoa? Rajoittuneempaa olisi väkisin olla hankkimatta tyttöjen vaatteita vain siksi, että lapsi on tyttö.

Vierailija
27/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapset haluavat pukeutua samanlaisiin vaatteisiin kun muut sukupuolensa edustajat. Jos pojan vie Frozen-mekossa päiväkotiin, hän huomaa äkkiä että ei nuo toiset tällaisia käytä ja haluaa seuraavana päivänä sen Ryhmä Hau -paidan ja housut.

Kaksivuotias ei mitään vielä "halua", vanhemmat sen päättävät millaisiin rooleihin lapsensa laittavat.

Mun 2v takertui vaateosastolla hellokitty t-paitaan ja oli melkoisen työn takana saada näpit sen verran irti että vaihdoin paidan 130 senttisestä 90 cm : )

Nelivuotiaasta 11v asti ei sitten kelvannut kuin pinkki. Ja minähän inhosin sitä yli kaiken.

Vierailija
28/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttö kerran itse haluaa tyttömäisiä vaatteita, niin tottakai niitä ostan.

Ihan itse hän kaupassa valitsee, minkä tyyppisiä vaatteita päälleen haluaa ja aina ne tyttöjen osaston vaatteet ovat häntä sattuneet miellyttämään.

Ei siinä mistään sukupuolituksesta ole kyse.

Vierailija
29/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapset haluavat pukeutua samanlaisiin vaatteisiin kun muut sukupuolensa edustajat. Jos pojan vie Frozen-mekossa päiväkotiin, hän huomaa äkkiä että ei nuo toiset tällaisia käytä ja haluaa seuraavana päivänä sen Ryhmä Hau -paidan ja housut.

Kaksivuotias ei mitään vielä "halua", vanhemmat sen päättävät millaisiin rooleihin lapsensa laittavat.

Oletko ikinä tavannut 2-vuotiasta lasta?

Vierailija
30/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojille poikien vaatteet, tottakai.

Vierailija
31/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan siksi koska mä voin.

Ja koska on vain kaksi sukupuolta, joiden mukaan pitää pukeutua.

Sukupuolen mukaan ei tarvitse pukeutua. Lämpötilan, sään, tilaisuuden jne mukaan mieluummin - ja omien mieltymysten - vaikka ne olisikin stereotyyppisiä.

Vierailija
32/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsillani on sukupuolet. Toinen on tyttö ja toinen on poika. Vaatteen menevät selvästi sukupuolien mukaan. Hame pojalla näyttäisi homolta ja sitä ei halua niin poika itse kuin me vanhemmatkaan. Yksinkertaista!

Tämä, meillä sama paitsi että poikia on kaksi ja tyttöjä yksi. :)

Vierailija
33/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsella on sukupuoli. En itsekään pukeudu sukupuolettomasti, vaikka voisin.

Vierailija
34/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan siksi koska mä voin.

Ja koska on vain kaksi sukupuolta, joiden mukaan pitää pukeutua.

Sukupuolen mukaan ei tarvitse pukeutua. Lämpötilan, sään, tilaisuuden jne mukaan mieluummin - ja omien mieltymysten - vaikka ne olisikin stereotyyppisiä.

Ei tarvitse, mutta mielestäni näin on kuitenkin hyvä tehdä. Sukupuolien ilmentäminen pukeutumisella on hyvin luonnollinen asia! :)

Vierailija
35/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suurin osa tytöistä haluaa pukeutua "tyttöjen vaatteisiin" ja suurin osa pojista "poikien vaatteisiin". Jos annettaisi kaikkien pukeutua niinkuin haluavat.

En ymmärrä tätä, että muut kyllä antavat kaikkien pukeutua miten lystää, mutta sitten näille sukupuolineutraaleille tuntuu olevan suurin ongelma muiden pukeutuminen.

Jos sinä Petteri haluat käyttää mekkoa, se on ihan OK. Mutta anna nyt niiden muiden poikien pukeutua niihin autoihin ja palomies sameihin jos niin haluavat.

Vierailija
36/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap pukeutuu?

Vierailija
37/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajoissa alkaa kasvattaa prinsessapaitaista tyttölasta vastuulliseksi palvelijaksi, joka siivoaa superman-poikien sotkut.

Nyt rupesi piisaamaan tätä uhriutumisitkua akoilta.

Vierailija
38/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on paskapuhetta. Oma 2. todellakin haluaa itse mekkoa ja pitsiä, kimalletta ja muuta "tyttömäistä" ja tyttö lapsi siis kyseessä. Itse olen poikatyttö ja vaatetus sen mukaista, lapsi on ihan itse viehtynyt tietyn tyylisiin vaatteisiin ja tätä en aio väkisin estää koska kunnioitan lapsen tahtoa olla tyttömäinen.

Vierailija
39/80 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on paskapuhetta. Oma 2. todellakin haluaa itse mekkoa ja pitsiä, kimalletta ja muuta "tyttömäistä" ja tyttö lapsi siis kyseessä. Itse olen poikatyttö ja vaatetus sen mukaista, lapsi on ihan itse viehtynyt tietyn tyylisiin vaatteisiin ja tätä en aio väkisin estää koska kunnioitan lapsen tahtoa olla tyttömäinen.

Se on tietyille siilitukille liikaa jos joku tyttö haluaa olla tyttömäinen tai nainen naisellinen. Ja kaikki varmaan arvaavatkin etten nyt tarkoita siilitukkaisia militaristisia miehiä.

Vierailija
40/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska taaperoikäinen alkaa jo itsekin ottaa kantaa omaan pukeutumiseen. Ei se mun tyttövauva välitä, että hänellä on autokuosinen body ja siniraidalliset housut, mutta kyllä mun 3-vuotias tyttö osaa jo tykästyä pinkkiin ja yksisarvisiin. 4-vuotias tyttöni taas tykkää prinsessoista ja keltaisesta. En mä muista opettaneeni, että jokin olisi tyttöjen ja jokin poikien juttu. He vain alkoivat pitää mekoista. Mutta toisaalta he pitävät joistain ns poikien jutuistakin. Esim. 4v tykkää roboteista ja paloautoista ja 3v tykkää hämähäkeistä. En mä tiedä tuleeko siitä sitten joku palkinto, että pukee tytön väkisin pojaksi ja pojan tytöksi, vaikka eivät sitä haluaisi. En mä ainakaan ala väkisin ostaa vaatteita, joita he eivät halua.

Joo. Jo 1-vuotias osaa ilmaista mistä pitää ja mikä ei kiinnosta. Tiedän sen ikäisen pojan, joka ohittaa sujuvasti kaiken vaaleanpunaisen ja hempeän, ja tykkää riehumisesta ja vauhdikkaista lastenlauluista. Tiedän saman ikäisen tytön, joka tykkää pastelliväreistä ja nyppii jotain tummaa vaatettaan vakavan näköisenä.

Otin nämä esimerkiksi, koska nykyään sukupuolittaminen perinteisiin rooleihin ei mielestäni ole ongelma.

Ongelma on edelleen sama kuin aina: aikuinen tahtoo muokata lapsesta jotain haluamaansa. Kaikilla aikuisilla ei ole herkkyyttä eikä halua kuunnella lasta. Ennen nämä aikuiset sukupuolittivat vaatteet ja leikit ja kaiken mahdollisen. Nykyään he yrittävät estää sukupuolittamisen, eikä lapsi saa olla tyttö jos on biologisesti tyttö, eikä poika saa olla poika, jos on biologisesti poika. Ihanne on nyt nähtävästi pakottaa vastakkaisen sukupuolen rooliin tai yrittää häivyttää sukupuoli kokonaan.

Minä olen vanha ja kaavoihini kangistunut, enkä suostu tässä kohden muuttamaan mielipidettäni. Lapsen pitää saada kasvaa rauhassa, eikä hänen mieltymyksiänsä pidä muokata perinteen tai muoti-ilmiön mukaan.

Voi olla, että olen sen lisäksi raukkamainen. Minua ei periaatteessa ole mitenkään haitannut, jos poikani on halunnut pukeutua mekkoon - silti 3-7 vuotias lapsi ei ole väline sukupuoliroolimallitaisteluun. Ei myöskään siihen, että hän olisi päiväkodista lähtien tarkoituksella se liian erilainen, joka joutuisi kiusatuksi. Värit, kuosit ja mallit on lapset aikanaan valinneet itse, jo ennen kuin oppivat puhumaan. Kyse ei ole siitä, että olisivat olleet mitään ihmelapsia, vaan siitä että halusin katsoa ilmeitä ja reaktioita ja huomioin ne.

Nykyäänkin on liian raju juttu, jos pikkupoika pukeutuu julkisesti mekkoon, enkä tahtoisi hänen saavan kuraa niskaansa enemmän kuin kestää, lastenkin muisti on pitkä. Roolileikeissä ja naamiaisissa mekot pojilla on jo ihan hyväksyttyjä, toisin kuin vielä -80-90-luvuilla. Ehkä asenteet ovat pikku hiljaa muuttumassa?

Tyttöjen pukeutumispaineet ovat vähän erilaisia, mitään ei ole varsinaisesti kielletty, mutta sosiaalinen ja ryhmäpaine suosii hempeyttä, rimpsuja ja kimallusta. Se on vertaisympäristössä pieni ongelma, jos he tykkäävät Spider Manista ja dinosauruksista.

Näkisin kuitenkin, että tytöt eivät ole pukeutumisen suhteen yhtä vahvasti roolitettuja kuin pojat, joilta on "kielletty" mekot ja pitsirimssut. Päiväkodissa ei sallita suoraa, avointa kiusaamista pukeutumisen takia, joten tyttöpaine on silti joskus tehokasta.