Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puette lapset sukupuolitetusti?

Vierailija
10.04.2021 |

Vauvat puetaan aika unisex-tyyliin, mutta siinä 1-2-vuotiaiden kohdalla huomaa että vaatteet ostetaan selvästi joko tyttöjen tai poikien osastolta. Miksi?
Pojilla ei näe ikinä hameita tai mekkoja, vaan lähinnä housuja ja paitoja joissa on poikamaisia kuvia (Ryhmä Hau, Palomies Sami, autoja, rekkoja tms.). Tyttöjen vaatteissa taas on Disney-prinsessojen kuvia ja pastellivärejä.
Miksi ostatte vaatteet sukupuolitetusti?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pojat haluavat ryhmä haun paidan eikä punaista mekkoa.

Jos nuo vaatisivat ja käyttäisivät siskonsa mekkoja niin varmaan ostaisin niille omat.

Tyhmäkö olet kun tuollaisia kyselet?

Vain vihervassari

42/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu on vahingoittavaa ja rikollista. 

Te jotka huohotatte että on vain yksi sukupuoli, te tarvisitte kallonporaajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että te ette hanki lapsia jos ette hyväksy että on vaan 2 sukupuolta. Sairasta touhua. 

Vierailija
44/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin olen ihmetellyt sitä, miten paljon on lisääntynyt sellainen, että vaikkapa pojista yritetään tehdä sukupuolettoman näköisiä. Onko todella niin, että tämä on niiden lapsien oma tahto. Kulkea takkuisissa pitkissä tukissa ja joku pinkki yksisarvispaita päällä. Minulle tämå on ok jos lapsi itse tykkää olla tällainen. Usein näiden lasten vanhemmat ovat vaan itse tietynlaisia ja haluavat ikään kuin brändätä itsensä lastensa kautta. ”Katsokaa kuinka suvaitsevainen MINÄ olen.”

Vierailija
45/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meh. Mun tytöllä on vaatteita kummaltakin osastolta, mistä nyt on sattunut vain pitämään. Lapsillakin on suuri persoonallisuus ja kiinnostuksen kohteet, mihin mahtuu se, että yksi päivä, tyttäreni saattaa haluta pitää ryhmä hau t-paitaa päällä, ja toisena vaaleanpunaista glittermekkoa ja tähän sopivia tossuja. Kyllä mäkin joskus haluan pukeutua rennommin ja toisena sitten huolitellummin, ihan vain omaksi ilokseni. 

Vierailija
46/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin itse, että eskari-ikäinen poikani pukeutuisi rohkeammin eri väreihin. Minun harmikseni hän on kuitenkin mieltynyt hillittyihin sinisiin ja vihreisiin vaatteisiin. No puenko hänet silti väkisin keltaiseen paitaan? En.

Vierailija
47/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap nainen?

Pistä sinä miesten puku päälle? Tai shoppaile jatkossa dressmannilla.

Jos olet mies niin kukkamekko vaan liehumaan ja korot jalkaan!

Suomi on vapaa maa toteuttaa itseään.

Ei puututa muiden valintoihin.

En pakota poikiani mekkoihin enkä revi tyttäreltäni mekkoa pois ja pakota veljiensä vanhoihin vaatteisiin.

48/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eskarilainen on pukeutunut niin kuin haluaa siitä asti, kun on jotain osannut haluta. Ninja turtles -paita Frozen-mekon päällä, jalassa tennarit. Kissafarkut ja pinkki glitteripaita luurankohupparin kanssa. Autokuosinen paita glitterilegginsien kera. Traktoreita ja prinsessoja. Vaaleanpunainen toppahaalari. Ja niin edelleen. Lapsi pukeutuu siihen, mistä tykkää.

Harmillisen usein lompakolle sopivat vaatteet ovat vain punainen/sininen, vaaleanpunainen/-sininen ja princess/super hero -osastoa. Eskarin pihalla näkyy hyvin tämä värikoodaus. Tytöt punaisia ja pojat sinisiä.

Vierailija
49/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät tulee ja mielenvikaiset herää sairaitten mielikuviensa kanssa,

Vierailija
50/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolitetut vaateosastot ovat kyllä jo mennyttä. Varmaan jo vuoden sisällä sellainen on kiellettyä ja on vain unisex vaatekauppoja. Siellä lapsi voi vapaammin itseidentifioitua ja valita sun joka voimaannuttaa hänen valintaansa.

Vierailija
51/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevät tulee ja mielenvikaiset herää sairaitten mielikuviensa kanssa,

Perustele nyt edes vähän jos pystyt. Nyt ei kysytty miltä kevät tuntuu, vaan mielipiteitä lasten pukeutumisesta.

52/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajoissa alkaa kasvattaa prinsessapaitaista tyttölasta vastuulliseksi palvelijaksi, joka siivoaa superman-poikien sotkut.

Tämä taas oli niin jumalattoman lapsellinen ja yliammuttu kommentti että vähempikin riittää.

Vierailija
53/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei kysele, miksi aikuiset pukeutuu sukupuolitetusti?

Vierailija
54/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöt tykkää pitää pinkkiä ja mekkoja. Eikä meillä mitään sukupuolirooleja tuputeta, pinkin ja mekkojen ja keijujen ja kotileikkien lisäksi nuo tykkää mm. autoista, lentokoneista ja dinosauruksista.

Vierailija
55/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöni 2v. näyttäisi poikien vaatteissa pojalta eikä ole kivaa, jos häntä alettaisiin kutsumaan leikkipuistossa pojaksi, koska hän ei ole piika vaan hän on tyttö.

Lisäksi en halua hämmentää häntä ja jättää sukupuolta toisarvoiseksi asiaksi vaan hän kasvaa tyttönä. Jos hän alkaisi myöhemmin kokea itsensä pojaksi niin se on ok.

En vain halua hämmentää häntä vaan tuen häntä tytöksi kasvamisessa ja siihen nyt kuuluu sukupuolen ilmaiseminen tietynlaisilla vaatteilla. Kauhea sisäinen epävarmuus ja hämmennyshän lapselle syntyy jos vanhemmat eivät kerro mikä se lapsen sukupuoli on vaan sanovat vaikka, että voit päättää sen sitten isompana. En halua aiheuttaa hänelle mitään epävarmuuksia vaan saa ihan pienestä pitäen olla tyttö ja pukeutua tyttöjen vaatteisiin, vaikka tätä joku sukupuolineutraaliutta korostava vanhempi paheksuisikin. En tietenkään kiellä laittamasta poikamaisia vaatteita, jos hän niin haluaisi.

Nyt hän on kuitenkin vielä niin pieni, että en halua hämmentää hänen sukupuoli-identiteetin kehitystä minkään ideologisen syyn takia. Tytöksi syntyi ainakin biologiselta sukupuolelta ja on ihan kiva, että toiset lapset ja aikuiset tunnistavat hänen sukupuolensa vaatteista leikkipuistossa ja kutsuvat häntä

tytöksi. Minusta on ihan hyvä että asiat ovat selkeitä ja on ihan sallittua tuoda sukupuolta esille vaatetuksella.

Nykyisin opetetaan, ettei ketään kutsuta sukupuolella. Eikä ketään saa olettaa jonkun sukupuoliseksi vaatteiden perusteella. Mitä jos lapsellasi on samanlainen pinkki toppahaalari kuin naapurin reiskalla, joka on syntynyt pojaksi? Alatko olettaa häntä tytöksi vain siksi, että tykkää pinkistä tai on perinyt siskonsa vanhan haalarin? Niinpä. Eikä nainen muutu mieheksi, vaikka nainen ei ikinä käyttäisi mekkoja.

Ai missä opetetaan, ettei saa kutsua tytöksi tai pojiksi? Jos näin opetetaan päiväkodissa niin eipä se kyllä vielä missään näy. Kohtaamme paljon eri ikäisiä ihmisiä leikkipuistossa. Kyllä siellä lasten isovanhemmat, eläkeikäiset, työikäiset ja kouluikäiset ihan puhuvat tytöistä ja pojista. Samoin ne toiset lapset siellä leikkipuistossa, päiväkoti-ikäiset puhuvat toisistaan tyttöinä ja poikina. Tsemppiä vaan niille, jotka tällaista opettavat.. saattaa olla pitkä tie, että puhekielestä poistuisivat sanat tyttö, poika, mies ja nainen.

Uskon, että tämä sukupuolineutraaliuden ihannointi on ohi menevä muoti-ilmiö. Se on kuitenkin pieni vähemmistö, jotka tähänkin asiaan hurahtaa. Suurimmalla osalla lapsista on kuitenkin se biologinen sukupuoli se sama kuin sukupuoli-identiteetti, jonka he myöhemmin muodostavat. Lähtökohtaisesti pitäisi tukea tyttöä kasvamaan tytöksi ja poikaa pojaksi. Jos lapsi osoittaa merkkejä, että saattaakin olla psykologisesti eri sukupuolta tai että on ”muun sukupuolinen” niin sitten voi alkaa pukeutua sen mukaan. Aivan älytöntä että suuren enemmistön pitäisi häivyttää sukupuolensa pukeutumisessa sen vuoksi, että pieni osa on syntynyt biologisesti eri sukupuoleen mitä myöhemmin kokevat olevansa. Kyllä sillä Emma-Liinalla on ihan yhtäläinen oikeus näyttää vaatteillaan olevansa tyttö kuin sillä Paju-Kuunsirpillä näyttää vaatteilla olevansa sukupuoleltaan ”toistaiseksi neutraali”.

Mua ei ärsytä jos joku pukee lapsensa vaatteisiin, joiden pohjalta ei voi tietää sukupuolta. Toivoisin suvaitsevaisuutta kuitenkin myös toiseen suuntaan. Jos ette hyväksy sukupuolittunutta pukeutumista niin se on yhtälailla suvaitsematonta kuin jos joku ei hyväksy sukupuolineitraaliutta.. Aivan älytöntä vaatia kaikkia sulloutumaan samaan ”neutraaliksi”. Olisi aika kauhea maailma, jos kaikkien pitäisi pukeutua vaikka pelkkään harmaaseen ettei vaan ilmennä vaatteilla sukupuoltaan. Kielletäänkö samalla myös kaikki muu? Ei saa ilmentää kultuuritaustaansa, uskontoaan jne.? On ihan älytöntä että sukupuoltaan ei saisi korostaa.

Vierailija
56/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v tytön vaatteet hankitaan ”lastenvaate”-osastolta. Hän pitää ryhmä hausta, Pipsa possusta, dinosauruksista, kaloista ja plutosta.

Näistä teemoista olen suurimman ostanut vaatteet, osan tyttöjen puolelta, osan poikien. Jo vuoden verran hän on repinyt päältään vaatteet, joista ei pidä ja varsinkaan jalkaan en yksinkertaisesti saa kenkiä, joista ei pidä. Joten kyllä taaperoillakin voi olla hyvin vahva oma maku, ja hyvä niin.

57/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska minulla on vapaassa maassa oikeus tehdä niin.

Pukekoot ne ketkä tahtoo sukupuolettomasti tai miten vaan, mutta ei muita voi pakottaa.

Vierailija
58/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puen lapseni juuri niin kuin itse haluan ja minun ei tarvitse perustella sitä kenellekään randomille.

Vierailija
59/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” ” ” Miksi puette lapset sukupuolitetusti? ” ” ”

Kuule aivan siksi kun päästään terve ihminen tekee niin. Tästä se johtuu.

Tiedoksesi, kaikki meistä ei ole mielenterveyspotilaita.

Vierailija
60/80 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” ” ” Miksi puette lapset sukupuolitetusti? ” ” ”

Kuule aivan siksi kun päästään terve ihminen tekee niin. Tästä se johtuu.

Tiedoksesi, kaikki meistä ei ole mielenterveyspotilaita.

Miksi et salli lapsesi voimaantuvan sukupuolineutraalisti?