Miksi puette lapset sukupuolitetusti?
Vauvat puetaan aika unisex-tyyliin, mutta siinä 1-2-vuotiaiden kohdalla huomaa että vaatteet ostetaan selvästi joko tyttöjen tai poikien osastolta. Miksi?
Pojilla ei näe ikinä hameita tai mekkoja, vaan lähinnä housuja ja paitoja joissa on poikamaisia kuvia (Ryhmä Hau, Palomies Sami, autoja, rekkoja tms.). Tyttöjen vaatteissa taas on Disney-prinsessojen kuvia ja pastellivärejä.
Miksi ostatte vaatteet sukupuolitetusti?
Kommentit (80)
En minä nyt ala poikaa mekkoonkaan pukemaan, kun ei hän itsekkään sitä pyydä. Tyttö taas rakastaa mekkoja, niin pitäisikö väkisin pukea päälle joku palomies Sami paita? Kyllä meidän perheessä on vain kaksi sukupuolta, eikä todellakaan jauheta jostain muunsukupuolisista ja rueta semmosella sekottamaan lapsien päätä.
Vierailija kirjoitti:
Jään odottamaan tyypillisiä vastauksia, joissa puolustellaan rooleja. Minulla oli nukkeja ja olin lukeva poika, joka ei halunnut lahjaksi Mustanaamio-sarjiksia ja muuta väkivallan tuputusta. Koko lapsuuteni koin olevani jotenkin huonompi ja "vääränlainen", ja jotkut aikuiset myös näyttivät sen.
M26
Entä jos olisit halunnut Mustanaamio-sarjiksia, etkä olisi saanut niitä koska ne ovat vääränlaisia? Meillä yleensä lasten lahjatoiveita noudatettu. Tytär on saanut aikoinaan esim. sekä barbeja että Transformers hahmoja.
Tämä sun aloitus oli nyt epäonnistunut. Jos nykyään ei ole olemassa tyttöjen eikä poikien vaatteita vaan kaikki voidaan pukea mihin rettuihin tahansa, niin miksi sukupuolitat mekot ja housut, hauhaut, palomiehet ja prinsessat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” ” ” Miksi puette lapset sukupuolitetusti? ” ” ”
Kuule aivan siksi kun päästään terve ihminen tekee niin. Tästä se johtuu.
Tiedoksesi, kaikki meistä ei ole mielenterveyspotilaita.
Miksi et salli lapsesi voimaantuvan sukupuolineutraalisti?
Meillä voimaannuttiin lapsuudessani niin, että tytöt voivat ihan vapaasti leikkiä barbeilla, toisaalta ihan yhtä hyvin autoilla ja nallipysyillä.
Tämä nykypäivän asioiden kieltäminen kuulostaa lähinnä vain oudolle. Lähdin opiskelemaan tekniikkaa, koska se kiinnosti minua. En siksi että joku olisi minua ohjaillut niin tekemään.
t. DI nainen
Harmillisen usein lompakolle sopivat vaatteet ovat vain punainen/sininen, vaaleanpunainen/-sininen ja princess/super hero -osastoa. Eskarin pihalla näkyy hyvin tämä värikoodaus. Tytöt punaisia ja pojat sinisiä.
Tuo ulkovaatteiden värikoodaus on kyllä totta, varsinkin markettivaatteiden kohdalla. Kengät on sinisiä tai pinkkejä. Toppahanskoissa oli tarjolla sininen, marjapuuronpunainen ja ikisynkeä musta. Haalarit pinkkejä tai sinisiä. Pipot sinisiä tai pinkkejä. Kuravaatteista sentään on löytynyt oranssia ja vaaleanvihreääksin.
Meillä esikoinen on tyttö ja kuopus poika. Leikki-ikäinen tyttö pukeutuu useimmiten mekkoihin, mutta viimeisimmät valinnat kaupasta on ollut sininen vainu-pyjama ja sininen dinosauruskypärä. Serkun vanhan mustan toppatakin omi myös itselleen.
Kuopus on vasta 1,5 v, eikä ole vielä mitään mieltä väreistä tai kuoseista. Siskon vanhoja vaatteita löytyy, kaikista pinkeimmät ja mekot on annettu välissä jo serkulle, mutta sukkiksissa voi olla vaaleanpunaista ja violetti raitapaita tai toppahaalari käy. Joku sosiaalinen paine omissa valinnoissa kuitenkin vaikuttaa, kun on helpompi pukea tyttö siniseen kuin poika vaaleanpunaiseen. Ehkä nämä näkemykset avartuvat vielä ajan saatossa.
Meillä syy on pääasiassa se, että rahatilanteen vuoksi pitää ostaa kohtuuhintaista ja se on oikeastaan aina typerällä tavalla sukupuolitettua. Eli on tosiaan tyttöjen ja poikien osastot ja vaatteet on ihan eri väreillä ja kuoseilla. Tytöillä hempeät värit ja röyhelöä & glitteriä. Pojilla tummaa ja hirviö/dino/autokuvia.
Ongelmaksi tää tulee minusta sen takia, että vaatteita ei ehkä osteta lapsen mieltymyksen mukaan, vaan sen mukaan mikä sillä "omalla" osastolla on. Mulla on kaksi pk-ikäistä tyttöä ja heillä on paljon serkkupojilta perittyjä vaatteita. Lapset on niistä itse tykänneet ja toki ovat silloin saaneet niitä pitää. Välillä on ostettu uutta ja silloin on yleensä haluttu valita prinsessakuvia ja paljetteja, mutta välillä myös mustaa hirviökuosilla. Itse ostaisin mieluiten peruskamaa perusväreillä, ilman röyhelöä tai kuvaa, ja siihen mausteeksi ehkä sitten jotain kuvallista paitaa tai pipoa. Mutta näitä on yllättävän vähän tarjolla, ja kuuntelen tosiaan myös lapsia, hehän niitä vaatteita käyttää.
Joskus kun ollaan oltu julkisella paikalla, ja tyttärillä on ollut vaikka joku ns. "poikien" paita päällä, niin olen huomannut ettei toisia lapsia edes hirveästi kiinnosta onko kaveri tyttö vai poika. Aikuisia taas asia voi kiusata niin paljon, että pitää tulla multa kysymään onko sun lapset tyttöjä vai poikia. Wtf? Koska niillä on pitkät hiukset (omasta tahdosta nekin) ja "poikien" vaatteet niin aikuisella menee maailma sekaisin. On myös joskus tultu syyttelemään että miksi pidät pojalla pitkiä hiuksia. Aikuiset, olette joskus ihan perseestä. Antakaa lasten olla lapsia ja älkää puuttuko vieraiden lasten pukeutumiseen tai sukupuoleen. Eikä oikeastaan edes tuttujen lasten.
Minusta olisi luontevinta, että sukupuoli-identiteetteihin ja seksuaaliseen suuntautumiseen suhtauduttaisiin kaikilla tavoin luontevasti. Ei syrjien, eikä halveksien. Pienikin lapsi ymmärtää, jos asiat selitetään hänelle ikätasonsa mukaan, että kaikki ovat samanarvoisia.
En oikein lämpene ajatukselle, että vaatteilla ja leluilla yritettäisiin tätä kehitystä jotenkin ohjata. Lapset kuitenkin leikkivät itselleen mieluisia leikkejä, ja osaavat kyllä valita myös vaatteet.
Oma poikani hämmentyi silminnähden, kun hänelle annettiin nukke. Antajan ajatuksenkulkua en tiedä. Poika katsoi sitä hetken syrjäsilmällä, ja työnsi pois. Olisiko hänet pitänyt pukea mekkoihin ja röyhelöihin? Uskoisin, että pukeutumisesta olisi tullut jokapäiväinen tappelu.
Vierailija kirjoitti:
Jään odottamaan tyypillisiä vastauksia, joissa puolustellaan rooleja. Minulla oli nukkeja ja olin lukeva poika, joka ei halunnut lahjaksi Mustanaamio-sarjiksia ja muuta väkivallan tuputusta. Koko lapsuuteni koin olevani jotenkin huonompi ja "vääränlainen", ja jotkut aikuiset myös näyttivät sen.
M26
Tsemppiä sulle! Toivottavasti saat nyt aikuisena olla oma itsesi!
Mulle tulee tästä niin surullinen olo, koska tiedän perheitä, joissa tänäkin päivänä on tällainen meno :( Pojalle ei sallita mitään tyttömäistä ja jopa mitään isosiskon vanhaa vaatetta tai tavaraa ei voida antaa pojan käyttöön, vaikka olisi miten neutraalia tahansa. Esim kaveri osti just 4-v pojalleen uuden fillarin, koska isosiskon käyttämää vihreää poni-pyörää ei voinut pojalle antaa. Kivaa mallia antaa tyttärellekin, kun kaikki hänen käyttämänsä on kuin saastunutta.
Koska lapseni syntyi siihen sukupuoleen mihin syntyi. En koe että minun tehtävä olisi hänen syntymäsukupuoltaan alkaa häivyttämään tai ohjaamaan sukupuolettomaan suuntaan.
Ihminen on sosiaalinen olento ja haluaa luonnostaan kuulua erilaisiin ryhmiin. Isojen yritysten markkinointiosastot ovat nykyään avainasemassa siinä, että minkälainen pukeutuminen on milloinkin suosittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä voimaannuttiin lapsuudessani niin, että tytöt voivat ihan vapaasti leikkiä barbeilla, toisaalta ihan yhtä hyvin autoilla ja nallipysyillä.
Tämä nykypäivän asioiden kieltäminen kuulostaa lähinnä vain oudolle. Lähdin opiskelemaan tekniikkaa, koska se kiinnosti minua. En siksi että joku olisi minua ohjaillut niin tekemään.
t. DI nainen
Tytöille onkin aina ollut sallittua kiinnostua "poikien" jutuista. On puhuttu poikatytöistä tai peppipitkätossuista ja tää on ollut ainakin ihan fine, jos ei jopa vähän coolia. Mutta annapa olla kun poika haluaa leikkiä nukeilla tai pukeutua mekkon! Johan siitä tulee homo tai kieroon kasvanut tai jotain muuta. Eikä tää asia ole muuttunut juurikaan vuosien mittaan. Mieheys on haurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. DI nainenTytöille onkin aina ollut sallittua kiinnostua "poikien" jutuista. On puhuttu poikatytöistä tai peppipitkätossuista ja tää on ollut ainakin ihan fine, jos ei jopa vähän coolia. Mutta annapa olla kun poika haluaa leikkiä nukeilla tai pukeutua mekkon! Johan siitä tulee homo tai kieroon kasvanut tai jotain muuta. Eikä tää asia ole muuttunut juurikaan vuosien mittaan. Mieheys on haurasta.
No mutta hyvä ihme, sellainen poikahan on homo, kieroon kasvanut ja päästään viallinen.
Miksi et hyväksy tosiasioita niin kuin on?
Mun muksut kun kasvavat vielä pari vuotta niin alkavat harrastaa ratsastusta ja jääkiekkoa. Tytär hevosten pariin ja poika lätkän pariin. JA näistä ei puhuta vaan sen vanhemmat on päättäneet.
Jostain syystä moni vanhempi pukee poikansa tytöksi, mutta tyttöjä harvemmin puetaan pojaksi. Ja pojilla on pitkät hiukset, joka on laitettu tyttömäisesti, mutta tyttöjen hiuksia ei nyrhitä lyhyeksi.
Samaa mieltä kyllä, mutta silti olen oman lapsen kanssa systeemin orja. Pyrin etsimään neutraaleja, vaaleita värejä pojalle, mutta kun kaikkialla myydään ja tuputetaan sinistä spidermania jne. Edelleen olen pystynyt pysyttelemään neutraalissa, ja tyttöjen osastoltakin ostan mutta ei sitä uskalla kauhean hörhelöisiä pojalle ostaa. Ja kun ei löydy vaaleanpunaista ilman hörhelöitä, rusetteja jne. Kerran päikkyyn laittoi mekon, niin kylläpä siitäkin näemmä heti kaverit ihmetteli ja joku vähän neureskelikin: "Miks X:llä on mekko?" Poika ei (vielä) itse hoksannut että oli selkeästi sosiaalisesti jotain outoa mutta ei siihen kauaa mene. Siksipä ratkaisuna että pyrin ostamaan malleja ja värejä jotka menevät molemmille sukupuolille, mutta eivät herätä ympäristössä negatiivista suhtautumista. Jos vaikka joskus pikkusiskon saisi niin menisi kummallekin.
Outoa, että jopa lasten pukeutuminen on niin sukupuolittunutta. Tytöille vaaleanpunaista röyhelöä ja pojille sinistä autokuosia. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kyllä, mutta silti olen oman lapsen kanssa systeemin orja. Pyrin etsimään neutraaleja, vaaleita värejä pojalle, mutta kun kaikkialla myydään ja tuputetaan sinistä spidermania jne. Edelleen olen pystynyt pysyttelemään neutraalissa, ja tyttöjen osastoltakin ostan mutta ei sitä uskalla kauhean hörhelöisiä pojalle ostaa. Ja kun ei löydy vaaleanpunaista ilman hörhelöitä, rusetteja jne. Kerran päikkyyn laittoi mekon, niin kylläpä siitäkin näemmä heti kaverit ihmetteli ja joku vähän neureskelikin: "Miks X:llä on mekko?" Poika ei (vielä) itse hoksannut että oli selkeästi sosiaalisesti jotain outoa mutta ei siihen kauaa mene. Siksipä ratkaisuna että pyrin ostamaan malleja ja värejä jotka menevät molemmille sukupuolille, mutta eivät herätä ympäristössä negatiivista suhtautumista. Jos vaikka joskus pikkusiskon saisi niin menisi kummallekin.
Ja sama vielä lisää: pojalla ei siis itsellä kovinkaan ole ollut vahvaa kiinnostusta vaatteisiin, tuon yhden mekon halusi itse ja vastaavasti joskus Auto vaatteita halunnut. Lempiväri vaaleanpunainen. Ja muuten siis olen itse pyrkinyt olemaan ohjailematta kiinnostuksenkohteita, osteltu sekä nukkeja, että autoja
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni 2v. näyttäisi poikien vaatteissa pojalta eikä ole kivaa, jos häntä alettaisiin kutsumaan leikkipuistossa pojaksi, koska hän ei ole piika vaan hän on tyttö.
Lisäksi en halua hämmentää häntä ja jättää sukupuolta toisarvoiseksi asiaksi vaan hän kasvaa tyttönä. Jos hän alkaisi myöhemmin kokea itsensä pojaksi niin se on ok.En vain halua hämmentää häntä vaan tuen häntä tytöksi kasvamisessa ja siihen nyt kuuluu sukupuolen ilmaiseminen tietynlaisilla vaatteilla. Kauhea sisäinen epävarmuus ja hämmennyshän lapselle syntyy jos vanhemmat eivät kerro mikä se lapsen sukupuoli on vaan sanovat vaikka, että voit päättää sen sitten isompana. En halua aiheuttaa hänelle mitään epävarmuuksia vaan saa ihan pienestä pitäen olla tyttö ja pukeutua tyttöjen vaatteisiin, vaikka tätä joku sukupuolineutraaliutta korostava vanhempi paheksuisikin. En tietenkään kiellä laittamasta poikamaisia vaatteita, jos hän niin haluaisi.
Millä tavalla vaaleanpunainen tai sininen ilmentävät sukupuolta? Renessanssisikaan oli hyvinkin miehekästä pukeutua röyhelöön, joku on vain joskus päättänyt että naiset pukeutuvat mekkoihin ja miehet housuihin. Väreistä puhumattakaan.
Jotkut äärifeministit takertuvat raivokkaasti tähän lasten pukeutumisasiaan ja yrittävät kaikin keinoin pukea lapsensa sukupuolettomaksi tai vastakkaisen sukupuolen asuun. Siitä saa ilmeisesti hyvispisteitä äärifeministien omissa piireissä.
Ruotsalaisessa dokumenttifilmissä takavuosilta esitettiin tällainen äiti kaikille kelpaavana esimerkkinä. Mitähän tuostakin lapsesta on nyt tullut. Onko hänet kasvatettu alusta lähtien siihen transklinikoilla jonottavaan joukkoon, joka haluaa hormonihoitoa ja sukuelinten "korjausleikkauksia", koska kokee suunnatonta sukupuolidysforiaa synnyttyään väärään sukupuoleen.
Luki jo edellisessä viestissäni, en ole mielenterveyspotilas enkä halua tehdä lapsestani mielipuolta.
Onko vähän liian vaikeaa sinun ymmärrettäväksesi ?