Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elvanse

Tirkku
09.04.2021 |

Kertokaapas minulle onko elvanse hankala saada kokeiluun. Minulla juuri todettu ADHD ja ensimmäisenä lääkkeenä medikinet cr 10mgx2 .

Väsyttää ja lääke vapautuu epämielyttävän epätasaisesti. Kun töistä pääsen kotiin alkaa väsyttämään ja pahaa oloa kestää klo. 18:00 asti

Otan lääkkeet 06:00 ja 11:00 ruokailun jälkeen.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ne lääkkeet ns vaikuttaa heti niin syö nyt ainakin 2viikkoa joka päivä että vaikutus alkaa tasaantua..

Vierailija
2/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elvancessa vaikeaa ole sen saaminen reseptille, vaan hinta on 100e. Siihen ei saa kela korvausta kun erillisellä erityiskorvaus hakemukselle, jos tätä hakee pitää olla koittanut kaikki ne merkit ensin missä on normaali kelakorvaus, eikä välttämättä myönne siltikään, yleisin hylkäämisen peruste on että ei ole todettu adhd ta lapsena, tietysti se on mahdotonta jos diagnoosi on tullut aikuisena, myös se kuka lääkäri kirjoittaa b lausunnon voi olla syy kelpaako se kelaan vai ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot aikuinen noi annokset ovat pieniä, sä voisit pyytää vielä yhden lisää, jonka otat kun lähdet kotiin, jolloin vaikutus kestäisi koko päivän.

Vierailija
4/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys ja pahoinvointi on adhd lääkkeissä yleisiä oireita. Juurikin silloin kun lääkeen vaikutus alkaa laskea on tuo väsymys normaalia. Pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta voi olla pitkin päivää. Aloitusoireiksi noi kuvaamasi on ollut kuitenkin lieviä, joten niissä itsessään ei kyllä oo syytä vaihtaa lääkettä.

Vierailija
5/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen että lääke vähän vaikuttaa ehkä aavistuksen verran voin keskittyä paremmin ,ja pään sisällä ei ole niin montaa kanavaa yhtäaikaa päällä.

Olo on kuitenkin saamaton ja illalla jopa masentunut , en saa aikaseksi edes siivoamista vaikka kuinka tekisi mieli.

Mietin vain että onko tämä todella sen arvoista :(

Olen 35 vuotias ja iloitsen diagnoosista ,mutta en tästä ”uudesta minusta” näiden lääkkeiden kanssa . Normaalisti olen iloinen ja touhukas (vaikkakin asiat jäävät kesken)

Vierailija
6/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concertta on tuosta medinektistä pitkävaikutteinen versio. Yleensä sitä käytetään aikuisille.

Vierailija
7/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minulla on kaksi pitkävaikutteista per pvä

Vierailija
8/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys ja pahoinvointi on adhd lääkkeissä yleisiä oireita. Juurikin silloin kun lääkeen vaikutus alkaa laskea on tuo väsymys normaalia. Pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta voi olla pitkin päivää. Aloitusoireiksi noi kuvaamasi on ollut kuitenkin lieviä, joten niissä itsessään ei kyllä oo syytä vaihtaa lääkettä.

Eihän ap ota nappejaan tyhjään mahaan?

Vierailija
9/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirkku kirjoitti:

Tunnen että lääke vähän vaikuttaa ehkä aavistuksen verran voin keskittyä paremmin ,ja pään sisällä ei ole niin montaa kanavaa yhtäaikaa päällä.

Olo on kuitenkin saamaton ja illalla jopa masentunut , en saa aikaseksi edes siivoamista vaikka kuinka tekisi mieli.

Mietin vain että onko tämä todella sen arvoista :(

Olen 35 vuotias ja iloitsen diagnoosista ,mutta en tästä ”uudesta minusta” näiden lääkkeiden kanssa . Normaalisti olen iloinen ja touhukas (vaikkakin asiat jäävät kesken)

Koulussa oli pakko käyttää lääkettä että jaksoi istua paikoillaan ja opiskella.

Töissä ja arjessa lääkitys on vaan enemmän haittana kuin hyötynä. Joten en ole käynyt vuosiin.

Mä kans oon energinen ihan luonnostaan. Monesti noi lääkkeet ovat välttämättömiä niille add oireisille, jotka ilman lääkettä ovat taipuvia masennukseen, eivätkä saa mitään aikaan.

Ainakin omien havaintojen mukaan juuri he ovat eniten lääkemyönteisiä ja jaksavat kehua miten lääkkeistä saa energiaa.

Itseään lääke kuin lääke tahtoo väsyttää, mikä varmaan on osa niiden toiminta mekanismia adhd. n hoidossa.

Myös adhd. n kanssa oppii elämään, moni syö lapsena lääkkeitä, m ei enää aikuisena.

Vierailija
10/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirkku kirjoitti:

Siis minulla on kaksi pitkävaikutteista per pvä

Onko koitettu aamulla isompi annos ja iltapäivällä pienempi lisäksi.. Esim 20 ja 10

Vierailija
11/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota tyhjään mahaan vaan ruuan jälkeen.

Tämä ensimmäinen lääkekokeilu/annos

Elvansesta olen lukenut hyviä kommentteja ettei niin väsytä ja tekisi ”zombieksi” kuulemma kallis ,mutta olisin valmis maksamaan mikäli saisin apua

Vierailija
12/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhee hitaus ja melkeen paniikkikohtus tuli tänään kaupassa .. ei todellakaqn taida tämä minulle sopia

Vierailija
13/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä voi myös tulla ahdistusta /paniikkia, elvancese on niin uusi että siksi paljon pinnalla hyvien kokemuksien kera. Todellisuudessa sopiva lääke löytyy vaan kokeilemalla. Lääkkeen määrännyt lääkäri pitäisi olla yhteydessä esim kerran viikossa kun lääke on vasta aloitettu, itse kannattaa myös ottaa tarvittaessa yhte.

Vierailija
14/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikaisemmin yhteydessä siitä kamalasta väsymyksestä. Silloin pyysi vielä seurailemaan . 2vk päästä olisi aika.. Nyt tuon kauppareissun jälkeen kyllä säikhdin ihan kauheasti. Enkä tiedä uskallanko esim huomenna ottaa lääkettä.

Vierailija
15/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään adhd-lääkettä ei kannata syödä joka päivä. Se ei ole mikään sateentekijä ja muut elämäntavat pitäisi saada siihen kuntoon, että lääkettä joutuisi ottamaan vain harvoin. Perusvirhe on syödä niitä joka päivä ja olla sitten muutaman viikon päästä ihmeissään toleranssien nousun ja uusien haittavaikutuksien vuoksi.

Vierailija
16/93 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että lääkkeitä ei tule syödä joka pvä .

Olen aloittanut abaut reilu viikko sitten tämän lääkkeen syömisen. Muita adhd lääkkeitä minä en ole koskaan syönytkään.

Halusin vain kertoa omat tuntemukseni ,olen hidas ,huonovointinen ja meinasin saada paniikkikohtauksen.

Lähinnä hajen vertaistukea ja kokemuksia sellaisilta jotka myös käyttävät lääkkeitä.

Vierailija
17/93 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli medikinetistä sivuvaikutuksena just tota masentuneisuutta ja saamattomuutta. Kannattaa kertoa sille lääkärille, joka määräs sitä sulle, niin voidaan todennäköisesti kokeilla jotain muuta. Mulla kokeiltiin ensin medikinet, sitten concerta ja nyt elvanse, joka toimii ilman sivuvaikutuksia

Vierailija
18/93 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin kokeiluun, mutta tuo hinta yli 100, ja kyllä olen yhteiskunnan silmissä se arvoton luuseri , eli tarvitsen toimeentulotukea.

Lääkäri sanoi että itse joutuu maksamaan ensin, mutta sitten voidaan hakea korvausta jos toimii.

On siis kokeiltu concertat läpi, mutta diagnoosi on tullut vasta aikuisiällä.

Eli siis lääkäri kirjoittaa reseptin jos haluan , mutta onko minulla varaa edes kokeilla? Ja jos sitten tämä toimii, miten toimeentulotuki ?

Ehkä vois nipistää yhden kuukauden ja kokeilla, mutta ei jatkuvasti .

Vierailija
19/93 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo elvanse parempi vai huonompi kuin se perus metyylifenidaatti?

Vierailija
20/93 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo elvanse parempi vai huonompi kuin se perus metyylifenidaatti?

Parempi, se on amfetamiinia. Tai lisdeksamfetamiinia, jonka haima pilkkoo deksamfetamiiniksi.

"Puhtaampi" vaikutus eli parempi vaste keskittymishäiriöön mutta vähemmän sivuoireita. Vähemmän duracell-pupuilua tai tekemään jumittumista siten että on ylifokusoitunut.