Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni nainen jatkaa miehensä sukunimen käyttämistä avioeron jälkeen?

Vierailija
08.04.2021 |

Olen ihmetellyt muutaman tutun naisen tapaa, jossa avioeron jälkeenkin jäädään käyttämään aiemman miehen sukunimeä. Kyseiset henkilöt ovat lapsettomia, joten sekään ei ole syynä. Onko se vaan tapa ja tottumus, eikä jakseta nimeä enää vaihtaa eri instansseihin? Itse jotenkin kokisin vieraana jättää itselle miehen sukunimi, jos erottaisiin. Ottaisin kyllä oman nimeni takaisin käyttöön.

Kommentit (250)

Vierailija
101/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka eron jälkeen pitää exän nimen, niin eikö ole kiusallista, kun joku vanha tuttu vaikka bongaa sut eri nimellä kuin tyttönimi ja sanoo, että ai olet mennyt naimisiin, niin sitten joudut selittään, että joo, mutta erosin? Tai joku kysyy, että oletko sukua heille (ex:n suku) ja sitten joudut selittään, että olin sellaisen kans naimisissa, mutta en ole enää..

Eikö ole kiusallista, jos nainen on miestä pidempi parisuhteessa ja kaikki kysyy mikset ottanut pidempää miestä?

No niin. Entisen miehen nimen käyttäjä paljastui 🤣

Vierailija
102/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka eron jälkeen pitää exän nimen, niin eikö ole kiusallista, kun joku vanha tuttu vaikka bongaa sut eri nimellä kuin tyttönimi ja sanoo, että ai olet mennyt naimisiin, niin sitten joudut selittään, että joo, mutta erosin? Tai joku kysyy, että oletko sukua heille (ex:n suku) ja sitten joudut selittään, että olin sellaisen kans naimisissa, mutta en ole enää..

Kiusallista, siinä näyttäisi kyllä ihan pöpiltä.

Juu, kyllä parisuhteessa miehen tulee olla naista pidempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole kiusallista, jos nainen on miestä pidempi parisuhteessa ja kaikki kysyy mikset ottanut pidempää miestä?

Olen naimisissa ja juu miehen sukunimi on. Ei olla eroamassa. Ja mies on minua pidempi, voin käyttää korkkareita.

Vierailija
104/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se rahallinen muutos ja joutua menemään paikan päälle osaan paikkoihin (esim. pankkiin). Ja jos vaikka menee naimisiin parikymppisenä, luo uraa nimellä X, niin olisihan se hankala joka paikkaan sitten mennä uudella nimellä, joutuisiko esim. työtodistukset, todistukset jne kans vaihtamaan vai aina selitellä "joo avionimellä nämä.."

Tottumushan siinä monella on. Lapset osalla syynä, lapsettomallakin voi olla jo syvä tunneside nimeen. Eihän tätä osaa ajatella jos se ei ole itselle ajankohtaista, eikä ole esim. 30 vuotta viettänyt nimellä x, eikä halua enää totutella siihen vanhaan nimeen.

Vierailija
105/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "paljastui"? Kuvitteletko sinä että ihmisen sukunimi on joku tarkoin varjeltu salaisuus?

Vierailija
106/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimpia on ne, joiden nimi on Maisa Suomalainen ent. Ruotsalainen os. Norjalainen-Slaavilainen.

Vierailija
107/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon vahvasti sitä mieltä, että jonkinlaisia reppanoita, epäitsenäisiä naisia ovat he, jotka jättävät eron jälkeen miehen nimen. Täytyy olla, että ollaan niin kiinni siinä ex:ssä, että ei haluta sen nimestä luopua. Rahaa menee korttejen uusintaan joo, mutta aika köyhä täytyy olla, jos se on este ottaa se OMA nimi takaisin, joka ennen avioliittoa oli.

Ei se tyttönimi ole OMA nimeni. Se OLI sitä ikävuodet 0-21. EI OLE ENÄÄ. 

No mikä se sun OMA sukunimi sitten on, jos ei se, mikä sulla on ollut syntymähetkellä?

En ole kertaakaan ollut naimisissa, mutta silti minulla on eri sukunimi kuin oli syntymähetkellä. Mietipä sitä. 

Tässä ketjussa riidellään siitä miksi pidetään exän nimi.

Vierailija
108/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon vahvasti sitä mieltä, että jonkinlaisia reppanoita, epäitsenäisiä naisia ovat he, jotka jättävät eron jälkeen miehen nimen. Täytyy olla, että ollaan niin kiinni siinä ex:ssä, että ei haluta sen nimestä luopua. Rahaa menee korttejen uusintaan joo, mutta aika köyhä täytyy olla, jos se on este ottaa se OMA nimi takaisin, joka ennen avioliittoa oli.

No mikä se sun OMA sukunimi sitten on, jos ei se, mikä sulla on ollut syntymähetkellä?

En ole kertaakaan ollut naimisissa, mutta silti minulla on eri sukunimi kuin oli syntymähetkellä. Mietipä sitä. 

Ihanko totta???? Enpä olisi mitenkään keksinyt tuota. Onpa hyvä että kerroit :D

P.S. Lainaamassani viestissä esitettiin kysymys. Vastasin siihen. 

Vierailija
109/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti mielekästä kertoilla esim. työpaikalla lukuisille asiakkaille miksi on vaihtanut nimensä. "Ehhehhei, en ole mennyt naimisiin. Juuri erosin 18 vuotisesta avioliitosta." *vaivaantunut hiljaisuus* Yksi syy nimen pitämiseen voi olla jo kiusallisten tilanteiden välttely.

Vierailija
110/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vinkkinä, että monilla syntymähetken sukunimi ei ole se, mistä on luovuttu naimisiin mennessä.

Vierailija
111/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eroamassa, mutta en missään tapauksessa vaihtaisi sukunimeä vaikka eroaisinkin. Onneksi puoliso ymmärtää tämän. Meillä molempien vanhemmat on eronneet eikä anoppi tai minun äitini ole kumpikaan vaihtaneet nimeä takaisin.

Vierailija
112/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille näyttää kyllä siltä ettei nainen hyväksy eroa jos pitää miehen nimen.

On selitykset sitten mitä hyvään.

Vierailija
113/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella järkevää riidellä jonkun toisen ihmisen nimestä.

Vierailija
114/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän näyttäytyy. Ei onneksi liikuta lainkaan, mitä sinä ajattelet kenenkin valinnoista. Eikä se, että asia näyttäytyy sinulle jonain, tee asiasta totta. 

Vierailija
115/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Vaihteletko sinä nimiä kuin sukkia ihan vaan sillä perusteella, ettei joku juorukello vaan tee siitä nimestä omia päätelmiä?

Vierailija
116/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on nykyinen nimi. Miksi vaihtaa, jos on sen omakseen ottanut edes?

Vierailija
117/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä miksi vaihdoin siihen alunperinkin: se on paljon nätimpi kuin tyttönimeni. Tietenkään en olisi muuten edes vaihtanut. Vaihtaako joku muka rumempaan?

Minun tyttönimeni oli nätimpi, mut ei uusikaan ruma ole, sata kertaa vain helpompi. Tyttönimeä sain koko ajan olla tavaamassa ja silti aina pielessä... Kiva nyt :)

Vierailija
118/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin takaisin oman nimen käyttöön. Ja todella suututti, että sen joutui ostamaan takaisin. OMAN NIMEN.

Virheistä sakotetaan 😔

Vierailija
119/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että kaksiosaisen sukunimen ottaneet palaavat usein eron jälkeen pelkkään tyttönimeen, kun kokonaan miehen nimen ottaneet puolestaan harvemmin enää vaihtavat takaisin. Mistäköhän johtuu?

Vierailija
120/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nainen meni uusiin naimisiin ja otti kaksoisnimen tyyliin: Mattila(ex-mies)-Virtanen(nyk. mies). Uskomatonta, mutta totta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän