Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni nainen jatkaa miehensä sukunimen käyttämistä avioeron jälkeen?

Vierailija
08.04.2021 |

Olen ihmetellyt muutaman tutun naisen tapaa, jossa avioeron jälkeenkin jäädään käyttämään aiemman miehen sukunimeä. Kyseiset henkilöt ovat lapsettomia, joten sekään ei ole syynä. Onko se vaan tapa ja tottumus, eikä jakseta nimeä enää vaihtaa eri instansseihin? Itse jotenkin kokisin vieraana jättää itselle miehen sukunimi, jos erottaisiin. Ottaisin kyllä oman nimeni takaisin käyttöön.

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo raskaana naimisiin mennessä ja yhteisestä päätöksestä koko perheelle tuli nimi miehen puolelta.

Sen jälkeen se ei ollut enää vain miehen nimi, vaan myös minun nimeni.

Eron jälkeen se on minun ja lasteni nimi. Ei mitään järkeä tai tarvetta vaihtaa johonkin 30 vuoden takaiseen.

Jos exää häiritsee, vaihtakoon itse nimeään.

Ja jonkun vauvapalstan sukunimikiihkoilijan mp ei vois vähempää kiinnostaa :D

Vierailija
122/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin takaisin oman nimen käyttöön. Ja todella suututti, että sen joutui ostamaan takaisin. OMAN NIMEN.

Virheistä sakotetaan 😔

Minä taas en tajua, miksi tuolla tavalla ajattelevat ihmiset vaihtavat alunperinkään nimeä. Eikö teitä yhtään häiritse pitää koko avioliiton ajan jonkun toisen nimeä? Minäkin vaihdoin kyllä nimen, mutta se uusi nimi on minulle ihan oma nimi eikä mikään lainanimi tai väliaikainen leima jolla minut on merkitty miehen omaisuudeksi. Tämä on meidän perheen nimi ja minä olen tämän perheen äiti vaikka avioliitto joskus särkyisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi nainen meni uusiin naimisiin ja otti kaksoisnimen tyyliin: Mattila(ex-mies)-Virtanen(nyk. mies). Uskomatonta, mutta totta!

Katri-Helena Kalaoja-Rajala

Vierailija
124/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otin takaisin oman nimen käyttöön. Ja todella suututti, että sen joutui ostamaan takaisin. OMAN NIMEN.

Virheistä sakotetaan 😔

Minä taas en tajua, miksi tuolla tavalla ajattelevat ihmiset vaihtavat alunperinkään nimeä. Eikö teitä yhtään häiritse pitää koko avioliiton ajan jonkun toisen nimeä? Minäkin vaihdoin kyllä nimen, mutta se uusi nimi on minulle ihan oma nimi eikä mikään lainanimi tai väliaikainen leima jolla minut on merkitty miehen omaisuudeksi. Tämä on meidän perheen nimi ja minä olen tämän perheen äiti vaikka avioliitto joskus särkyisikin.

Teidän perheen nimi nyt, mutta kun eroat ja perhe hajoaa, niin sinä silti pidät sillä uudella Sinun perheelläai, exän suvun nimen? Ettehän te mikään perhe enää eron jälkeen ole: on "sinä ja lapset -perhe" ja "isä ja lapset -perhe".

Vierailija
125/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Eikä osa huomaa ristiriitaa: naimisiin MENNESSÄ ei haittaa vaihtaa nimeä, iloisesti maksellaan uudet passit ja uusitaan pankki- ja kirjastokortit ja vaihdellaan sähköpostiosoitteet jne.

EROTESSA samaa vaivaa ei sitten enää jaksetakkaan nähdä/maksaa liikaa jne. en ymmärrä. Ja kun sanon "en ymmärrä", en ymmärrä sitä miksi se nimi pitäisi ylipäätään vaihtaa, -siis silloin naimisiin mennessä.

Itselleni nimi on myös osa omaa identiteettiä ja "omaa sukua", en koskaan harkitsisi sukunimen vaihtoa toiseen. Toki ymmärrän että kaikki eivät ole esim. väleissä omaan sukuun tmv. eli voi kokea nimen jopa "rasittavaa".

Vierailija
126/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi nainen meni uusiin naimisiin ja otti kaksoisnimen tyyliin: Mattila(ex-mies)-Virtanen(nyk. mies). Uskomatonta, mutta totta!

Katri-Helena Kalaoja-Rajala

Eri asia jos leski jättää kuolleen miehensä nimen kaksoisnimeen, kun menee uusiin naimisiin kuin että eronnut jättää.

Vierailija
127/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?

Ihan oikeasti! Se on entisen miehen nimi.

Miksi se sitten väestörekisterissä ja kaikissa muissakin virallisissa asiakirjoissa lukee minun etunimeni perässä? 

Miksi siellä lukee myös os. Tyttönimesi kaikissa rekistereissä osoittamassa, että et alunpitäen ole sen niminen, vaan oikea nimesi on joku ihan muu.

Vierailija
128/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Hanna gullichsen on tehnyt lapsia eron jälkeen. Ei hän ole lastensa nimellä. Yhden vain. Lapset ovat syntyneet gullichsen nimelle vaikka ko suvulla ei ole mitään tekemistä heidän kanssa ja nimet muutettu myöhemmin. Ei kiva.

Vierailija
129/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isäni sukunimi mitä käytin 20 vuotta olisi jotenkin enemmän omani kuin (ex-)mieheni sukunimi, mikä minulla ehti olla 25 vuotta ennen eroa?

Vierailija
130/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?

Ihan oikeasti! Se on entisen miehen nimi.

Miksi se sitten väestörekisterissä ja kaikissa muissakin virallisissa asiakirjoissa lukee minun etunimeni perässä? 

Miksi siellä lukee myös os. Tyttönimesi kaikissa rekistereissä osoittamassa, että et alunpitäen ole sen niminen, vaan oikea nimesi on joku ihan muu.

Olen eri, mutta siellä lukee entinen nimi ja nykyinen nimi. Tuo on pelkkää omaa keksintöäsi, että se entinen nimi olisi jotenkin oikeampi.

Vierailija
131/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheistä sakotetaan 😔

Kyllä se häiritsi. Olin kovin nuori ja miehen mielestä nimi kuului ottaa. Otin sitten. Myöhemmin myös eron sekä oman nimen.

Tarinoita on niin monia.

Olin opiskelija kun kun ostin oman nimen takaisin ym. muut paperit. Kun jotain haluaa, se ei ole rahasta kiinni.

Vierailija
132/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo raskaana naimisiin mennessä ja yhteisestä päätöksestä koko perheelle tuli nimi miehen puolelta.

Eron jälkeen se on minun ja lasteni nimi. Ei mitään järkeä tai tarvetta vaihtaa johonkin 30 vuoden takaiseen.

Pitäisit exän nimen siis jos menisit naimisiin, että teillä on lasten kanssa sama nimi.

Vierailija
133/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Os. Eli omaa sukua.

Vierailija
134/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isäni sukunimi mitä käytin 20 vuotta olisi jotenkin enemmän omani kuin (ex-)mieheni sukunimi, mikä minulla ehti olla 25 vuotta ennen eroa?

Eli pidät ex miehesi nimen jos avioidut uudelleen?

Vierailija
135/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeen köyhiä te olette, jos muutamien korttien vaihtaminen maksaa niin KAUHEAN paljon? :D Ja mikä korttirumba? Teidän Yves Rocher -asiakaskortit? Hah hah

Vierailija
136/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötystä.

Kasteessa annettu nimi on sinun nimesi.

Vierailija
137/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä loin urani miehen nimellä joten en viitsinyt erotessa vaihtaa. 

Vierailija
138/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötystä.

Kasteessa annettu nimi on sinun nimesi.

Kasteessa ei anneta nimeä

Vierailija
139/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisit exän nimen siis jos menisit naimisiin, että teillä on lasten kanssa sama nimi.

En mene enää naimisiin. Ainoa syy mennä naimisiin oli perheen perustaminen. Ei ole enää ajankohtaista.

MUTTA jos haluaisinkin joku päivä mennä tai muuten vaan vaihtaa toiseen tai entiseen nimeen, niin tekisin juuri niin kuin huvittaisi. Tämähän on minun asiani enkä kenenkään muun. Älä siis stressaa :D

Vierailija
140/250 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheistä sakotetaan 😔

Teidän perheen nimi nyt, mutta kun eroat ja perhe hajoaa, niin sinä silti pidät sillä uudella Sinun perheelläai, exän suvun nimen? Ettehän te mikään perhe enää eron jälkeen ole: on "sinä ja lapset -perhe" ja "isä ja lapset -perhe".

Minusta perheelle on valittu sukunimi silloin kun se perustettu, ja kuten ei niitä lapsiakaan voi (eikä halua) taikoa pois eikä perheen perustamista saa eroamalla tekemättömäksi, niin ei perheen nimeäkään tarvitse perua vain siksi että nukutaan kahdessa osoitteessa ja aikuiset jakaa sänkynsä uusien kumppaneiden kanssa. Mutta minä en ylipäänsä koe että nimi olisi jotenkin enemmän miehen kuin minun, enkä oikein käsitä miksi sellaiset ihmiset ottavat puolison nimen jotka eivät koe sitä omakseen. En minä osaisi ajatella, että minulla on nimi joka ei ole minun. Jos näkisin asian noin niin en tietenkään olisi koskaan ottanut miehen nimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän