Miksi moni nainen jatkaa miehensä sukunimen käyttämistä avioeron jälkeen?
Olen ihmetellyt muutaman tutun naisen tapaa, jossa avioeron jälkeenkin jäädään käyttämään aiemman miehen sukunimeä. Kyseiset henkilöt ovat lapsettomia, joten sekään ei ole syynä. Onko se vaan tapa ja tottumus, eikä jakseta nimeä enää vaihtaa eri instansseihin? Itse jotenkin kokisin vieraana jättää itselle miehen sukunimi, jos erottaisiin. Ottaisin kyllä oman nimeni takaisin käyttöön.
Kommentit (250)
Te, jotka pidätte miehen nimeä erottua ne, jätettiinkö teidät?
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka eron jälkeen pitää exän nimen, niin eikö ole kiusallista, kun joku vanha tuttu vaikka bongaa sut eri nimellä kuin tyttönimi ja sanoo, että ai olet mennyt naimisiin, niin sitten joudut selittään, että joo, mutta erosin? Tai joku kysyy, että oletko sukua heille (ex:n suku) ja sitten joudut selittään, että olin sellaisen kans naimisissa, mutta en ole enää..
Mikä siinä on kiusallista? Avioerot ovat nykyään ihan tavallisia. Ei minua nolota ollenkaan sanoa, että olen eronnut. Tähän ikään (41) mennessä jotkut kaverit ovat eronneet jo useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isäni sukunimi mitä käytin 20 vuotta olisi jotenkin enemmän omani kuin (ex-)mieheni sukunimi, mikä minulla ehti olla 25 vuotta ennen eroa?
No isäsi on sinulle sukua, ex-miehesi ei! Ainakaan toivottavasti, jos lapsiakin on..
Vierailija kirjoitti:
Ajatella jos uusi mies ottaisi vaimonsa sukunimen, joka alkujaan ex-miehen sukunimi.
Ei ole lain mukaan mahdollista. Tämä kertoo juuri sen, että se ei ole oma nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella jos uusi mies ottaisi vaimonsa sukunimen, joka alkujaan ex-miehen sukunimi.
No niin, siinä teille vänkääjät, jotka väittää, että se MIEHEN sukunimi, on naisen OMA sukunimi! 🤭
Mun molemmilla lapsilla on eri sukunimi kuin minulla. 😁 Kolme nimeä postilaatikossa. Eipä ole haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isäni sukunimi mitä käytin 20 vuotta olisi jotenkin enemmän omani kuin (ex-)mieheni sukunimi, mikä minulla ehti olla 25 vuotta ennen eroa?
Esimerkiksi siksi se ei ole sinun nimesi, että jos menet naimisiin uudestaan niin uusi puolisosi ei voi ottaa sitä nimeä teidän perheenne nimeksi. Sen sijaan sen os nimen voi ottaa myös uusi puoliso. Eli ei sinulla tuohon mielestäsi omaan nimesi ole oikein täysiä oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Eikä osa huomaa ristiriitaa: naimisiin MENNESSÄ ei haittaa vaihtaa nimeä, iloisesti maksellaan uudet passit ja uusitaan pankki- ja kirjastokortit ja vaihdellaan sähköpostiosoitteet jne.
EROTESSA samaa vaivaa ei sitten enää jaksetakkaan nähdä/maksaa liikaa jne. en ymmärrä. Ja kun sanon "en ymmärrä", en ymmärrä sitä miksi se nimi pitäisi ylipäätään vaihtaa, -siis silloin naimisiin mennessä.
Itselleni nimi on myös osa omaa identiteettiä ja "omaa sukua", en koskaan harkitsisi sukunimen vaihtoa toiseen. Toki ymmärrän että kaikki eivät ole esim. väleissä omaan sukuun tmv. eli voi kokea nimen jopa "rasittavaa".
Kun sen nimen on kerran vaihtanut, ei ehkä halua nähdä samaa vaivaa toista kertaa. Jos oletetaan että avioliitto on ensimmäinen ja sama nimi on ollut syntymästä saakka. Erotessahan sitten jo tietää, mikä vaiva ja hinta siitä on, kun vaihtaa nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?
Ihan oikeasti! Se on entisen miehen nimi.
Miksi se sitten väestörekisterissä ja kaikissa muissakin virallisissa asiakirjoissa lukee minun etunimeni perässä?
Miksi siellä lukee myös os. Tyttönimesi kaikissa rekistereissä osoittamassa, että et alunpitäen ole sen niminen, vaan oikea nimesi on joku ihan muu.
Olen eri, mutta siellä lukee entinen nimi ja nykyinen nimi. Tuo on pelkkää omaa keksintöäsi, että se entinen nimi olisi jotenkin oikeampi.
No nimilain mukaan se on vähemmän nimesi, koska et voi antaa sitä uudelle puolisollesi jos avioidut. Tyttönimesi voit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin ainoa rajaus. Mutta jos pitäisin naimisiin mennessä ex-miehen nimen, voisin antaa sen uudessa avioliitossa syntyneille lapsille!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, siinä teille vänkääjät, jotka väittää, että se MIEHEN sukunimi, on naisen OMA sukunimi! 🤭
🤭
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeen köyhiä te olette, jos muutamien korttien vaihtaminen maksaa niin KAUHEAN paljon? :D Ja mikä korttirumba? Teidän Yves Rocher -asiakaskortit? Hah hah
Se, mikä ei ollut ihan helppoa vuosituhannen vaihteessa. Olitko jo syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin ainoa rajaus. Mutta jos pitäisin naimisiin mennessä ex-miehen nimen, voisin antaa sen uudessa avioliitossa syntyneille lapsille!!
No sepäs olisikin varmasti mieltä ylentävää sekä lapsen biologiselle isälle, ex-puolisolle suruineen ja varsinkin lapselle, kun tajuaa että hänelle on annettu jonkun random tyypin nimi, mikä ei ole hänen SUKUnimensä.
Itse en vaihtanut nimeä naimisiin mennessä. Jos jostain syystä olisin niin tehnyt, niin tietenkin olisin jatkanut sillä samalla sukunimellä. Minulla ei muutenkaan ole tapana avioitua vuoden välein uuden miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepäs olisikin varmasti mieltä ylentävää sekä lapsen biologiselle isälle, ex-puolisolle suruineen ja varsinkin lapselle, kun tajuaa että hänelle on annettu jonkun random tyypin nimi, mikä ei ole hänen SUKUnimensä.
*sukuineen siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on lapsen äidin sukunimi, kyllä sen saa antaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vaihtanut nimeä naimisiin mennessä. Jos jostain syystä olisin niin tehnyt, niin tietenkin olisin jatkanut sillä samalla sukunimellä. Minulla ei muutenkaan ole tapana avioitua vuoden välein uuden miehen kanssa.
Kenellä on tapana avioitua vuoden välein? En ole moisesta kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sen varmaan tekisitkin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo se vasta pöljää on, huh huh! Pitäisi tulla laki, että kun avioero tulee voimaan, samalla muuttuu nimi takaisin siihen, mikä se oli ennen avioliiton solmimista!