VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Kiitos! 😊 Sitä kun niin vaan pohtii ja pohtii..
Minullekaan ei mielestäni kyllä mainittu mistään vaikeasta tilanteesta...
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei mielestäni kyllä mainittu mistään vaikeasta tilanteesta...
Mulle sanottiin, että vakavia perheongelmia.
Missä paikkakunnalla sanottu missä ei? Minulle ei sanottu Jyväskylässä.
Turku sanottiin,en muista oliko perheongelmia vai vaikea henkilökohtainen elämäntilanne
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin Jyväskylässä, että vaikea kotitilanne tai vaikea perhetilanne.
Vierailija kirjoitti:
Joensuussa sanottii vaikea perhetilanne!
Mulle ei Jyväskylässä myöskään sanottu.
Soveltuvuuskokeen tehtäviin ei ole ns. oikeita vastauksia. Esim. tästä esihenkilötehtävästä voidaan tulkita miten lähdet käsittelemään tilannetta, kenen näkökulmasta sitä katsot, kuinka joustava olet ja kuinka hyvin pidät omat rajasi. Nämä kaikki saa selville erilaisista kysymyksistäkin.
Niin juuri näin se on. Harmittaa silti, että jos onkin käynyt niin, että joku yksi sivulause on jäänyt kuulematta jännityksessä ja siihen ei ole silloin kommentoinut mitään, niin sen perusteella arvioidaan soveltuvuuttasi.
Koen itse olevani lempeä ja jämäkkä ja jos se ei tullut esille niin toki surettaa. Jokuhan voi vaan esittää soveltuvaa, vaikka oikeasti olisi ihan erilainen tositilanteessa. Pitäisi mielummin olla oikea (järjestetty) tilanne, jossa tarkkailtaisiin toimintaa eikä pohtata arviota kuullun ymmärtämiseen/muistamiseen.
Kyllä sä yleensä jos heti vastaat johonkin kysymykseen niin vastaat sillä tavalla kuin se on sulle luontaista. Aikaisemmassa psykologin haastattelussa, mistä saatiin sitten myöhemmin kuulla, oli että opiskelija saa 0 pistettä kysymyksestä jos jää pohtimaan pidempään tuollaisia kysymyksiä. En tiedä siis onko nyt vaan yhdessä soveltuvuuskokeessa näin.
Ja olen aika varma, että siellä on jotain redflag tyyppisiä kysymyksiä, joilla pyritään sulkemaan ulos heti kättelyssä jonkin sortin persoonallisuushäiriöiset joilta puuttuu empatiaa tmv.
Pitää myös muistaa se, että MAP-malli on sitä varten, että kouluun halutaan mahdollisimman erilaisia opettajia, jotta otanta vastaa koko väestöä eikä vaan jämäkkiä ja yltiösosiaalisia. Voihan olla, että ne haki ryhmään myös just sun tyyppistä ihmistä. Ei kannata ylianalysoida, ja jos olit täysin oma itsesi niin se on palvelus myös sulle ettei tarvitse edes yrittää myöhemminkää olla mitään muuta.
Muistaakseni mulle ei Jyväskylässä mainittu perhetilanteesta, mutta voi olla etten muistanut kaikkea mitä case- tapauksesta kerrottiin. Haastattelija oli empaattinen, joten uskon että hän myös ymmärtää inhimillisyyden.
Hyvää Juhannusta kaikille! 🌻☀️
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä yleensä jos heti vastaat johonkin kysymykseen niin vastaat sillä tavalla kuin se on sulle luontaista. Aikaisemmassa psykologin haastattelussa, mistä saatiin sitten myöhemmin kuulla, oli että opiskelija saa 0 pistettä kysymyksestä jos jää pohtimaan pidempään tuollaisia kysymyksiä. En tiedä siis onko nyt vaan yhdessä soveltuvuuskokeessa näin.
Ja olen aika varma, että siellä on jotain redflag tyyppisiä kysymyksiä, joilla pyritään sulkemaan ulos heti kättelyssä jonkin sortin persoonallisuushäiriöiset joilta puuttuu empatiaa tmv.
Pitää myös muistaa se, että MAP-malli on sitä varten, että kouluun halutaan mahdollisimman erilaisia opettajia, jotta otanta vastaa koko väestöä eikä vaan jämäkkiä ja yltiösosiaalisia. Voihan olla, että ne haki ryhmään myös just sun tyyppistä ihmistä. Ei kannata ylianalysoida, ja jos olit täysin oma itsesi niin se on palvelus myös sulle ettei tarvitse edes yrittää myöhemminkää olla mitään muuta.
Mä kyllä semisti epäilen tuon soveltuvuuskokeen, kuten monien muidenkin soveltuvuuskokeiden luotettavuutta. Itse en haluaisi tuon perusteella olla vastuussa siitä, kenessä on opettajaksi ja kenestä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä semisti epäilen tuon soveltuvuuskokeen, kuten monien muidenkin soveltuvuuskokeiden luotettavuutta. Itse en haluaisi tuon perusteella olla vastuussa siitä, kenessä on opettajaksi ja kenestä ei.
No eihän sellaista 100% varmaa menetelmää voi varmasti ikinä saadakaan. Mutta myös hakijalla on vastuu, ei se haastattelija voi nähdä sun sieluun asti, että ootko varmasti motivoitunut ja täysin oma itsesi. Koulutus karsii osan ja sitten työelämä.. Osa ei älyä vaihtaa alaa vaikka syytä olis.
Se vaan on tällaista kun haetaan ihmisläheisiin ammatteihin, eikä voida mitata soveltuvuutta yhtä tarkasti kuin vaikka matemaattista osaamista. Itse luotan tähän enemmän, koska nyt tämä sentään pohjautuu tieteeseen. Aiemmin enemmän haastattelijan intuitioon..
Jkl yleinen varasija tippunut monia alaspäin torstain jälkeen, onkohan tre, turku, hki julkaissut jo omia tuloksiaan vai onkohan joku muu vaikuttanut? Jännä että juhannuksena tapahtuu liikehdintää
Vierailija kirjoitti:
Jkl yleinen varasija tippunut monia alaspäin torstain jälkeen, onkohan tre, turku, hki julkaissut jo omia tuloksiaan vai onkohan joku muu vaikuttanut? Jännä että juhannuksena tapahtuu liikehdintää
Jep, niin on ja oulu myös. Lappi sensijaan jököttää paikoillaan :D mikä lie tuohon jkl noin paljon vaikuttaa kun aloitin sijalta 66 ja nyt sijalla 48. En alunperinkään uskonut sinne pääseväni mutta tosi paljon liikettä siinä ollut. Lisäks lapin pisteraja yleiseen on tällä hetkellä korkeampi kuin oulun yleisen raja joka sekin edellisiä vuosia peilaten yllättää.
Niinhän sitä toivoisi, että opettajankoulutukseen valikoituisi mahdollisimman paljon erilaisia persoonia. Muistan kuitenkin jostain lukeneeni, että aiemmin on suosittu enemmän aktiivisia ja ulospäinsuuntautuneita hakijoita. Tällaiset puheliaammat yksilöt, jotka nauttivat pienestä jännityksestä ja varsinkin esiintymisestä, saavat myös helpommin vakuutettua kuulijat. Sellaiset hakijat, jotka pystyvät sanoittamaan omaa ajatteluaan ja perustelemaan näkökulmiaan, taitavat suoriutua kaikista parhaiten. Toivottavasti tässä nykyisessä mallissa ymmärretään myös syvällisemmin sitä, miten tietyt persoonallisuuspiirteet vaikuttavat hakijan suoriutumiseen. Kaikkihan ei vain loista tällaisissa nopeissa tilanteissa, joissa pitäisi olla sopivan itsevarma ja sanavalmis. Se ei silti tarkoita, etteikö hakijalla olisi annettavaa alalle.
Tämän vuoden haastattelu oli viime vuotiseen verrattuna mielestäni monipuolinen. Kysymyksiä oli paljon ja haastattelijat vaihtuivat pysäkeittäin. Nyt ei tarvitse pelätä, että pisteet olisivat kiinni vain yhdestä/kahdesta arvioitsijasta. Pienet hengähdystauot haastattelujen välillä olivat myös tarpeellisia, sillä itse huomasin, että osa pysäkeistä sujui paremmin, kun sai aloitettua ikään kuin alusta. Toki tähän vaikutti myös arvioitsijan olemus. Saapa nähdä miten käy. Jännittää kovasti.
Minusta vaikka sinulle olisi sanottu niin, oisi vastauksesi ollut oikein hyvä omaan korvaani.
Mä oon ja tääl huomannut kun luen näitä et muistan jotkut jutut vähän eri tavalla ja oon käynyt pohdintoja et onko jännitys sumentanut ajattelua . Tosi paljon oon yrittänyt miettiä et mitä multa on oikein kysytty