Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
1481/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän haastattelua ja omia vastauksiasi mietin, sitä enemmän tuntuu siltä, että ei tainnut olla tämä minun vuosi… ottaa älyttömästä päähän moni vastaus ja osasta tiedän jo nyt teidän vastausten perusteella että pieleen meni. Kyllä harmittaa.

Vierailija
1482/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän haastattelua ja omia vastauksiasi mietin, sitä enemmän tuntuu siltä, että ei tainnut olla tämä minun vuosi… ottaa älyttömästä päähän moni vastaus ja osasta tiedän jo nyt teidän vastausten perusteella että pieleen meni. Kyllä harmittaa.

Mulle tää oma kokeen jälkeinen liiallinen ajattelu ja kaiken analysointi ja kyseenalaistaminen on ollut yllätys, luulin että koetta seuraisi edes helpotus siitä, että se on tehty. Aluksi oli onnistunut olo, nyt oon miettinyt suunnilleen kaikkiin kohtiin että miksi menin vastaamaan noin ja näin. Vaikka mitä ihmettä sille nyt enää voi 😂 epävarma olo kyllä itselläkin, vaikka kaikkeen vastasin heti reippaasti, eikä koetilanne tuntunut vaikealta. Nämä jälkimainingit yllätti kamaluudellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin omia viime vuoden tuloksia, niin silloin viides osa-alue mikä arvioitiin oli vuorovaikutusosaaminen. Voisikohan tälläkin kertaa olla yksi alue juuri tämä. Ehkä jokainen arvioija on antanut tähän omat pisteensä vuorovaikutuksesta ja lopullinen tulos on sitten jokaisen arvioijan antamien pisteiden keskiarvo.. Vaikea sanoa, mutta tätä vähän epäilen. 

🤔Hmm, ehkäpä…

Sosiaaliset taidot on yksi iso osa ja niihin kuuluu esimerkiksi juuri nuo vuorovaikutustaidot, mutta myös tunnetaidot. Ehkä tätä ei kannata liikaa pohtia….😅Mäkin oon miettinyt pääni puhki, että mistä se 120p tulee, kun vain neljä pysäkkiä oli kokeessa - jätetään se haastattelijoiden huoleksi.

Aloin murehtia tuota tietoperusta osuutta, kun siitä ei suoraan kysytty, kai, mutta luulisi että kysymysten pitäisi olla sellaisia joiden vastaukset kattaa kaikki osa-alueet. En tajunnut esim mainita opetussuunnitelmasta minkään kysymyksen kohdalla... Mutta ei siitä suoraan kysytty mitään.

Vierailija
1484/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toisen alan soveltuvuuskokeessa, ja sen jälkeen on ollut kyllä p...a olo. Tuntuu, että ruoskin itseäni koko ajan typeristä kommenteistani, joilla uskon pilanneeni mahdollisuuteni.

Vierailija
1485/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tää oma kokeen jälkeinen liiallinen ajattelu ja kaiken analysointi ja kyseenalaistaminen on ollut yllätys, luulin että koetta seuraisi edes helpotus siitä, että se on tehty. Aluksi oli onnistunut olo, nyt oon miettinyt suunnilleen kaikkiin kohtiin että miksi menin vastaamaan noin ja näin. Vaikka mitä ihmettä sille nyt enää voi 😂 epävarma olo kyllä itselläkin, vaikka kaikkeen vastasin heti reippaasti, eikä koetilanne tuntunut vaikealta. Nämä jälkimainingit yllätti kamaluudellaan.

Juuri näin! En uskonut millaisen pyörityksen tämä aikaansaa omassa päässä! Mennyt jo ihan pakkomielteisyyden puolelle ja on yhtä tuskaa odottaa tuloksia. 

Vierailija
1486/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin omia viime vuoden tuloksia, niin silloin viides osa-alue mikä arvioitiin oli vuorovaikutusosaaminen. Voisikohan tälläkin kertaa olla yksi alue juuri tämä. Ehkä jokainen arvioija on antanut tähän omat pisteensä vuorovaikutuksesta ja lopullinen tulos on sitten jokaisen arvioijan antamien pisteiden keskiarvo.. Vaikea sanoa, mutta tätä vähän epäilen. 

🤔Hmm, ehkäpä…

Sosiaaliset taidot on yksi iso osa ja niihin kuuluu esimerkiksi juuri nuo vuorovaikutustaidot, mutta myös tunnetaidot. Ehkä tätä ei kannata liikaa pohtia….😅Mäkin oon miettinyt pääni puhki, että mistä se 120p tulee, kun vain neljä pysäkkiä oli kokeessa - jätetään se haastattelijoiden huoleksi.

Aloin murehtia tuota tietoperusta osuutta, kun siitä ei suoraan kysytty, kai, mutta luulisi että kysymysten pitäisi olla sellaisia joiden vastaukset kattaa kaikki osa-alueet. En tajunnut esim mainita opetussuunnitelmasta minkään kysymyksen kohdalla... Mutta ei siitä suoraan kysytty mitään.

Minä en jotenkin jaksa uskoa että tässä olisi testattu MAP-mallin osaamista, tai muuten se olisi annettu ns. ennakkomateriaaliksi. Ei voi olla niin, että ne jotka ovat arvanneet sen katsoa ovat etulylöntiasemassa. Enemmänkin uskon, että tuo MAP-malli on vaan haastattelun runkona, että kaikki osa-alueet tulevat läpikäydyksi ja hakijan suhtautuminen jne. niihin tulee ilmi. 

Vierailija
1487/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin toisen alan soveltuvuuskokeessa, ja sen jälkeen on ollut kyllä p...a olo. Tuntuu, että ruoskin itseäni koko ajan typeristä kommenteistani, joilla uskon pilanneeni mahdollisuuteni.

Nyt kun täältä on lukenut kaikkien kommentteja niin aika moni miettii samoja asioita. Joku on ehkä osannut vastata loistavasti yhteen kysymykseen, toinen toiseen, ja täältä kun lukee noita vastauksia niin tulee helposti sellainen olo että kaikki muut ovat klaaranneet sovarit aivan leikiten joka osa-alueella. Toivon/uskon että muillakin on niin että joku vastaus on vahva ja toinen ei niinkään. Tietysti on aina niitä jotka loistavat, mutta suurimmalla osalla on myös epäonnistumisia. 

Vierailija
1488/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mä mietin, että onko monella oikeasti soveltuvuuskokeen jälkeen hyvä olo, vai onko yleisempää, että kokee mokanneensa? Ja korreloiko se tunne sisäänpääsyn kanssa? Onkohan aiempina vuosina monikin omasta mielestään epäonnistunut kuitenkin päässyt sisään?

Vierailija
1489/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mä mietin, että onko monella oikeasti soveltuvuuskokeen jälkeen hyvä olo, vai onko yleisempää, että kokee mokanneensa? Ja korreloiko se tunne sisäänpääsyn kanssa? Onkohan aiempina vuosina monikin omasta mielestään epäonnistunut kuitenkin päässyt sisään?

Joo, tätä minäkin olen miettinyt! Onko joku omasta mielestään loistavasti pärjännyt jäänyt ilman opiskelupaikkaa tai toisinpäin?

Vierailija
1490/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/4203951/soveltuvuuskokeesta-opiskelemaa…

Tein tästä keskustelun/gallupin. Toivottavasti tulee vastauksia!

Vierailija
1491/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tätä minäkin olen miettinyt! Onko joku omasta mielestään loistavasti pärjännyt jäänyt ilman opiskelupaikkaa tai toisinpäin?

Kyllä kai toi on ihan mahdollista. Kutsutaan dunning-kruger-vaikutukseksi tai ylivertaisuusvinoumaksi.

Vierailija
1492/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kokeeseenosallistunut1 kirjoitti:

Hei, mikähän mahtaa olla soveltuvuuskokeen maksimipistemäärä? 

Taitaa olla 120

Mua vieläkin mietityttää, missä vaiheessa oli opetuksen ja oppimisen tietoperusta? 🤔Eihän sitä ollut selkeästi missään pysäkillä?

En oo ihan varma, mutta musta tuntuu, että siinä ensimmäisellä pysäkillä pysty tuomaan opetuksen ja oppimisen tietoperustaa esille sen "mitkä kokemukset ovat vaikuttaneet siihen, että haet alalle" kysymyksen kohdalla (ainakin pedagoginen ja käytännöllinen tieto) Myös jonkin verran sen moninaisuus pysäkin kohdalla (kontekstuaalinen tieto) (?)

Siis miksi kokeessa olisi pitänyt kysyä tietoperustasta? Minusta siitä ei ollut kysymystä, ja olen päätellyt, että se on osa-alue, jota ei tarvitse hallita ennen opeopintojen aloittamista, tietoperustaa opitaan sitten opinnoissa. Kun taas motivaatiota, ongelmanratkaisutaitoa, moninaisuuden hyväksyntää ja muita kysyttyjä asioita olisi hyvä olla jo luontaisesti valmiina.

Vierailija
1493/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! En uskonut millaisen pyörityksen tämä aikaansaa omassa päässä! Mennyt jo ihan pakkomielteisyyden puolelle ja on yhtä tuskaa odottaa tuloksia. 

Sama täälläkin. En voi edes lukea tätä ketjua enää ennen nukkumaanmenoa, kun menee yöunet muuten. Oon jotenkin niin pettynyt jo valmiiksi, etten jälkeenpäin ajatellen osannutkaan vastata kovin hyvin, vaikka siinä hetkessä se tuntui menevän ihan kivasti. Mun elämä on sellaisessa vaiheessa, ettei tavallaan haittaa, vaikken pääsisikään nyt, töitä on ja perhe, mut ihan hirveet nää pääsykokeet, en todellakaan halua aloittaa ensi vuonna alusta.

Vierailija
1494/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänpääsy merkkais mulle niin paljon. Tulee olemaan niin surkea fiilis jos ei saa opiskelupaikkaa. Poikaystävällä on jo opiskelupaikka nii tässä vaa ootellaan mun tuloksia että päästäs yhteistä kotia etsimään.

Koe on koko ajan mielessä ja mietin kokeen jälkeen et menipä hyvin ja nyt on sit sellanen fiilis et tuskinpa saan koulupaikkaa. Hirveetä tämä oottelu.

Vierailija
1495/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kokeeseenosallistunut1 kirjoitti:

Hei, mikähän mahtaa olla soveltuvuuskokeen maksimipistemäärä? 

Taitaa olla 120

Mua vieläkin mietityttää, missä vaiheessa oli opetuksen ja oppimisen tietoperusta? 🤔Eihän sitä ollut selkeästi missään pysäkillä?

En oo ihan varma, mutta musta tuntuu, että siinä ensimmäisellä pysäkillä pysty tuomaan opetuksen ja oppimisen tietoperustaa esille sen "mitkä kokemukset ovat vaikuttaneet siihen, että haet alalle" kysymyksen kohdalla (ainakin pedagoginen ja käytännöllinen tieto) Myös jonkin verran sen moninaisuus pysäkin kohdalla (kontekstuaalinen tieto) (?)

Siis miksi kokeessa olisi pitänyt kysyä tietoperustasta? Minusta siitä ei ollut kysymystä, ja olen päätellyt, että se on osa-alue, jota ei tarvitse hallita ennen opeopintojen aloittamista, tietoperustaa opitaan sitten opinnoissa. Kun taas motivaatiota, ongelmanratkaisutaitoa, moninaisuuden hyväksyntää ja muita kysyttyjä asioita olisi hyvä olla jo luontaisesti valmiina.

Olen siinä käsityksessä, että joskus on kysytty. Viime vuonna ei taidettu kysyä. Esimerkiksi kolmiportainen tuki, opetussuunnitelma ja oppimisen teoriat ovat olleet esillä aikaisemmin. Itse olisin toivonut, että omaa oppimisen ja opetuksen tietoperustan osaamista olisi päässyt käyttämään.

Vierailija
1496/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kidutan kans itteeni sillä et jostai kumman syystä luen haukkana tätä keskusteluu ja sit alkaa se et ei hitto en osannu noin hyvin vastata... Ja ku ei sais tehä niin mut minkä sille mahtaa :DD Mitä kauemmi aikaa siint kokeesta on ni sitä huonommat fiilikset rupee olee vaik siinä hetkessä aattelin et ok ihan hyvin vastattu :D Karseeta tää odottelu mut yritän valmistautua jo pahimpaan.

Vierailija
1497/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja mietteitä! Täydestä varmuudesta raastavaan epävarmuuteen 😩 tulisi jo tulokset!

Vierailija
1498/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin helpottunut että muillakin on näitä pohdintoja ja koeanalyyseja,kun en saa itse pois mielestä yhtään

Vierailija
1499/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tietoa viime vuoden sisäänpääsyyn vaaditusta pistemäärästä näistä soveltuvuus kokeista siis?

Vierailija
1500/3667 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hakenut erillisiin varhaiskasvatuksen erityisopettajan kelpoisuusopintoihin Joensuuhun? Pitäisi 24.6. viimeistään tulla tulokset

Ketju on lukittu.