Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
761/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muualla tullut tänään tietoa, kuin Jyväskylässä? Itselle ei vieläkään mitään. :(

Ootko katsonut kaikki kansiot? Roskaposti, tarjoukset jne.

Vierailija
762/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muualla tullut tänään tietoa, kuin Jyväskylässä? Itselle ei vieläkään mitään. :(

Ootko katsonut kaikki kansiot? Roskaposti, tarjoukset jne.

Kyllä olen kaikki kansiot tarkistanut useaan kertaan tänäänkin. :D Onko siis kaikki muut jo tiedon saaneet? Helsinki? Tampere? Turku? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä vakavan pisteitä tullu tännekään, Hki vaka maisteri.

Vierailija
764/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinnehän ei ole sovaria?

Pisteet tulevat vasta opiskelijavalinnan yhteydessä aikaisintaan juhannuksen tienoilla.

Vierailija
765/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinnehän ei ole sovaria?

Pisteet tulevat vasta opiskelijavalinnan yhteydessä aikaisintaan juhannuksen tienoilla.

Sovari on jos ei ole opettaja.

Vierailija
766/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että pisteytyksen täytyy olla aika mustavalkoista, kyseessähän on karsintakoe!

Itse taas olin ajatellut, että alle neljän pisteen vastauksen pitäisi oikeasti olla jo huono ja että sitä ei hirmu helposti annettaisi. Kuitenkin tuo 4-20 välikin on niin iso, että ajattelisin, että silläkin välillä erot voi muuttua tosi isoiksi. Mutta hui, jos onkin tosiaan noin, että vastauksen pitää olla selvästi hyvä, että tulee edes riittävät pisteet ylipäätään läpipääsemiseen!

Mitä te muut olitte ajatelleet? Alkuperäisenä kysymyksenä siis se, että kuinkahan rajulla kädellä sovarissa pisteitä karsitaan, ja onko veikkauksia, millainen vastaus johtaa siihen, että pisteet jollain osa-alueella jää alle neljän, jolloin koe käytännössä automaattisesti on hylätty? Täällä on aiemminkin sovareissa käyneitä, millaisia pisteitä olette saaneet ja miten suhteuttaisitte ne omiin vastauksiinne, yllättikö pistemäärä suuntaan tai toiseen?

Vierailija
767/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään avoimen väylältä hakenutta? Mä en ole vieläkään saanut tietoa! Ei sähköpostia ja opintopolussakin "opiskelija valinta on kesken". Aarghhh...

Mä hain Jyväskylään erkkapedaan avoimen kautta. Tänään tuli kolmen aikoihin kutsu sovariin eli ihan viime tinkaan siis, mutta sieltä se kutsu kuitenkin tuli. :) Mä ehdin eilen myös kysyä yliopistolta, niin vastasivat, että lähettävät viestin myös siinä tapauksessa, ettei saa kutsua.

Vierailija
768/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellekään tullu VAKAVA-kokeen pisteet vielä jotka hakivat nyt Helsinkiin yleiseen-ja aikuiskasvatustieteeseen?

Vierailija
769/3667 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellekään tullu VAKAVA-kokeen pisteet vielä jotka hakivat nyt Helsinkiin yleiseen-ja aikuiskasvatustieteeseen?

Ei ole tullut, eikä tulekaan ennen lopullisia valintoja.

Vierailija
770/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olettaa, että jykälään alettaisiin tekemään myös yleisen avoimen väylän valintoja pikku hiljaa? Siinähän ei ole sovaria

Vierailija
771/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saaneet tuloksia valinnoista? Miten meni? 

Itse pääsin Jkl/ lo ja vaka maisterihaussa. Nyt vaan sitten sovareihin valmistautumaan. :D

Vierailija
772/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koska? Opintopolkuun vai?

Vierailija
773/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että pisteytyksen täytyy olla aika mustavalkoista, kyseessähän on karsintakoe!

Itse taas olin ajatellut, että alle neljän pisteen vastauksen pitäisi oikeasti olla jo huono ja että sitä ei hirmu helposti annettaisi. Kuitenkin tuo 4-20 välikin on niin iso, että ajattelisin, että silläkin välillä erot voi muuttua tosi isoiksi. Mutta hui, jos onkin tosiaan noin, että vastauksen pitää olla selvästi hyvä, että tulee edes riittävät pisteet ylipäätään läpipääsemiseen!

Mitä te muut olitte ajatelleet? Alkuperäisenä kysymyksenä siis se, että kuinkahan rajulla kädellä sovarissa pisteitä karsitaan, ja onko veikkauksia, millainen vastaus johtaa siihen, että pisteet jollain osa-alueella jää alle neljän, jolloin koe käytännössä automaattisesti on hylätty? Täällä on aiemminkin sovareissa käyneitä, millaisia pisteitä olette saaneet ja miten suhteuttaisitte ne omiin vastauksiinne, yllättikö pistemäärä suuntaan tai toiseen?

Kyllähän varmasti alle 4p saa helposti, jos esimerkiksi sanoo ”en tiedä”, jäätyy/hermostuu

tai vastaa aivan ohi aiheen. Tai sitten esimerkiksi ei yhtään tiedä, miksi ja mihin on hakemassa.

Vierailija
774/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän varmasti alle 4p saa helposti, jos esimerkiksi sanoo ”en tiedä”, jäätyy/hermostuu

tai vastaa aivan ohi aiheen. Tai sitten esimerkiksi ei yhtään tiedä, miksi ja mihin on hakemassa.

Tai jos ei kykene esittämään riittävää motivaatiota alalle.

Itse olen osallistunut vain aikuisopettajan sovareihin ja jostain ihmeen syystä jännitin niitä niin paljon, että ihan tärisin koko haastattelun ajan. Minulta erikseen suoraan kysymällä tarkistettiin kiinnostaako minua tämä oikeasti ja olenko varma, että haluan tätä.

Sain paikan. Aika huonoilla pisteillä, mutta siinä luki jotain, että pisteet eivät suoraan kerro soveltuvuudesta, vaan ovat tilannekohtaiset. Valittuja oli kaksi ja siinä luki sekä korkeimmat että matalimmat pisteet millä paikkoja oli annettu. Minä sain siis n. 70 pistettä ja se toinen valittu n. 120 pistettä. :D

Vierailija
775/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helposti saa sellaset 12/20 pistettä osiosta.

Kävin viime vuonna sovareissa ja en pitäny omia vastauksiani mitenkään täydellisinä ja sain kuitenkin jokasesta osiosta yli puolet pisteistä. Mulle kävi myös sellanen pieni jäätyminen kun olin hämmentynyt siitä kuinka erilainen yksi kysymys oli mutta sitten pienen alku muminan jälkeen sain jonkilaisen vastauksen kasaan ja sain siitä myös sen yli 10 pistettä.

Varmaan voi saada sen alle 4 jos et osaa vastata yhtään mitään järkevää.

Älkää turhaan stressatko sovareita! Tutustukaa vaan valmiiks siihen moniuloitteeseen opettajan osaamisen prosessimalliin (MAP). Ja sitten miettikää tietenki vähä sellanen valmis vastaus siihen et miksi haluatte opettajaks. Tutustukaa myös tarkemmin tutkinnon rakenteeseen ja siihen miten aiotte sen suorittaa.

Vierailija
776/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa myös opettajan työhön. Se on siitä erikoinen ammatti, että kaikilla meillä on siitä tuhansia tunteja kokemusta jo etukäteen, kun on vuosia istuttu koulussa.

Se ei kuitenkaan ole totuus työstä, mitä näkee opettajan tekevän. Ei se ole vain luokassa patsastelua ja läksyjen tarkistamista. Työ on ennen kaikkea kasvattamista ja paljolti kaikenlaisten haastavien tilanteiden ratkomista, "tulipalojen sammuttelua". Siellä tulee vastaan jos vaikka mitä, ja suurimman osan tapauksista joutuu ratkomaan itse. Hankalammat ja vakavammat monialaisena yhteistyönä, jonka olemassa olosta kannattaa olla tietoinen. 

Vierailija
777/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut ensikertaa luokanopettajaksi sekä opinto-ohjaajaksi ja pisteet riittivät kummankin soveltuvuuskoevaiheeseen. Jos minulla on siis luokanopekoulutus ensimmäisenä valintana niin vastaanko soveltuvuuskokeessa  kysymyksiin vain sen mukaisesti vai pitääkö vastaukset muotoilla tai eritellä niin, että ne sopivat kumpaankin hakemaani kohteeseen. Eli onko soveltuvuuskoe ainoastaan yhteen hakukohteeseen ja sen pisteet vaan huomioidaan alemmissakin hakukohteissa vaikka hakukohde olisi eri.  Toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan tällä takaa ja osaa neuvoa :) 

Vierailija
778/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut ensikertaa luokanopettajaksi sekä opinto-ohjaajaksi ja pisteet riittivät kummankin soveltuvuuskoevaiheeseen. Jos minulla on siis luokanopekoulutus ensimmäisenä valintana niin vastaanko soveltuvuuskokeessa  kysymyksiin vain sen mukaisesti vai pitääkö vastaukset muotoilla tai eritellä niin, että ne sopivat kumpaankin hakemaani kohteeseen. Eli onko soveltuvuuskoe ainoastaan yhteen hakukohteeseen ja sen pisteet vaan huomioidaan alemmissakin hakukohteissa vaikka hakukohde olisi eri.  Toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan tällä takaa ja osaa neuvoa :) 

Jos vastaat jotain tosi erikoista, voit sanoa "vastaan tähän nyt luokanopettajan näkökulmasta". Samat kysymykset ne ovat, ja kysymykset ovat lähtökohtaisesti sellaisia, että ne sopivat kaikille aloille.

Vierailija
779/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että sovareista on mahdollista selviytyä hengissä. Jännittää hirveästi! Onko jollain muulla sellainen tilanne, että aiemmat opinnot ovat jääneet kesken? Olen vähän epävarma pitääkö asia ottaa esille, jos se ei tule esille haastattelijoiden toimesta. Ajattelevatko ne että kun tuo ei saanut edellistäkään koulua loppuun, miksi se tänne pitäisi ottaa?

Vierailija
780/3667 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat sen rehellisesti esille ja käännät sen vahvuudeksi että mitä opit kun jätit kesken niin sun ei tarvi jännittää sellaista :) Ihmisiähän ne siellä ovat ja erikoistuneet juurikin erilaisten ihmisten ja tilanteiden vastaanottoon, eli sua vastassa TUSKIN on tuomitsevia tyyppejä. Eli käännä heikkoudet vahvuudeksi niin voit ottaa rennosti ja höpötellä itsesi sisälle :)

Ketju on lukittu.