VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Viime vuonna ainakin aineisto oli skannattu joten ctrl+f ei pystynyt käyttään. Ilmeisesti on vielä epäselvää saako näytön jakaa.
Mietin että tarviiko läppärissä olla mitään ihme ominaisuuksia? Taidan ottaa pojan peliläppärin kokeeseen koska siinä isompi näyttö kun omassani.
En oo saanut yhdestäkään harjoituskokeesta niin paljoa pisteitä että niillä menisin ainakaan jlk:ään sisään. Rolloon ehkä riittävätkin. Jännittää kyllä kovin. Ja minä en tahdo millään keretä annetussa aikarajassa tehdä koetta valmiiksi.
Mitä veikkaatte pisterajoiksi, millä pistemäärällä pääsee soveltuvuuskokeeseen? Viime vuonnahan otettiin enemmin, nyt vain 60%. Nouseekohan useita kymmeniä pisteitä?
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna ainakin aineisto oli skannattu joten ctrl+f ei pystynyt käyttään. Ilmeisesti on vielä epäselvää saako näytön jakaa.
Mietin että tarviiko läppärissä olla mitään ihme ominaisuuksia? Taidan ottaa pojan peliläppärin kokeeseen koska siinä isompi näyttö kun omassani.
En oo saanut yhdestäkään harjoituskokeesta niin paljoa pisteitä että niillä menisin ainakaan jlk:ään sisään. Rolloon ehkä riittävätkin. Jännittää kyllä kovin. Ja minä en tahdo millään keretä annetussa aikarajassa tehdä koetta valmiiksi.
Laitteistovaatimukset lukevat hakijan ohjeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitteistovaatimukset lukevat hakijan ohjeissa.
Jep,pitää kerrata ne. Mietin vaan että kun poikani läppäri on ns perusmalli missä ei oo mitään officepakettia tai Adobea ym että oletetaanko että esim toi adobe on kaikilla ja jos ei oo niin tuhrautuuko kokeessa aikaa jos sitä siellä asentelee. Oon myös menossa myöhemmin toisiin pääsykokeisiin joissa pitää kirjoittaa esseitä ja mietin siinäkin että oletetaanko että kaikilla on office käytössä.. kun ei aiemmin oo ollut pääsykokeissa mihin on oma läppäri otettu niin kaikki mietityttää.
Nythän todistusvalinnalla sisäänpäässeiden määrä on pienempi kuin viime vuonna joten pääsykokeisiin on enemmän osallistuja joten isompi massa laskenee hieman pisterajoja? Eikös vain? Toki arvailujahan nämä on. Ite oon loppusuoralla ruvennut toivoon että pääsisin Ouluun opiskeleen, vaikka se oli mulla vasta 3. Vaihtoehto. Saapa nähä.
Itseäkin mietityttää, että millaiset pisterajat on tänä vuonna. Varsinkin kun hakijamäärätkin ovat ilmeisesti nousseet viime vuodesta.. En edes ole ensikertalainen, joten sekin huonontaa mahdollisuuksia. Mites muut, oletteko ensikertalaisia?
En oo ensikertalainen. Tänään tein vakava 2020 kokeen ja mulla suurin ongelma on kyllä että aika ei riitä. Nytkin viimeisen vartin aikana yritin vääntää 4 tehtävää jotka oli siinä vaiheessa vielä täysin tekemättä. Joten jos aineisto ei lataudu tms tuhrautuu paljonkin aikaa niin melko paljon koetellaan paineensietokykyä.
Onko teille tullut jo tunniste? Eikö sen pitäis viim huomenna tulla??
Vierailija kirjoitti:
En oo ensikertalainen. Tänään tein vakava 2020 kokeen ja mulla suurin ongelma on kyllä että aika ei riitä. Nytkin viimeisen vartin aikana yritin vääntää 4 tehtävää jotka oli siinä vaiheessa vielä täysin tekemättä. Joten jos aineisto ei lataudu tms tuhrautuu paljonkin aikaa niin melko paljon koetellaan paineensietokykyä.
Opettele tunnistamaan mihin tehtävään kannattaa käyttää aikaa ja mihin ei. Harjoittele myös artikkelien lukemista niin, että sulla on käsitys mistä kohtaa artikkelia tarvitsemasi tieto löytyy.
Mitä veikkaatte todistusvalinnan pisterajojen olevan? Tää on kyllä aika naurettavaa, kuinka vaikeeta päästä opiskeleen ihan kummalla tavalla vaan..
Toivoisin, et omat pisteet riittäs todistusvalinnassa. En oo valmistautunut kokeeseen, miten siihen sit kannattaisi? 😅
Ensikertalainen kirjoitti:
Mitä veikkaatte todistusvalinnan pisterajojen olevan? Tää on kyllä aika naurettavaa, kuinka vaikeeta päästä opiskeleen ihan kummalla tavalla vaan..
Toivoisin, et omat pisteet riittäs todistusvalinnassa. En oo valmistautunut kokeeseen, miten siihen sit kannattaisi? 😅
Veikkaan rajan olevan jossain 97-98 seudulla.
Ei oo tullut vieläkään tunnistetta :(
Siinä kokeessa kannattaa muistaa, että KUKAAN ei vastaa 100% kaikkiin ja vieläpä oikein. Eli tarkoituksena on saada riittävästi plus pisteitä. Miinuksia ei kannata missään nimessä ottaa kun se syö sen yhden oikean vastauksenkin pisteet. :)
Oon harjoitellut kyllä tieteellisten julkaisujen lukemista ja oonkin tehnyt niin että jätän vaikeimmat tehtävät viimeseksi mutta silti aika on kortilla. Lisäksi koska kysymyksenasettelu on välillä aika kinkkinen niin aikaa menee ku arvon mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Täällä kotona harjoitellessa puhun ääneen, saapa nähä miten sitä osaa kokeessa olla hiljaa :D
Ja esim tuossa 2020 kokeessa oli kaksikin kysymystä missä kysyttiin itsevarmuudesta ja en löytänyt koko artikkelista lausettakaan itsevarmuudesta niin kyllä välillä turhauttaa ku aika tikittää ja vastaukset on hukassa vaikka artikkeleita käy läpi kokeen aikana 3-4 kertaa. Yhdesti luen kunnolla läpi ja sitten silmäilen useamman kerran.
Noissa harjoituskokeissa mitä oon tehny niin noin 50-60% kysymyksistä on ollut semmosia joiden kohdalla on varma että on oikein. Mut sitten siitä ylöspäin on enemmän tai vähemmän epävarmuutta jolloin niitä miinuksia meinaa tulla. Tosin oon huomannu että monesti ne mitkä luulen olevan oikein mutta en uskalla vastata miinuspisteen pelossa oiskin ollu plussa.. Joten en tiiä enää mikä ois järkevin taktiikka.
Joo saa kyllä olla todella tarkkana mitä kysytään!
Yliopiston sivuilla lukee, että saa ottaa mukaan kirjoitusvälineet. Onkohan siellä paikan päällä suttupaperia, vai otetaanko itse mukaan? Pakko kyllä tehdä muistiinpanoja.. Parempi jos ne tutkimukset ois saanut paperisena
Vierailija kirjoitti:
Joo saa kyllä olla todella tarkkana mitä kysytään!
Yliopiston sivuilla lukee, että saa ottaa mukaan kirjoitusvälineet. Onkohan siellä paikan päällä suttupaperia, vai otetaanko itse mukaan? Pakko kyllä tehdä muistiinpanoja.. Parempi jos ne tutkimukset ois saanut paperisena
Ei saa ottaa MITÄÄN paperista itse mukaan. Ei edes nenäliinoja.
Minullekaan ei ole tullut tunnistetta, alkaa jo huolestuttaa että olenko epäonnistunut jo yhteishaun teossa jotenkin enkä oikeasti ole edes pääsemässäkään koko pääsykokeeseen. Huijarisyndrooma?
Ei ole tullut minullekaan! Alkaa jo stressitaso muutenkin nousemaan :D
Mitä veikkaatte tuleeko todistusvalinta ennen 25.5.? Koska muistaakseni luki ”viimeistään 25.5.”.
Ei ole vilppiä, mutta sen käyttö on todennäköisesti estetty. Sen kiertäminen ei ole sallittua.