VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko kenelläkään muulla, että ”opiskelijavalinta kesken”?
Oulun yleiselle puolelle hain ja ihmettelen onko jotain muutosta vielä tulossa.
On se kaikilla vielä kesken, ellei siis ole ylimpään kohteeseen paikkaa saanut,tai hylätty. Oulun yleiseen itsekin varasijoilla odottelen, liikkuisipa jono. Tänään ei tapahtunut mitään, mikä vähän yllätti eilisten sijoitteluiden jälkeen.
Toivottavasti liikkuu vielä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee edelleen Joensuu (lo, elo ja eo). Pääsin kyllä ylemmälle hakutoiveelle, mutta silti aika outoa että noihin ei ole tullut peruuntunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee edelleen Joensuu (lo, elo ja eo). Pääsin kyllä ylemmälle hakutoiveelle, mutta silti aika outoa että noihin ei ole tullut peruuntunut.
En vieläkään siis tiedä mitä pisteitä vaadittiin Joensuun (elo+eo) opintosuuntaan, koska mun pisteitä tai alimpia hyväksyttyjä pisteitä ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaikilla vielä kesken, ellei siis ole ylimpään kohteeseen paikkaa saanut,tai hylätty. Oulun yleiseen itsekin varasijoilla odottelen, liikkuisipa jono. Tänään ei tapahtunut mitään, mikä vähän yllätti eilisten sijoitteluiden jälkeen.
Toivottavasti liikkuu vielä!
Mää kans oon Ouluun yleiseen varasijalla, millä varasijalla sää oot? Mietin onko toivoa jos on 15…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti liikkuu vielä!Mää kans oon Ouluun yleiseen varasijalla, millä varasijalla sää oot? Mietin onko toivoa jos on 15…
No tuo selittää jotain, jos jostain syystä alemmat hakukohteet ei ole peruuntunut niillä, jotka saivat paikan ylemmistä kohteista 🤔
Uskon kyllä, että jono vielä tulee liikkumaan ihan hyvin, olettaisin, että aika moni esim LO-hakija on laittanut yleisen alemmaksi kohteeksi, samoin vaka ja psyka..
Mulle ei tarvis kun muutaman pykälän liikkua ja olisin sisällä.
Seku mulla liikkuu vaan isot varasijat mut sellanen mistä voi ehkä olla mahis ei liiku. Voisko porukka ruveta hylkää vaka opee Joensuusta nii pääsisin kouluun 😅
Joensuun elo alimmat hyväksytyt pistemäärät 97
Vierailija kirjoitti:
Seku mulla liikkuu vaan isot varasijat mut sellanen mistä voi ehkä olla mahis ei liiku. Voisko porukka ruveta hylkää vaka opee Joensuusta nii pääsisin kouluun 😅
Isot liikkuvat aina eniten, koska sieltä varasijajonosta lähdetään pois. Ei itse koulutuksesta.
Yksi ykköstoiveesta saatu paikka saattaa liikuttaa jopa viittä varasijajonoa, jos oli niihin kaikkiin varalla.
Onks täällä paljon porukkaa esim lo ja eo joilla on vaka ollu alempana toiveissa? Jonottaako moni vielä ylempiin hakukohteisiin esim lo ja on hyväksytty vakaan?
Liikkuuko varasijat vaan aamulla klo 8 vai muulloinkin?
Näkeekö opintopolusta, jos kaikki edellä olevat paikat on otettu vastaan? Eli meneekö oma varasija umpeen siinä vaiheessa?
En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta suurin osa opiskelupaikoista on tullut. Ja se tarkoittaa, että ne jotka ovat päässeet ovat päässeet sinne minne pisteet ovat riittäneet. Jos joku peruu nyt opiskelupaikan on varmasti yksittäinen poikkeustapaus. Eli sitä mukaa kun joku ottaa paikan niin ne isot luvut, varasijat, muuttuu. Mutta mitä löhemmäksi tuut 5. varasijaa niin sitä epätodennäköisempää on enää päästä. Aikaisempien vuosien kokemuksella niin varasijoilta 1-2 on vielä jotain mahdollisuuksia, mutta epävarmoja nekin.
Haluan vaan sanoa kun täällä jotku edelleen mietti, että onko kenties muutto edessä.. Ja inhottava jos koko kesä meni toivossa, kun voi alkaa jo miettiä uutta sotasuunnitelmaa vuodeksi, kunhan on toipunut pettymyksestä.
Käyttäjä581
</p>
<p>Tuntuu typerältä. Oon halunnut opeksi n. 10 vuotta mutta tänä vuonna sain vasta aikaseksi hakea oikeasti. Valitettavasti hain vasta 2. vaihtoehtona jyväskylään luokanopeksi. 1. Vaihtoehto oli JAMKissa insinöörinopinnot. Sehän sieltä napsahti. Murruin täysin kun opintopolkuun tuli lukemaan että okl paikka on peruuntunut. En siis ollut lukenut hakuohjeita, enkä täten tiennyt että vain 1 paikkaa tarjotaan. Olin ajattellut, etten kuitenkaan ammattikoulupohjalta voi mitenkään päästä sisään yliopistoon, ja siksi järjestin kohteet näin. Toivon kipinä kuitenkin roihahti isosti, kun vakavasta oli tullut 76 pistettä. Olin ällikällä lyöty noista pisteistä, ja hetken aikaa ehdin elää unelmaani. Pari viikkoa sitten tuli tosiaan nuo amk-tulokset ja tajusin todellisuuden. Otin insinöörin paikan vastaan, ja nyt tuntuu siltä että teen elämäni suurinta virhettä. Soveltuvuuskokeen pisteetkin heittää lisää vettä myllyyn:
</p>
<p>Sitoutuneisuudesta 22/24<br />
Ongelmanratkaisusta 21/24<br />
Ja vuorovaikutusosaanisesta 23/24
</p>
<p>(tunnetaidot 16/24 ja moninaisuus 14/24)
</p>
<p>Eli 96 kokonaispisteet.
</p>
<p>Että näillä sitten mennään... Katsotaan nyt vuosi sitä inssin paskaa ja haetaan jälkijunassa uudestaan...
</p>
<p>Onnea kaikille sisään päässeille
</p>
<p>Kiitos ja kumarrus[/quote kirjoitti:Harmittaa varmasti. Sait hienot pisteet vakavasta ja soveltuvuudesta. Haet ensi vuonna vaan uudestaan. Olisit noilla pisteillä päässyt ei ensikertalaisena myöskin,
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö opintopolusta, jos kaikki edellä olevat paikat on otettu vastaan? Eli meneekö oma varasija umpeen siinä vaiheessa?
Menee. Siinä lukee peruuntunut ja syynä jotain, että kaikki valintatavan paikat on otettu vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä581
</p>
<p>Tuntuu typerältä. Oon halunnut opeksi n. 10 vuotta mutta tänä vuonna sain vasta aikaseksi hakea oikeasti. Valitettavasti hain vasta 2. vaihtoehtona jyväskylään luokanopeksi. 1. Vaihtoehto oli JAMKissa insinöörinopinnot. Sehän sieltä napsahti. Murruin täysin kun opintopolkuun tuli lukemaan että okl paikka on peruuntunut. En siis ollut lukenut hakuohjeita, enkä täten tiennyt että vain 1 paikkaa tarjotaan. Olin ajattellut, etten kuitenkaan ammattikoulupohjalta voi mitenkään päästä sisään yliopistoon, ja siksi järjestin kohteet näin. Toivon kipinä kuitenkin roihahti isosti, kun vakavasta oli tullut 76 pistettä. Olin ällikällä lyöty noista pisteistä, ja hetken aikaa ehdin elää unelmaani. Pari viikkoa sitten tuli tosiaan nuo amk-tulokset ja tajusin todellisuuden. Otin insinöörin paikan vastaan, ja nyt tuntuu siltä että teen elämäni suurinta virhettä. Soveltuvuuskokeen pisteetkin heittää lisää vettä myllyyn:
</p>
<p>Sitoutuneisuudesta 22/24<br />
Ongelmanratkaisusta 21/24<br />
Ja vuorovaikutusosaanisesta 23/24
</p>
<p>(tunnetaidot 16/24 ja moninaisuus 14/24)
</p>
<p>Eli 96 kokonaispisteet.
</p>
<p>Että näillä sitten mennään... Katsotaan nyt vuosi sitä inssin paskaa ja haetaan jälkijunassa uudestaan...
</p>
<p>Onnea kaikille sisään päässeille
</p>
<p>Kiitos ja kumarrus[/quote kirjoitti:Jospa vielä päivä paistaisi risukasaankin. Entä jos opiskelet sen insinöörin ja sen päälle ammatillisen opettajan pätevyyden tms? Jos on osaamista ja taipumusta sekä insinööriksi että opettajaksi, vois ne yhdistää jotenkin kivasti. Ja insinöörinä voi avautua ihan toisenlaiset palkkanäkymät. Jos itselläni olisi minkäänlaista teknistä/matemaattista osaamista, insinööri olisi houkutteleva jo palkkansa takia.
Eikö alempien hakukohteiden pitäisi peruuntua automaattisesti, jos pääsee ylempään? Eihän nuo varasijat muuten liiku ennenkuin paikat otetaan vastaan tai hylätään 🤔
Eli siis joensuu erityisluokan opeks tuskin tippuu varasijat, oon nyt varasijalla 4. Eilen olin 5.! Muuten suunta lappiin luokanopeks jos ei nuo tipu! Joku sanoi että vasta perjantaina kun voi ottaa vastaan, alkas kunnolla liikkumaan, mut sekö ei ookkaan niin? :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö alempien hakukohteiden pitäisi peruuntua automaattisesti, jos pääsee ylempään? Eihän nuo varasijat muuten liiku ennenkuin paikat otetaan vastaan tai hylätään 🤔
Peruuntuvat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis joensuu erityisluokan opeks tuskin tippuu varasijat, oon nyt varasijalla 4. Eilen olin 5.! Muuten suunta lappiin luokanopeks jos ei nuo tipu! Joku sanoi että vasta perjantaina kun voi ottaa vastaan, alkas kunnolla liikkumaan, mut sekö ei ookkaan niin? :D
Vastaanotettu paikka liikuttaa vain varasijajonon sisäisesti. Esim. sinä kun otat paikan vastaan Lapista, Joensuun varasijalaiset sijasta 5 ylöspäin liikkuvat pykälän lähemmäksi, mutta ykkössijalla oleva ei saa paikkaa silti. Lapin varasijajonolle ei tapahdu mitään.
Eli ei kannata hiki päässä tarkkailla varasijoja, ne eivät kerro mitään.