VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Jei, tänään on varasijat liikkunu Turkuun, oon nyt 3. vara lo ja 6. yleinen 😅 nyt voi toivoa, et jos joka päivä liikkuis yhden, ni ilon päivä ois 9.7., jolloin niiden tulosten piti muutenkin tulla.
Näkyykö muuten mistään, mitä tuloksia Tampereelta ei oo vielä julkistettu?
Onko kellään tietoa oliko soveltuvuuskokeen kysymykset samat varhaiskavatukseen ja esim. luokanopettajaksi hakevilla? Edelleen jaksan hämmästellä varhaiskasvatuksen kovaa pisterajaa. Ei ole iso ero luokanopettajiin. Kuitenkin esim helsingissä vakaan on aloituspaikkoja 180 ja luokanopettajaksi n. 60!
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu päässyt Jyväskylään kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevaan opettajankoulutukseen?
Mä pääsin. 😊
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa oliko soveltuvuuskokeen kysymykset samat varhaiskavatukseen ja esim. luokanopettajaksi hakevilla? Edelleen jaksan hämmästellä varhaiskasvatuksen kovaa pisterajaa. Ei ole iso ero luokanopettajiin. Kuitenkin esim helsingissä vakaan on aloituspaikkoja 180 ja luokanopettajaksi n. 60!
Aloituspaikkoja (HY, lo) on 120.
Mahtavaa! Nähkäämme siellä sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu päässyt Jyväskylään kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevaan opettajankoulutukseen?
Mä pääsin. 😊
Mahtavaa! Nähkäämme siellä sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Hei en nyt oo vähään aikaan lukenu tätä, joten sori jos on jo kysytty! Mut onko ketään joka ois Oulun vakaan tulossa ja haluis jo vähän jutella? En tiiä Oulusta mitään tai ketään niin ahistaa.
Täällä yksi Oulun vakaan päässyt. Mitähän haluaisit tietää? Itse olen jo vähän vanhempi, 29, ja perheellinen, joten opiskeluriennot jää kyllä väliin, mutta innolla odotan opiskeluja. Haaveissa olisi hakea maisterivaiheeseen erityispedagogiikkaa, joka jäi nyt 1,5 pisteen päähän.
Onko kukaan hakenut toisena tai kolmantena vaihtoehtona Lappiin lo, ei-ensikertalaisena ja ottanut ylemmän vaihtoehdon vastaan? Mulla on varasija 1, ja mietin liikkuuko se yhtään. Eilisestä siis heti olin ekalla varasijalla. Joensuuhun pääsin, mutta taidan perjantaina ottaa suoraan sen paikan, jos jono ei liiku yhtään.
Pääsin vakavasta vajaalla pisteellä soveltuvuuksiin ja nyt pääsin kässäopeks minimipisteillä 😃👌🏽 Uskomatonta et voi käydä näin.
Onko kokemuksia ansiopäivärahalla opiskelusta? Vaikuttaako opintolainan saantiin?
Huihui kirjoitti:
Pääsin vakavasta vajaalla pisteellä soveltuvuuksiin ja nyt pääsin kässäopeks minimipisteillä 😃👌🏽 Uskomatonta et voi käydä näin.
Onko kokemuksia ansiopäivärahalla opiskelusta? Vaikuttaako opintolainan saantiin?
Sulla täytyy olla työkkärin lupa alkaa opiskella, että voit opiskella ansiosidonnaisella. Olisi pitänyt sopia etukäteen, että lähdet opiskelemaan, jälkikäteen sopimalla se erittäin todennäköisesti ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei en nyt oo vähään aikaan lukenu tätä, joten sori jos on jo kysytty! Mut onko ketään joka ois Oulun vakaan tulossa ja haluis jo vähän jutella? En tiiä Oulusta mitään tai ketään niin ahistaa.
Täällä yksi Oulun vakaan päässyt. Mitähän haluaisit tietää? Itse olen jo vähän vanhempi, 29, ja perheellinen, joten opiskeluriennot jää kyllä väliin, mutta innolla odotan opiskeluja. Haaveissa olisi hakea maisterivaiheeseen erityispedagogiikkaa, joka jäi nyt 1,5 pisteen päähän.
Täällä toinen Oulun vakaan päässyt, asun jo Oulussa ja olen myös perheellinen ja 33 vuotias :) Mutta autan mielelläni ja jos tarvii Oulua esitellä tmv. niin sekin onnistuu :)
Minäkin odotan innolla opintoja, itse haaveilen, että kävisin psykologian pitkänä sivuaineena ja mahdollisesti maisteriopinnot sitten erkan, tai yleisen puolelta niin pääsisin rakentaa oman näköistä työtulevaisuutta 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen Oulun vakaan päässyt, asun jo Oulussa ja olen myös perheellinen ja 33 vuotias :) Mutta autan mielelläni ja jos tarvii Oulua esitellä tmv. niin sekin onnistuu :)
Minäkin odotan innolla opintoja, itse haaveilen, että kävisin psykologian pitkänä sivuaineena ja mahdollisesti maisteriopinnot sitten erkan, tai yleisen puolelta niin pääsisin rakentaa oman näköistä työtulevaisuutta 😊
Erkkaan päästäksesi sun pitää lukea myös sitä sivuaineena. Tuossa on jo 120 op pelkkiä sivuaineita (psykan ja erkan perus- ja aineopinnot). Tärkeitä ja mielenkiintoisia aineita ovat kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Samat kyssärit tais olla juu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erkkaan päästäksesi sun pitää lukea myös sitä sivuaineena. Tuossa on jo 120 op pelkkiä sivuaineita (psykan ja erkan perus- ja aineopinnot). Tärkeitä ja mielenkiintoisia aineita ovat kyllä!
Joo tiedän kyllä ;) Nämä ovatkin vielä haaveita ja en ole päättänyt vielä mitään :) Aika näyttää mihin tie vie, nyt nautin vaan että pääsin kouluun :)
Helsingin kaupungilla töissä + vaka-monimuoto = saa palkallista opintovapaata eli ilmeisesti normaalia palkkaa ja lähiopiskelua on se 1-2pv viikossa. Opettajana työskentelevä kaveri (lastenhoitaja siis vielä oikeasti) pääsi ja hänen palkkansa on 5v ikälisän takia jotain 2800e/kk, että sillä kelpaa opiskella.
Itsekin olen lh ja pääsin vakan normipuolelle, eli opintotuella pitää alkaa elelemään.
Piinaavaa. Edelleen ensimmäisellä varasijalla opoksi (ei-ensikertalaisten kiintiössä). Tosin siihen taidettiin valita vain 7 ihmistä, että saa nähdä mitkä mahdollisuudet päästä. :D! Ilmoitelkaa jos joku on perumassa, niin osais vähän elätellä toivoa.
Täälläkin varasijalla keikkuva! Onneksi paikkoja on 120 niin täytyy toivoa, että muutama peruisi tai mua ennen olijat eivät ottaisi vastaan. 🙏🏻 Onhan vielä joitakin tuloksia tulematta…Ehkä jono alkaa liikkua sitten joskus heinäkuun puolessa välissä, kun paikkoja pitää alkaa ottaa vastaan!
Käyttäjä5812 kirjoitti:
Haudi
Tuntuu typerältä. Oon halunnut opeksi n. 10 vuotta mutta tänä vuonna sain vasta aikaseksi hakea oikeasti. Valitettavasti hain vasta 2. vaihtoehtona jyväskylään luokanopeksi. 1. Vaihtoehto oli JAMKissa insinöörinopinnot. Sehän sieltä napsahti. Murruin täysin kun opintopolkuun tuli lukemaan että okl paikka on peruuntunut. En siis ollut lukenut hakuohjeita, enkä täten tiennyt että vain 1 paikkaa tarjotaan. Olin ajattellut, etten kuitenkaan ammattikoulupohjalta voi mitenkään päästä sisään yliopistoon, ja siksi järjestin kohteet näin. Toivon kipinä kuitenkin roihahti isosti, kun vakavasta oli tullut 76 pistettä. Olin ällikällä lyöty noista pisteistä, ja hetken aikaa ehdin elää unelmaani. Pari viikkoa sitten tuli tosiaan nuo amk-tulokset ja tajusin todellisuuden. Otin insinöörin paikan vastaan, ja nyt tuntuu siltä että teen elämäni suurinta virhettä. Soveltuvuuskokeen pisteetkin heittää lisää vettä myllyyn:
Sitoutuneisuudesta 22/24
Ongelmanratkaisusta 21/24
Ja vuorovaikutusosaanisesta 23/24(tunnetaidot 16/24 ja moninaisuus 14/24)
Eli 96 kokonaispisteet.
Että näillä sitten mennään... Katsotaan nyt vuosi sitä inssin paskaa ja haetaan jälkijunassa uudestaan...
Onnea kaikille sisään päässeille
Kiitos ja kumarrus
Onneksi olkoon. Kun nyt otit paikan vastaan olet ensi vuonna toiskertalainen ja heille on aloituspaikkoja tarjolla paljon vähemmän kuin ensikertalaisille. Siis mikäli käki olit ensikertalainen tässä haussa seuraavalla kerralla on vaikeampi päästä. Sori vaan.
Joo nyt varasijalla 10 Tre vakaan! Eilen siis 11, nyt hei kaikki paikkoja hylkäämään! 🤠 No ei, mut toivottavasti varasijat eläisi kunnolla ja pääsis jopa noilta sijoilta.