Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa!

Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!

Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?

Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
261/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤣 ette voi tosissanne hakeutua varhaiskasvatukseen? Moni valmistunut lähtee vuoden päästä toiseen työhön!

Sieltä varhaiskasvatuksen puolelta valmistuu myös maistereita, jotka voivat työskennellä hyvin erilaisissa tehtävissä kuin vain päiväkodin. Ja toisekseen tuollainen dissaaminen kertoo sinusta, ja vain sinusta :) Jos sinulla on, tai tulee olemaan lapsia, niin tulet varmasti toivomaan että lastasi katsoo motivoitunut ammattilainen, ei kaltaisesi kyynikko :)

Minulta hatunnosto!!

Vierailija
262/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita tärppejä soveltuvuuskokeisiin:

-Soveltuvuuskokeessa viime vuonna mitattiin myös hakijan motivoituneisuutta sekä sitoutuneisuutta. Motivaatio-kysymyksillä etsitään syitä sille, miksi haluat juuri kasvatusalalle. Tähän kannattaa yrittää etukäteen hiukan pohtia vastausta, jotta ei tule sanottua sitä perinteistä "Tykkään lapsista."

-Sitoutuneisuuteen viittaava kysymys oli suunnilleen "Miten aiot suorittaa tutkinnon tavoite-ajassa?" Lähinnä testasivat sitä, onko hakija varmasti pyrkiväinen suorittamaan tutkinnon loppuun ja ottanut selvää jonkin verran esim. tutkintorakenteesta.

-Älä esitä kokeessa valmista opea. Haastattelijat ei tykkää, jos korostat liikaa esimerkiksi sijaisuuksissa kertynyttä kokemustasi ja tämän luomaa pätevyyttäsi. Keksi toinen näkökulma, jolla saat kokemuksesi tuotua esiin. Esimerkkinä jokin koulumaailmasta kumpuava kysymys, jonka tutkiminen sinua erityisesti kiinnostaisi. (Tai ihan mikä vaan muu oma oivallus!)

-Kokeeseen nostetaan usein myös jokin ajankohtainen teema. Esimerkkeinä aina ajankohtainen monikulttuurisuus tai inklusiivinen opetus.

-Koetilanne oli äärimmäisen lyhyt ainakin viime vuonna, joten kannattaa varautua vakuuttamaan haastattelijat lyhyessä ajassa. Mutta vaikka tilanne on jännittävä, siitä selviää kyllä. Kysymykset voidaan toistaa, haastattelijat ovat ymmärtäväisiä ja vastausten ei todellakaan tarvitse olla mitään tähtitieteellisiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullan arvoisia vinkkejä! Kiitos :)

Vierailija
264/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo älköön kukaan sanoko "tykkään lapsista" - koska niin tykkäsi se sua ennen tullut ja sun jälkeesi tulevakin. Eikö olisi huolestuttavaa, jos joku haki opeksi/vakaksi, vaikka inhoaa lapsia?

Jotain kasvusta ja kehityksestä ja oppimisesta ja opettamisesta motivaatioksi. Mieti nämä itsellesi etukäteen, ei siinä painetilanteessa saa muuta suusta puristettua kuin sen "tykkään lapsista".

Vierailija
265/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä!

Onkohan kellään tietoa tai kuullut jostakin, et montako otetaan ees soveltuvuuskokeisiin vrt moniko pääsee sit sisälle?

Vierailija
266/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä onko oikeeta tietoo mut oon käsittäny et soveltuvuuskokeisiin kutsutaan 2x mitä pääsee sisään

Vierailija
267/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks muita jotka menee valmistautumatta vakavaan? :D 

Vierailija
268/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks muita jotka menee valmistautumatta vakavaan? :D 

en oikein tiedä miten siihen vois valmistautua 😄 oon lukenu tieteellisiä artikkeleita avoimessa yliopistossa pari vuotta joten tekstinkäsittelyn koen olevan hallussa, loput herran haltuun 😂

Vierailija
269/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite en oo valmistautunu mitenkään, meen enemmänki kattelemaan. Tsemppiä kaikille! 

Vierailija
270/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki meen lukematta. Ei siihen oikein voi valmistautua. Onko täällä ketä tulossa Jyväskylää tekemää kokee? Jännittää hirveesti koe vaikka on mun toka kerta. Eniten jännittää se koetilaan saapuminen ja tietenki et toimiiko kone. Tsemppiä kaikille huomiseen!

Vierailija
271/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä huomenna. Tänään on jännittänyt niin paljon etten ole pystynyt keskittymään mihinkään. Piti opetella taulukoita ja lukea vielä artikkeleita mutta ei vaan ole tänään onnistunut kun käyn niin kierroksilla. Mutta olen jo päättänyt että minähän muuten pääsen sisään! Tsemppiä muillekin, me ihan varmasti handlataan tämä :)

Vierailija
272/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko helpompi päästä jkl aikuiskasvatukseen vai luokanopettajaksi? Onko erit. pedag. vaikein?

Vierailija
273/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kans jännittänyt niin paljon että tänään ei oo tullut harjoittelusta mitään. Saas nähä saako nukuttua, huomenna 5.30 lähtö ajaan koepaikkakunnalle.

Vierailija
274/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko helpompi päästä jkl aikuiskasvatukseen vai luokanopettajaksi? Onko erit. pedag. vaikein?

Luokanopeksi paljon helpompi, enemmän aloituspaikkoja ja etenkin kun soveltuvuuskokeisiin otetaan ainakin 2x aloituspaikkojen määrä.

Erkka on kaikkialle merkittävästi vaikeampaa.

Vierailija
275/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko et kokeella vaikeinta erkkapedaan? Todistuspisterajat ei poikenneet ainaska paljoa muista.

Vierailija
276/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä soveltuvuuskokeeseen!

Jäin miettimään tuota motivaatiokysymystä. Mä todella haluan alalle ja olen hirmu kiinnostunut. Samaan aikaan olen pienen lapsen äiti ja oon nyt jo suunnitellut, että suorittaisin kandin 4 vuodessa, jos pääsisin sisään, jottei mene liian tiukaksi perheen ja opiskelujen yhdistäminen. Kuitenkin haluan ehdottomasti valmistua ja olen kiinnostunut alasta, ja haluaisin päästä myös vaikuttamaan lasten asioihin. Mitenköhän paljon tuollaiset suunnitelmat heikentää mahdollisuuksia päästä sisään?

Vierailija
277/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OH kirjoitti:

Kiitos vinkeistä soveltuvuuskokeeseen!

Jäin miettimään tuota motivaatiokysymystä. Mä todella haluan alalle ja olen hirmu kiinnostunut. Samaan aikaan olen pienen lapsen äiti ja oon nyt jo suunnitellut, että suorittaisin kandin 4 vuodessa, jos pääsisin sisään, jottei mene liian tiukaksi perheen ja opiskelujen yhdistäminen. Kuitenkin haluan ehdottomasti valmistua ja olen kiinnostunut alasta, ja haluaisin päästä myös vaikuttamaan lasten asioihin. Mitenköhän paljon tuollaiset suunnitelmat heikentää mahdollisuuksia päästä sisään?

Et kerro siitä mitään. Osoita motivaatiosi tutustumalla tutkintorakenteeseen.

"Lasten asioihin vaikuttaminen" kannattaa myös muotoilla toisin. Tuo kuulostaa siltä, että haluaisit tehdä esim. valtionhallinnossa vaikutustyötä. Opettaja ei tee sellaista.

Vierailija
278/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! 

Voisiko joku selventää mulle millainen tämä VAKAVA koe rakenteeltaan on? Olen ensikertalainen ja hieman jännittää. Täytyykö kone liittää koulun verkkoon? Entä missä koe tehdään, jossain nettisivustolla? Täytyykö sinne kirjautua? Ähh

Vierailija
279/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi! 

Voisiko joku selventää mulle millainen tämä VAKAVA koe rakenteeltaan on? Olen ensikertalainen ja hieman jännittää. Täytyykö kone liittää koulun verkkoon? Entä missä koe tehdään, jossain nettisivustolla? Täytyykö sinne kirjautua? Ähh

Käy katsomassa Vakavan nettisivuilta. Siellä on vanhat kokeet esillä.

Vierailija
280/3667 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime hetken paniikki: Kait sinne saa ottaa repun mukaan mihin pakkaa tietokoneen ym? Vai pitääkö ne kantaa käsissä sisälle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä