VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Moikka täällä toista kertaa vakava kokeeseen osallistuva.
Menin viime vuonna kokeeseen ilman minkäänlaista harjoittelua ja sain kokeen läpi niin, että pisteet riitti varhaiskasvatukseen. Olin myös hakenut aineenopettajaksi Jyväskylään ja opiskellu siellä tän vuoden. Opintojen aikana tajusin, että haluan luokanopettajaksi, joten eikun uudestaan kokeeseen. Taas ilman minkäänlaista harjottelua, jospa menis edes yhtä hyvin kun viime vuonna.
Mulla ei ollu 2020 kokeessa minkäänlaista taktiikka ja arvailin aika paljon minkä takia varmaan ei riittänyt pisteet luokanopettajaan. Tänä vuonna en uskalla enää arvailla ettei tulis turhia miinus pisteitä, koska vaikeempi päästä ku en oo enää ensikertalainen.
Viime vuonna soveltuvuuskoe oli mulle helppo ja tuli tosi hyvät pisteet. Kysyttiin aika perus kysymyksiä ja sit ainaki yks vähä sellanen soveltavampi. Esim miksi haluat opiskella opettajaksi ja mitä teet tilanteessa, missä vain työkaveri saa teidän yhteisestä työstä kiitosta.
Kyllä voi päästä opiskelemaan opettajaks ilman L:n papereita ja huippu pisteitä vakavasta! Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko muillakin opintopolussa vaan ”opiskelijavalinta kesken”, vaikka soveltuvuuskoekutsu tullut?
Joo. Sinne ei tule mitään tuloksia ennen kuin soveltuvuuskokeiden jälkeen, kun virallinen opiskelijavalinta tehdään. Valintahan ON kesken.
Vierailija kirjoitti:
Menin viime vuonna kokeeseen ilman minkäänlaista harjoittelua ja sain kokeen läpi niin, että pisteet riitti varhaiskasvatukseen. Olin myös hakenut aineenopettajaksi Jyväskylään ja opiskellu siellä tän vuoden. Opintojen aikana tajusin, että haluan luokanopettajaksi, joten eikun uudestaan kokeeseen. Taas ilman minkäänlaista harjottelua, jospa menis edes yhtä hyvin kun viime vuonna.
Mulla ei ollu 2020 kokeessa minkäänlaista taktiikka ja arvailin aika paljon minkä takia varmaan ei riittänyt pisteet luokanopettajaan. Tänä vuonna en uskalla enää arvailla ettei tulis turhia miinus pisteitä, koska vaikeempi päästä ku en oo enää ensikertalainen.
Viime vuonna soveltuvuuskoe oli mulle helppo ja tuli tosi hyvät pisteet. Kysyttiin aika perus kysymyksiä ja sit ainaki yks vähä sellanen soveltavampi. Esim miksi haluat opiskella opettajaksi ja mitä teet tilanteessa, missä vain työkaveri saa teidän yhteisestä työstä kiitosta.
Kyllä voi päästä opiskelemaan opettajaks ilman L:n papereita ja huippu pisteitä vakavasta! Tsemppiä kaikille!
Onko siinä soveltuvuuskokeessa eri pysäkkejä? Siis että joutuu poistumaan yhdestä keskustelusta ja osallistuu toiseen? Kuinka paljon noin on aikaa yhdessä pysäkissä (jos semmosia siis oli)?
Tsemppiä sulle kokeeseen, toivottavasti pääset opiskelemaan haluamaasi! :)
Vierailija kirjoitti:
Siis pääsit soveltuvuuskokeeseen ja meni hyvin, mut et päässyt siis??
Onko maksimia kokeessa moneen tai mihin kysymyksiin saa tai kannattaa jättää vastaamatta? Miten aiemmin ollut, jos ei vielä tietoa?
Edelliselle sivulle kirjoittelin (205 alkaen). Tuli se kutsusähköposti mullekin :) Ei ne omat pisteet olleetkaan kuin reilu 90, mutta sillä nyt ei väliä, kun läpi kuitenkin. Oli kyllä tosiaan hämmentävä tuo säpon sanamuoto tuosta tilanteen elävyydestä!
Mä olen siis 23-vuotias ensikertalainen ja tosiaan Joensuuhun haen vaka-opeksi (kandi ja kandi + maisteri). Viimeiset reilu 3 v oon ollut kotona oman pienen pojan kanssa :) Jännittää kyllä tuo soveltuvuuskoe! Se kans, kun ei tarkkaan tiedä, mitä odottaa ja millainen se tilanne sitten todella on, vaikka jotain pientä hajua onkin.
Tähän mennessä oon valmistautunut siihen tosi pienesti, Valmennuskeskuksen Youtube-sivuilla oli pari hyvää videota ilmaiseksi, ja sitten oon miettinyt sellaisia asioita kuin miksi haluan kyseiseen koulutukseen ja mitkä on omia vahvuuksia, mitkä taas heikkouksia. Sen lisäks oon käynyt sitä MAP-mallia läpi.
Aiemmin oli musta jo tieto, että soveltuvuuskokeet järjestetään sähköisesti etänä. Säpossa kuitenkin oli, et aika ja _paikka_ ilmoitetaan myöhemmin. Onkohan se muuttunut vai onko tuo vaan jäänyt kutsukirjeisiin vai onkohan se yliopistokohtaista? Sittenhän se onneksi selviää, kun varsinaiset tiedot sisältävät kutsut tulee.
Niin ja jäi vielä sanomatta! Onnea kaikille soveltuvuuskokeisiin päässeille, hurjasti tsemppiä VAKAVA-kokeisiin suuntaavat ja myös kaikille soveltuvuuskokeisiin sitten, kun niiden aika on!
Joo mut valittiin varhaiskasvatuksen opettajaan mutta oli aineenopettaja ylempänä hakutoiveissa nii alotin siellä.
En nyt tarkalleen muista mutta viime vuonna oli vaa zoomissa haastattelu, jossa oli kaks haastattelijaa ja sit oli aikaa vastata kysymyksiin joku pari minuuttia. Ei niitä kysymyksiä ollu ku ehkä joku 5 ja niissä etittiin erilaista osaamista. Sitten lopuks jos jäi aikaa nii pysty täydentämään niitä vastauksia ja kuulemaan kysymyksiä uudestaan.
Siinä tais olla osa-alueina just esim tunnetaidot, vuorovaikutustaidot ja moninaisuutta koskeva osaaminen. En muista enää kaikkia. Jokasesta osa-alueesta sai pisteet ja sit oli jokasessa minimi pistemäärä mikä piti olla.
Mä vastasin kysymyksiin aika nopeesti ja lyhyesti ja sit lopussa vähä täydensin joitakin ja sain sen 90/120 pistettä.
Kokeesta jäi ihan positiivinen fiilis, toivottavasti tänä vuonna on samanlainen. :)
Hei! Osaako joku kertoa varhaiskasvatuksen pisterajoista? Kuinka joka paikkaan on täsmälleen sama raja 57/57 kaupungista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Osaako joku kertoa varhaiskasvatuksen pisterajoista? Kuinka joka paikkaan on täsmälleen sama raja 57/57 kaupungista riippumatta.
Opintopolku kertoo:
"Todistusvalinnan minimipisteraja on 57 pistettä. Jos ylioppilastutkintosi pisteet jäävät alle sen, et voi saada kutsua soveltuvuuskokeeseen todistusvalinnassa, vaan ainoa vaihtoehtosi on VAKAVA-koe."
Eli hakijoita on liian vähän, jokainen hakukelpoinen on mahtunut mukaan.
Viimeinen päivä ennen koetta menee töissä. Meinaa kyllä jo koe jännittää. Ilmeisesti tänä vuonna toiskertalaisia runsaasti joten ne vähäiset paikat mitä edes on tarjolla on kovan kilpailun takana. Aika lannistava ajatus kun muutenkin oon miettinyt että se on niin aineistoista riippuvaa kuinka onnistun kokeessa. Jotku hyvin teoreettiset aineistot on minulle hyvin vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen päivä ennen koetta menee töissä. Meinaa kyllä jo koe jännittää. Ilmeisesti tänä vuonna toiskertalaisia runsaasti joten ne vähäiset paikat mitä edes on tarjolla on kovan kilpailun takana. Aika lannistava ajatus kun muutenkin oon miettinyt että se on niin aineistoista riippuvaa kuinka onnistun kokeessa. Jotku hyvin teoreettiset aineistot on minulle hyvin vaikeita.
Niin on varmaan koronan takia alanvaihtajia... Itselle myös tilastot ym aika vaikeita.
Persentiilit esimerkiksi on minusta tosi vaikeita lukea, samoin jos laitetaan jotain miinusmerkkisiä korrelaatioita ja pitäisi osata lukea niitä silleen "oikein".
Vierailija kirjoitti:
Persentiilit esimerkiksi on minusta tosi vaikeita lukea, samoin jos laitetaan jotain miinusmerkkisiä korrelaatioita ja pitäisi osata lukea niitä silleen "oikein".
Esim. Mensan jäseneksi pääsee, kun on 2 % älykkäimmän joukossa, eli on älykkäämpi kuin 98 % muista = 98. persentiilipiste.
Negatiivinen korrelaatio tarkoittaa, että kun joku asia nousee, joku toinen laskee. Vaikkapa vaatteiden määrällä ja lämpötilalla on negatiivinen korrelaatio keskenään. Pakkasella on paljon vaatteita ja helteillä pelkät biksut. :)
Onko tullu teille yleiseen kasvatustieteeseen hakeneille tuloksia? Tuleekohan ennen huomista?
Vierailija kirjoitti:
Onko tullu teille yleiseen kasvatustieteeseen hakeneille tuloksia? Tuleekohan ennen huomista?
Helsinkiin tuli eilen ja vissiin Rovaniemelle myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin tuli eilen ja vissiin Rovaniemelle myös.
Rolloon odottelen tuloksia, ei oo vielä ainakaan näkyny.
Vierailija kirjoitti:
Lappi, kasvatusala eli yleinen. 70,8 ja 83.
Eiliseltä nostan.
Lukeeko muillakin opintopolussa vaan ”opiskelijavalinta kesken”, vaikka soveltuvuuskoekutsu tullut?