VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Vierailija kirjoitti:
Alkuviikolla tulee, varma tieto. Nyt ovat laittaneet kaiken valmiiksi ja ma-ti sitten täräyttävät tiedot kaiken kansan töllisteltäväksi. Tämä tieto on ihmiselt,joka näitähoitaa ja on jo viikonloppua lähtenyt viettämään. :D
Enpä usko tähän, miks oisivat saaneet valmiiksi, mut eivät julkaisisi tuloksia? Ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Alkuviikolla tulee, varma tieto. Nyt ovat laittaneet kaiken valmiiksi ja ma-ti sitten täräyttävät tiedot kaiken kansan töllisteltäväksi. Tämä tieto on ihmiselt,joka näitähoitaa ja on jo viikonloppua lähtenyt viettämään. :D
Mikä tää oli ma-ti..???
Ei kuulosta kauheen tarkalta 🤨
nimim. horjuva mielenterveys
Vierailija kirjoitti:
Kävin kahtoo nii viime vuonna tuli sovareiden tulokset sähköpostilla klo 17:27. Sen jälkee menin kahtoo Opintopolun. En suostu vielä tänään luovuttamaan…
Näin ainakin lukee HY:n sivuilla:
"Näet oman tuloksesi Oma Opintopolku -palvelussa, kun tieto julkaisusta on lisätty tälle sivulle. Emme lähetä hakijoille erillisiä viestejä tulosten julkaisusta. Saat sähköpostitse Opintopolun tuloskirjeen, kun kaikki yhteishaun tulokset on julkaistu"
Eli ei taida tulla erikseen sähköposteja heti kun oma tulos on tullut.
Mustakin omituista että ”kaikki on valmiina” mutta ei julkasta muuten vain.
No siis voi olla että kaikki on valmiina, mutta silti ei julkaista, esim sosiaalityö tuli Lappiin tulokset mutta muualle ei tullut. Kuitenkin kyseessä yhteisvalinta, mikä tarkoittaa sitä että kokeet on tarkastettu ja tulokset selvillä ja silti ei muualle tuloksia ole julkaistu. Että sen takia en ihmettelis vaikka näin olisikin. Kuitenkin voi myös olla että tulokset eivät vielä ole valmiit ja viivat tulleet sinne muuten vaan. Turhauttavaa tää odotus on kuitenkin, on tulokset valmiit tai ei. 😒 Mutta kyllä tästä selvitään, maksimissaan viikko kuitenkin enää!! Tsemppiä kuitenkin kaikille ja yritetään nyt vähän edes rentoutua viikonlopun aikana, vaikka se ehkä vaikeeta onkin! ❤️(ei ne tulokset ressaamalla mihinkään muutu)
Opiskelupaikan jonottaminen
Jos sinulle tarjotaan opiskelupaikkaa, joka ei ole ensisijainen hakukohteesi korkeakoulujen yhteishaussa, saatat edelleen olla varasijalla mieluisampaan hakukohteeseen. Siinä tilanteessa voit valita, miten toimit:
- Voit ottaa sinulle tarjotun, hakutoivejärjestyksessä alemmalla sijalla olevan opiskelupaikan vastaan sitovasti. Sitova vastaanotto tarkoittaa, ettet tämän jälkeen enää jonota ylempään hakukohteeseen etkä siis voi tulla siihen hyväksytyksi.
- Voit ottaa hakutoivejärjestyksessä alemmalla sijalla olevan paikan vastaan ja jäädä jonottamaan ylemmän hakutoiveen paikkaa. Tämä tarkoittaa, että otat paikan vastaan, mutta voit vielä tulla hyväksytyksi hakukohteeseen, johon olet varasijalla. Jos tulet hyväksytyksi ylemmällä sijalla olevaan paikkaan, sen vastaanotto on jo automaattisesti vahvistettu. Jos sinua ei valita ylempään hakukohteeseen, muuttuu alemman prioriteetin opiskelupaikan vastaanotto sitovaksi, eikä sitä voi enää perua.
- Voit päättää, että et ota sinulla tarjottua hakutoivejärjestyksessä alemmalla sijalla olevaa paikkaa vastaan. Silloin voit edelleen tulla varasijalta hyväksytyksi ylempään hakukohteeseen. Jos et kuitenkaan tule valituksi varasijalta, jäät kokonaan ilman opiskelupaikkaa.
Olen jo vanhemman polven opettaja, mutta olen käynyt täällä seuraamassa teidän nuorten jännittämistä opiskelupaikan saamisesta jo useana vuonna. Kyllä on systeemi paljon muuttunut noin 30 vuoden takaisesta.
Meidät kutsuttiin papereiden perusteella ensimmäisiin pääsykokeisiin, joka oli oikeastaan kirjatentti. Sen perusteella kutsuttiin sitten soveltuvuuskokeeseen, jossa piti pitää pieni opetustuokio annetusta aiheesta ja sen jälkeen oli lyhyt haastattelu. Molempia varten matkustettiin sille paikkakunnalle, minne hait opiskelemaan.
Tulokset tulivat kirjeenä kotiin. Itse en uskaltanut olla kotona avaamassa kirjettä, vaan pyysin kaveriani hakemaan postin ja aukaisemaan kirjeen. Hän sitten soitti minulle hyväksytyksi tulemisesta. Se oli yksi elämäni iloisimpia hetkiä.
Tsemppiä teille kaikille! Kyllä ne tulokset vielä tulevat, ja voitte sitten joskus muistella sitä niin kuin minä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhemman polven opettaja, mutta olen käynyt täällä seuraamassa teidän nuorten jännittämistä opiskelupaikan saamisesta jo useana vuonna. Kyllä on systeemi paljon muuttunut noin 30 vuoden takaisesta.
Meidät kutsuttiin papereiden perusteella ensimmäisiin pääsykokeisiin, joka oli oikeastaan kirjatentti. Sen perusteella kutsuttiin sitten soveltuvuuskokeeseen, jossa piti pitää pieni opetustuokio annetusta aiheesta ja sen jälkeen oli lyhyt haastattelu. Molempia varten matkustettiin sille paikkakunnalle, minne hait opiskelemaan.
Tulokset tulivat kirjeenä kotiin. Itse en uskaltanut olla kotona avaamassa kirjettä, vaan pyysin kaveriani hakemaan postin ja aukaisemaan kirjeen. Hän sitten soitti minulle hyväksytyksi tulemisesta. Se oli yksi elämäni iloisimpia hetkiä.
Tsemppiä teille kaikille! Kyllä ne tulokset vielä tulevat, ja voitte sitten joskus muistella sitä niin kuin minä nyt.
Kunpa olisi vieläkin opetusnäyte!
Niin tai oikea tilanne. Tossa ruudun kautta nyt ei välttämättä päässyt edukseen ...
Ei ne tullu tänääkä. Voi että ku potuttaa. Nyt meni viikonloppu pilalle. No eipähä pariin päivään tarvii jännittää viivoista ja arvella mihin kellonaikaan vois tulla tulokset…Maanantaina uus yritys.
Ma-ti tarkoittaa maanantaita-tiistaita. :D
Pointti on siis se, että kaikki alkaa olemaan jo valmiina, mutta aloittavat tietojen lataamisen järjestelmään vasta ensiviikon alussa. Jos esim. jokin menee siis vaikka pieleen, niin henkilökunnan ei tarvitse yötämyöden viikonloppuna näiden kanssa takuta. Heilläkin on kesäinen viikonloppu ja oma elämä.
T: sen alkuperäisen ma-ti-tulee-kirjoittaja :D
Opintopolussa tapahtuu ihmeellisiä! Ensin mulla näky et viimesen hakutoiven kohdalla (amk) oon varasijalla 125... mutta nyt tullut ne kuuluisat viivat jokaisen hakukohteen kodalle. Mitä täällä tapahtuu?
Ihmettelen kirjoitti:
Opintopolussa tapahtuu ihmeellisiä! Ensin mulla näky et viimesen hakutoiven kohdalla (amk) oon varasijalla 125... mutta nyt tullut ne kuuluisat viivat jokaisen hakukohteen kodalle. Mitä täällä tapahtuu?
Ompa kyllä outoa nämä muutokset :D miksi ensin näkyy jokin varasija ja sitten sen katoaakin kokonaan pois???
Joo opintopolku on tänään sekoillut huolella! Esim Lapin sosiaalityö tulokset tuli tänään, mutta kaikilla ei silti näy omat tulokset vaan pelkät pisterajat ja toisilla ei näy edes niitä 🤷🏼♀️ nyt en jaksa siellä edes käydä eihän tosta ku vaa stressaannu
Tietääkö joku onko Joensuuhun vai Jyväskylään vaikeampi päästä kasvatustieteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku onko Joensuuhun vai Jyväskylään vaikeampi päästä kasvatustieteisiin?
Jyväskylään todella merkittävästi.
Koko viikko menny ihan sumussa ja huonoilla unilla...Ja vieläkin jännitys jatkuu. Ja pahimmillaan kaiken tän odotuksen jälkeen saa hylätyn sovarist 🙄😱😅
Jos oot hakenu useemman kerran luokanopeks niin yritätkö kaikkiin kaupunkeihin
No se oli keskiviikko