Mieleen jäänyt kakku tai leivos kahvilassa?
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historiallinen Ekberg on Helsingissä, Bulevardin varrella.
Miljöö ei tosin valitettavan modernisoinnin jälkeen enää ole entisellään. Lapsena oli ihana käydä siellä mummin kanssa, kun valkoessuiset tarjoilijat toivat pöytään ne ihanat leivokset ja kaatoivat mummin kuppiin kahvia hienosta kannusta.
Mutta toki ne kakut ja leivokset ovat yhä yhtä herkullisia kuin aina. :)
Kiitos! Pitääkin käydä. Suosittelen poikkeamaan myös Lahdessa:)
Kävin viime kesänä tuolla pari kertaa. Kovin olivat tylsiä leivoksia. Ja palvelu oli todella ilotonta ja tympeää. Ihmettelin hehkutusta.
Olin Fazerin kahvilassa kerran aamupalalla ja siellä oli suklaakakkua, joka oli ihan taivaallisen hyvää. Paksua, suolaista, tummaa suklaata. En tiedä mikä tuon kakun nimi oli, mutta sen jälkeen kun olen kahvilassa käynyt, en kyseistä kakkua ole siellä enää nähnyt.
Muuten on jäänyt mieleen Kanadassa syödyt Pumpkin Pie ja Salty Caramel Cake. Aivan järkyttävän hyviä molemmat!
Vierailija kirjoitti:
Peppureiän malliin tehty suklaakonvehti erotiikkamuseon kahvilassa jäi kyllä mieleen :D
Niitä saa laatikoittain karkkitukusta, valitettavasti.
Kokkolassa nykyään jo suljettu Ke-Le:n leipomo konditorian banaanileivos, jossa oli kiillekerroksen alla banaanin viipale ja kermavaahtoa. Maistui reilusti banaanille. Mummo ja täti ostivat tuota jo 70-luvulla serkuksille herkutteluun.
Varkaudessa kahvila Nautinto.
Kinuski-pähkinä-suklaatäytekakku, ai hyvä ihme. Otin yhden palan ja kun olin menossa ostamaan toista palaa, kakku oli jo ostettu loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Pyynikin näkötornin munkki
- Sacherleivos Wienissä
Olen kokeillut monia ja ensimmäinen on ihan tavallinen megarasvamunkki ja toista valmistetaan samana tai parempana ympäri maailmaa.
Samoin. Pidin tuosta munkkirinkilästä, lämmin ja juuri paistettu - nam. Sen sijaan Wienin Sacherkakku oli pettymys - kuivakka ja mauton. Suomalaiset versiot ovat olleet maukkaampia.
Se oli kiteen kohdilla pohjoiskarjalassa, on yhä mieleen ja kurkkuun jämähtänein leivos, lusikoin noin puoleen väliin ja sitten kakku liikkui lusikassa, yllätti niin että lattialaattaan lensi laatta ja sitten vessassa jälkihuuhtelu. maku oli hyvä kunnes toukat pilasi nautinnon.
Kloppina kun käytihin helsingis niin mentihin porukootten kans
vatserin kuppilaan, syötihin ristuksen makooset ryffelikakun siivut ja kotomatkalla
pysähryttiin teboolilla ja syötihin rallas pullat. Hyvät oli trahteerit molemmis paikoos.
Nykyään ei kehtaa teboolilla eres käyrä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt muista leivoksen nimeä enkä kyllä paikkaakaan missä sen söin ja milloin saati oliko edes hyvää tai paras mitä olen syönyt tai mitä se sisälsi ja joinko kahvia vai teetä sen kanssa ja olinko yksin vai jonkun kanssa tai maksoinko rahalla vai kortilla tai joutuiko ruokailuvälineet viemään itse pois vai kerättinkö ne henkilökunnan toimesta. Menen nyt lepäämään.
Tulin vasta tänne ja nyt meinaan kuolla nauruun 🤣😂.. uskaltaakohan lukemista edes jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tällaisia keskusteluja oikeesti olla nykyisessä maailmantilanteessa? Tukehtukaa pullaanne.
Olet hyvin mukana 👍. Jaksoit kommentoidakin ihan muutamalla rivillä. Lienet myös lukenut kommentteja, muutenhan et edes tietäisi koko asiasta 😄. Harmi kuitenkin jos ei kakku- tai leivosmuistoja ole lainkaan. Olet jäänyt paljosta paitsi.
Itävallassa sai ihanaa Schwarzwald-kakkua, jossa on suklaakakkupohjan kanssa rommissa kastettuja kirsikoita, kermavaahtoa tai -hyytelöä vaniljalla tai ilman, sekä suklaarouhetta. Pitkään etsin Suomesta vastaavaa, mutta nyt olen oppinut leipomaan sen itse. Pikaversio siitä on suklaakääretorttu kermavaahto- ja kirsikkamarmeladitäytteellä. Nam!
Ikimuistoisimman leivoksen sain, kun olin ylipainoisen anoppini mukana paksujen naisten vaatekaupassa. Sain leivoksen, vaikka en edes ostanut mitään. Pitävät hyvää huolta, että asiakkaat varmasti myös pysyvät ylipainoisina.
Vierailija kirjoitti:
Otan aina sen ABC:n tarjouspullan.
Se vaan vituttaa reissussa kun se on itten sama koko Suomessa.
Olen samaa mieltä! Sen takia yritänkin käydä jossain pienten huoltoasemien kahviloissa, jos olen liikkeellä autoillen. Vaihtelu virkistää, kahvileivissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkolassa nykyään jo suljettu Ke-Le:n leipomo konditorian banaanileivos, jossa oli kiillekerroksen alla banaanin viipale ja kermavaahtoa. Maistui reilusti banaanille. Mummo ja täti ostivat tuota jo 70-luvulla serkuksille herkutteluun.
Ai että! Kaipaan just hyviä banaanileivoksia, mutta eivät ole enää muodissa.
En jaksanut lukea koko ketjua, joten voi olla että joku on näistä jo maininnutkin. Muistelen usein banaanileivoksia joita söin ysärillä ainakin Linkosuon kahvilassa Tampereella. Ne olivat banaanin mallisia ja niissä oli päällä keltaista marsipaania ja suklaaraitoja. Sisällä oli jonkinlaista valkoista banaanin makuista vaahtoa tai moussea. Olin lapsi kun näitä söin, enkä ole nähnyt näitä missään ysärin jälkeen.
Tuulihatut, joita leipuripappani leipoi leipomossaan.
Munkkirinkulat on parhaat, aina ostan niitä jos jossain näen.
Leivos jossa on ananaspaloja ja kreemiä. Stokkalla v. 72.
Onhan tuota velkaa muillakin. Seuraavat prosentit on suhteutettu bruttokansantuotteeseen.
Itävalta 82%
Belgia 110%
Ranska 112%
Saksa 68%
Italia 150%
Espanja 118%
Suomi 72%
No Tanskalla ja Ruotsilla puolet vähemmän kuin meillä.
Virolla aivan mitätön joku 17%. Millä tolalla siellä asiat oikein ovat? Ovatko tiet edelleen yhtä surkeassa kunnossa kuin 2000-luvun alussa? Entä vanhuspalvelut, nuorisotyö ym ym.?
Tallinnassa Viru-keskuksen kahvilassa.
Liian monta päivää vitriinissä seisonut leivos, päällä joku hyydyke joka oli kuivunut sitkeäksi ällöttäväksi kengänpohjaksi.