Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieleen jäänyt kakku tai leivos kahvilassa?

Vierailija
08.04.2021 |

Millainen se oli, ja millainen kahvila oli?

Kommentit (567)

Vierailija
421/567 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, meni äskeinen väärään ketjuun. Ps. Pariisissa hyviä leivoksia. ;)

Vierailija
422/567 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein ihanin on ollut tukholmalaisessa kahvilassa nautittu prinsessaleivos. Olin ihan pienestä asti unelmoinut meneväni kahvilaan, jossa syön jonkun värikkään leivoksen. Olin tuolloin noin 12 v., eivätkä prinsessaleivokset ja - kakut olleet vielä kovin yleisiä Suomessa. Siitä tuli lempikakkuni. Opettelimme tekemään kotona, ja sitä oli sittemmin tarjolla mm. ylioppilasjuhlissani. Nyt aikuisena tosin taitaa olla, että tykkään schwartzwaldkakun makuyhdistelmästä vielä enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/567 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla, ja Helsingissä käydessäni tykkään käydä Fazerilla. Suosikkileivokseni on Budapest. Se pitää nauttia nimenomaan Kluuvikadun Fazerilla ikkunapöydässä istuen. Pelkkä kyseinen leivos muualla nautittuna tai pelkkä käynti Fazerilla ei riitä, vaan pitää olla nimen omaan Budapest ja Kluuvikatu. 

No, nyt tuli ikävä.

Vierailija
424/567 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt mieleen edellisenä päivänä ostettu halpa sitruunakuivakakku ELÄVÄNÄ. Kolmannes kakusta oli syöty ja se oli pöydällä edessäni, kun luin kahvipöydässä sanomalehteä. Sivusilmällä näin jotain liikettä ja tarkensin katseeni kakkuun. Jokaisessa pienessä ilmahuokosessa kiemurteli hieman hiusta paksumpi toukka!

Kun vein kakun lopun takaisin kauppaan, kakkulava oli huvennut puoleen ostopäivästä. Loput lähtivät roclalla varastoon, ehkä hävitettäviksi.

Vierailija
425/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prahassa Kaarlensillan kupeessa hienomman hotellin kahvilassa sitruunapiirakka. Yksinkertainen, mutta erittäin maukas.

426/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itävallassa sai ihanaa Schwarzwald-kakkua, jossa on suklaakakkupohjan kanssa rommissa kastettuja kirsikoita, kermavaahtoa tai -hyytelöä vaniljalla tai ilman, sekä suklaarouhetta. Pitkään etsin Suomesta vastaavaa, mutta nyt olen oppinut leipomaan sen itse. Pikaversio siitä on suklaakääretorttu kermavaahto- ja kirsikkamarmeladitäytteellä. Nam!

Ootko huomannut, että Pirkka sarjassa on rommilla maustettua kirsikkahilloa/tai marmeladia ? Voisi sopia Schwarzwaldtorteen ?

Vierailija
427/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tikkurilan aseman ostarissa on ihana kakkubuffet. Muutan sinne

Ateneumin kahvilassa oli takavuosina täytekakkubuffet. (En tiedä, lie vieläkin)

Menimme sinne siskon kanssa ja viisaina päätimme taktikoida: Otetaan vain vähän, niin jaksamme syödä joka laatua.

Muuten onnistui ihan hyvin mutta kun tönötimme jo ihan ähkyssä pöydässämme, tarjolle tuotiinkin lisää kakkuja! Sellaisia, joita emme olleet maistaneetkaan.

Ja nämä uudet kakut näyttivät vielä herkullisimmilta kuin ne joita olimme jo ahtaneet maaruumme.

Päätimme  tulla jonain toisena päivänä uudestaan ja taktikoida vielä paremmin mutta tarkemmin ajatellen kakkukiintiö oli jo täynnä.

Burb...oliko sitä samariinia...

Vierailija
428/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissabonilainen Nata-leivos. Ihan simppelin näköinen, ei ylimääräisiä hörhötyksiä, mutta söisin niitä vaikka sata yhteen menoon (söin kerran viisi samalla istumalla).

Vierailija
429/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hangossa kauniissa kahvilassa Ellen Svinhuvudin leivos. Täälläpäin ei saa mistään..

Tee itse? Itse söin vuosia sitten ensimmäistä kertaa "Ellen-kakkua" ja ihmettelin en suosiota, koska minusta ei ollut hyvää. Kakku oli Stokkalta ostettu, mutta valmistajaa en muista.

Muutama vuosikymmen myöhemmin söin jossakin kahvilassa Ellen-leivoksen ja jestas se oli hyvää! Vaan eipä sitten taas ollutkaan toisessa paikassa, jossa myöhemmin söin samalla nimellä kulkevan leivoksen. Päätin koittaa, miten onnistuu itse tehden ja tuli kyllä vielä parempaa, kuin tuosta hurjan hyvästä kahvilassa syömästäni versiosta.

Vierailija
430/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkapiirakka ja tee. Lahti, rautatienkatu, 50 v sitten. Piti käydä toistekin.

Vierailija
431/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lissabonilainen Nata-leivos. Ihan simppelin näköinen, ei ylimääräisiä hörhötyksiä, mutta söisin niitä vaikka sata yhteen menoon (söin kerran viisi samalla istumalla).

Näitä on myös Lidlin paistopisteellä foliovuoissa.

Leivoksen alkuperä on, kun nunnat tarvi valkuaisia pukujen tärkkäämiseen, ja jäljelle jäävistä keltaisista piti keksiä jotain.

Vierailija
432/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on jäänyt mieleen edellisenä päivänä ostettu halpa sitruunakuivakakku ELÄVÄNÄ. Kolmannes kakusta oli syöty ja se oli pöydällä edessäni, kun luin kahvipöydässä sanomalehteä. Sivusilmällä näin jotain liikettä ja tarkensin katseeni kakkuun. Jokaisessa pienessä ilmahuokosessa kiemurteli hieman hiusta paksumpi toukka!

Kun vein kakun lopun takaisin kauppaan, kakkulava oli huvennut puoleen ostopäivästä. Loput lähtivät roclalla varastoon, ehkä hävitettäviksi.

Mikähän ötökän toukkia oli kyseessä? Oliko kesä?

Vierailija
433/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein ihanin on ollut tukholmalaisessa kahvilassa nautittu prinsessaleivos. Olin ihan pienestä asti unelmoinut meneväni kahvilaan, jossa syön jonkun värikkään leivoksen. Olin tuolloin noin 12 v., eivätkä prinsessaleivokset ja - kakut olleet vielä kovin yleisiä Suomessa. Siitä tuli lempikakkuni. Opettelimme tekemään kotona, ja sitä oli sittemmin tarjolla mm. ylioppilasjuhlissani. Nyt aikuisena tosin taitaa olla, että tykkään schwartzwaldkakun makuyhdistelmästä vielä enemmän. 

Pakastealtaan sekä Pirkka että frödinge prinsessa kakut on meidän herkkuja ja on edullisiakin.

Angry birds aikoina sai vielä tuunattua kunkkupossunkin. Tai lisätä ruusukkeen. Tosi hyvän makuisia.

Vierailija
434/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi laittaa sitä tähän kun sitten muutkin ostais ja ne loppuisi eikä meille jäisi yhtään.

Vierailija
435/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin kerran työmatkalla jonkun kuolevan pikkukylän ohi ja huomasin nuhjuisen kahvilan jonka yhteydessä oli kukkakauppa, postin piste ja sisustusesineitä. Päätin poiketa kahvilla. Tarjolla oli myös vastaleivottuja munkkeja ja ostin semmoisen. En ikinä ennen enkä sen jälkeen ole maistanut yhtä hyvää munkkia. Oli höyhenen kevyt ja suli suuhun. Vielä vuosia myöhemmin muistelen sitä makua.

Vierailija
436/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa vielä Elannon punssileivoksia, tunnen ko maun.

Vierailija
437/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dubaissa Cinnamon Bun.

Kaloreita varmaan tuhat mutta niin hyvää

Se on kylläkin Cinnabon!

Ne on kyllä hyviä. On tullut käytyä monessa maassa!

Vierailija
438/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni on kehunut Wienin aitoa Sacher-kakkua. Taidankin olla ainoa, jolle tämä oli pettymys. Minun makuuni aivan liian kuiva. Mutta joo, makuasioita.

Tilasin aidon sellaisen Hakaniemessä 90-luvulla olleesta Strand-jotellista. Se tuli hienosti puisessa laatikossa mutta oli makuuni aivan liian kuiva, Fazerin Sacherkakku paljon parempi.

Mutta tulipa kokeiltua.

Vierailija
439/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelin jo edesmenneessä Kisabaarissa kaveri otti munkin ja kahvin. Myyjä lämmitti harmaaksi painuneen kahvin mikrossa ja munkki oli niin kovaksi kuivunut ettei se pehmennyt edes kahvissa uittamalla. Onnekseni minä päädyin pullolliseen keskiolutta!

Vierailija
440/567 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellen Svinhufvud -kakku ihan ehdottomasti, Helsingissä jossain hyvässä kahvilassa tai Stockalta kotiin ostettuna. Paras.