Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan mulla autismi? Mitä mieltä autistiset, tai alan ammattilaiset?

Vierailija
08.04.2021 |

Olen pitkään jo miettinyt, että onkohan minulla jokin high functioning-muoto autismista. En siis todellakaan ole ns. "selvä autisti", mutta näin aikuisiällä googlatessani monet autistiset piirteet kuitenkin sopivat minuun, ja olen miettinyt testeihin menemistä. Näitä ovat esimerkiksi
1) Vapaa-ajalla otan harvoin katsekontaktia muihin ihmisiin. Töissä ja/tai koulussa pystyn olemaan ns. normaali, mutta vapaa-ajalla käyn ruokakaupassa ja kuntosalilla aina mahdollisimman tyhjään aikaan, koska ahdistun jos ihmisiä on ympärilläni, ja välttelen katsekontaktin tai muunkaan kontaktin ottamista niin pitkään kuin mahdollista. Jos joku kuitenkin ottaa katsekontaktin minuun tai katsoo minua päin esim. kuntosalilla saatan jopa joutua lähtemään sieltä kokonaan pois, ellei toinen puoli ole tyhjänä (salillani on siis naisille oma puoli).
2) En ole ikinä ollut kiinnostunut samoista asioista kuin ikäiseni, ja kiinnostukseni kohteet ovat todella rajoittuneet ja spesifit. En esimerkiksi kuuntele kuin tiettyjä alle kymmentä artistia (kasariheviä), joita olen kuunnellut noin 5-vuotiaasta asti. Olen myös todella kiinnostunut englannin kielen aksenteista, ja olenkin treenannut cockney- ja scouse-aksenttini niin hyväksi, että jopa paikalliset luulevat minua paikalliseksi. Jos joskus harvoin kiinnostun jostain uudesta, olen siihen täysin uppoutunut noin kuukauden-kaksi kuukautta (teen asiaa tuntikausia putkeen ilman keskeytyksiä), mutta sitten yhtäkkiä kiinnostukseni vain loppuu.
3) Olen aistiyliherkkä. Esimerkiksi lumiauran piipitys ja kauhan raastaminen asfalttia vasten, raksamelu, naapurin vedenjuoksutus tai lapsen itkeminen saa minut täysin tolaltani. Kun ääni alkaa, en pysty keskittymään mihinkään muuhun edes kuulokkeet korvillani, koska tiedän, että äänen lähde on vielä "siellä". Saatan siis olla vaikka opiskelemassa, harrastamassa seksiä tai kokkaamassa, mutta keskittyminen häviää sitten täysin ja kohdentuu meluun. Tunnen myös tässä tilassa, kuinka verenpaineeni nousee kattoon ja koko kehoni tärisee pahasta olosta. En myöskään siedä valoa kovin hyvin, ja välttelen esimerkiksi aurinkoisella kelillä ulos menemistä ja pidän verhot ikkunassa lähestulkoon ympäri vuorokauden.
4) Olen todella tarkka tietyistä rutiineista ja asioista. Esimerkiksi tyynyjeni pitää olla sohvalla täsmälleen tietyllä tavalla aseteltuina, ja parhaimmillaan en edes pysty menemään illalla nukkumaan jos ne ovat huonosti. Kirjojeni pitää myös aina olla aakkosjärjestyksessä ja jääkaapissa tavaroiden tietyllä hyllyllä. Lisäksi, kun tulen takaisin kotiin, oltuani poissa vaikka viisi minuuttia, minun on aina pakko keittää kahvit. En pysty käymään muutamaa minuuttia ulkona ilman, että keitän kahvit tultuani sisälle.

Miltä tämä teistä kuulostaa? Ja pliis, asiallisia vastauksia, kommentteja ja kysymyksiä! Haluan oikeasti tietää kuvittelenko vain liikoja, vai olisiko minulla syytä mennä testiin.
N25

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Et sä kyllä ihan terveeltä kuulosta, mutta en tiedä mikä diagnoosi sulle voisi sopia (en ole psykiatri). Joten itse kävisin kyllä testeissä :)

Ulkopuolisena pakko tarttua tuohon: terveeltä?? Meinaatko, että toisen ominaispiirteet on jotenkin sairasta? Kyse on toisen ihmisen persoonasta ja tavoista. Jos se on erilaista kuin mihin olet itse tottunut, ei kai se silloin ole sairasta? Se on vain toisenlaista.

Vierailija
42/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Suomi on paska maa naisautisteille: et saa diagnoosia, hoitoa tai apua. En ymmärrä, miksei kukaan tee mitään.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä hoitoa ja apua aspergeriin voisi saada? Olen melko varma että minulla on se, mutta en tiedä tarvitsenko diagnoosia mihinkään kun kuitenkin pärjään ihan ok.

Kirjon lapsia ainakin kuntoutetaan nepsyvalmennuksessa ja toimintaterapiassa. Terapeutti/valmentaja opettaa miten sosiaalisissa tilanteissa toimitaan. Normaalistihan lapset oppivat lukemaan muita ihmisiä ja käyttäytymään normin mukaisella tavalla jo ihan luonnostaan. Kirjolaisillahan näin ei tapahdu. Sosiaaliset tilanteet voivat aiheuttaa hirveää ahdistusta ja hämmennystä ja terapeutin kanssa käydään näitä tilanteita läpi ja yritetään opettaa selviytymään näistä tilanteista.

No, aika useinhan as- ihmiset oppivat lukemaan ennen peruskoulua, mutta sitten jumittelevat mielenkiinnonkohteisiinsa.

Koulu saattaa mennä näennäisen helposti, kykyprofiilin kuitenkin ollessa epätasainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näitä autismikyselijöitä on täällä näin paljon? Onko nyt jotenkin trendikästä olla autisti?

Ehkä me vaan aletaan rohkaistua ja pitää puoliamme. Minä ainakin suunnistan sinne, missä on muita "omanlaisiani". Olen huomannut, että täällä on joitakin as-ihmisiä ja muita kaltaisiani diagnosoimattomia, joten uskaltauduin mukaan keskusteluihin. Ehkä muut ovat tehneet samoin.

Livenä harvoin kohtaan muita as-ihmisiä sattumalta. Omalla nimelläni en halua netissä keskustella, joten tämä palsta on tällä hetkellä vaihtoehdoista paras (ainoa?). Hyvähän se, että jossain saa vähän vertaistukea ja vinkkejä, ei muut oikein ymmärrä kuin ne, joita asia koskee.

Juu, sama täällä. Kiva, kun oot täällä :)

Vierailija
44/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näitä autismikyselijöitä on täällä näin paljon? Onko nyt jotenkin trendikästä olla autisti?

Itse ainakin laitoin nyt kysymyksen tänne, koska jouduin taas kerran jättämään aamutreenin salilla lyhyeksi muiden treenaajien takia. Alan ihan väsyä siihen, että elämästäni on tulossa askel askeleelta rajoittuneempaa. Tuskin kukaan ihan oikeasti täällä huvikseen kyselee autismista, siitä onko testien tekeminen sen arvoista tai provoaa, koska autismi olisi "coolia". En siis tiedä mahdollista diagnoosiani, mutta ihan mikä tahansa se onkin se on PERSEESTÄ. 

AP

Mahdollisuuksia on lähinnä siedättää itseään hankalille tilanteille, äänille ja muille ärsykkeille. Jos se ei toimi, niin rajoittaa.

"Lapsi, jolla on autismikirjon häiriö, hyötyy siitä, että arki on mahdollisimman säännöllistä ja ennakoitua. Lapsen kanssa kannattaa tehdä kuvallinen päiväjärjestys ja viikkokalenteri. Vaikeita tilanteita ohjaamaan voi tehdä tarkan kuvajärjestyksen (esim. pukeutumistilanne). Ohjeita kuvien käytöstä löytyy monilta nettisivuilta. Isommilla lapsilla myös kirjoitetut listat auttavat päivän tilanteiden sujumisessa ja itsenäisessä harjoittelemisessa. Muutokset kannattaa kertoa lapselle etukäteen ja merkitä ne päiväohjelmaan. Aistisäätelyn vaikeuksia voi helpottaa monilla keinoilla"

Vierailija
45/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähes samat piirteet. Ihmisten kohtaaminen on erityisen raskasta, varsinkin uudet, yllättävät tilanteet, joiden käyttäytymissäännöt ovat minulle tuntemattomat. Minulla on ollut samoja epäilyjä kuin ap:lla, mutta tuskinpa teen asialle mitään. On aika epätodennäköistä, että saisin tässä iässä diagnoosia, saati sitten että siitä olisi mitään käytännön apua.

N28

Vierailija
46/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi ei viittaa autismiin. Persoonallisuudessasi saattaa olla piirteitä vaativuudesta ja lisäksi sinulla saattaa olla lievää sosiaalista fobiaa. Olen psykiatrian dosentti.

Vierailija
47/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin laitoin nyt kysymyksen tänne, koska jouduin taas kerran jättämään aamutreenin salilla lyhyeksi muiden treenaajien takia. Alan ihan väsyä siihen, että elämästäni on tulossa askel askeleelta rajoittuneempaa. Tuskin kukaan ihan oikeasti täällä huvikseen kyselee autismista, siitä onko testien tekeminen sen arvoista tai provoaa, koska autismi olisi "coolia". En siis tiedä mahdollista diagnoosiani, mutta ihan mikä tahansa se onkin se on PERSEESTÄ. 

AP

Mahdollisuuksia on lähinnä siedättää itseään hankalille tilanteille, äänille ja muille ärsykkeille. Jos se ei toimi, niin rajoittaa.

Minulla 40 vuoden siedätyksen jälkeen raja tuli vastaan ja nyt istun neljän seinän sisällä yksin päivästä toiseen, tunnista toiseen. En siedä enää yhtään siedätystä, minulle riitti! Kaipa tämäkin on jonkinlainen ratkaisu.

Vierailija
48/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lähes samat piirteet. Ihmisten kohtaaminen on erityisen raskasta, varsinkin uudet, yllättävät tilanteet, joiden käyttäytymissäännöt ovat minulle tuntemattomat. Minulla on ollut samoja epäilyjä kuin ap:lla, mutta tuskinpa teen asialle mitään. On aika epätodennäköistä, että saisin tässä iässä diagnoosia, saati sitten että siitä olisi mitään käytännön apua.

N28

Jos menetät työkykysi, diagnoosille voi olla tarvetta.

Se myös auttaa, jos sinulla on hankaluuksia opiskeluissa.

Lääkehoitoahan ei tähän ole olemassa, ja se omkik varmaan suurin syy, ettei asiaa tutkita. Lääkefirmoilla ei ole intressiä tutkia asiaa... eikä yliopistoilla, eikä valmistuvilla lääkäreillä/psykologeilla... tällä ei voi tehdä rahaa (paitsi yksityinen lastensujelu).

Vierailija
49/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvauksesi ei viittaa autismiin. Persoonallisuudessasi saattaa olla piirteitä vaativuudesta ja lisäksi sinulla saattaa olla lievää sosiaalista fobiaa. Olen psykiatrian dosentti.

niin varmaan :D Ja miten paljon olet opiskellut/tutkinut asiaa contra ilmeisesti hyvin tuntemasi persoonallisuushäiriöt & fobiat? Mitä tutkit? Missä yliopistossa?

Vierailija
50/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo asiat kuulostaa tosi normaaleilta. Tiedän monia joille työpäivä on väsyttävä kokemus ja heistä ihan yhtä moni haluaa sen jäljiltä vältellä sosiaalisia kontakteja. Erikoiselta tuntuvat harrastukset ovat nekin normaaleja, kaikki harrastukset kun harvoin näkyvät ulkopuolisille ja tuntuvat ulkopuolisista siksi oudoilta. Tekemisistä kausittain kiinnostuminen on sekin tavallista, samoin kuin rutiinit, järjestely ja herkkyys äänille. Kolme ensimmäistähän ovat päinvastoin mitä toivotuimpia ominaisuuksia mitä tulee nykyajan opiskeluun ja työelämään.

Minusta koko ajatus normaaliudesta on nykyisin kriisissä. Yhä useamman on kaiken aikaa yhä vaikeampi täyttää normaaliuden vaatimuksia. Normaalista tulee poikkeus ja tämä poikkeus voi synnyttää kokemuksen ongelmasta.

Tämä siis vain tällaisena pienenä erilaisuuden puolustuspuheena.

Vierailija
51/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää usko yhteenkään psykiatriin tai psykologiin, jolla ei ole antaa mulle vahvaa näyttöä perehtymisestään ja osaamisestaan nimenomaisesti autismikirjoon.

Nyt ei pelkkä hieno titteli riitä! Sori.

Vierailija
52/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää usko yhteenkään psykiatriin tai psykologiin, jolla ei ole antaa mulle vahvaa näyttöä perehtymisestään ja osaamisestaan nimenomaisesti autismikirjoon.

Vahva näyttö = Kirjalliset todisteet, esim. gradu, lisuri, väikkäri, erikoistumiskoulutukset ulkomailla jne.

Vierailija
53/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Et sä kyllä ihan terveeltä kuulosta, mutta en tiedä mikä diagnoosi sulle voisi sopia (en ole psykiatri). Joten itse kävisin kyllä testeissä :)

Ulkopuolisena pakko tarttua tuohon: terveeltä?? Meinaatko, että toisen ominaispiirteet on jotenkin sairasta? Kyse on toisen ihmisen persoonasta ja tavoista. Jos se on erilaista kuin mihin olet itse tottunut, ei kai se silloin ole sairasta? Se on vain toisenlaista.

Myönnettäköön, huono sanavalinta. Tarkoitin terveellä tuossa sitä, että olisi siinä kunnossa kuin ihminen, jolla ei ole esimerkiksi minkäänlaisia neurologisia poikkeamia, fyysisiä vammoja ynnä muita. Pahoittelut, en siis missään nimessä halunnut loukata ketään tai tarkoittanut, että jotkin ominaispiirteet eivät olisi ok! 

- tuo kenelle vastasit

Vierailija
54/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva näyttö = Kirjalliset todisteet, esim. gradu, lisuri, väikkäri, erikoistumiskoulutukset ulkomailla jne.

No eikun vaan linkkiä tulemaan, niin luetaan Herra Isoherran työt läpi ;) 

Vierailija
55/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös todennäköisesti kirjolla, esiintyy suvussa. Monenlaisia ongelmia ollut matkan varrella mm. voimakas ahdistus ja uupumus, aistiyliherkkyys, katastrofaaliset ihmissuhteet. En tarvitse mitään diagnoosia, helpotti elämää jo pelkkä asian tiedostaminen ja toimiminen sen mukaan mikä on itselle hyväksi. N50

Vierailija
56/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo asiat kuulostaa tosi normaaleilta. Tiedän monia joille työpäivä on väsyttävä kokemus ja heistä ihan yhtä moni haluaa sen jäljiltä vältellä sosiaalisia kontakteja. Erikoiselta tuntuvat harrastukset ovat nekin normaaleja, kaikki harrastukset kun harvoin näkyvät ulkopuolisille ja tuntuvat ulkopuolisista siksi oudoilta. Tekemisistä kausittain kiinnostuminen on sekin tavallista, samoin kuin rutiinit, järjestely ja herkkyys äänille. Kolme ensimmäistähän ovat päinvastoin mitä toivotuimpia ominaisuuksia mitä tulee nykyajan opiskeluun ja työelämään.

Minusta koko ajatus normaaliudesta on nykyisin kriisissä. Yhä useamman on kaiken aikaa yhä vaikeampi täyttää normaaliuden vaatimuksia. Normaalista tulee poikkeus ja tämä poikkeus voi synnyttää kokemuksen ongelmasta.

Tämä siis vain tällaisena pienenä erilaisuuden puolustuspuheena.

Kaikki noi asiat ovat tosiaan yksittäisinä piirteinä normaaleita, mutta kun yhdelle ihmiselle kasaantuu riittävän monia autismiin liittyviä piirteitä, silloin ollaan autismin kirjolla. Sitä en osaa sanoa, riittäisivätkö ap:n piirteet vielä diagnoosiin, mutta kyllähän hänen mainitsemat asiat ovat autismiin sopivia piirteitä.

Vierailija
57/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnettäköön, huono sanavalinta. Tarkoitin terveellä tuossa sitä, että olisi siinä kunnossa kuin ihminen, jolla ei ole esimerkiksi minkäänlaisia neurologisia poikkeamia, fyysisiä vammoja ynnä muita. Pahoittelut, en siis missään nimessä halunnut loukata ketään tai tarkoittanut, että jotkin ominaispiirteet eivät olisi ok! 

- tuo kenelle vastasit

Ok, kiitos selvennyksestä. :) Olen kyllä samaa mieltä, että esimerkiksi tuo ääniyliherkkyys, siinä määrin että esimerkiksi lumiauran piipityskin aiheuttaa tuntuvaa fyysistä haittaa, ei ole ominaispiirre joka kannattaisi sivuuttaa. Tsemppiä ap ja kaikki muutkin ketjussa keskustelevat! <3

Vierailija
58/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tunnet hyvin yliopistonaailmaa?

Missä Suomen yliopistossa on mielestäsi parasta autismikirjon opetusta ja tutkimusta? Entä ulkomailla? Onko Suomessa (nuoremman polven erikoislääkärit) tämän spesifin alan (autismikirjo naisilla) asiantuntijoita (lääkärit, tutkijat)?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vierailija
59/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkisopiskelijana sanoisin ettei kuvauksessasi ole mitään sellaista, joka ei normaalin viitekehykseen kuuluisi. Ainoana pisti silmään tuo sensorinen herkkyys mm. valolle ja eri äänille. Nämä kuulostavat dysautonomiaoireilta, jotka liittyvät hyvin moneen tilanteeseen. Paras kotikonsti neurologisissa häiriötiloissa on tukea sitä. Magnesiumjauhe, benfotiamiini ja fosfolipidijääpalat tukevat kaikki hermoston toimintaa, ja ovat turvallisia käyttää.

Vierailija
60/116 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kaikki aiheesta tehty tutkimus on plussaa! Etsin Suomen parasta asiantuntijaa, joka hallitsee autismikirjon tutkimuksen kansainväliset NYKYvirtaukset = Uusin tieteellinen TIETO asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän