Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 38-vuotias kolmen lapsen äiti enää pahoittaa mieltänsä siitä että lapsia ei tule enempää? Pitääkö vain olla kiitollinen siitä mitä on jo saanut ja tyytyä vähempään mitä itse toivoo?

Vierailija
07.04.2021 |

Miehen kanssa jätettiin kuopuksen jälkeen portti auki vielä neljännelle, en ottanut kierukkaa tai muutakaan ehkäisyä käyttöön. Nyt kun aikaa on kulunut ja kuopuskin jo ohi vaippaiän eikä neljättä ole kuulunut, mies onkin alkanut perääntyä ja pyytää, että aloitetaan ehkäisy. En ole tähän suostunut ja miehellä seksihalut loppuneet eli ei pelkoa yllätysraskaudesta. Miehen mieli on nyt vaan kuulemma muuttunut eikä jaksa enää uutta vauva-aikaa. Onko mun nyt vaan tyydyttävä tähän? Kello tikittää ja hedelmällisyys hiipuu. Olen kuulemma itsekäs ja kiittämätön kun painostan häntä tässä asiassa ( vaikka yhdessä sovittiin neljännestä)ja toisaalta ymmärrän häntäkin mutta olisi ollut mielestäni kohtuullista kertoa hyvissä ajoin tämä mulle. Pitäiskö sen faktan vähentää mun vauvakuumetta, että jotkut eivät ikinä saa sitä ensimmäistäkään lasta?!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hieman samanlainen tilanne. Kolme lasta, mies ei tahdo enempää.

Tiedän, että näin on hyvä, mutta kyllä tähän perheeseen vielä yksi sisarus mahtuisi... 💕

Toisaalta, olen päättänyt olla mahdollisimman hyvä äiti näille lapsille. Lapsiin menee myös paljon rahaa, toivon, että pystytään tarjoamaan mahdollistamaan paljon lapsille. Mahdollisuus harrastaa ja käydä välillä matkoilla.

Vierailija
22/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet itsekäs ja kiittämätön.

Sekä hiukan päästäsi vialla. Miksi kukaan haluaisi noin monta lasta?

Miksi kukaan haluaisi sitä ensimmäistäkään? Niin, no samoista syistä lapsia halutaan useampia. Ovat usein tuki ja turva toisilleen aikuistuessaankin, jos sellaista jossain kohtaa tarvitsee.

No eiköhän kolmessa jo ole tukea ja turvaa. Ja ihan yhtä todennäköisesti riitelevät aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa kolme alle kouluikäistä ja minulla oli viime vuonna kamala vauva kuume. Keskusteltiin miehen kanssa asiasta monta monta monta kertaa ja joka kerta mies teki selväksi että on tyytyväinen näin vaikka vauva ei olisi maailman loppu. Olin löyhässä hirressä asian kanssa useita kuukausia, kunnes aloin itsekin tajuamaan että neljäs muuttaisi kaiken kun asiat alkavat vihdoin olla "normaalisti". Kaikki on pois vaipoista, minä ole palannut töihin ja aloittanut jatko opiskelut, talossa on kaikille omat huoneet, vauva tavarat on annettu pois...

Hetken olin haikea, mutta kekityin noihin kolmeen pieneen jotka minulle on suotu ja tajusin että tässä on kaikki mitä tarvitsen.

Vierailija
24/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta on nykyään jo paljon. Keskimäärin niitä taisi olla 1,5 eli enimmäkseen on yksilapsisia perheitä. 

Enimmäkseen on kahden lapsen perheitä ja lapsettomia itse asiassa. Kolme on usean toive, mutta kaksi on nykyään jo toivotumpi lapsiluku, max kahteen se yleensä jääkin.

Vierailija
25/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin niin on jotain hyötyä sinustakin

Vierailija
26/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaako tuet loppua liian aikaisin jos ei tule enempää lapsia?

Vierailija
27/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole tunteittensa herra. 

Toi lapsen hankkimishalu on vähän sama kuin petipuuhissa: voi sanoa milloin vaan, että enempää en halua. Jos haluaa pitää kolmilapsisen perheen kasassa, on panostettava  siihen, mikä tukee sitä. Ei hajottavaa vauvakuumeilua. 

Vastakkain voi ajatella olevan nykyinen suht harmoninen perhetilanne  <> neljä lasta tyytymättömässä/hajonneessa perheessä.

Arvostusta miehen kantaa kohtaan, lempeää sopeutumista tilanteen elämiseen (tarkoitan miehen mahdollista mielipiteen muutosta, kun on livenä kokenut, mitä vauvarumba on)

Vierailija
28/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein (ei aina) halutaan se kolmas tai neljäs jos edelliset on samaa sukupuolta.

Vierailija
29/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä, miten jotkut sekoavat jostain vauvakuumeesta vielä, kun lapsia on jo kolme. Keksi itsellesi joku fiksu harrastus vaikka. Miten ajattelet hoitaa lapset, kun mies ei halua uutta vauvaa? Unohda se neljäs raskaus, oot muutenkin tosi vanha äidiksi ja eiköhän kolmessa ole jo aika paljon tekemistä muutenkin.  Pahimmillaanhan toi kuvio päättyy eroon, jos hankkiudut raskaaksi kun mies ei halua. 

"Tosi vanha äidiksi"? Yhä useampi nainen saa ekan lapsen vasta tuossa iässä, tai jopa yli 40-vuotiaana. AP on oletettavasti aloittanut jossain kolmenkympin alussa tai keskivuosina, mikä on tänä päivänä täysin normaalia. Sun ajatus äitiydestä on jumittunut jonnekin 90-luvulle. 

Vierailija
30/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä, miten jotkut sekoavat jostain vauvakuumeesta vielä, kun lapsia on jo kolme. Keksi itsellesi joku fiksu harrastus vaikka. Miten ajattelet hoitaa lapset, kun mies ei halua uutta vauvaa? Unohda se neljäs raskaus, oot muutenkin tosi vanha äidiksi ja eiköhän kolmessa ole jo aika paljon tekemistä muutenkin.  Pahimmillaanhan toi kuvio päättyy eroon, jos hankkiudut raskaaksi kun mies ei halua. 

"Tosi vanha äidiksi"? Yhä useampi nainen saa ekan lapsen vasta tuossa iässä, tai jopa yli 40-vuotiaana. AP on oletettavasti aloittanut jossain kolmenkympin alussa tai keskivuosina, mikä on tänä päivänä täysin normaalia. Sun ajatus äitiydestä on jumittunut jonnekin 90-luvulle. 

Yhtään useammalla esikoisen saaminen nimenomaan esinsijaisesti 40+ ei ole toive kuin koskaan ennenkään. Useimmat iäkkäät äidit ovat yhä toivoneet lapsia paljon aiemmin.

Eri

Vierailija
31/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään useammalla esikoisen saaminen nimenomaan esinsijaisesti 40+ ei ole toive kuin koskaan ennenkään. Useimmat iäkkäät äidit ovat yhä toivoneet lapsia paljon aiemmin.

Eri

En sanonutkaan että se olisi "ensisijainen toive", vaan että naiset saavat lapsia tuossa iässä enemmän kuin aikaisemmin. Se on fakta. Toiveita on vähän vaikeampi tilastoida. 

Vierailija
32/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

En sanonutkaan että se olisi "ensisijainen toive", vaan että naiset saavat lapsia tuossa iässä enemmän kuin aikaisemmin. Se on fakta. Toiveita on vähän vaikeampi tilastoida. 

Suhteellisesti enemmän, määrällisesti vähemmän. Se on fakta.

Vierailija
33/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Suhteellisesti enemmän, määrällisesti vähemmän. Se on fakta.

Ainiin, sinä varmaan laskit mukaan myös kaikki lahjasolulapset, niitä on toki enemmän kuin vaikka 90-luvulla. Silti nelikymppisetkin saavat vähemmän lapsia kuin aiemmin

Vierailija
34/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ajattelisin positiivisesti: mies muutti mieltään ennenkö ehditte tehdä sitä neljättäkin lasta. Minua surettaa ne lapsiparat, joita kadutaan. Siksi pitää olla ehdottoman varma, jos lapsia haluaa.

Vierailija
35/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaa miehelle että panet putkimiestä jos ei siltä heru siementä sulle

Vierailija
36/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä oikeasti halu saada neljäs lapsi, vai pelkkä vauvakuume? Vauva-aika on kuitenkin lyhyt ajanjakso elämässä, joten mitä sen jälkeen tapahtuu kun vauva kasvaa isommaksi, tuleeko vauvakuume viidennestä lapsesta?

37/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa pahoittaa mielensä. Omapa on mielesi. Harvemmin se kyllä auttaa, mutta on ihan ok mulle.

Vierailija
38/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuvottavaa, että naisen on ihan ok painostaa miestä lasten hankkimiseen, mutta miettikääpä, kun mies tekee saman. 

Vierailija
39/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia saadaan ei tehdä. Keskity niihin jo olemassa oleviin. Noloo vinkuu että "haluaisin vielä yhen vauvan!!"

Vierailija
40/40 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, kumpikin jo teinejä. Pitkään ajattelin, että lapsiluku on täynnä ja niin ajatteli myös mieheni.

Kunnes se kaamea neljänkympin rajapyykki alkoi häämöttää ja aloin palavasti haluamaan kolmatta lasta. Tuntui että elämässä ei kerta kaikkiaan ole tarpeeksi mitään tai että jokin valtavan tärkeä täyttymys jää saamatta ilman kolmatta lasta.

Asiasta keskusteltiin useasti ja väännettiinkin. Taisin olla välillä itkuinen ja rationaalisuutta sai minusta hakea.

Onneksi mieheni jaksoi tuon vaiheen yli ja jaksoi pitää pintansa ettei enempää lapsia. Jaksoi myös ymmärtää pettymykseni ja kaipaukseni.

Neljäkymmentä täytin ja mitään kamalaa ei tapahtunutkaan, ei vaikka lapsiluku pysyi kahdessa.

Nyt olen kahden teinin äitinä tyytyväinen. Välit teineihin ovat läheiset ja lämpimät, ihanaa kun ovat omatoimisia ja keskustelevia, hauskoja ja hyvää seuraa.

Mutta myös itsenäistyviä, omissa harrastuksissa ja kavereidensa seurassa.

Mulla ja miehelläkin on ollut taas tilaisuuksia viettää hetkiä ihan kahdestaan ja koronan sallimissa rajoissa käydä esim elokuvissa ja ulkona syömässä.

Olen kiitollinen perheestäni ja kiitollinen että vauvakuumeilun tuoksinassa mieheni jaksoi olla lujana.