Liikkumattomuus aiheuttaa yhteiskunnalle vuosittain miljardien eurojen kulut
https://www.verkkouutiset.fi/il-nain-suomalaisten-kunto-on-romahtanut/#…
Mutta silti liikkumista tuetaan hyvin vähän. Oma työnantaja esimerkiksi ei tarjoa mitään liikuntaetuja.
Vähän sama juttu kun päivitellään Suomen vanhaa autokantaa, mutta verot pidetään järkyttävän korkealla tasolla.
Kommentit (81)
Itse liikkuisin jos voisin, mutta en voi.
Sama. Eka kahdeksan tuntia töitä, siihen päälle tunnin mittaiset työmatkat. Ei sen jälkeen jaksa enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Eka kahdeksan tuntia töitä, siihen päälle tunnin mittaiset työmatkat. Ei sen jälkeen jaksa enää mitään.
Teetkö fyysistä työtä? Jos et niin kuulostaa vahvasti tekosyyltä.
Niinpä niin. Ja silti monesta tuutista meille syötetään mielikuvaa, että on ok olla "muodokas" eli lihava ja monet koittavat väittää, että ovat terveitä lihavuudesta huolimatta. Vaikka voihan myös normaalipainoinenkin olla vähän liikkuva ja sekin on haitallista. Itsekin olen alkanut herätä tuohon tosi asiaan, että olen yli 30v ja painoa päässyt vähän kertymään ja varsinaisia liikuntaharrastuksia ei ole, kävelen kyllä paljon ja kun mulla on useampi lapsi, niin jonkin verran arkiliikuntaa tulee, mutta silti koen, että aktiivisempi voisi olla.
Mutta vaikka minusta tuntuu "terveeltä", niin kyllähän mä esim. olen tullut jotenkin vähän kankeammaksi, hengästyn helpommin ja tiedän, että verenpaine on vähän korkealla ja kolesteroli myös koholla. Ja sitten pömppis joka mukamas johtuu vain vatsalihasten erkaunemasta, noh, kyllä se taitaa läskiä myös olla. Olenkin nyt alkanut elämäntaparemonttiin. Aiemmin yritin painonpudotusta ulkonäöllisesti syistä, mutta nyt motiivina on enemmän terveys. Niin moni mun sukulainen ja tuttu syö jopa näin kolmekymppisenä verenpaine-, kolesteroli- ja diabeteslääkitystä, että olisikohan kuitenkin fiksua, että tekisi jotainennen kuin on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon enemmän huolissani lukutaidon katoamisesta. Kansallinen idiokratia tulee todella kalliiksi verrattuna aivottomaan pumppaamiseen ja liikuntaan!! Toki liikunta on terveyden kannalta hyväksi mutta niin on todella moni muukin asia!!
Kieltämättä on asiat hiukan vinossa kun haastatellaan kansainvälisestikin menestynyttä urheilijaa, joka kertoo ettei ole eläessään lukenut yhtään kirjaa! En nyt viitsi mainita ketä tarkoitan mutta moni varmaan tietää, ehkä heitä on useampiakin.
Tällä hetkellä eniten ärsyttää kuntosalien sulkeminen ja sen seurauksena noiden paikallisten ulkokuntoilupaikkojen ruuhkautuminen. Paikallisella urheilukentällä on tuollainen painonnostolaitekokoelma ulkona ja katselin just viikonloppuna miten paikka oli aivan täpötäynnä. Ilmeisesti nää kuvittelee että kun ollaan ulkona niin koronat ei voi tarttua kun porukka seisoskelee siellä tunninkin vääntämässä niitä eri laitteita ja puuskuttelee toistensa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meinaatko että toimistotyöntekijällä on enemmän tunteja vuorokaudessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kyse on vain tekosyistä. Väitätkö että et ehdi harrastaa liikuntaa?
Jos olet töissä 8 tuntia niin sulle jää joku 6 tuntia iltaan aikaa harrastaa.
Miksi työnantajan tulisi tarjota liikuntapalveluja? Työntekijälle maksetaan palkkaa jolla voi kustantaa haluamansa palvelun.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä eniten ärsyttää kuntosalien sulkeminen ja sen seurauksena noiden paikallisten ulkokuntoilupaikkojen ruuhkautuminen. Paikallisella urheilukentällä on tuollainen painonnostolaitekokoelma ulkona ja katselin just viikonloppuna miten paikka oli aivan täpötäynnä. Ilmeisesti nää kuvittelee että kun ollaan ulkona niin koronat ei voi tarttua kun porukka seisoskelee siellä tunninkin vääntämässä niitä eri laitteita ja puuskuttelee toistensa vieressä.
Mua harmittaa kun uimahalliin ei pääse edes rajoitetulla asiakasmäärällä.
Muistan että 2020 kesällä oli se 500 hengen rajoitus ja työntekijä oli portilla pitämässä kirjaa ihmisistä.
Yhtäkään tartuntaa en muista aiheutuneen uimahalleista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantajan tulisi tarjota liikuntapalveluja? Työntekijälle maksetaan palkkaa jolla voi kustantaa haluamansa palvelun.
Jotkut työnantajat tarjoaa sporttipassin jonka avulla voi itse maksaa sellaista liikuntaa josta tykkää. Se on hyvä keino tukea liikuntaa.
Ärsyttää maksaa useita 90€ sarjakortteja uimahalliin omasta pienestä palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aika riittää siihen mihin haluaa sen riittävän. Itsekin aikanaan elin "sitku" elämää. Alan kuntoilla sitten kun lapset kasvaa, sitten kun mulla on aikaa jne. Jossain kohtaa tajusin, ettei sellaista aikaa tule koskaan. Kuitenkin mulla oli aikaa iltaisin katsoa pari tuntia telkkaria. Aloin vaan aktiivisesti etsiä niitä liikuntamahdollisuuksia ja kyllähän niitä löytyi. Nyt on jo pari maratonia takana ja treenaaminen on iso osa elämää. Elimistön kuntoikä on reilu 20 vuotta vaikka mittarissa on jo 45 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kyse on vain tekosyistä. Väitätkö että et ehdi harrastaa liikuntaa?
Jos olet töissä 8 tuntia niin sulle jää joku 6 tuntia iltaan aikaa harrastaa.
Mistäs sinä sen tiedät mitä kenenkään iltaan kuuluu?
Pitääkö kaikki aina sysätä jonkun muun hoidettavaksi ja maksettavaksi? Monenlainen liikunta on ilmaista, siitä vaan lenkille ja jumppaamaan.
Kansalaisille vuosittaiset kuntotestit ja veroprosenttiin vähennysoikeus jollain portaikolla tyyliin tyydyttävä-hyvä-kiitettävä. Työllistettäisiin liikunnanohjaajia jne. ja kansalaiset saataisiin motivoitua liikkumaan.
Mutta ai niin... Suomi ja tasapäistäminen. Mennään aina heikoimman mukaan ettei kenellekään tule paha mieli. Sillä laillahan ne yhteiskunnat kehittyy, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikki aina sysätä jonkun muun hoidettavaksi ja maksettavaksi? Monenlainen liikunta on ilmaista, siitä vaan lenkille ja jumppaamaan.
Kävelemään ja juoksemaan pääsee joo mutta ne ei kaikkia kiinnosta.
Kaikki muut maksaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisille vuosittaiset kuntotestit ja veroprosenttiin vähennysoikeus jollain portaikolla tyyliin tyydyttävä-hyvä-kiitettävä. Työllistettäisiin liikunnanohjaajia jne. ja kansalaiset saataisiin motivoitua liikkumaan.
Mutta ai niin... Suomi ja tasapäistäminen. Mennään aina heikoimman mukaan ettei kenellekään tule paha mieli. Sillä laillahan ne yhteiskunnat kehittyy, eikö?
Tämä kuulostaa hyvältä idealta.
On väärin että joku täysin liikkumaton syöttöporsas kuluttaa yhteiskunnan varoja terveydenhuollossa samalla kun itsestään huolta pitävä urheilija on töissä samalla veroprosentilla..
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan pelkkää matematiikkaa siitä, mikä firmalle on kannattavaa. Liikunnan tukeminen on järkevää. Meille hankittiin toimistolle rekkitanko leuanvetoa ja roikkumista varten. Yhdenkin selkäkivuista johtuvan sairaslomaviikon välttäminen on suurempi hyöty kuin tangon hankinta ja asennuskulut.
Liikkuvuuskin lisää sairauksia vie aikaa.Eikä auta yhtikäs mihkää liikuin 100km viikossa vuosii,meni lonkat jalat.Elinikää ei varmaan tullut yhtään lisää.
Olen paljon enemmän huolissani lukutaidon katoamisesta. Kansallinen idiokratia tulee todella kalliiksi verrattuna aivottomaan pumppaamiseen ja liikuntaan!! Toki liikunta on terveyden kannalta hyväksi mutta niin on todella moni muukin asia!!