Mihin syömiseen olet viimeksi hurahtanut? Tiedättekö sen kun viikkokaupalla voi syödä samaa ruokaa päivästä toiseen kunnes yhtäkkiä himo lak...
Kommentit (568)
Olen nyt syönyt yli kuukauden ajan monta kertaa viikossa spagettia+tonnikalaa öljyssä+ majoneesia. En ole syönyt tonnikalaa yli 10 vuoteen eikä ole tehnyt sitä mieli. Nyt sitä tekee mieli koko ajan. Onneksi homma on vähän jo loiventunut. Ihan ekoina viikkoina söin lähes päivittäin.
Shaksukaan ihastuin. Aika helppo tehdä, terveellinen ja fetan kanssa tosi hyvää. Kananmunia en yleensä kyllä laita.
Söin varmaan neljä vuotta kahvin kanssa 3 näkkäriä joka ikinen iltapäivä. Sitten yhtäkkiä se loppui kuin seinään, en enää voinut syödä yhtäkään näkkäriä.
Välillä hurahdan riisikakkuihin, mutta en sentään montaa vuotta :D
Puolukka ja soijajugurtti sauvasekoittajalla pyöräytettynä ja päälle maapähkinävoita. Olen nyt muutaman kuukauden aikana syönyt varmaan enemmän puolukoita, kuin vuosikymmeniä kestäneen elämäni aikana yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapankaalta menee päivässä vähintään 250g. Niin hyvää ja menee lisukkeena ruuan kuin ruuan kanssa, lämpimänä ja mieluiten vaikka kylmänä suoraan paketista. Tämä himo tulee aina välillä ja tulee sitten syötyä itsensä ulos jossain vaiheessa eikä tee mieli palata hetkeen :D
Opettelin tekemään hapankaalin itse ja voi taivas seon hyvää. Joskus sattuu joku kitkerä kaali ja siihen tulee paha maku, mutta noin yleensä mun tekemä hapankaali vaan on niin hyvää. 2 kiloa kaalia, muutama porkkana tai mieto chili, 2 rkl merisuolaa. Hakkaa mehuksi, purkita, huoneenlämmössä 4 päivää, kylmässä viikko. Aivan on jatkuvassa tuotannossa mulla tämä! Joka päivä syön ja vielä en ole kyllästynyt.
Miten suoritat tuon hakkaamisen?
Pilkon kaalit mummovainaan vanhaan isoon teräskattilaan, puolet kaalista, suolaa 1 rkl päälle, loput kaalista, toinen rkl suolaa. Hakkaan puisella nuijalla, joskus myös ihan puhtaalla viinipullollakin. Sen ei tarvitse "uida" mehussa vielä tuossa vaiheessa, kunhan muuttuu kosteaksi. Sitten vasta raastettu tai kuorimaveitsellä siivutettu porkkana (tai pilkottu chili) sekaan, sekoitus. Laitan puhtaisiin lasipurkkeihin ja sillä nuijalla painelen tiiviiksi, tässä vaiheessa mehu irtaa niin, että seos jää nestepinnan alle. Painoksi vaikka vedellä täytetty pieni muovipussi. Purkit kiinni ja huoneenlämpöön tekeytymään. Kun maitohappokäyminen alkaa, neste tursuaa yli joten laita lautanen tms. alle. Joka päivä kannattaa myös aukasta kansia niin pääsee liiat paineet pois. 4 päivän kuluttua kylmään, niin käyminen lakkaa. Viikon kuluttua syötävää.
Minuakin kiinnostaa tuo ja osaisin tehdäkin itse sitä, mutta se maku. Miten voi olla jokin ruoka niin pahan makuista? Tekis hyvää suolistolle, mutta kun en saa sitä nieltyä alas, yökkäyttää. Kylmänä olen kokeillut syödä. Millä sitä vois maustaa tai pitäiskö lämmittää, miten opettelisin syömään?
Saksalaisittain keität laihassa lihaliemessä, pippuria ja nokare voita. Persiljakin käy. Ei ole niin hapanta. Suolaa ja ripaus sokeria. Näppituntumalla. Jos itse valmistat, laakerinlehti mukaan, kinkkukuutioita, pekonia. Mutta älä keitä rikki, korkeintaan vartti. Tämä on tosiaan sellainen 'lihaisampi' variantti. (Ei se nyt ihan kaikkeen kyytipojaksi sovi, lähinnä peruna ja soosi-tyyliin, suolakurkku- ja punajuuriruokiin. Taas suomalaista liiottelua).
Voit myös heittää johonkin jauheliha-perunapataan paljonkin Sauerkrautia mukaan täytteeksi! Tarkista maku, koska happamuuden takia menee maustaminen uusiksi. Myös saksalaista.
Mansikat ja mansikanmaku. En ole välittänyt aiemmin elämässä mutta mansikassa on sellaista turvallisuutta joka lohduttaa inhottavassa maailmassa. Löysin siis mansikat lautaselleni vasta 52-vuotiaana.
Jos aamiaista ei lasketa, niin en kyllä söisi mitään vapaaehtoisesti yhtä ja samaa joka päivä viikkoja, saati sitten kuukausia.
En, vaikka kyseessä olisi sisäfilettä ja hummeria.
Jouluna tulee kyllä kokeiltua useinkin, kuinka pitkään kinkku eri muodoissaan maistuu. Viikko on kyllä maksimi ja lopetus aina hernekeittoon.
Mulla oli juuri ruisleipä ja maksamakkara -kausi, joka kesti kolme pötköä maksamakkaraa.
Edellinen ollut joskus muutama vuosi sitten.
Mulla tulee välillä kausia että vedän sipsiä joka päivä. Nyt ei ole maistunut.
Söin pitkään pääruokana hapankaali + raejuusto ja päälle salaattikastiketta. Nyt ei uppoo sitten millään.
Arlan mangorahka-kausi. Mulla on juuri tällaisia " kausiruokia", ja sitten tulee stop.
3 kk iltapalana turkkilainen jugurtti, pensasmustikoita ja Karviaismarja keitto. Nyt alkaa pikkuhiljaa tökkiä.. :)
Vierailija kirjoitti:
Spice-Victoria kuulemma syönyt saman ruoan päivässä jo pitkään.
Ja mitä sitten?
Rapeakuoriset tacot, täytteenä nyhtökauraa, salaattia ja juustoraastetta. Sitä ennen meni leipäjuustosalaattia ja voileipäkeksejä juustolla.
Vierailija kirjoitti:
Rapeakuoriset tacot, täytteenä nyhtökauraa, salaattia ja juustoraastetta. Sitä ennen meni leipäjuustosalaattia ja voileipäkeksejä juustolla.
Ei mitään kastiketta? Kuulostaa kuivalta
Finduksen vegepuikot. Edullisia, ja vähän turhankin hyviä... Maistuu niin pastan kuin perunamuusin kanssa ja jopa tortillankin väliin olen laittanut. Aika harvat kasvispihvit ja -proteiinit ovat mielestäni hyviä, mutta nuo ovat.
Vierailija kirjoitti:
Shaksukaan ihastuin. Aika helppo tehdä, terveellinen ja fetan kanssa tosi hyvää. Kananmunia en yleensä kyllä laita.
No ilman kananmunaa se ei vaan sitte olekaan shakshukaa
Mulla on kaksi vakiota, joita ilman on vaikea olla (tosin kumpaakin popsin vuodesta toiseen..)
Eka on ihan aamiainen, eli normaali veteen keitetty kaurapuuro, johon viipaloidaan puolikas banaani, sekoitetaan noin ruokalusikallinen sokeritonta maapähkinävoita ja ripotellaan kanelia pinnalle. Ei vaan lähde varsinkaan talvisin päivä käyntiin ilman tätä.
Toinen on pestopasta, eli spagettia/farfallea, (vegaanista) pestoa, babypinaattia, paloiteltuja kirsikkatomaatteja ja höyrytettyä parsakaalia. Päälle pinjansiemeniä. Teen tätä mm. silloin, kun olen käynyt piiitkällä juoksulenkillä, on jonkinlainen "palkintosafka" :D
Nro 440: varmasti puutoksia taustalla, itsekin uskon (osittain) siihen että keho ilmoittaa mitä se milloinkin tarvitsee.
Mutta: voisin elää suklaalla. 😁
Ranskalaiset ja nakit ovat järjettömän hyviä, mutta mitä ravintoaineita niistä saa? 🤔