Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka "suojelet" lastasi somessa, kysymyksiä!

Vierailija
06.04.2021 |

Meille on syntymässä lapsi ja haluamme suojella häntä somessa. Emme tule somessa kertomaan lapsen tarkkaa syntymäpäivää, emme julkaise lapsesta kasvokuvia jne. Lapsella on oikeus yksityisyyteen. Seuraavat asiat mietityttävät ja kaipaisin vinkkejä teiltä muilta:

-Missä menee rajasi, mitä julkaiset somessa lapsestasi/julkaisetko mitään?
-Jos laitat lapsestasi kuvia esimerkiksi isovanhemmille/sukulaisille/ystäville, miten ilmaiset heille sen, että kuvia ei saa jakaa eteenpäin tai julkaista heidän somekanavissaan? Ovatko he ymmärtäneet asian?
-Ovatko muut julkaisseet lapsestasi kuvia luvatta? Mitä tämän jälkeen kävi, miten toimit?

Ap

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisen rajatulle piirille vain sellaista, jonka oletan olevan ok myös lapselleni kun hän kasvaa. Julkaistuja kuvia on n. 2 kpl/vuodessa.

Olen poistanut seuraajistani sellaiset puolitutut, keitä en oikeasti tunne. IG-tili on salainen jne.

Ei tulisi mieleenkään laittaa mitään noloja kuvia tai yksityiskohtia vauvan päivistä kaikkien katsottavaksi.

Ihmettelen kun moni vanhempi julkaisee lapsistaan kuvia uimapuvuissa, pelkissä vaipoissa, jopa alasti yms.

Ajattelen niin että kultainen keskitie tässäkin asiassa. Ei tarvii olla hysteerinen asian kanssa mutta hyvä tiedostaa riskit ja että lapsella on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
122/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

uD kirjoitti:

Tässä lienee joku sukupolvikuilu, koska tuollaiset rajat eivät ole juuri tulleet eteen. Nyt jo teineistä lapsista ei ole mun tietääkseni yhtään kuvaa netissä. Mä olen ihan aktiivinen somekäyttäjä, postauksista saattaa saada mielikuvan, siis oikean, että mulla on lapsia koska teen lapsiperheasioita, käyn vaikka Lintsillä tms.

Kaikissa koulun, päiväkodin, harrastusten lomakkeissa kysytään saako ottaa valokuvia, ja jos saa niin saako niitä julkaista. Mä olen vastannut milloin mitäkin, luvat kysytään joka vuosi uudestaan.

”teen lapsiperheasioita, käyn vaikka Lintsillä tms.”

Ei kyllä siellä kaikenlaiset käy.

Vain lapsiperheet käyvät siellä? Hoplopissa käy vaan lapsiperheet

Oon monta kertaa ollu lintsillä aikuisten kavereideni kanssa.

Nyt joku luulee että mulla on lapsia koska aikuinen joka on ollut linnnmäellä ei ole lapseton

Sinä et näe niitä lapsettomia koska pyörit pikkulasten osastolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen koko elämä on somessa syntymästä lähtien ilman sensurointia vanhemmat ovat yksinkertaisesti itsekkäitä. Heillä on joku oma tarve saada huomiota joten lapset toimivat esittelykappaleena vain äidin iloksi eikä kiinnosta lasten oma sana

Vierailija
124/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperikuvia voi lähettää mummeille ja kummeille merkkipäivinä.

Vierailija
125/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisen joskus kerran vuodessa kuvan, jossa näkyy lapsi kaukaa, kasvoista ei saa juuri selvää. Ei nimeä eikä syntymäaikaa. Perusteena juuri se, että enhän julkaise ystävistänikään kuvia niin miksi lapsestani? Hän on ihan oma ihmisensä eikä minun jatkeeni.

Vierailija
126/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään seuraa vaikka jakaiskin. Olen joskus ihan huvikseni katsellut jotain blogivideoita joissa on yritetty olla varovaisia kotipaikan yms suhteen mutta se tekee selvittämisestä vain hauskempaa. Videot talteen, ruutu kerrallaan piilovihjeitä etsien. Siellä voi olla piilossa katumerkintä josta selviää korttelin tarkkuudella kotipaikka. Loppu on sitten helppoa google mapsillä :p

Toki on järkevää pitää yksityisyys mielessä mutta toinen äärimmäisyys ei ole paljon sen rakentavampaa. Monet tuntemani sometähdet on ihan julkisilla profiileila ja saavat fanipostia, eli kotipaikkakin on yleisesti tiedossa eikä siitä seuraa mitään kummempaa.

No, se ei vaadi kun sen yhden Jammu Sedän joka selvittelee niitä puolivillaisesti jaettuja materiaaleja.

Paras lahja minkä lapselle voi antaa on iänmukaiset turvataidot myös nettiä koskien ja myös niiden säännöllinen (vähintään kerran kuussa) kertaaminen. Kun tullaan kaveri-ikään on tärkeää muistaa kysellä myös kavereiden tavoista ja huolehtia siitä, että jos kavereilla asiat eivät aina olisikaan ihan justiinsa, että omalla kohdalla ei lipsuta. Jos kaikesta huolimatta tapahtuisi jotain niin tietää ainakin yrittäneensä tehdä parhaansa.

Se jammu tuskin jaksaisi alkaa selvittelemään noin tarkkaan vaan kyttäisi autolla sopivassa paikassa.

Nykyajan "Jammuilla" on paljon modernimmat toimintatavat. He menevät appseihin, chatteihin ja peleihin, eli sinne missä lapsia on. Lasta manipuloimalla eli eräänlaisella aivopesulla he voittavat hänen luottamuksensa. Osa esiintyy lapsina, osa hankkii lapsista jotain kiristysmateriaalia jota käyttäen he voivat vaatia lapselta aina vain enemmän.

Vähättelyyn on vaikea löytää mitään muuta motiivia, kuin se, että:

1. Provotaan

2. Omataan erikoinen huumorintaju

3. Hyödytään itse jollain tavalla siitä, että lapsista ei huolehdita riittävästi.

Kannattaiskohan sun vähän opastaa lastasi some-käyttäytymisen suhteen?

Se tuntuu isommalta riskiltä kuin joku tarhassa otettu naamakuva ilman nimeä.

Vierailija
127/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someäipät tarvii huomioo. Niille kyse on siitä kiiltokuvaelämästä

Vierailija
128/152 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hälläväliä muista- kaverini laittoi minusta kuvan faceen. Hän ei ikinä kysy. Hän ottaa kuvan eikä anna minun nähdä ensin ja kohta olen somessa

En tykkää jos ei kysytä saako julkaista.

Vierailija
129/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan niin tiukka ole, lasten nimet siis löytyy netistä (tosin ei koko nimiä eikä esim etu- ja sukunimeä yhdessä, mutta toki ovat yhdistettävissä), ja pari kertaa ovat olleet lehtijutussa, ja joskus julkaisen kuvia, mutta sellaisia joissa lasten kasvot eivät näy eivätkä muutenkaan ole erityisen yksityisiä - esim selän takaa otettu kuva lapsesta katselemassa järvelle. Kotikadulta en myöskään ole kuvia ottanut. Enkä julkaissut myöskään tekstinä mitään tietoja lapsistani, niinkuin joillain on tapana. Googlaamalla nimen ei heistä löydy mitään tietoja, testasin juuri. Sukulaisille lähetän whatsapilla kuvia ja ihan ovat itse ymmärtäneet olla niitä jakamatta, kun eivät mitään himosomettajia ole muutenkaan. Joskus ihan vauva-aikana on ehkä osan kanssa ollut asiasta puhetta. Enkä nyt mitään hirmu kilareita asiasta ottaisi jos nyt joku kuva johonkin lipsahtaisi. Hyväksyn sen, että nykypäivänä some on osa elämäämme ja jossain vaiheessa lapsi jopa todennäköisesti tulee sieltä löytymään, kuten lähes kaikki muutkin saman ikäiset.

Vierailija
130/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten, että nämä tiukat kuvaus- yms. kiellot voivat vaikuttaa lasten harrastuksiin ja vastaaviin. Olen itse teatteriohjaaja ja minulla on linja, että näytelmiin, joita esitetään yleisölle, nämä kuvauskiellolla varustetut lapset saavat vain rooleja, joissa heidän rooliasunaan on koko vartalon, siis myös kasvot, peittävä asu. Tyypillisesti siis joku eläinasu, jossa on erillinen päähe, joka peittää koko pään. Monella voisi olla kiinnostusta tai lahjoja muihinkin rooleihin. Kuitenkin pidän omaa työpaikkaani niin tärkeänä, etten ota riskiä mahdollisista ongelmista, jos lapsesta päätyisi tunnistettava kuva jonnekin. Sama linjaus on käsiohjelmien ja muiden suhteen; niihin kirjoitetaan roolilistoihin esittäjän kohdalle "anonyymi", jos vanhemmilta ei ole lupaa nimen antamiseen.

Vierailija
131/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsesta kuvia somessa.

Tuo tuttavien ja sukulaisten valistaminen asiasta on todella keskeinen juttu. Se keskustelu on tosiaan helpompi käydä ennen lapsen syntymään, joskin tuntuu että osalle porukasta on lähes mahdoton ymmärtää mistä on kysymys.

Minulla on facessa jotain tuttuja, jotka eivät käsitä tätä yksityisyyshommaa alkuunkaan. Sinne lätkitään julkisena kaikki valitukset työkavereista, naapureista ja valokuvia ihmisten kotien sisältä ("moi kiva oli kun oltiin yllätyskylässä Pirkon luona tänään" + kuva Pirkon pommin jäljiltä olevasta olohuoneesta jota ei itse olisi takuulla sinne päästänyt, kun Pirkon omat postaukset ovat jotain aistikkaita kynttiläasetelmia ja kukkakimppuja). Nämä samat muorit pistävät faceen näköjään kaikki kuvat, mitä heille tulee yksityisesti vaikka whatsappilla. Olen nähnyt intiimin kuvan synnäriltä, jossa äiti vähissä vaatteissa ja vauva. Tekijänoikeudet ovat yhtä hatarasti hallussa kuin yksityisyyden suojakin.

Jos teillä on tällaisia sukulaisia, älkää lähetelkö heille sellaisia kuvia joita ette halua kaikkien näkevän.

Vierailija
132/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa sitten, että nämä tiukat kuvaus- yms. kiellot voivat vaikuttaa lasten harrastuksiin ja vastaaviin. Olen itse teatteriohjaaja ja minulla on linja, että näytelmiin, joita esitetään yleisölle, nämä kuvauskiellolla varustetut lapset saavat vain rooleja, joissa heidän rooliasunaan on koko vartalon, siis myös kasvot, peittävä asu. Tyypillisesti siis joku eläinasu, jossa on erillinen päähe, joka peittää koko pään. Monella voisi olla kiinnostusta tai lahjoja muihinkin rooleihin. Kuitenkin pidän omaa työpaikkaani niin tärkeänä, etten ota riskiä mahdollisista ongelmista, jos lapsesta päätyisi tunnistettava kuva jonnekin. Sama linjaus on käsiohjelmien ja muiden suhteen; niihin kirjoitetaan roolilistoihin esittäjän kohdalle "anonyymi", jos vanhemmilta ei ole lupaa nimen antamiseen.

Joo, nämä kuvausluvat harrastuksissa yms. on tosi ärsyttäviä. Ainakin itse en halua ryhtyä parin uniikin lumihiutaleen takia kovin isoihin erikoisjärjestelyihin. Harrastakoot sitten vaikka talon ympäri kävelyä, jos eivät voi osallistua, kuten muutkin.

Vierailija
133/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homman nimi on se että some on henkilökohtainen ilmaisukanava yksityishenkilöille ja markkinointikanava yrityksille. Ei mun lapset ole mitään mun lemmikeitä tai somistusesineitä vaan täysiä uusia ihmisiä vaikka ne taaperoina kuinka söpöjä olisikaan, joten koen ettei minulla ole mitään oikeutta ruveta kuratoimaan jotain someseinilläni heistä. He tekevät sen itse sitten kun he ovat edes marginaalisesti tarpeeksi kypsiä ymmärtämään mikä julkinen imago, itsensäbrändääninen jne ovat. Toi kansainvälinen 13 vuoden minimiikäraja moneen platformiin on ihan kunnioitettava ja hyvä, silleen että tarkistaa siinä vaiheessa kun aloittavat yläasteen, missä kypsyysvaiheessa liikutaan, mutta siihen asti kukaan ei piru vieköön julkaise niistä noin vain kuvia ja tietoja nettiin, minä mukaanlukien.

Ollaan vedetty se raja että niillä saa olla tilejä lapsille suunnatuilla platformeilla, mutta pitää aina olla keksitty nikki, ei saa mainita omaa oikeaa nimeä eikä kavereidenkaan, ja ei puhuta sellaisista asioista kuin kotipaikkakunta, mikä sukupuoli on, tarkka ulkonäkö, ikä puhumattakaan siitä että ne laittaisi kuvia itsestään ja kavereistaan.

Päiväkoti ja koulu on ollut vähän haastavaa väillä joo. Parhaiten on toiminut se että olen heittäytynyt hankalaksi äidiksi ja vaatinut että jos kouluni haluaa käyttää kuvia lapsistani sometuksessaan eli käytännössä markkinoinnissaan niin mallisopparit pitää olla, palkkaa makseta ja tarkat käyttötarkoitukset ja ajat rajata koska muuten antavat huonoa esimerkkiä ja hyväksikäyttävät heitä😅 En oikeasti yleisellä tasolla ole niin riiviö mutta toi oli se viesti mikä vihdoinkin upposi kun nätimmät pyynnöt eivät oikein toimineet.

Vierailija
134/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on minusta jo vähän liioittelun makua!

Vierailija
135/152 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en tiedä katsotaanko tätä lasten suojelemiseksi, mun lapsista on kyllä kuvia mun sometileillä. Aika paljonkin.

Mutta ne tilit on suljettuja ja niissä seuraajina ainoastaan ihmisiä jotka tunnen ihan reaalielämässä. Me ollaan ulkosuomalaisia ja toi on ollut mulle helpoin tapa jakaa sukulaisillekin kuvia lapsista ja heidän kasvustaan kun ei läheskään joka vuosi tavata.

Noi kuvat on aina asiallisia, siistejä ja positiivisia. Yritän katsoa ne niin ettei niillä mitenkään nolata lapsia. Lasten kanssa noi on vähän kuin yhteinen valokuva-albumi jota täytetään porukalla ja heti kun ikää tulee niin että osaavat itse sanoa voivat päättää mitä kuvia haluavat julkaistavan ja mitä ei. Teinien kanssa on vanhoja kuvia katsottu sillä silmällä että saavat pyytää omia kuviaan piilotettaviksi heti kun siltä tuntuu.

Mihinkään suljettuihinkaan fb-ryhmiin en laita lapsistani kuvia joissa näkyisi kasvot tai he muuten olisivat tunnistettavissa. En kerro tarkemmin asuinpaikkaamme, lasten kouluja, harrastusryhmiä tai muuta. En heidän tarkkoja ikiään tai mitään kiusallista tai henkilökohtaista tietoa. Yhden lapsen erityisyyden puolesta olen suljetussa vertaistukiryhmässä jossa saatan jostain haasteistamme keskustella. Kuitenkin lasta kunnioittaen ja pyrin sielläkin antamaan itsestäni ja perheestäni niin vähän tietoa kuin mahdollista ettei lastani liian helposti tunnistettaisi.

Vierailija
136/152 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole postannut someen yhtään mitään lapsistani, en edes kun syntyivät. Ei ole sukulaisten kanssa tullut tilannetta, että olisivat julkaisseet lapsen kuvia. Päiväkodissa, harrastuksissa ym olen antanut luvan lasten kuvaamiseen ja nettisivulla julkaisuun, siinähän he ovat vain random kasvoja muiden joukossa, eivätkä ole yhdistettävissä nimeensä.

Vierailija
137/152 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut koulutkin julkaisevat lapsista esim instassa valokuvia joissa näkyy kasvot. Lähipiirin lapsi on suuressa koulussa jonka julkisella tilillä täysin tunnistettavia kuvia retkiltä, koulun tapahtumista ym. Yleensä koulujen tileillä kasvot on blurrattu mutta tämän koulun tilillä ei.

Käytännössä ei ole mahdollista että tuohon olisi kaikkien vanhempien lupa, kuvia ottavat ja jakavat aikuiset eivät edes tiedä/muista kaikkien nimiä kun kuvia ottavat sillä lapsia on useampi sata ja tilanteet sellaisia ettei siinä ehditä kuvauslupia tarkistella. Arvelen etteivät kaikki vanhemmat edes tiedä tuosta tilistä sillä siitä ei ole kerrottu missään koulun puolesta, tili löytyy hakemalla koulun nimellä. Moni joka on antanut luvan kuvata lasta koulussa ei ymmärrä sitä että kuvia julkaistaan joka viikko siten että kuka tahansa voi selata niitä.

Vierailija
138/152 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääripäät ei ole hyvä asia missään asiassa, ei tässäkään. En voi sille mitään, mutta näistä totaalikieltäytyjistä tulee aika epämiellyttävä kuva. Lapsen koko elämää ei ole tarve nettiin levittää, mutta jokunen kuva silloin tällöin tai lupa kuvata päiväkodissa/koulussa on normaalia elämää.

Vierailija
139/152 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta tommonen. Mitä oikein kuvittelette että niillä kuvilla tehdään?

Oletko nähnyt?

Joku on.

En ymmärrä, miksi minun pitäis oma valokuva-albumi jakaa ventovieraille tai puolitutuille. Tulkoon katsomaan, jos kiinnostaa

En jaa.

Vierailija
140/152 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääripäät ei ole hyvä asia missään asiassa, ei tässäkään. En voi sille mitään, mutta näistä totaalikieltäytyjistä tulee aika epämiellyttävä kuva. Lapsen koko elämää ei ole tarve nettiin levittää, mutta jokunen kuva silloin tällöin tai lupa kuvata päiväkodissa/koulussa on normaalia elämää.

Mikä hemmetin ääripää?

Eihän se ole muuta luin, että ei itse julkaise.

Tai tekee kiellon, että muutkaan.

Ei niitä vahtia tarvi.