Ikä 42v eikä raskaus onnistu?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaus ja lapsi ainoa asia mitä keksit? Eikö sinulla nelikymppisellä naisella ole mitään muuta ajatusta tulevan varalle? Jos ei, niin se on todella surullista. Kannattaisi todella alkaa miettimään jotain muuta sisältöä elämäänsä, vaihtoehtoja on.
Aika ikävä tölväisy. Kyllä myös 40-vuotiaalla on oikeus tulla raskaaksi, jos se onnistuu.
Suomen perustuslain 2 luvussa on turvattu seuraavat oikeudet:
6 §. Yhdenvertaisuus.
7 §. Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen.
Kuolemanrangaistuksen ja kidutuksen kielto
8 §. Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate.
9 §. Liikkumisvapaus.
10 §. Yksityiselämän suoja.
11 §. Uskonnon ja omantunnon vapaus.
12 §. Sananvapaus ja julkisuus.
13 §. Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus.
14 §. Vaali- ja osallistumisoikeudet.
15 §. Omaisuuden suoja.
16 §. Sivistykselliset oikeudet.
17 §. Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin.
18 §. Oikeus työhön ja elinkeinovapaus.
19 §. Oikeus sosiaaliturvaan.
20 §. Vastuu ympäristöstä.
21 §. Oikeusturva.
22 §. Perusoikeuksien turvaaminen.
23 §. Perusoikeudet poikkeusoloissa.
Oletteko te kielteiset ihmiset jotenkin kateellisia tälle 42-vuotiaalle yrittäjälle. Harmittaako, kun ehkä teidän lapset on jo isoja ja nyt on elämä ohitse. Pitäisikö kaikkien elää samalla tavalla ja hankkia lapset 25-vuotiaana ja sitten ryhtyä mummoksi siinä 40-vuotiaana?
Ei ole teiltä pois, jos joku vielä hankkii lapsen 40 ja +.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaus ja lapsi ainoa asia mitä keksit? Eikö sinulla nelikymppisellä naisella ole mitään muuta ajatusta tulevan varalle? Jos ei, niin se on todella surullista. Kannattaisi todella alkaa miettimään jotain muuta sisältöä elämäänsä, vaihtoehtoja on.
Aika ikävä tölväisy. Kyllä myös 40-vuotiaalla on oikeus tulla raskaaksi, jos se onnistuu.
Suomen perustuslain 2 luvussa on turvattu seuraavat oikeudet:
6 §. Yhdenvertaisuus.
7 §. Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen.
Kuolemanrangaistuksen ja kidutuksen kielto
8 §. Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate.
9 §. Liikkumisvapaus.
10 §. Yksityiselämän suoja.
11 §. Uskonnon ja omantunnon vapaus.
12 §. Sananvapaus ja julkisuus.
13 §. Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus.
14 §. Vaali- ja osallistumisoikeudet.
15 §. Omaisuuden suoja.
16 §. Sivistykselliset oikeudet.
17 §. Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin.
18 §. Oikeus työhön ja elinkeinovapaus.
19 §. Oikeus sosiaaliturvaan.
20 §. Vastuu ympäristöstä.
21 §. Oikeusturva.
22 §. Perusoikeuksien turvaaminen.
23 §. Perusoikeudet poikkeusoloissa.
Perustuslain mukaankin siis yli 40-vuotiaalla on oikeus yksityiselämään.
Ei onnistunut mullakaan, vaikka on lapsi ennestään. Tutkimuksissakin käytiin ja kaikki kunnossa molemmilla, ei vaan tärppää, ei luomusti eikä hoidoilla. Ikä ainoa syy ja erottava tekijä siihen, kun sain ensimmäisen lapseni. Mieskin on sama. Olen nyt 40 v ja ilman ehkäisyä mennään, joten periaatteessa on mahdollisuus edelleen tulla raskaaksi, mutta en sitä enää odota enkä toivo, vaan olen hankkinut muuta sisältöä elämääni. Tsempit sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vielä 10 vuotta mummotautiin.
Joo sitä mummotautiakin ylidramatisoidaan. Ei ole niin kamalaa kuin annetaan ymmärtää. Maailma ei kaadu edes mummotautiin. Elämää on vielä mummotaudinkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit näyttää vaikka 15v tytöltä, mutta ei se muniasi nuoreksi tee, sinulla on ne munasolut mitkä oli jo syntyessäsi, tai siis osa niistä, koska suurimman osan olet jo vuotanut ulos.
Hedelmällisyys naisella laskee jo 25v täytettyään ja 35v jälkeen merkittävästi.Tämä on ihan vaan biologiaa, valitan.
Tämä on tietenkin totuus, mutta paljon on kyllä sellaisiakin, jotka ovat vielä tulleet raskaaksi 40 ja plus. Ei siis mikään täysin mahdoton ajatus. Joillakin on sitä paitsi vaikea tulla raskaaksi, vaikka ikä olisi 20+, mutta tietenkin siinä iässä on enemmän aikaa ottaa hoitoja yms.
Niin, en kyllä siitä mitään sanonutkaan, totesinpa vain tuohon ap aloitukseen. Minusta on käsittämätöntä kuinka joku voi ajatella/luulla, että jos on ikäistään nuoremman näköinen niin silloin hedelmöittyminenkin olisi helppoa, biologian tietämys hyvin heikoilla kantimilla silloin.
Mummoni sai äitini ongelmitta 43v iässä v.1958, mutta oli tällä raskauksia jo takanakin 4kpl. Itse sain omat 2 lastani heti 1.yrityskierrosta ollessani 26v ja hieman alle 28v. Ystäväni 35v ei ole lasta saanut ja yrittäneet n.4v.
Nyt olen 45v (ihmiset luulevat että olen 35v, hehheh) enkä 40v jälkeen enää olisi yrittänyt, riskit vauvan kromosomi ym ongelmiin ja ihan keskenmenoonkin silloin jo huomattavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistunut mullakaan, vaikka on lapsi ennestään. Tutkimuksissakin käytiin ja kaikki kunnossa molemmilla, ei vaan tärppää, ei luomusti eikä hoidoilla. Ikä ainoa syy ja erottava tekijä siihen, kun sain ensimmäisen lapseni. Mieskin on sama. Olen nyt 40 v ja ilman ehkäisyä mennään, joten periaatteessa on mahdollisuus edelleen tulla raskaaksi, mutta en sitä enää odota enkä toivo, vaan olen hankkinut muuta sisältöä elämääni. Tsempit sinulle!
Paljon tosiaan käytetään ikää selittävänä tekijänä, kun alkaa ikää olla 40. Toisaalta kyllä hedelmällisyys alkaa laskea jo noin 35-vuotiaana. Itse en kyllä tullut raskaaksi edes vähän yli 20-vuotiaana eli aina se ei ole selittävä tekijä. Joskus mitään syytä ei löydy, vaikka kuinka etsittäisiin, vaikka sitten ikää olisi tosiaan alle 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit näyttää vaikka 15v tytöltä, mutta ei se muniasi nuoreksi tee, sinulla on ne munasolut mitkä oli jo syntyessäsi, tai siis osa niistä, koska suurimman osan olet jo vuotanut ulos.
Hedelmällisyys naisella laskee jo 25v täytettyään ja 35v jälkeen merkittävästi.Tämä on ihan vaan biologiaa, valitan.
Tämä on tietenkin totuus, mutta paljon on kyllä sellaisiakin, jotka ovat vielä tulleet raskaaksi 40 ja plus. Ei siis mikään täysin mahdoton ajatus. Joillakin on sitä paitsi vaikea tulla raskaaksi, vaikka ikä olisi 20+, mutta tietenkin siinä iässä on enemmän aikaa ottaa hoitoja yms.
Niin, en kyllä siitä mitään sanonutkaan, totesinpa vain tuohon ap aloitukseen. Minusta on käsittämätöntä kuinka joku voi ajatella/luulla, että jos on ikäistään nuoremman näköinen niin silloin hedelmöittyminenkin olisi helppoa, biologian tietämys hyvin heikoilla kantimilla silloin.
Mummoni sai äitini ongelmitta 43v iässä v.1958, mutta oli tällä raskauksia jo takanakin 4kpl. Itse sain omat 2 lastani heti 1.yrityskierrosta ollessani 26v ja hieman alle 28v. Ystäväni 35v ei ole lasta saanut ja yrittäneet n.4v.
Nyt olen 45v (ihmiset luulevat että olen 35v, hehheh) enkä 40v jälkeen enää olisi yrittänyt, riskit vauvan kromosomi ym ongelmiin ja ihan keskenmenoonkin silloin jo huomattavat.
Raskautuminen taitaa olla se vaikein ongelma monelle noin 40-vuotiaana. Harvoin loppujen lopuksi noita kromosomi ym. ongelmia tulee. Lisäksi on käytössä sikiöseulonta yms. Keskenmenoja tulee nuorillekin eli onkohan sen yleisempiä 40-vuotiaillakaan.
Itse tulin luomusti raskaaksi 44 vuotiaana. Kuopus nyt 3 vuotias ja itse täytän pian 48 vuotta. Ihanaa aikaa mutta myönnettävä että ikää on. Jaksaminen on koetuksella mutta lapsi kerrassaan ihana ja olen onnellinen.
On kokemusta. Olin 23v, ei onnannut. Lääkäriin ja koeputkihedelmöityksellä tärppäsi. Sitten 30v, ei onnannut, taas lääkäriin ja koeputkihedelmöityksellä tärppäsi. Nyt 33v, ei onnannut ja nyt ei näytä onnaavan enää edes koeputkihedelmöityksellä. Surkeeta on joillain, mikä lie mätämuna sit oon.
Työni kautta tiedän, että kyllä niitä lapsia vaan syntyy edelleen 40+ vuotiaille. Eli mahdollista se on. Oma äitinikin ehti just täyttää 41, kun maailmaan putkahdin. Olen nyt 32 ja kummatkin vanhemmat ovat edelleen elossa, vaikka saivatkin minut "vanhoilla päivillään". Ihmiset elävät kuitenkin terveempinä ja pidempään, joten sitäkään näkökulmaa en turhaan murehtisi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kielteiset ihmiset jotenkin kateellisia tälle 42-vuotiaalle yrittäjälle. Harmittaako, kun ehkä teidän lapset on jo isoja ja nyt on elämä ohitse. Pitäisikö kaikkien elää samalla tavalla ja hankkia lapset 25-vuotiaana ja sitten ryhtyä mummoksi siinä 40-vuotiaana?
Kateellisia? Siis siitä, että omat lapset alkavat olemaan lapsentekoiässä ja itsellä elämä on viimeisen päälle kunnossa ja huoletonta? 😄 No ei, en ole kateellinen, kaukana siitä.
Ehkä se on luonnon oma päätös, että lasta ei tule.
Meillä on miehen sairaudesta johtuvaa lapsettomuustaustaa. Olin 42 v, kun saimme ns. mini-IVF:llä terveen lapsen. Se oli eka kerta meillä tuolla hoidolla kun onnistuttiin, ja lääkäri sanoikin jo etukäteen, että tällä on saatu yli nelikymppisillä parempia tuloksia kuin perinteisellä IVF:llä. Olisiko mahdoton ajatus sulle Ap/teille, että kokeilisitte hoitoja? Tuo mini-IVF:hän on kevyt hoito, ei hormonipiikkirumbaa.
37, 40 ja 43 vuotiaana äidiksi. Eka kerran 23 vuotiaana. Sama mies.
Vierailija kirjoitti:
Omat molemmat mummoni tulivat raskaaksi tuossa iässä. Heillä toki oli lapsia jo ennestään, eikä luotettavaa ehkäisyä käytössä. Itse sain kuopukseni 41-vuotiaana, enkä olisi pitemmälle lykännyt.
Jokainen on yksilö, joten eipä tässä muuta voi sanoa kuin että lääkärille nopeasti, jos lapsi tuntuu tärkeältä asialta.
N44.
Minäkin sain kymmenen vuoden jälkeen nelikymppisenä iltatähtemme. Eikä me mitenkään edes yritetty. Raskaus ja muu hoitui hienosti. Terve lapsi. Yleensä nelikymppisistä tulee enää vain n 10% prosenttia raskaaksi vuoden yrittämisellä. Myös nelikymppisillä ja syntyvällä riskit ovat jo korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateellisia? Siis siitä, että omat lapset alkavat olemaan lapsentekoiässä ja itsellä elämä on viimeisen päälle kunnossa ja huoletonta? 😄 No ei, en ole kateellinen, kaukana siitä.
Vanhuus sullakin kolkuttaa ovella.
Kannattaa mennä heti asiaan perehtyneelle gynekologille hakemaan apua.
Kyllä naurattaa, kun täällä annetaan näitä neuvoja. Älä tee sitä ja älä tee tätä.