Ikä 42v eikä raskaus onnistu?
Kommentit (118)
Toisaalta myös jotkut eivät enää jaksa hoitaa tai synnyttää lapsia noin 40-vuotiaana, jos ovat tämän ruljanssin jo käyneet monta kertaa läpi. Ehkä joku toinen, jolla ei ole lapsia, eivät ole kyllästyneet tähän touhuun, koska eivät ole koskaan tätä kokeneet. Olen myös sitä mieltä, että aikansa kutakin jokainen jaksaa. Joku lapseton noin 40-vuotias on mahdollisesti nähnyt jo kaiken muun elämässä ja lapsi tuo hänen elämäänsä vaihtelua. Miksei sitä voisi sitten tehdä myös noin 40-vuotiaana, jos onnistuu raskautumaan.
Lääkärien mielestä lapset pitäisi tehdä vähän yli 20-vuotiaana (siis fyysisesti olisi hyvä). Kuitenkin luonto on antanut mahdollisuuden raskautua myös jopa yli 40-vuotiaana eli luultavasti se ei sitten ole kuitenkaan ihmiselle huono asia. Luonto on järesänyt yleensä asiat niin, että nuorempana raskautuu helpommin, koska jaksaa paremmin. Vanhempana raskautuminen on vaikeampaa, sillä vanhempana ei jaksa hoitaa kovin montaa pientä lasta. Ilman ehkäisyähän joku 20-vuotias saisi lähes joka vuosi lapsen, mutta ei enää ehkä yli 35-vuotias. Tässä on tietenkin poikkeuksia olemassa.
Sukututkimuksia tehneenä olen huomannut, että moni sai entisaikoina vielä lapsia lähes 50-vuotiaana. Silloinhan ei ollut ehkäisyä käytössä. Tahti näytti kyllä harventuvan yli 40-vuotiaana eli silloin ei enää lapsia syntynyt vuoden tai parin välein. Kuitenkin esiin on tullut myös tapauksia, joissa joillekin ei ole syntynyt kuin yksi lapsi, vaikka ovat saneet ensimmäisen nuorenakin. Emme siis kaikki raskaudu samalla tavoin, eikä aina ole syy iässä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kysymys. Ei yli 40-vuotiaan ole tarkoitus tullakaan raskaaksi vaan isoäidiksi. 😂
Ei ainakaan luonto ole asiaa näin ajatellut, sillä yli 40-vuotiaana on mahdollisuus raskautua. Toki voi silloin olla mummokin, jos vaikka joku lapsista saa lapsen. Mitä pahaa on mummoudessa??+
Vierailija kirjoitti:
Miten se ennen onnistui usealla nelikymppisellä. Viimeiset mukulat tehtiin lähempänä 50v. Harva vaan tuossa iässä enää yrittää siksi kuvitellaan ettei se muka onnistu. Ei varmaan onnistukaan kun suurimmalla osalla on kierukka tms.
Se apparaatti pysyi kunnossa, kun niitä lapsia syntyi joka vuosi.
Synnyttäjän korkea ikä nimenomaan ensiraskaudessa lienee se ongelma?
Ei ole kauan siitä, kun tuon ikäisenä oltiin jo haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kauan siitä, kun tuon ikäisenä oltiin jo haudassa.
Niin, eikä sitä ikävä tiedä kukaan, milloin on haudassa? Jotkut kuolevat nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Olet liian vanha.
Tämä
Olin tuon ikäinen saadessani 1. keskenmenon hedelmöityshoidosta. Kolmas yritys onnistui lapsen syntymään saakka.
Olimme pakastaneet alkioita joten munasolut olivat nuorempia.
Jos munasolujen keruu onnistuu ja kohtu toimii ei pitäisi olla estettä tulla raskaaksi. Miehen sukusolujen laadullakin on vaikutusta.
Jommankumman tai molemman omien solujen sijaan voi käyttää lahjoittajan soluja. Kannattaa käyttää kaikki keinot.
Jos kohdussa todetaan vikaa silloin voi miettiä kohdunvuokrausta ulkomailta tai adoptiota. Nopeasti aloitettava nekin prosessit tuossa iässä.
Itse käytin raskausvitamiineja ja -omegoja ja lääkäri määräsi lääkitystäkin raskautta tukemaan.
Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaus ja lapsi ainoa asia mitä keksit? Eikö sinulla nelikymppisellä naisella ole mitään muuta ajatusta tulevan varalle? Jos ei, niin se on todella surullista. Kannattaisi todella alkaa miettimään jotain muuta sisältöä elämäänsä, vaihtoehtoja on.
t. iljettävä katkeroitunut feministi-vanhapiika
Sekin vaikuttaa onko ollut raskaana. Siitä syystä, että raskausaikana ei kypsy tai irtoa munasoluja eli niitä ikään kuin jää säästöön.
Moni tuttuni on saanut lapsia reilusti yli 40 vuotiaana. Osalla tullut ensimmäinenkin yli 40 vee. Mutta me ollaan yksilöitä. Mene testeihin, jos huolestuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisen hedelmällisyys alkaa laskea 35-vuotiaasta lähtien. Joillakin on jo esivaihdevuodet 40-vuotiaana. Tehkää ne lapset nuorena, aloittakaa viimeistään 30-vuotiaana.
Ei esivaihtarit estä raskautumista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 40v ja en saanut yhtä tiettyä lääkettä sen takia koska olen nuori ja voin tehdä vielä lapsia.
Mua muistuteltiin samasta asiasta, kun menin julkiselle rintojen pienennykseen, että imetys ei välttämättä onnistu enää leikkauksen jälkeen. Oikein moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla osalla ei enää onnistu.
Eikä kyse ole siitä, oletko päällikkotason töissä, näytätkö freesiltä ja käytkö salilla.
Olen paremmassa kunnossa kuin parikymppisenä, eikä kukaan usko, että olisin päivääkään yli 30v.
Sun munasolut ei tiedä sitä
Vierailija kirjoitti:
Sekin vaikuttaa onko ollut raskaana. Siitä syystä, että raskausaikana ei kypsy tai irtoa munasoluja eli niitä ikään kuin jää säästöön.
Moni tuttuni on saanut lapsia reilusti yli 40 vuotiaana. Osalla tullut ensimmäinenkin yli 40 vee. Mutta me ollaan yksilöitä. Mene testeihin, jos huolestuttaa.
Toivon mukaan ap on jo lapsensa saanut tässä neljän vuoden aikana.
Kokeile Mindy Peltzin paastoamista oman kuukautiskierron mukaan. Hänellä on myös hyviä vinkkejä, miten saa hormoneja tasapainotettua ruokavalion avulla. Pistä vaikka youtubeen hakuun Mindy Peltz ja infertility.
Miehelläkin hedelmällisyys voi laskea. Vaikka olisi lapsia entuudestaan.
Kannattaa mennä tutkimuksiin ja hoitoihin.
No huh huh. Mikäs ihmettelyn aihe tämä on?
Naisen hedelmällisyys laskee jyrkästi 25 ikävuoden jälkeen, ja ei onnistu välttämättä enää edes 30 vuotiaana.
Taisi todellisuus tulla puskista.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Mikäs ihmettelyn aihe tämä on?
Naisen hedelmällisyys laskee jyrkästi 25 ikävuoden jälkeen, ja ei onnistu välttämättä enää edes 30 vuotiaana.
Taisi todellisuus tulla puskista.
Jyrkkä lasku tapahtuu vasta siinä 35 ikävuoden tienoilla.
Tuo on kuitenkin totta, että hedelmällisyys on hyvin yksilöllistä ja joillain voi olla vaikeuksia tulla raskaaksi jo parikymppisenä.
Ei luennoinut väärin, mutta tuo on asia, josta ei saa puhua.