Miksi sektio herättää niin paljon ärsytystä?
Yleensä alateitse itse synnyttäneet lynkkaavat sektion tehneet/sitä suunnittelevat täysin. Miksi?
Kauhistellaan kuinka leikkaus on kamala ja vaarallinen ja niin ruma arpikin jää. Itsellä sektio oli kivuton,haava parani miltei näkymättömäksi ja plussana ei tarvinut stressata esim seksielämän loppumisesta jos alapää olisi mennyt ihan tohjoksi ja tunnottomaksi.
Miksi sektio herättää niin paljon jopa raivoa osassa ihmisistä?
Kommentit (155)
Molemmat on syntynyt alateitse ja hyvin meni. Ekassa pieni repeämä, mutta hyvin toipui. Seksin kannalta jopa parani, kun tunto jotenkin herkistyi alapäässä. Mutta minulle on ihan se ja sama mitä kukakin tekee.
Anoppi jaksoi arvostella mua huonoksi äidiksi, kun esikoisen syntymä päätyi hätäsektioon 28 tunnin yrityksen jälkeen. Meinattiin kuolla molemmat, mutta alateitse olisi vielä vähän pitänyt yrittää... eiköhän lääkäri kuitenkin tiedä paremmin. Yllättäen toinenkin synnytys sitten päätyi sektioon, kun sekään ei edennyt ja lapsen syke heikkeni.
Kumpaankin synnytystapaan liittyy paljon myyttejä ja uskomuksia, ja näitä viljellään helposti näissä ”paremmuus”keskusteluissa. Olennaista on ymmärtää, että ei ole turvallista ja vaivatonta tapaa saada vauvaa, paitsi ehkä kohdunvuokraus, jossa riskit ulkoistetaan.
Monet ongelmista, kuten pidätysongelmat ja laskeumat, juontavat juurensa jo raskausajasta, eivät synnytystavasta. Tiedän sektiolla synnyttäneitä naisia, jotka kulkevat tenat housuissa tai ovat käyneet laskeumaleikkauksessa.
Alapääkateushan siinä vauhkoamisessa on taustalla. Kun oma on mennyt tohjoksi, niin pitää muidenkin mennä. Sektio on paras. :)
Alateitse synnyttäneet ovat vaan katkeria kun oma alapää on mennyt tohjoksi.
Ai mitä se mies teki, kun vaimo oli toipilas? Auttoi kyllä, mutta onhan niitä kotitöitä muitakin. Hän on lisäksi yrittäjä, joten isyysloma oli kovin lyhyt. Imettäminen sai ainakin minulla kohdun supistelemaan kipeästi, ja leikkaushaavaan sattui silloin paljon. Imettää tuo isä ei voinut.
Kyllähän jalkeille pääsee jo leikkauspäivän iltanakin, mutta on eri asia nostella siinä sitten nelikiloista vauvaa, pukea ja vaihdella vaippaa, imettää ym. Homma on aivan toisenlaista alatiesynnytyksen jälkeen. Siinä pystyy heti lähtemään kävelylenkille, ulkoilemaan ja vaunuilemaan. Itse kun olin päässyt leikkauksen jälkeen sairaalasta, yritin lähteä kävelemään. Jalat meni melkein alta, jouduin kääntymään jo pihalla takaisin. Leikkaushaavaa pitää suihkutella monta kertaa päivässä, että se ei tulehdu. San katetrista virtsarakontulehduksen, johon sain antibioottikuurin, joka sekoitti vatsan ja siinä sivussa vauvankin vatsan ...
Leikkaus on ihan oikeasti ihan iso leikkaus, joten ei sitä pitäisi turhan takia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytyksen että sektion kokeneena, suosittelen ehdottomasti alatiesynnytystä syystä, että sektio lisää synnytyksen jälkeistä masennusta. Alatiesynnytyksen aikoihin elämäni oli sekaisin, juoppo mies, vauvalla koliikki, minulla sairauksia jne. asiat rempallaan eli kaikki aineksen masennuksen puhkeamiseen, mutta vointini oli aivan hyvä ja jaksava ei masistellut yhtään.. Seuraava syntyi sektiolla, vauva nukkui hyvin eikä turhia kitissyt, elämä kunnossa kaikinpuolin, mutta siitä huolimatta synnytyksen jälkeinen masennus puhkesi yllättäen. Olen jostain lukenut , että jotkin aineet kehossa ( en muista nimeä mitkä) eivät pääse poistumaan sektiossa niinkuin kuuluisi, koska siinä ns.oikaistaan synnytystapahtumaa.
Normi alatiesynnyksen aikana ne aineet eivät jää kehoon aiheuttamaan hormonaalisia eikä muita psyykkeeseen vaikuttavia häiriöitä.
Alatiesynnytykseen liittyy valtava hormonien cocktail, joka saa aikaan välittömän rakastumisen vauvaan. Ikinä eivät ole endorfiinireseptorit niin täynnä tavaraa kuin lääkkeettömän synnytyksen jälkeen. Toki vauvan tapaaminen on varmasti ihanaa synnytystavasta riippumatta, jos kaikki menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on lapsellisin kommentti tähän aihepiiriin. Miksi kadehtia jotain, mitä voi itsekin saada? Sektionhan saa kuka tahansa. Tiedän alateitse synnyttäneitä, jotka lähtivät synnytyssairaalasta reippaasti kävellen kotiin seuraavana päivänä. Tätä en sektioon päätyneiden taholta ole ikinä kuullut. Taitaa olla sektion valinneiden päässä tuo ajatus siitä, että kaikkien alapää on tohjona kun suurimman osan ei ole. Siksihän he varmaan sektioon päätyivät, kun pelkäsivät sitä alatiesynnytystä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu varsin erikoiselta, että jossakin tuolla bittiavaruudessa on todellinen oikea ihminen, jolle on tärkeää saada ajatella että minunkin alapääni on tohjona.
Ehkä parasta, että annan hänen jäädä käsitykseensä, koska selvästikin hän saa tuosta ajatuksesta jotakin hyvää omaan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on lapsellisin kommentti tähän aihepiiriin. Miksi kadehtia jotain, mitä voi itsekin saada? Sektionhan saa kuka tahansa. Tiedän alateitse synnyttäneitä, jotka lähtivät synnytyssairaalasta reippaasti kävellen kotiin seuraavana päivänä. Tätä en sektioon päätyneiden taholta ole ikinä kuullut. Taitaa olla sektion valinneiden päässä tuo ajatus siitä, että kaikkien alapää on tohjona kun suurimman osan ei ole. Siksihän he varmaan sektioon päätyivät, kun pelkäsivät sitä alatiesynnytystä niin paljon.
Näinpä. Minä olen kävellyt synnytyssalista osastolle vauvan kanssa. Tehköön perässä se, jonka mielestä sektio on helppo tapa synnyttää.
Sain lapseni sektiolla (ja kyllä, puhun, että synnytin lapseni sektiolla <3). Sektio oli kivuton, paranin nopeasti, haava on hyvin pieni ja ohut, siro ja jopa kaunis! Vatsa palautu nopeasti ja esim. bikineitä päällä pidettäessä haavaa ei näe!
Toki sektion jälkeen oli valtavasti kipuja, niihin sain voimakkaita kipulääkkeitä. Koen, että sektio oli ainoa oikea tapa minun kohdallani synnyttää lapsi. Jos vielä joskus raskaudun, ehdottomasti aion synnyttää sektiolla! Pelko on lääketieteellinen syy, joten halutessaan sen kyllä saa!
Äidin mukavuudenhalun ei pitäisi mennä lapsen edun yli. Luonnollisesti käynnistyvässä alatiesynnytyksessä vauva on "valmis", toisin kuin sektiossa jolloin se revitään ulos vastoin luonnollista kehitystä, ja synnytyskanavan bakteerit antavat suojaa allergioille ja astmalle. Alatiesynnytys myös pusertaa vauvan keuhkot paremmin tyhjäksi kuin sektio joka voi altistaa keuhko-ongelmille tästäkin syystä.
Toisekseen turhat, verovaroin tehtävät kalliit mänytvaanhaluunleikkaukset aiheuttavat monelle näppyjä.
Missä ihmeessä saa valita itse sektioon??? Ei meillä länsi-pohjassa Kemissä ainakaan. Hyvin nihkeästi suhtaudutaan. Itse sain synnyttää esikoista hyvinkin yli vuorokauden (siis lapsiveden menosta) ennenkuin päädyttiin mieheni äänekkäiden vaatimusten takia kiireelliseen sektioon, kun ei se vain edennyt yhtään. Sain kaikki mahdolliset komplikaatiot kun vaan odoteltiin.
Haluaisin toisen mutta pelottaa tuo synnytysasia ja se ettei tosiaan saa valita.
Sektiossa lapsi harvoin vammautuu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkin vamman, esimerkiksi todella moni ADHD-lapsi kärsii synnytyksenaikaisen hapenpuutteen seurauksista.
Sektio on kallis alatiesynnytykseen verrattuna, mutta halpa, jos tarkastellaan sitä, miten lapsen elämä sen jälkeen jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Äidin mukavuudenhalun ei pitäisi mennä lapsen edun yli. Luonnollisesti käynnistyvässä alatiesynnytyksessä vauva on "valmis", toisin kuin sektiossa jolloin se revitään ulos vastoin luonnollista kehitystä, ja synnytyskanavan bakteerit antavat suojaa allergioille ja astmalle. Alatiesynnytys myös pusertaa vauvan keuhkot paremmin tyhjäksi kuin sektio joka voi altistaa keuhko-ongelmille tästäkin syystä.
Toisekseen turhat, verovaroin tehtävät kalliit mänytvaanhaluunleikkaukset aiheuttavat monelle näppyjä.
Synnytysbakteereita? Jos niitä haluaa, äiti työntää vaikkapa sormet pilluun ja pyhkii sormilla lapsen suuta?
Valitsisin heti sektion jos pitäisi saada lapsi. Kyllä, arvostan seksielämääni ja vaginao*kkuja.
N-43
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa lapsi harvoin vammautuu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkin vamman, esimerkiksi todella moni ADHD-lapsi kärsii synnytyksenaikaisen hapenpuutteen seurauksista.
Sektio on kallis alatiesynnytykseen verrattuna, mutta halpa, jos tarkastellaan sitä, miten lapsen elämä sen jälkeen jatkuu.
Viimeisimmät tiedot kyllä ovat, että 25 prosenttia alaheitse syntyneistä vammautuu. Sektiolla syntyneistä vammautuu 35 prosenttia,
Hei oikeasti, joku raja tähän trollaamiseenkin, joku täällä voi ihan oikeasti etsiä tietoa.
Käyttäjä35319 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytysbakteereita? Jos niitä haluaa, äiti työntää vaikkapa sormet pilluun ja pyhkii sormilla lapsen suuta?
Valitsisin heti sektion jos pitäisi saada lapsi. Kyllä, arvostan seksielämääni ja vaginao*kkuja.
N-43
Tosin kai sektiossa on jonkinlainen hyvin pieni hermovaurion riski, vai onko. Silti riskit s*ksielämän kannalta pienemmät. P*liisivaltiossa ikäväkyllä yritetään päättää ihmisten puolesta ja pakotetaan tai painostetaan alatie synnytykseen. Pitäisi olla oma valinta. Yksityissairaalaan menisin ulkomaille jos olisin raskaana.
N-43
No, jos aloittaja käyttää heti sanoja ”lynkata” ja että ”alapää menee tohjoksi ja tunnottomaksi” niin totta kai se ärsyttää. Jos ei ihminen sen vertaa osaa käyttää maalaisjärkeä ja lukea tutkimuksia synnytysaiheesta, ja kuvittelee että ne toisin kokeneet ovat jostain syystä hyökkäämässä.
Itse olen saanut kolme lasta ns luomuna, omasta halustani. Muutama tikki tuli. En olisi ikinä vaihtanut kokemuksia siihen, että olisin ilman pätevää, vauvan terveyttä uhkaavaa syytä mennyt isoon leikkaukseen. Jokainen voi ottaa itse selvää ja valmistautua synnytyksen kulkuun, meillä oli myös doulakätilö mukana. Kirjoja, tutkimuksia, psykologeja on, ja tukea sekä valmennusta joutuu ikävä kyllä ostamaan itse, kun kaikki on karsittu ja säästetty pois. Sektio ei missään nimessä ole ainoa ja paras ratkaisu synnytyspelkoonkaan.
Käyttäjä35319 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N-43
Vuonna -43 syntyneellä tuskin on enää raskautumisen vaaraa, ja eiköhän se toosakin ole jo löpsähtänyt peruuttamattomasti.
Ja jos kipua pelkää, niin eipä ole tuo leikkauskaan kivuton. Itsellä oli tosi tuskaista, kun kirurgi imuroi kohdun verestä. Sattui todella paljon, kun kohtu jäi siihen imuriin kiinni aivan kuin mattoa imuroitaessa. Että jos kipua pelkää, niin älkää hankkiko lapsia ollenkaan. Itse asiassa elämäkään ei ole kivutonta, itseään ei voi pitää jatkuvasti pumpulissa.