Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen sukunimijutussa unohdetaan, että avioiliiton solmivat ovat jo valmiiksi konservatiivisempi kansanosa

Vierailija
06.04.2021 |

Jos katsottaisiin kaikkien perheiden tai vakiintuneiden parien tilannetta niin paljon suurempi osa kuin 40 % pitää omat sukunimensä.
Mekin olemme olleet avoliitossa jo 20 v, luonnollisesti omat sukunimet kummallakin. Lapset äidin nimellä.

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsia voi hankkia menemättä naimisiin, ja vissiin 50% tekeeki jo niin.

Vierailija
2/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käytännöllinen hommahan se on, että perheessä kaikilla on sama nimi. Voi olla erikin, ja sen saa valita.

Tässä taas osoitus intersektionaalisen feminismin idioottimaisuudesta. Vastakkainasettelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käytännöllinen hommahan se on, että perheessä kaikilla on sama nimi. Voi olla erikin, ja sen saa valita.

Tässä taas osoitus intersektionaalisen feminismin idioottimaisuudesta. Vastakkainasettelua.

joo mäki sain tosta jutusta kuvan että Ylen mielestä on huono juttu että nainen ottaa miehen sukunimen mutta hyvä juttu että mies ottaa naisen

Vierailija
4/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä onkäytännöllistä? Minulla on tyttönimeni ja en keksi mikä siinä olisi epäkäytännöllistä. Miten tämä käytännöllisyys näkyy?

Vierailija
5/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo mäki sain tosta jutusta kuvan että Ylen mielestä on huono juttu että nainen ottaa miehen sukunimen mutta hyvä juttu että mies ottaa naisen

Eihän siinä puhuttu muusta kuin, että se on harvinaista.

Vierailija
6/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole huomannut muuta epäkäytännöllisyyttä kuin että postilaatikkoon piti laittaa 2 sukunimeä 😅

20 v yhdessä

Vierailija
7/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska avoliitossa eivät sukunimet koskaan vaihdu niin miksi ne olisi otettu juttuun mukaan?

Vierailija
8/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä käytännöllistä siinä on? Jos se on käytännöllistä, niin miksi mies ei sitten ota naisen nimeä?

Vastakkainasettelua on se, että nainen ottaa miehen nimen. Se on idioottimaista sovinismia.

Vierailija
9/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koska avoliitossa eivät sukunimet koskaan vaihdu niin miksi ne olisi otettu juttuun mukaan?

Siinä puhutaan kuitenkin perheiden nimestä. Ja unohdetaan että yhä harvempi ylipäätään valitsee avioliiton perhettä perustaessaan. Niinpä oman nimen pitäminen on oikeasti yleisempää kuin sen vaihtaminen.

Vierailija
10/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöllisempää on tietenkin pitää oma nimi. Nimen vaihtamisesta on iso vaiva ja voi olla urankin kannalta huono juttu jos on jo tullut tunnetuksi tietyllä nimellä.

Vierailija
11/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mua konservatiiviks mut jos lapsella on eri sukunimi ku toisella vanhemmallaan niin ensin siitä tulee mieleen että nuo on jotain irtolaisia/ateisteja/vasemmistolaisia.

Vierailija
12/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mua konservatiiviks mut jos lapsella on eri sukunimi ku toisella vanhemmallaan niin ensin siitä tulee mieleen että nuo on jotain irtolaisia/ateisteja/vasemmistolaisia.

AI, olen oikeistolainen ja kuulun kirkkoon. Urani oli jo hyvässä vauhdissa kun avioiduin. Olisi ollut outoa vaihtaa nimi, kun minulla oli jo oikein hyvä nimi, millä minut tunnettiin.

Vierailija
13/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat sukunimet pidettiin jo ennen feminismiä.

Vierailija
14/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole elämässäni törmännyt tuollaiseen ajatteluun. Minulla on oma sukunimi ja lapsilla omansa, eri kummallakin.

Vierailija
15/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no onhan se aika uutta, että vakiintuneessa avoliitossakin voisi nykyään ottaa puolison sukunimen, joten tämä ylipäänsä koskee pääasiassa naimisiin meneviä.

Itse tiedän parikin miestä, jotka ovat ottaneet vaimonsa sukunimen. Enemmän tosin tiedän naisia, jotka ovat pitäneet oman nimensä (esim. minä itse) naimisiin menessään. Silti varmaan tosiaan suurin osa ottaa miehen nimen perheen yhteiseksi nimeksi.

Vierailija
16/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE ei siis enää keksi muuta miten saada ihmiset riitelemään. En tosin odota mitään muutakaan tältä konservatiiviselta instituutiolta.

Vierailija
17/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä minulle:

Miksi koit tarpeelliseksi tehdä asiasta uuden avauksen? Minkä ihmeen takia et keskustellut siinä alkuperäisessä ketjussa? Millainen ajatuskulku on ihmisellä, joka tekee näitä uusia avauksia, vaikka aktiivinen keskustelu on jo toisaalla käynnissä?

Vierailija
18/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jo sovittuna, että mies ottaa vaimon nimen, mutta vihkipappi - sovinistipossu siviilissäkin - manipuloi miehen ottamaan kaksoisnimen, joka on sitten sellainen hirvitys ettei mahdu koskaan lomakkeiden sukunimirivillekään. Siis perheellä on yhteinen nimi, mutta miehellä vielä roikkuu se isältään saatu mukana.

Vierailija
19/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä onkäytännöllistä? Minulla on tyttönimeni ja en keksi mikä siinä olisi epäkäytännöllistä. Miten tämä käytännöllisyys näkyy?

Minä olen ollut tilanteessa jossa minun tietojani etsittiin lapseni sukunimellä, eikä löytynyt millään. Korjasin sitten että minulla on erisukunimi, nii pahoiteltiin kun luulivat että lapsi on minun :) ja siis olihan hän toki.

Vierailija
20/143 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla myös omat sukunimet ja lapsilla minun eli äidin. Ihan luonnollisesti. Minä ne lapset tähän maailmaan toin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi