Miksi rekrytoijat ovat niin huonoja valitsemaan vakituisiin töihin oikeasti kunnollisen henkilön?
Vai antaako ne työt vaan tutun tutulle piittaamatta siitä millainen ihminen on?
Yhdessäkin firmassa vakkarit on laiskoja, tekevät työnsä huonosti ja ovat jatkuvasti saikulla.
Tuuraajat ja kesätyöntekijät taas todella tunnollisia ja ahkeria, mutta eivät millään saa vakipaikkaa kun niitä vetelyksiä ei vaan pystytä potkimaan pois.
Miksi rekrytoijat on niin surkeita että palkkaa aina vaan vetelyksiä joita työ ei kiinnosta ja ne joita oikeasti kiinnostaa eivät ikinä pääse vakityöhön?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijien pitäisi antaa mahdollisuus myös niille ujommille tyypeille, yleensä aina palkataan se joka vaikuttaa rohkealta ja ulospäinsuuntauneelta. Ujompi tyyppi voi olla ihan yhtä hyvä ellei tehokkaampikin työntekijä kun ei jää jatkuvasti suustaan kiinni.
Mahdollisuus annetaan niille, jotka sopii parhaiten siihen työhön johon sitä työntekijää tarvitaan.
Et kai sinäkään vaaleissa äänestä esim naista ihan vaun siksi, että hän on nainen?
Kunnnon ruumiillisen työntekijä. EIköhän se mene niin että miehet on patologisella osastolla ja naiset minisstereitä Niin se maaailma muuttuuu.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne palkkaa juuri niitä tutun tuttuja ja kummin kaimoja suojatyöpaikkoihin mistä on lähes mahdoton potkia ketään pois.
Minun ex työpaikassa vakituiset virat jaettiin yllä olevan kuvauksen mukaan. Valitettavasti NE ahkerimmat, ei sairaslomalla välttämättä ikinä työntekijät olivat niitä määräaikaisia. Kohteessa viimeisen vuoden aikana iso osa määräaikaisista lähteneet muualle töihin...minä yksi niistä 😁
Eikä kaduta 🥳
Vierailija kirjoitti:
Olerteko kuulleet, että ihmiset valehtelevat ja teeskentelevät työhaastattelussa?
Meillä ainakaan valintaa eivät tee HR-ihmiset, jotka auttavat haastattelussa, jotta esimies osaa esittää oikeita kysymyksiä ja pysyy lain rajoissa haastattelussa. Virkoihin pitää sitäpaitsi valita hakukriteerejä parhaiten vastaava, sairasteluhistoriasta ei saa kysellä eikä selvittää edellisiltä työnantajilta.
Olen. Jopa eräässä työhönvalmennuksessa valmentaja sanoi että kirjoitellaanpa hakemukseen vähän niitä ja näitä ja että olet joustava jne. Jos pääset töihin niin koeajan ajan olekkin sitten ja sen jälkeen ei tartte turhia enää joustella.
Ihmekkös että olen työtön kun en suostu valehtelemaan. En jousta turhasta ja työ ei ole ykkönen elämässäni. Työt teen niin kuin kuulukin mutta esim. jatkuviin ylitöihin en suostu, toisten töitä en tee silloin kun laiskottelevat ja oletan että myös työnantaja joustaa jos minäkin joustan. Ja tapauksessani joustoa tarvitaan ehkä 1-2kertaa vuodessa. Kyseisissä joustoissa ei ole kyse paikallisista festareista tai muista minkä aikoihin myös muut haluavat vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Mun entisessä työpaikassa vakkarit saikuttivat vähintään viikon kuukaudessa, sattumalta sairastuivat juuri sillon kun oli sellaisia työtehtäviä, jotka ei ole kivoja. Lisäksi käyttivät puhelimia työtiloissa kielloista huolimatta ja tekivät työnsä puolivillaisesti, kohtelivat määräaikaisia kuin roskaa ja suhtautuivat työnjohtoon ylimielisesti ja vastustivat aivan kaikkea.
😮 hitto kuulostaa minun entiseltä työpaikalta. Oliko työpaikka SOS.TERV.KOHDE?
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella vika ei ole rekrytoinnissa vaan siinä, että kun sen vakipaikan saa, niin sitten ei enää viitsitä tehdä kunnolla. Suomessa kun vakkarin pois potkiminen on todella vaikeaa. Omassa työpaikassa ne kaikkein surkeimmat työntekijät ovat niitä pitkään olleita. Tosin on niitäkin tapauksia, jotka koeajan jaksavat olla supertehokkaita ja sen jälkeen hanskat tippuu. Onneksi meillä ollaan siirrytty monen kohdalla siihen, että ensin tehdään vuoden tai parin määräaikainen soppari, ja vasta sitten vakinaistetaan.
Kyllä kai sitä nyt jaksaa sen vuoden tai parikin esittää sitä supertehokasta jos voi sitten loppuelämän lorvia. Verrattuna siis puolen vuoden koeaikaan.
Samaa perustelua on käytetty koeajan pitentämisessä. pitäisi olla vielä pitempi kun kyäähän sitä nyt jaksaa esittä sen puoli vuotta/vuoden/kaksi vuotta jne....
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijien pitäisi antaa mahdollisuus myös niille ujommille tyypeille, yleensä aina palkataan se joka vaikuttaa rohkealta ja ulospäinsuuntauneelta. Ujompi tyyppi voi olla ihan yhtä hyvä ellei tehokkaampikin työntekijä kun ei jää jatkuvasti suustaan kiinni.
Voiko stereotyyppisempää ajattelumallia ollakaan?
työehtosopimukset on niin tiukat, että periaatteessa moni voi lopettaa työskentelyn 3kk koeajan jälkeen. ei suomessa ole pakko tehdä töitä, jos ei halua. epäreilu tilanne nuoria kohtaan. vanhat laiskimukset laiskottelee ja uusille nuorille ei enää uskalleta antaa vakipaikkoja. nuoret maksaa pätkätöillä vanhojen ay-jäärien neuvottelemat liian tiukat työehtosopimusket. urakiitoja ei nuorille ole tässä maassaa, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne palkkaa juuri niitä tutun tuttuja ja kummin kaimoja suojatyöpaikkoihin mistä on lähes mahdoton potkia ketään pois.
Pienen paikkakunnan tehtaassa on juuri tuollainen meininki. Työllistää satoja ja on oy eikä mikään perheyritys. Jos uutta työvoimaa kaivataan niin ensin kysellään onko kellään tuttuja tai sukulaisia jotka pääsevät. Siellä ollaankin sitten sekaisin äidit ja pojat, isät ja veljentytöt esimiehinä ja työläisinä ja entiset ja nykyiset puolisot sekaisin.
Kyllähän siitä on monelaisia soppia saatu aikaisiksi. Kaikki ei pärjää toistensa kanssa samassa vuorossa ja esimiehenä kun on oma isä niin joko katsotaan vähän sormien välistä touhua tai sitten käskytetään jälkikasvu ylitöihin kysymättä ja unohdetaan että tuolla ollaan työsuhteessa. Tullaan sairaslomapäivien loputtua töihin puolikuntoisena siksi aikaa että saa taas palkallista lomaa jne.
Itse aloin viihtyä työssä, kun vaihdoin itse taktiikkaa. Teen vain sen mikä on pakko. Tuliko palkka tilille? Tuli. Tuliko välttämättömät asiat tehtyä? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.
Yksikään sairaus- tai muu loma ei jää enää pitämättä, eikä työpäivät pitene. Jokaista tuntia kohden kun jotkut istuu kahvihuoneessa minä olen esim aihe vapaalla. Vapaa-aika on se, joka merkitsee.
HR-kanat rekrytoivat sen, joka on päällepäsmäri haastattelussa. Yltiöpositiivinen ja puhelias jne. Usein ne vaan on niitä, joilla kyllä suu käy mutta osaaminen on toistaitoista.
Vierailija kirjoitti:
työehtosopimukset on niin tiukat, että periaatteessa moni voi lopettaa työskentelyn 3kk koeajan jälkeen. ei suomessa ole pakko tehdä töitä, jos ei halua. epäreilu tilanne nuoria kohtaan. vanhat laiskimukset laiskottelee ja uusille nuorille ei enää uskalleta antaa vakipaikkoja. nuoret maksaa pätkätöillä vanhojen ay-jäärien neuvottelemat liian tiukat työehtosopimusket. urakiitoja ei nuorille ole tässä maassaa, eikä tule.
Ja työntekijät on hinnoitelleet itsensä ulos. Olen 45v. nainen, joka ei edes hae jos palkka ei ole minun arvoinen.
Jos vakkarityöntekijät on systemaattisesti saikulla, kertoo se enemmänkin huonosta johtamisesta ja tyytymättömyydestä työhön. On aina niitä ihmisiä jotka ovat laiskoja, mutta myös niitä joiden työmotivaatio on syöty työnantajan taholta tavalla tai toisella. Työntekijöiden motivoiminen ja kannustaminen suoriutumaan tehtävissään hyvin on erittäin tärkeää eikä sen voi odottaa tapahtuvan täysin itsestään vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin viihtyä työssä, kun vaihdoin itse taktiikkaa. Teen vain sen mikä on pakko. Tuliko palkka tilille? Tuli. Tuliko välttämättömät asiat tehtyä? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.
Yksikään sairaus- tai muu loma ei jää enää pitämättä, eikä työpäivät pitene. Jokaista tuntia kohden kun jotkut istuu kahvihuoneessa minä olen esim aihe vapaalla. Vapaa-aika on se, joka merkitsee.
Usein syynä tuohon on se, että vastuuntuntoisimmat hoiti asiat. Muuten ei olisi tullut tehtyä ja olisi saattanut joku kuollakin.
Ilmiö on sama, kuin pokaamisessa. Aluksi on pakko esittää jotain, mitä ei oikeasti ole, jotta pääsee edes etäisesti siihen pisteeseen joskus, mitä oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tuossa pikku piikki? Rääväsuut juoruaa siellä kahvihuoneessa ja tunnolliset juoruaa heistä aihe vapaalla työaikana?🤣
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö on sama, kuin pokaamisessa. Aluksi on pakko esittää jotain, mitä ei oikeasti ole, jotta pääsee edes etäisesti siihen pisteeseen joskus, mitä oikeasti on.
En minä esittänyt alussa mitään, mutta työpaikan kulttuuri oli sellainen, että se teki minustakin sen joka kaikin tavoin pyrkii välttämään sitä työntekoa.
Minulle itselle selvisi vasta vuosien päästä etten kykenekään tätä työtä eläkeikään tekemään. Vaikea irtautua. Henkisesti pelottavaa ja talouden kannalta pelottavampaa.
Mutta paljon on näitä jotka omasta mielestään sopivat työhönsä vaikka ovat saikulla juurikin tyyliin viikon kuussa. Laiskuus on ihmetyttänyt minuakin, veltto moraali.
Suurin osa ottaa ennemmin tutun laiskurin kuin tuntematonta tekijää. Siksi se sukulaispoika valittiin, eikä kokeneempaa ja ahkerampaa. En ymmärrä, kun onhan sitä koeaika kuitenkin.
Ja meno alkaa olla sen mukaista, talous sakkaa ja työt katoaa.