Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassan tauot 2x12 min.

Vierailija
04.04.2021 |

Voiko olla totta?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi työhön, jossa ei ole kohtuullisin väliajoin 5min vessataukoja. Voin kyllä olla koko työpäivän syömättä enkä tarvitse kahvitaukoa, kunhan vessassa kerkeää käymään.

Vierailija
42/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PAM on surkea liitto, koska on neuvotellut noin naurettavat tauot. Kaupan kassan työ on orjatyötä. Sitä tekee ihmiset vain pakon edessä. Ei sitä kukaan järkevä ihminen tee, rahasta sitä tehdään ja lyhyen aikaa. Kaupan työ on muutenkin ihan kuraa, on nähty ja koettu, ei kiitos.

Kaupan työ osastolla oli mahtavaa 2010-luvun alussa ainakin, voi toki siitä olla muuttunut. Vieläkin kaipaan sitä hyvää työporukkaa ja kivaa työtä. Aamu ja yövuorot oli kivoja mutta sitten olis pitänyt alkaa tehdä myös päivää ja iltaa ja samalla henkilökuntaedut vietiin pois niin ei ollut enää kivaa.

Kaupan työ ei ole enää kivaa. Huononnus alkoi siitä kun hallitus vapautti aukioloajat 2016 kuvitellen että kauppoihin syntyisi tuhansia uusia työpaikkoja. No ei suntynyt, samalla henkilökuntamäärällä ollaan nykyään 24/7 töissä joulut ja juhannukset. Nykyään myyjien on myös keksittävä nokkelaa somesisältöä kaupalle ja päivitettävä kaupan somesivuja ihan siinä kaiken muun työn seassa. Ja tietysti teet somea omalla puhelimellasi, kauppa ei sitä varten puhelinta anna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei muuten liity tähän mutta kerron mielelläni..

Ensin olin töissä eräässä HOK:n Prismassa, jossa opin että saa olla omatoiminen. Sen jälkeen olin töissä eräässä Helsingin S-marketissa, kun pääsin Helsinkiin opiskelemaan. Kun ei ollut jonoa, lähdin omatoimisesti viemään koreja kassalta kohti sisäänkäyntiä, kuten olin Prismassa tottunut tekemään. Sitten kun palasin takaisin kassalle, puhelin soi, ja kassavastaava oli että "Mitä sä juuri teit?!" "Mihinkään et saa lähteä soittamatta minulle, et edes vessaan!" 

Ok.. no mun perehdytys oli tyyliin " Ai , sä ootkin ollut vuoden Prismassa töissä, sama kassaohjelma, senkun töihin vaan!" Että en siis tiennyt näistä säännöistä. 

Muutenkin kyseinen kassavastaava oli ärsyttävä  suorastaan. Prisma oli paljon kivempi paikka olla töissä. 

Tästä on yli 10 vuotta aikaa, enkä oo ollut kaupassa opiskeluajan jälkeen töissä. 

Pikkupomosyndrooma yhdistettynä vaihdevuosiin ja katkeruuteen siitä, kun omat aikaisemma alaiset ovat päässeet elämässä eteenpäin opiskeluiden myötä = Kassavastaava helvetistä

Sama juttu K ryhmän kaupassa opiskeluaikana iltoja tehdessä. Olin kerran lähdössä kahville ja ajattelin viedä mennessäni kassan jälkeen kertyneet kärryt. Tämä oli siis aikaa ennen pantteja, jolloin moni jätti kärryn kassan päähän. Sain haukut vanhemmalta työkaverilta, ettei niin saa tehdä. Seuraavalla viikolla en sitten vienytkään, vaan lähdin reippain askelin kohti kahvihuonetta. Niinpä sain toiselta vanhemmalta työkaverilta haukut, että kärryt pitää aina viedä kun lähtee kahville. Yritä siinä sitten toimia oikein. Ei ikinä enää kassalle ja onneksi yliopisto-opinnot alkoi syksyllä...

Vierailija
44/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni ollessani töissä HOK:lla 08-09, kahvitauot olivat 2x10min eikä 2x12min plus toki se palkaton ruokatauko 30min. En tiedä muistanko oikein. Mutta sen perusteella sehän olisi parantunut ?

Me ollaan ihan pomojen suostumuksella saatu venyttää se 12 minuuttia vartiksi 👍🏻.

-Hok:lla töissä

Vierailija
45/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Mulla eilen 12 t työvuorossa hoitotyössä yksi 25min ruokatauko ja 10min "kahvitauko". Ei ehtinyt enempää. 

Neljäs viesti ja eka hoitaja jo nokittelemassa ketjussa, joka ei koske hoitajia. 😄 Hei kaikki tietää, et teillä on kurjinta, ok?

Vierailija
46/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta on.

Ja tauolle on mentävä tasan silloin kun sen aika on, muuten jää pitämättä.

No ne on lakisääteiset tauot. Kusella ja paskalla saa toki käydä sekä tamppoonin vaihdolla tarvittaessa!

Kun itse olin kaupassa töissä, olin toisen työntekijän kanssa samaan aikaan 3 tuntia päivässä, ja sinä aikana pidettiin kummankin kaikki tauot. Muun aikaa oltiin yksin, eikä todellakaan käyty vessassa välillä.

Vierailija
47/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pitää myös 20min kerralla 6h työpäivänä. Tauko alkaa kun lähdetään kassalta ja päättyy kun ollaan takaisin kassalla. Kassalla oleva voi käydä vessassa tarvittaessa taukojen välissä.

Isommissa liikkeissä tauko on kahden tunnin välein ja ruokatauko pidemmissä päivissä 20min, jos palkallinen. Palkattomana yleensä 30min.

Pienemmissä kaupoissa taukoja ei välttämättä kelloteta, kunhan työt tehdään ja joskus joustetaan esim lyhyempi tauko. Tämä kyllä vaatii hyvää henkeä.

No entäs jos asiakas pysäyttää, kun olet menossa tauolle, sekö kuluu omasta tauosta? Onneksi meillä ei ole kaupalla noin hullua. Tauko alkaa siitä, kun pistät taukotilassa takapuolen penkkiin ja loppuu siihen kun nostat takapuolen ylös. 12 min on käytännössä 15 min. Työtahti on aika kireä ja taukojen merkitys ymmärretään, joten niistä ei nipoteta. Eihän 12 minuutissa siirtymineen ehdi kuin pissata ja hörpätä vettä! Isoissa marketeissa käveltmatkatkin kassoilta taukotiloihin on pitkät.

Vierailija
48/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei muuten liity tähän mutta kerron mielelläni..

Ensin olin töissä eräässä HOK:n Prismassa, jossa opin että saa olla omatoiminen. Sen jälkeen olin töissä eräässä Helsingin S-marketissa, kun pääsin Helsinkiin opiskelemaan. Kun ei ollut jonoa, lähdin omatoimisesti viemään koreja kassalta kohti sisäänkäyntiä, kuten olin Prismassa tottunut tekemään. Sitten kun palasin takaisin kassalle, puhelin soi, ja kassavastaava oli että "Mitä sä juuri teit?!" "Mihinkään et saa lähteä soittamatta minulle, et edes vessaan!" 

Ok.. no mun perehdytys oli tyyliin " Ai , sä ootkin ollut vuoden Prismassa töissä, sama kassaohjelma, senkun töihin vaan!" Että en siis tiennyt näistä säännöistä. 

Muutenkin kyseinen kassavastaava oli ärsyttävä  suorastaan. Prisma oli paljon kivempi paikka olla töissä. 

Tästä on yli 10 vuotta aikaa, enkä oo ollut kaupassa opiskeluajan jälkeen töissä. 

Pikkupomosyndrooma yhdistettynä vaihdevuosiin ja katkeruuteen siitä, kun omat aikaisemma alaiset ovat päässeet elämässä eteenpäin opiskeluiden myötä = Kassavastaava helvetistä

Sama juttu K ryhmän kaupassa opiskeluaikana iltoja tehdessä. Olin kerran lähdössä kahville ja ajattelin viedä mennessäni kassan jälkeen kertyneet kärryt. Tämä oli siis aikaa ennen pantteja, jolloin moni jätti kärryn kassan päähän. Sain haukut vanhemmalta työkaverilta, ettei niin saa tehdä. Seuraavalla viikolla en sitten vienytkään, vaan lähdin reippain askelin kohti kahvihuonetta. Niinpä sain toiselta vanhemmalta työkaverilta haukut, että kärryt pitää aina viedä kun lähtee kahville. Yritä siinä sitten toimia oikein. Ei ikinä enää kassalle ja onneksi yliopisto-opinnot alkoi syksyllä...

Vähästäpä luovutit. 😄

Vierailija
49/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockalla 7 tunnin työpäivään kuului 20 min taukoa. Aika alkoi juoksemaan kun poistuit työpisteestä. Jos asiakkaat pysäytteli ja kyseli niin se oli pois taukoajasta.

Vierailija
50/53 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isossa marketissa tauko on 15min koska matka taukohuoneeseen on sen verran pitkä. Tauko alkaa siitä kun poistut työpisteeltä ja loppuu siihen kun palaat työpisteelle.

Vierailija
51/53 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PAM on surkea liitto, koska on neuvotellut noin naurettavat tauot. Kaupan kassan työ on orjatyötä. Sitä tekee ihmiset vain pakon edessä. Ei sitä kukaan järkevä ihminen tee, rahasta sitä tehdään ja lyhyen aikaa. Kaupan työ on muutenkin ihan kuraa, on nähty ja koettu, ei kiitos.

Kaupan työ osastolla oli mahtavaa 2010-luvun alussa ainakin, voi toki siitä olla muuttunut. Vieläkin kaipaan sitä hyvää työporukkaa ja kivaa työtä. Aamu ja yövuorot oli kivoja mutta sitten olis pitänyt alkaa tehdä myös päivää ja iltaa ja samalla henkilökuntaedut vietiin pois niin ei ollut enää kivaa.

Kaupan työ ei ole enää kivaa. Huononnus alkoi siitä kun hallitus vapautti aukioloajat 2016 kuvitellen että kauppoihin syntyisi tuhansia uusia työpaikkoja. No ei suntynyt, samalla henkilökuntamäärällä ollaan nykyään 24/7 töissä joulut ja juhannukset. Nykyään myyjien on myös keksittävä nokkelaa somesisältöä kaupalle ja päivitettävä kaupan somesivuja ihan siinä kaiken muun työn seassa. Ja tietysti teet somea omalla puhelimellasi, kauppa ei sitä varten puhelinta anna.

Ensimmäinen huononnus tuli jo siitä, kun sunnuntai-aukiolot alkoivat. Sitä ennen oli ollut ihan mukavaa, kun oli aina se yksi päivä varmasti vapaa.

Nykyään olen jo ihan muulla alalla, mutta edelleenkään en näkisi sunnuntaiaukioloa välttämättömänä.

Kassatyöstä näen joskus yhä painajaisia. Omalla kohdalla ne olivat 8-9,5h pelkkää kassatyötä. Tauot toki oli, mutta silti oli kuormittavaa. Toivottavasti nykyään on myyjillä vaihtelevampaa työpäivän sisältö ( kassaa, hyllytystä, hinnoittelua, varastoa), eikä pelkkää päätteen piippausta koko vuoron ajan.

Luksusta oli, kun joskus harvoin oli kassoja vuorossa liikaa, ja pääsi edes tunniksi osastolle hyllyttämään.

Vierailija
52/53 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ole ruokataukoa? 

Vierailija
53/53 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin vartija tauko oli 20min. Paitsi jos päiväni oli yli 8h pitkä niin tauko oli 22,5 min. On tämä taukoilu duunareilla vaan tarkkaa!

Tuntuu kyllä hulluilta tuollaiset minuutintarkat tauot, kun itse on ns. valkokaulustöissä tottunut siihen että tauon voi käytännössä pitää silloin kun itse haluaa ja töiden mukaan parhaaksi näkee. Eikä niitä kukaan todellakaan kellota vaan ihan itse osataan palata sieltä kahvilta töiden ääreen... Jos mun pitäisi pitää joku tarkka 12,5 minuutin tauko niin sehän menisi siihen kellon vilkuiluun ja stressaamiseen milloin on oltava takaisin! Kuinka tuo taukojen minuutintarkka kellottaminen käytännössä toimii? Kertokaa joku joka elätte sellaista työarkea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän