Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, onko mielestänne inkluusio onnistunut?

Vierailija
04.04.2021 |

Kun onhan kunnan varmistettava että sen palvelut sopivat myös vammaisille.
Mikä olisi mielestänne oikea tapa taata vammaisille samat palvelut kuin muillekin?

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inkluusio varhaiskasvatuksessa on katastrofi.

Juuri näin! Tökeryyden huippu on se että pienryhmät on käytännössä ajattu alas varhaiskasvatuksessa mutta voi olla että lapset pääsevät erityiskouluun tai pienluokalle koulussa. Päiväkodissa tuhlataan ensimmäiset tärkeät vuodet ylisuurissa ryhmissä ja jokainen tietää että normikoulunkävijää ei lapsesta tule mutta normipäiväkotiryhmässä vietetään 6 vuotta.

Kyllä on ihme että nykyistä rakennetta ei saada purettua,täysi susi se on!

Tekisipä joku iso mediataho kyselyn alan ammattilaisille ja nostaisi kissan pöydälle suuren yleisön tietoon niin että tästä täysin toimimattomasta järjestelmästä luovuttaisiin.

Julkisuudessa on toki jo koulumaailman puolelta asiaa sovittuihin...mutta täysin varhaiskasvatuksen näkökulma unohdettuja. Tällöin saa sellaisen kuvan että ongelmat tulleet vasta koulussa...vaikka kyllä ne on jo päiväkodissa havaittu.

Kai joka ryhmässä voi toimia pienryhmät? Kolme aikuista niin kolme pienryhmää toimii samaan aikaan. Ei se sen vaikeampaa ole.

Mikä kolme aikuista? Mulla ei ole ikinä mahdollisuutta saada edes ohjaajaa, kun opetan reaaliainetta. Yksin olen ja vastuulla 22 oppilasta keskimäärin. Joka luokassa 1-2 erityisen tuen oppilasta, 3-4 tehostetun tuen oppilasta. Menen kylmästi keskimääräistä tahtia, jotta suurin osa pysyy mukana. Heikot putoavat automaattisesti.

Käyvät sitten ennen koetta pari kertaa ohjaajan kanssa kertaamassa kokeeseen.

Tekevät sitten suullisen kokeen minulle, koska eivät pysty kirjoittamaan.

Ope

Haloo aineope, ehkei 5 vuotiasta ja 15 vuotiasta oikein voi verrata keskenään. Sehän se vielä puuttuisi että jäisi yksin parinkymmenen 3-5 vuotiaan kanssa.

Alkaa olla ihan normaalia, että yksi aikuinen joutuu olemaan noin 15 5-vuotiaan kanssa.

Vierailija
82/84 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin aikoinaan tällaisessa inkluusiohelmessä töissä kolme vuotta hgissä, eräälläkin kuutosluokalla oppilaat eivät osanneet edes istua pulpeteissa, haahuilivat pitkin koulua ja makasivat pattereitten päällä ym. Samaan aikaan kaupungin opetustoimen päällikkö antaa hesariin haastatteluja että meidän kouluissamme ei ole tasoeroja. Tämä on niin keisarin uudet vaatteet -ilmiö.

Helsingissä sijaisena ollessani sain vanhemmilta valituksia siitä, kun laitoin tunnin aikana luokasta poistuneille oppilaille Wilma-merkinnät. Näytti kuulemma huonolta arvioinneissa. Vastasin, että niin pitääkin näyttää. Pattereiden päällä makoilevat ja kännykkäpelejä pelaavat saivat myös omat merkintänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ksunis ajatus toki. Vähän kuten sosialismi. Toimii kuin junan vessa.

Huono vertaus. Junan vessa on yksinkertainen, mutta toimiva.

Ei ole enää nykyään. Tästä tuli mieleen toisaalla käyty keskustelu siitä, miten näkövammaisen on hankala käyttää moderneja junan vessoja, koska ei voi tietää, mistä napista pönttö huuhdellaan, mikä nappi käynnistää hälytyksen jne. Kuulemma joskus menee varsinaiseksi haparoinniksi ja hapuiluksi, kun pitää hakemalla hakea oikeaa nappia. Joitakin hieman koomisia tarinoita olen kuullut, kuinka joku on vessassa käynnin aikana onnistunut laukaisemaan hälytyksen, ja sitten oli pitkät ulinat, ennen kuin joku kävi sammuttamassa sen.

Minulla ei aiheesta ole kokemusta, sillä kun viimeksi olen junan vessassa käynyt, se oli tosiaan toimiva, vanha kunnon WC, jossa ei ollut mitään hienostelua. :)

Vierailija
84/84 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkluusio on täyttä pelleilyä. Koko ryhmä siitä kärsii, etenkin ne erityistä tukea tarvitsevat.