Jaksatteko te muut tosiaan pestä hampaat kaksi kertaa päivässä ja käyttää joka päivä hammaslankaa?
Minä en pese kuin kerran päivässä, etenkään jos ei tarvitse lähteä mihinkään. Ja lankoihin en koske.
Kommentit (156)
En jaksa pyyhkii takapuoltakaan joka päivä.
Jotkut mainostaa reiättömyyttä, mutta mikä tilanne on ikenissä. Voi olla ientulehdus. Hammaskiveäkin näkee monilla. Ihmettelin kun joillain hyvähampaisilla on mustat hammasvälit ja kyselin hammaslääkäriltäni. Hän kertoi sen olevan hammaskiveä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut mainostaa reiättömyyttä, mutta mikä tilanne on ikenissä. Voi olla ientulehdus. Hammaskiveäkin näkee monilla. Ihmettelin kun joillain hyvähampaisilla on mustat hammasvälit ja kyselin hammaslääkäriltäni. Hän kertoi sen olevan hammaskiveä.
No harvemmin on ientulehdusta, jos ikenet ei vuoda verta harjatessa. Ei sen toteamiseen lääkäriä tartte.
Mulla on rutiinit, joista en luovu (joten en hampaistanikaan!): sähkiksellä 2 krt pvä, iltaisin lankaimella, väliharjoilla ja ahtaammat välit vielä tikutan. Aamulla kuluu aikaa 2-3min., illalla ehkä 5min: sujuu huomaamatta telkkaria katsellen. Mitä jaksamista tuossa on? Alta 10 min/pvä. Ikävämpää ja huomattavasti kalliimpaa olisi jatkuvasti juosta hampilekurilla. Peseydynhän mä muutenkin tukkaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jaksamista pesemisessä on? Sähköhammasharja hoitaa työn ja tulee puhdasta jälkeä.
Se on epämukavaa, yököttää, naamaan leviää märkää, vie voimia, ei tunnu ikinä rutiinilta vaan työltä, se ei palkitse eikä jätä kivempaa tunnetta suuhun. Harjaan vain koska tiedän sen olevan hyödyllistä. Sähköhammasharja ei auta. Se on epäkätevämpi käteen, ja sitä paitsi haluan harjaamiseen edes sen verran actionia, että saan itse tehdä sen harjausliikkeen.
Ihanaa että en ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Harjaan koska on pakko mutta vihaan sitä. Hammastahnat maistuvat kaikki enemmän tai vähemmän kuvottavilta ja vaahto suun takaosassa pyrkii laukaisemaan oksennusrefleksin. Pesun jälkeen tahnan vastenmielinen maku jää suuhun. Kaksi minuuttia tuntuu ikuisuudelta tuijotellessa vääntelehtivää rumaa naamaani peilistä.
Miksi kukaan ei valmista siedettävän makuista, vaahtoamatonta tahnaa?
Luonnonkosmetiikan puolelta löytyy paljon vähävaahtoisia hammastahnoja (niissä on SLS kielletty). En tiedä minkälainen maku sua viehättää, mutta itse tykkään tästä Ecodentan papaija-tahnasta. Sisältää ksylitolia ja fluoria 0,25% (1130 ppm F). https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ecodenta-papaya-whitening-75-ml…
Tässä vielä lisää vaahtoamattomia:
https://www.hampaille.fi/category/80/vaahtoamattomat-hammastahnat?page=…
Valikoimaa on jo aika hyvin, makuvaihtoehtojakin varmaan, siitä vaan testaamaan. Itse käytän Sensodyne Pro-Emalj-tahnaa.
Otsikon kysymykseen, harjaan kahdesti päivässä. Iltaisin usein ilman hammastahnaa, koska tahnan raikas maku piristää liikaa. Hammaslangat katkeilevat hampaiden väleihin, kun on niin ahtaat välit, siksi lankailen vain harvoin. Hammasväliharjoista pieninkin mahtuu vain yhteen hammasväliin. Eipä niihin väleihin kyllä ruokatöhnäkään helposti mene.
No onhan se tylsää, mutta ei meinaa hampaat pysyä ehjänä tälläkään huollolla niin mätänisivät varmaan pois vähemmällä huolenpidolla.
Itse en jaksanut perhetilannettamme joku vuosi sitten sillä seurauksella, että mm. hampaanpesukin jäi vähille. Sitten piti juostakin jonkin ajan päästä särkyajalle vähän väliä. Yksi rautahammas poistettiin. Lastensuojelukuvioita, työttömyyttä ja paskaa. Semmoista on ne jaksamisjutut eikä mitään minuuttileikkiä.
Kuumeessakin on pakko vaan pestä.
Vastaus AP kysymykseen:
KYLLÄ pestään !
En halua mitään tekareita suuhuni vanhoilla päivilläni jos Nyt sinne pääsee.
Kuinka patalaiska ihmisen pitää olla jos ei jaksa edes hampaitaan harjata aamuin illoin? Kyseessä on muutaman minuutin homma.
Pesen ja käytän hammasväliharjaa aamuin illoin.
Yleensä pesen vaan iltaisin. Joskus pesen pidemmän pätkän 2päivässä mut sit se rutiini taas jää. Jep, tavoitteena kyllä alkaa huoltaa paremmin 😃
Jos en saa yöllä unta ja käyn syömässä leivän tms niin pesen sen jälkeen hampaat vaikka kolmelta yöllä uudestaan 😊
En käytä hammaslankaa. Hammasharjaa ja hammasväliharjoja kyllä.
Tuon ei pitäisi edes vaatia mitään jaksamista
Jaksan pestä aamuin illoin, mut olen lankaamisen suhteen laiska. Ehkä kerran kahteen viikkoon innostun lankaamaan.
Reikiä on ollu vasta yksi muutama vuosi sitten, täytän 30v. Hammaskiveä kertyy hieman. Hammaslääkäri on kehunut hampaideni kuntoa ja todennut että mulle riittää tarkastuksessa käynti 2 vuoden välein.
Sinänsä ihme, sillä olen liki koko aikuisikäni juonut lähes päivittäin hiilihapollisia juomia jne.