Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaksatteko te muut tosiaan pestä hampaat kaksi kertaa päivässä ja käyttää joka päivä hammaslankaa?

Vierailija
03.04.2021 |

Minä en pese kuin kerran päivässä, etenkään jos ei tarvitse lähteä mihinkään. Ja lankoihin en koske.

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen vain iltaisin hampaat ja joskus harvoin aamulla/päivällä. Itsellä on niin tiukat hampaan välit ettei sinne edes lanka mahdu. Pieni epäilys että jos kuolen ennen aikojaan tai joudun kuollessani helvettiin, niin se johtunee aivan muusta kun hampaiden huollosta.

Vierailija
122/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen huolellisesti aamuin illoin. Myös aina hampaiden pesun yhteydessä kaavin kielen puhtaaksi. Iltaisin käytän hammasvälisuihkua. 2 kertaa viikossa Lumoral-laitetta.

Tämä on mielestäni normaalia hampaista huolehtimista ja suuhygieniaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hampaat pestään 2 krt vuorokaudessa. On kyllä jossain vikaa jos tuota ei "jaksa".

Vierailija
124/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jaksamista pesemisessä on? Sähköhammasharja hoitaa työn ja tulee puhdasta jälkeä.

Se on epämukavaa, yököttää, naamaan leviää märkää, vie voimia, ei tunnu ikinä rutiinilta vaan työltä, se ei palkitse eikä jätä kivempaa tunnetta suuhun. Harjaan vain koska tiedän sen olevan hyödyllistä. Sähköhammasharja ei auta. Se on epäkätevämpi käteen, ja sitä paitsi haluan harjaamiseen edes sen verran actionia, että saan itse tehdä sen harjausliikkeen.

Ihanaa että en ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Harjaan koska on pakko mutta vihaan sitä. Hammastahnat maistuvat kaikki enemmän tai vähemmän kuvottavilta ja vaahto suun takaosassa pyrkii laukaisemaan oksennusrefleksin. Pesun jälkeen tahnan vastenmielinen maku jää suuhun. Kaksi minuuttia tuntuu ikuisuudelta tuijotellessa vääntelehtivää rumaa naamaani peilistä.

Miksi kukaan ei valmista siedettävän makuista, vaahtoamatonta tahnaa?

Luonnonkosmetiikan puolelta löytyy paljon vähävaahtoisia hammastahnoja (niissä on SLS kielletty). En tiedä minkälainen maku sua viehättää, mutta itse tykkään tästä Ecodentan papaija-tahnasta. Sisältää ksylitolia ja fluoria 0,25% (1130 ppm F). https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ecodenta-papaya-whitening-75-ml…

Vierailija
125/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pesen joka aamu ja ilta sekä iltaisin käytän aina myös hammaslankaa. Ei tämä tosin auta vaan arvioni perusteella nytkin 3-4 reikää ja hammaskiille vähän kulunut. Viimeksi paikattu 3v sitten. Syömä/juomatavat minulla huonot ja perimäkin vaikuttaa hampaisiin. Sisaruksilla ja vanhemmilla myös reikiintymisongelmia.

Vierailija
126/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaus kaksi kertaa päivässä ja hammalankaa kerran päivässä. En ymmärrä miten joku voi jättää harjaukset väliin vaikka kuinka laiskottaa. Likainen ja tunkkainen suuhan siitä seurauksena, yök. En viitsis päivää alottaa likasuuna tai päivän plakit hampaissa mennä nukkumaan.

Vierailija
127/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin 66 vuotiaana katson että olisin ollut viisas jos olisin pessyt hampaat 2 kertaa päivässä ja käyttänyt hammaslankaa joka päivä. Olisin säästänyt paljon rahaa ja saanut terveemmät hampaat. Mutta ei koskaan myöhäistä.

Vierailija
128/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että moni ei pese kieltään lainkaan? Joskus näkee kun joku nauraa oikein suu auki että koko kieli on valkoisen möhnän peitossa. Hyi saasta. Ja sitä kerääntyy ihan kaikille, ei ole kyse mistään tulehduksesta. Miksi hitossa sitä bakteerimattoa ei voi pestä pois?

Mulla on alle euron maksanut haravan muotoinen harja jolla pesen kielen aamuin illoin hampaiden pesun yhteydessä. Ja vaikka pesen päivittäin, joudun aina harjaamaan kahdesti jotta kieli on täysin punainen. Yök mikä pinttynyt kerros on heillä jotka eivät koskaan pese...

Samoin kuin joku muu aiempi kommentoija, minäkin haistan työkavereistani metrin päähän kuka ei pese hampaitaan ja käy suihkussa aamulla. Aivan harhakuvitelmaa ajatella että juuri sinä voit skipata aamupesun haisematta.

Vierailija
129/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jaksamista pesemisessä on? Sähköhammasharja hoitaa työn ja tulee puhdasta jälkeä.

Se on epämukavaa, yököttää, naamaan leviää märkää, vie voimia, ei tunnu ikinä rutiinilta vaan työltä, se ei palkitse eikä jätä kivempaa tunnetta suuhun. Harjaan vain koska tiedän sen olevan hyödyllistä. Sähköhammasharja ei auta. Se on epäkätevämpi käteen, ja sitä paitsi haluan harjaamiseen edes sen verran actionia, että saan itse tehdä sen harjausliikkeen.

Ihanaa että en ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Harjaan koska on pakko mutta vihaan sitä. Hammastahnat maistuvat kaikki enemmän tai vähemmän kuvottavilta ja vaahto suun takaosassa pyrkii laukaisemaan oksennusrefleksin. Pesun jälkeen tahnan vastenmielinen maku jää suuhun. Kaksi minuuttia tuntuu ikuisuudelta tuijotellessa vääntelehtivää rumaa naamaani peilistä.

Miksi kukaan ei valmista siedettävän makuista, vaahtoamatonta tahnaa?

Luonnonkosmetiikan puolelta löytyy paljon vähävaahtoisia hammastahnoja (niissä on SLS kielletty). En tiedä minkälainen maku sua viehättää, mutta itse tykkään tästä Ecodentan papaija-tahnasta. Sisältää ksylitolia ja fluoria 0,25% (1130 ppm F). https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ecodenta-papaya-whitening-75-ml…

Miksi tota kärkkäistä piti tulla mainostamaan? Noita tahnoja saa ihan kunnollisistakin kaupoista esim Ruohonjuuresta.

Vierailija
130/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuin illoin, ja välillä päivälläkin. Pesen ensin vedellä ja sähköhammasharjalla, sen jälkeen tahnan kanssa. Eli aina 2 kertaa peräkkäin. Lankaa käytän 3-7 krt/ vko. Tiedän että pitäisi käyttää joka päivä, mutta laiskuus vie voiton.

Reikiä ei ole ollut yli 40 vuoteen, eli lapsena viimeksi. Hammaskiveä tulee, vaikka kuinka pesisin/ lankaisin. Ientulehdusta tai vetäytyneitä hammaskauloja mulla ei ole.

Huono hammashygienia altistaa mm. veritulpille. Tämä on tärkeä motivaattori, kun ei huvittaisi langata. Mulla on niin tiukat hammasvälit, että lähes kaikki langat katkeilee.

Tuli tuosta hammaskivestä ja reiättömyydestä mieleen. Riippuu syljen koostumuksesta, kertyykö hammaskiveä. Sama koostumus joka aiheuttaa hammaskiveä, suojaa reikiintymiseltä. Eli se taipuu jompaan kumpaan suuntaan, itselläni ei juurikaan hammaskiveä ja reikiintyy helposti. Ekan kerran poistatin kiveä yli 30 vuotiaana ja suuhygienisti sanoi, ettei juuri mitään tehtävää ole. Saati sitten että vuosittain poistettaisiin.

Vierailija
131/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä tiedä.... minä meinaan kyllä keski-ikäisenä olla usein jo liian väsynyt iltaisin ja aamuisin (+ aamulla vielä hemmetin kiireinen) hampaiden harjaukseen. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun vaan nukahdan illalla, vaikka on pyhä aikomus mennä vielä pesemään hampaat.

Minun hammaspesuuni kuuluu ensin hampaiden lankaus; laajenevalla hammaslangalla otan irti mahdolliset isommat roippeet (lankaan tällä myös lähes jokaisen ruokailun jälkeen) ja sen jälkeen kapeammalla langalla "nirhaan" hammasvälit vielä uudelleen molemmin puolin ylhäältä alaspäin suuntautuvilla liikkeillä. Tämä jo vie vähintään sen viisi minuuttia, minkä monet mainostavat kuluvan hampaiden harjaukseen kokonaisuudessaan...?

Sitten hampaiden harjaukseen; Levitän sähköhammasharjan harjaspäällä ensin tahnan tasaisesti ylä- ja alahampaiden sisä-, ulko- sekä purupinnoille ja tämän jälkeen alan harjaamaan. Pidän ja liikutan hammasharjapäätä jokaisen hammaspinnan kohdalla (ja jokahampaassahan on 3 pintaa) arviolta noin 5 sekuntia.

Sitten vuorossa hammasharjan perusteellinen huuhtelu ja varsiosan pesu ja kuivaus. Harjaspään irrotan aina erikseen kuivumaan vinottaiseen pystyasentoon pieneen kippoon vessan kaappiin.

Tämän jälkeen harjaan vielä kielen erillisellä vanhan liiton käsihammasharjalla ja huuhtelen harjan ja asetan kuivumaan.

Tähän operaatioon minulla menee arviolta n. 10 - 15 minuuttia. Ja voin sanoa, että ei meinaa huvittaa eikä jaksaa.

Vierailija
132/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hampaat pestään 2 krt vuorokaudessa. On kyllä jossain vikaa jos tuota ei "jaksa".

Olet vissiin vielä nuori? Saattaa tulla se päivä, kun ei vain joko iän tuoman väsymyksen tai vaikka jonkun sairauden takia jaksa.

Vierailija
133/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä todellakin pitäisi kahdesti hampaat päivässä harjata. Toki perinnölliset tekijät vaikuttavat siihen kuinka helposti lopulta niitä reikiä ym. esiintyy, mutta tämä on yleinen ohje. Lisäksi hampaanvälit tulisi langata, koska sinne hampaan väliin hammasharjalla ei lähtökohtaisesti pääse, mutta sinne kyllä kertyy plakkia ja ruokaa.

Itse pyrin kahteen kertaan päivässä, mutta täytyy myöntää että masennuksen ym. vuoksi ja myös jonkinasteisen laiskuuden vuoksi aina en jaksa enää nousta sängystä illalla hampaita pesemään. Lankaus tahtoo myös välillä unohtua. Aamulla pesen aina ja siitä en luista, ihan jo sillä etten halua haista ja aamuhengitys haisee pahalle, erityisesti silloin jos illalla hampaita ei putsattu. Eilen pesin kahdesti ja lankasin illalla ja kyllä aamulla taas sen eron huomasi.

Olen eron huomannut myös siinä harjaako hampaat sähköharjalla vai tavallisella. Sähköhammasharjalla tulee puhtaampaa.

Vierailija
134/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

133

Lisään vielä että normiharjalla harjaan kyllä kielenkinjoka päivä tahnalla koska siihen kertyy kyllä plakkia yhtä lailla ja muita bakteereja jotka aiheuttavat pahaa hengitystä + myös leviää siitä hampaisiin.

Vierailija
135/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta aamuisin en jaksa pestä 2 min. Riittää et saa pahan maun pois. Tosin nyt vhh:lla ei ole sitäkään ongelmaa.

Vierailija
136/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin vielä nuori? Saattaa tulla se päivä, kun ei vain joko iän tuoman väsymyksen tai vaikka jonkun sairauden takia jaksa.

Jos saa itse syötyä, niin varmaan myös jaksaa ne hampaatkin pestä. Siinähän on paljon vähemmän vaivaa kuin syömisessä erityisesti, jos käyttää sähköhammasharjaa 

Vierailija
137/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää vetää ääritapaukset esille niinkin normaalissa asiassa kuin hampaiden pesu. Unohdit neliraaja-amputoidut.

Vierailija
138/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten korona-aikana käyneet hammashoidossa normaaliin tapaan, vai ehkä viivyttäneet käyntiä?

Helsingin julkisessa hammashoidossa NORMAALI aikataulu on se, että potilas pääsee hammaslääkärille yhden kerran noin 3 vuoden välein. Nyt korona-aikana on jouduttu peruuttamaan paljon ajanvarauksia (muun muassa siksi, että jotkut hammashoitolat on täysin suljettu) ja jonotusaika pitenee.

Itse odotan tässä mielenkiinnolla sitä, että "rutiinitarkastus" koittaa ja hammaslääkäri pääsee tekemään kaikki ne työt (hammaskiven poisto, reikien paikkaus) mitä olisi pitänyt tehdä jo 3 vuotta sitten. 

Kaupungilta saa myös palvelusetelin, kun on oman tarkastuksen aika. On jonkin verran kalliimpi varmasti, mutta nopeampi. Olin juuri näin. Viikko kesti jonottaa ajanvaraukseen, palveluseteli tuli melkein heti ja parin viikon päähän sain ajan lähellä olevaan Terveystalon pisteeseen. Sitten hoito-ja puhdistusajat reilun viikon sisään. Toimi näin koronan keskelläkin.

Vierailija
139/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän mä just kirjoitin, että sitten on jossain jotain vikaa. Nämä tänne kirjoittelevat eivät vaikuta mitenkään sairailta vaan syy on jossain muualla jos ei hampaitaan pese. Olen 48 v, jos sillä nyt on merkitystä.

Vierailija
140/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuin illoin, ja välillä päivälläkin. Pesen ensin vedellä ja sähköhammasharjalla, sen jälkeen tahnan kanssa. Eli aina 2 kertaa peräkkäin. Lankaa käytän 3-7 krt/ vko. Tiedän että pitäisi käyttää joka päivä, mutta laiskuus vie voiton.

Reikiä ei ole ollut yli 40 vuoteen, eli lapsena viimeksi. Hammaskiveä tulee, vaikka kuinka pesisin/ lankaisin. Ientulehdusta tai vetäytyneitä hammaskauloja mulla ei ole.

Huono hammashygienia altistaa mm. veritulpille. Tämä on tärkeä motivaattori, kun ei huvittaisi langata. Mulla on niin tiukat hammasvälit, että lähes kaikki langat katkeilee.

Tuli tuosta hammaskivestä ja reiättömyydestä mieleen. Riippuu syljen koostumuksesta, kertyykö hammaskiveä. Sama koostumus joka aiheuttaa hammaskiveä, suojaa reikiintymiseltä. Eli se taipuu jompaan kumpaan suuntaan, itselläni ei juurikaan hammaskiveä ja reikiintyy helposti. Ekan kerran poistatin kiveä yli 30 vuotiaana ja suuhygienisti sanoi, ettei juuri mitään tehtävää ole. Saati sitten että vuosittain poistettaisiin.

En tiennyt, että tällainen yhteys on. Mulla on melkein jokaisessa hammastarkastuksessa paikattavaa, mutta en edes tiedä minkälaista on hammaskivi. Ei ole esiintynyt mun suussa ikinä.