Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaksatteko te muut tosiaan pestä hampaat kaksi kertaa päivässä ja käyttää joka päivä hammaslankaa?

Vierailija
03.04.2021 |

Minä en pese kuin kerran päivässä, etenkään jos ei tarvitse lähteä mihinkään. Ja lankoihin en koske.

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvata oikeesti miten huonosti ihmiset hoitaa hampaitaan! Minkälainen ihminen ei pese hampaita kahdesti päivässä ja lankaa säännöllisesti? Se tärkein hygienia- ja terveysrutiini, eikä sitä saada toimitettua. Itselleni on aina ollut päivänselvää, että hampaiden hoidosta ei tingitä.

Vierailija
102/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika heikossa on ihmisen jaksaminen jos ei hampaitaan jaksa pestä. Pesen aamuin illoin ja iltaisin käytän hamnasväliharjaa jotta ei tulisi hammaskiveä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi valita 2 harjauksen tai 1 harjaus + lankaus väliltä, niin jälkimmäinen ehdottomasti.

Vierailija
104/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonoa hygieniaa täällä... Pesen hampaat kaksi kertaa päivässä, lankaa käytän kuureina, ja silloin tsemppaan ja käytän päivittäin. Kun en ole kuurilla niin pyrin että käytän silti useampana iltana viikossa.

Vierailija
105/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jaksamista pesemisessä on? Sähköhammasharja hoitaa työn ja tulee puhdasta jälkeä.

Se on epämukavaa, yököttää, naamaan leviää märkää, vie voimia, ei tunnu ikinä rutiinilta vaan työltä, se ei palkitse eikä jätä kivempaa tunnetta suuhun. Harjaan vain koska tiedän sen olevan hyödyllistä. Sähköhammasharja ei auta. Se on epäkätevämpi käteen, ja sitä paitsi haluan harjaamiseen edes sen verran actionia, että saan itse tehdä sen harjausliikkeen.

Ihanaa että en ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Harjaan koska on pakko mutta vihaan sitä. Hammastahnat maistuvat kaikki enemmän tai vähemmän kuvottavilta ja vaahto suun takaosassa pyrkii laukaisemaan oksennusrefleksin. Pesun jälkeen tahnan vastenmielinen maku jää suuhun. Kaksi minuuttia tuntuu ikuisuudelta tuijotellessa vääntelehtivää rumaa naamaani peilistä.

Miksi kukaan ei valmista siedettävän makuista, vaahtoamatonta tahnaa?

Se vaahto saa mut kanssa oksentamaan. En liioittele, pari kertaa on tullut oksu lavuaariin hampaidenpesun päätteeksi.

Mutta siihenkin on ratkaisu! Hampaiden pesu on paljon mukavampaa nykyään kun käytän yhdistelmää sähköhammasharja + vaahtoamaton tahna. Jälkimmäisiä saa apteekista, ja Elmex on itselleni sopiva. Sitä luulisi, että sähköhammasharja pahentaisi ongelmaa, mutta päinvastoin! Jos esim. matkalla joudun normaalia harjaa käyttämään, oksettaa taas, vähävaahtoinenkin.

Suosittelen kokeilemaan. Ja sähköhammasharjalla tärkeää myös, ettei liikuta sitä kuin tavallista harjaa. Pitää vain hetken hampaan pinnalla, ei paina, antaa harjan tehdä hommansa. Mäkin saatan pestä hampaitani jopa pidempään kuin ”tarttis” tällä tekniikalla.

Vierailija
106/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika heikossa on ihmisen jaksaminen jos ei hampaitaan jaksa pestä. Pesen aamuin illoin ja iltaisin käytän hamnasväliharjaa jotta ei tulisi hammaskiveä.

No en todellakaan pese joka päivä hampaita.

jos pesen niin.....  aina tahnaa käytän.

Hammaskiveä ei ole koskaan ollut

Joskus kyllä  pesen viikon joka päivä mutta edes lapsena en pessyt aamuin illoin.

Hammaslangan ostin ostin juuri, viimeksi ollut kai 4 v sitten !

Lanka on vaarallinen käyttää, voi repäistä ikenet

auki ja vesi lentää.  olkaa varovaisia.

Kaikenlaiset suuvedet on turhaa snobbailua ja myrkyllistä joillekin ihmisille.

Riittää kun kerran pari kuukaudessa 

kurluttaa , tai jos haluaa

niin kerran viikossa.

minulla on ikää lähes 60 ja omat hampaat on suussa edelleen , yksi takahammas vain poistettu

kun halkesi.

Vierailija
107/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen 2 krt/pv, käytän hammaslankaa ja pesen muös kieleni hampaiden pesun yhteydessä.

Maria Veitola ei pese kieltään, sanoo näin ohjelmassaan. Joten päättelin että moni muukin jättää pesemättä.

Vierailija
108/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kerran päivässä ja lankaan säännöllisesti. Jos ei joka päivä jaksa langata niin pyrin ainakin 3-4 kertaan viikossa. Mun hampaiden reikiintyminen käytännössä loppui kokonaan kun aloin langata. Hampaiden välit ovat tiukat ja kaikki reiät syntyivät niihin. Harmittaa kun en tajunnut tätä aiemmin.

Vierailija
109/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kerran päivässä ja lankaan säännöllisesti. Jos ei joka päivä jaksa langata niin pyrin ainakin 3-4 kertaan viikossa. Mun hampaiden reikiintyminen käytännössä loppui kokonaan kun aloin langata. Hampaiden välit ovat tiukat ja kaikki reiät syntyivät niihin. Harmittaa kun en tajunnut tätä aiemmin.

Hammaslääkäri ei suositellut mitään? Mulle hammaslääkäri antoi hammasväliharjapaketin mukaan, että kokeilehan näitä. Sitä ennen käytin kyllä hammaslankaa aina silloin tällöin, mutta en pitänyt hammaslangasta.  Nyt tulee putsattua päivittäin ihan vain telkkaria katsoessa. Hammasväliharja on paljon miellyttävämpi kuin hammaslanka ja on kyllä estänyt hammaskiven muodostumista. 

Vierailija
110/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuin illoin harjaan vaikka olisi mikä. Hammasväliharja ja lankaus 1-2x viikossa ja aina muistaessani kuopaisen kielen siihen tarkoitetulla puhdistimella.

Yksi komea ja kiltti poikakaveri oli pakko jättää , koska ei harjannut hampaitaan. Se oli ihan ylitsepääsemätön haitta.

Vierailija
111/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aamuin illoin mutta lankaa tulee harvemmin käytettyä, tiedän että pitäisi käyttää useammin mutta en pidä siitä tunteesta joka lankauksesta tulee suuhun samalla kun lankaan.

Vierailija
112/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuin illoin, ja välillä päivälläkin. Pesen ensin vedellä ja sähköhammasharjalla, sen jälkeen tahnan kanssa. Eli aina 2 kertaa peräkkäin. Lankaa käytän 3-7 krt/ vko. Tiedän että pitäisi käyttää joka päivä, mutta laiskuus vie voiton.

Reikiä ei ole ollut yli 40 vuoteen, eli lapsena viimeksi. Hammaskiveä tulee, vaikka kuinka pesisin/ lankaisin. Ientulehdusta tai vetäytyneitä hammaskauloja mulla ei ole.

Huono hammashygienia altistaa mm. veritulpille. Tämä on tärkeä motivaattori, kun ei huvittaisi langata. Mulla on niin tiukat hammasvälit, että lähes kaikki langat katkeilee.

Vierailija
113/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, paitsi jos olen kovassa kuumeessa ym. 

Ennen en käyttänyt lankoja koskaan, mutta kun ikää tulee ja hampaat alkaa lohkeilla itsekseen, ei ole varaa tai halua olla hoitamatta parhaalla mahdollisella tavalla. Kannattaisi sunkin, ennenkuin suuvärkkisi on huonossa kunnossa.

Vierailija
114/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä hurjalta että joillekin hampaidenpesu kahdesti päivässä on liikaa vaadittua.

Kyllä meille on lapsesta asti opetettu että hampaidenpesu rutiineista ei jousteta. Ihan perushygienan hoitoa tämä on.

Välittäkää itsestänne vähän enemmän. Ansaitsette hyvin hoidetut hampaat, terveen suun ja raikkaan hengityksen!

Vierailija
115/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka pesette aamuin illoin, onko teillä silti reikiä?

Entä te, jotka pesette vain kerran päivässä, onko reikiä?

Mä pesen ja lankaan vain aamuisin. Oon 30v ja koko elämäni aikana on ollut vain 2 reikää.

Mulla on valkoiset hampaat ja raikas hengitys, moni ei varmaan uskoisi, että pesen vain kerran päivässä.

Vierailija
116/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla paljon masentunutta porukkaa, kun ei jakseta käydä suihkussa eikä edes pestä hampaita kahdesti päivässä. 

Vierailija
117/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielusta ja kielestä tulee se paha haju, ei niinkään hampaista. Itse en ilman kakomista pysty syvemmältä pesemään. Nielurisat ja kielen takaosa voi olla saastaisia.

Vierailija
118/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan selviä viidessä minuutissa hampaiden pesusta. Käytän ensin hammaslankaa ja sitten harjaan. Kieli on pakko saada hyvin puhtaaksi ja aikaa menee vähintään vartti. Tuo on todella perusteellinen operaatio, siksipä en jaksakaan suorittaa kuin iltaisin. Aamulla en pysty harjaamaan, koska laatta lentää välittömästi.

Vierailija
119/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkohan mun työkaveri. Huomaa, että ei ole aamulla pessyt hampaita. Inhottaa olla samassa autossa tai työpöydän ääressä yhdessä, kun henki haisee. Kahvihuoneessakin hakeudun istumaan kauemmas. Kohta joutuu varmaan sanomaan, että pese hampaasi ja suusi. Nolo homma. peskää hampaanne aamulla niin ei tarvitse työkaverina asiasta huomattaa. Miten te ette itse haista sitä suutanne. 

Vierailija
120/156 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootkohan mun työkaveri. Huomaa, että ei ole aamulla pessyt hampaita. Inhottaa olla samassa autossa tai työpöydän ääressä yhdessä, kun henki haisee. Kahvihuoneessakin hakeudun istumaan kauemmas. Kohta joutuu varmaan sanomaan, että pese hampaasi ja suusi. Nolo homma. peskää hampaanne aamulla niin ei tarvitse työkaverina asiasta huomattaa. Miten te ette itse haista sitä suutanne. 

Tuntuu pahalta, mutta mä en pysty. En halua oksentaa. Mulla on aina suussa raikas purkka, jonka vaihdan uuteen moneen otteeseen. Olen kysynyt lapsiltani haiseeko henki, mutta tuoksuu heidän mielestään purkka.