Sähkötekniikan DI, aloituspaikkoja 65, ensisijaisia hakijoita 30
Sähkötekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri (3 v + 2 v)
Ensisijaisia hakijoita / aloituspaikka: 0,46
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä DI:t ikinä kokeilleet aloja, joihin on vaikea päästä :D
On helppo öyhöttää, että oma ala on vaativin, kun oikeasti ei ole edes mitään saumaa päästä lukemaan niitä aloja, joita opiskelemaan on suurin kynnys.
Miksi juuri DI-tutkinto aiheuttaa tällä palstalla niin paljon närää?
Tämä on naisvaltainen paikka... Jos väität vaativaksi jotain missä naiset eivät ole enemmistössä, saat pelkkää kuraa niskaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseminen on siis helppoa, mutta valmistuminen vaikeaa. Joillain aloilla on toisin päin.
Aina kun puhutaan vaikeasta alasta puhutaan lääkiksestä. Lääkiksessä opiskelevat kaverini puolestaan sanoivat etteivät opinnot ole vaikeita vaan se sisäänpääsy.
Sama eläinlääkiksessä. Sinne otetaan tosi vähän jengiä sisään (en tiedä miksi, koska eläinlääkäreitä tosiaankin tarvitaan). Kunhan pääsee matikan, kemian, fyssan ja jonkun vaikean anatomian kurssin läpi niin opiskelu on eläinlääkärieni (mulla kolme vakkaria kenellä käydään) mukaan helppoa. Ei vaadi muuta kuin perslihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Useimmille liian vaikea ala. Meillä sähköpuolella valmistui lopulta alle puolet aloittaneista. Useimmat vaihtoi yliopiston kauppapuolelle tai AMK:hon.
Muistan itsekin ajatelleeni että pitäisi olla matematiikan tohtori jotta sähköpuoli sujuisi helposti.
Heilastelin kerran sähköteekkarin kanssa ja matematiikka oli tasoa huhuhhuuapua kun näytti kyseisiä matskuja
Luonnontieteisiin on paljon aloiituspaikkoja suhteessa hakijoihin muttta vaan se että ei ne silti työelämässä pärjää puhumattakaan opinnoista jollei pärjää. Ei pärjää jos ei pärjäää.
Keskipalkka noin 5500 euroa. Todellakin kannattaa ottaa opiskelupaikka vastaan.
Eikö tekninen fysiikka ole vaikeimpia linjoja päästä sisään, ja myös valmistua?
Vierailija kirjoitti:
Tienasin tuon viisi vuotta AMK-inssiksi valmistumisen jälkeen.
Tosin samana vuotena myöhemmin valmistuin juuri sähkö(voima)tekniikan dipaksi, mutta tuskin sillä mitään oli palkkanousun kansssa tekemistä, etenkään kun kukaan palkastani/työsuhteestani päättävä ei edes tiennyt minun opiskelevan, 5.5 vuotta otti työn ohessa jossa AMK-papereista sai 60+8 ov hyvitystä (8 ov suoraan tenttimällä).
Tuohon aikaan eli ysärin lopulla muuten AMK-inssinä mentiin kiltisti pääsykokeisiin ja jos ne läpäistiin, sitten vasta katsottiin hyvityksiä. Eli ei ollut mitään avoimen "hyvän opintomenestyksen" väylää puhumattakaan että AMK:n hyvillä papereilla olisi päässyt sisään suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Ruma dippi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään sähkötekniikan yliopisto-opiskelijaa jolla olisi ollut aikaa alkaa lisääntymään kesken opintojen. Kun täällä siitäkin puhuttiin että opintojen aikana lisääntyminen on helppoa.
Se taas johtuu siitä, että noilla nörteistä nörteimmillä ei ole ketään, jonka kanssa lisääntyä.
Lievästi autistinen matematiikkanero on naisten mielestä yhtä kiinnostava asia kuin kivenmurikka. Ei siis viehätä. Nykypäivänä miehen kun pitäisi olla sosiaalinen, meneväinen mies, jolla on laaja kaveripiiri ja hienoja juhlia/bileitä jatkuvasti.
Lievästi autistisen matiikkaneron kannattaa tavoitella kaltaistaan naista joka on introvertti ja jota ei bileet ja laajat kaveripiirit kiinnosta. Jos matematiikkaneroa kiinnostaa vain ne sosiaalisesti meneväiset, suositut ja hauskat naiset niin lopputulos on varmasti juuri tuo.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi DI tienaa miljoonan vuodessa ja yhdeksän muuta dippaa lajittelevat postia, niin silloinkin keskipalkka nousee aika suureksi.
Juuri tietyissä DI-aloissa hämää tämä helppo sisäänpääsy. Uskokaa vaan, sähkö-DI:n opinnot vaativat raakaa matemaattista älyä hyvin paljon. Sisään helppoa, ulos sellaista että ei onnistu kaikilta.
Multa esim ei onnistu, eikä mitään ongelmia myöntää tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tietyissä DI-aloissa hämää tämä helppo sisäänpääsy. Uskokaa vaan, sähkö-DI:n opinnot vaativat raakaa matemaattista älyä hyvin paljon. Sisään helppoa, ulos sellaista että ei onnistu kaikilta.
Multa esim ei onnistu, eikä mitään ongelmia myöntää tällaista.
Jep. Ei tarvi olla hääppöset paperit että pääsee sisään. Ainakaan Oulussa. Kokemusta on. Se vaan että yli puolet ei koskaan valmistu ja 5 vuodessa valmistuva on harvinaisuus. Taitaa olla vaikea saada motivoitunutta väkeä tuonne. Aidosti kiinnostuneet hakee Aaltoon tai Tampereelle varmaan.
Vierailija kirjoitti:
On helppo öyhöttää, että oma ala on vaativin, kun oikeasti ei ole edes mitään saumaa päästä lukemaan niitä aloja, joita opiskelemaan on suurin kynnys.
Minä olen valmistunut historian ohjelmasta, jonne oli mun aikanani vaikea päästä, n. 10 % pääsi sisään.
Rakastin ja rakastan alaani, mutta vaikka sisäänpääsy oli vaikeaa, ei hissan opintoja voi kukaan käsi sydämellä sellaisina pitää. Läpipääsy kursseista liki 100% varmaa, eli jos tavoitteena on vain hommata joku tutkinto, irtoaa sellainen varmasti hyvin helpolla historiasta - kunhan sisään on päästy siis.
Toisaalta kovien arvosanojen saaminen pro graduista taas oli erittäin vaikeaa meillä, siihen vaadittiin hyvin paljon vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Pääseminen on siis helppoa, mutta valmistuminen vaikeaa. Joillain aloilla on toisin päin.
Valmistuminen on haastavaa. Sen takia hakijoitakin on niin vähän, kun suurin osa haluaa opiskella jotain helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Teekkarikulttuuri on perinteisesti hyvin sovintistista.
-teekkarinainen-
Minustakin se näyttää siltä. Sovinistista ja vähän kelkasta pudonnutta.
Mies, ei-teekkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta usein olen lukenut täältä ettei DI:ksi ole vaikea valmistua koska sinne pääsee kuka vain opiskelemaan.
Ainakin tuollaisella logiikalla on vaikea valmistua.
DI:ksi on vaikea valmistua surkeilla matemaattisilla taidoilla.
Sisään voi olla helppo päästä, mutta niistä kursseista ei sitten päästäkään läpi, jos ei osaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on naisvaltainen paikka... Jos väität vaativaksi jotain missä naiset eivät ole enemmistössä, saat pelkkää kuraa niskaasi.
Olen itse DI nainen, ei minulle kukaan nainen ole tullut väittämään alaa helpoksi.
Sen sijaan amk inssimiehet näin saattavat tehdä, ei toki kaikki 😊
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on sähköpuolelta tohtoriksi väitellyt.
Hän asensi itse hellan sähköt. Sähkömies myöhemmin totesi, että hengenvaarallinen asennus.
(itse olen DI toiselta osastolta. Osaisin kyllä tehdä oman alani asennuksen myös)
Sellaista urbaanilegendaa sieltä sitten. En usko tähän juttuun hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään sähkötekniikan yliopisto-opiskelijaa jolla olisi ollut aikaa alkaa lisääntymään kesken opintojen. Kun täällä siitäkin puhuttiin että opintojen aikana lisääntyminen on helppoa.
Minä tunnen! Me saimme kaksi lasta sinä aikana, kun mieheni opiskeli sähkötekniikan DI:ksi.