17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?
Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.
Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.
Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."
Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.
No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.
Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.
Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.
Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.
Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppinen, jolla ei perussairauksia, sairasti korona teholla melkein kuukauden. Ystäväni ystävä.
Tiedän myös lähes oireettomana sairastaneen, jolle suurin harmi oli pysytellä eristyksissä.
Ohis. Siis ystävän ystävä.... sairastiko todella teholla kuukauden? Vai sairastiko kuukauden ja oli myös teholla?
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.
Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.
Sellainen pelottelutarina tällä kertaa hybridikeskuksella. Arvatenkaan mitään linkkiä ei ole median juttuihn?
Näinhän se on miltei minkä vaan sairauden kohdalla, toiset henkihievereissä taistelee hengestään ja toiset jatkaa elämää normaalisti. Influenssa, korona, syöpä, mahatauti ja niin monen monen muuta sairautta... Varmaa on vain että jokainen meistä kuolee mutta syy voi olla ihan mitä vaan...
Mulla kolmekymppisellä perusterveellä korona ei ollut vakava, mutta olisi voinut olla jos olisi mennyt keuhkoihin! Kuitenkaan en halua sitä kokea enää uudestaan. Korkea kuume ja kurkkukipu useamman päivän, yön hikoilit ja muuten makoilin sängyssä kipeänä. Sitten alkoi ripuli, mikään ei pysynyt sisällä ja makuaisti meni.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin ennemmin huolissani siitä, että miten ap:n lähipiirissä voi olla noin monta tartuntaa. Missä koronalingossa te oikein elätte? Tiedän toki itsekin koronaan sairastuneita, mutta joku raja nyt näille kalavalheille.
Niinpä. Itse asun Turussa enkä edelleenkään tunne yhtään koronaan sairastunutta. Viimeksi kun työporukalla juteltiin ei kukaan heistäkään (8 henkilöä) tuntenut ketään.
Nainen 50 v on juuri siiretty 3vkon kotona kuumessasairastelun jälkeen sairaalaan, keuhkoveritulppa koronan aiheuttamana.
Tunnen kyseisen henkilön. Kotoisin Turusta. Hesassa tiedän erään naisen noin 40v, jolla aivosumu on jatkunut yli vuoden niin ettei pysty töihin. Pari muuta tiedän mutkan kautta jotka ovat selvinneet vähemmällä. Kova on tauti jos sen saa.
Siksi tänäänkin kun ihan pariskunnittain oltiin kaupassa ilman maskia (tuskin molemmilla terveydelistä syytä oli), kyllä ottaa päähän. Itse ajattelen jospa pienikin yritys vähentää edes yhden tartunnan=maski. Pelastaa jonkun terveys hinta noin 40senttiä (maski), kyllä kiitos, käytän kiltisti vaikka miksi lampaaksi haukutaan.
En tunne yhtään koronaan kuollutta enkä teholle joutunutta. Mulla on kuitenkin todella laaja suku ja kaikki mun sedät ja tädit ovat ikänsä puolesta riskiryhmää. Vain muutama lähipiiristä on sairastanut koronan. Oireet olleet kuin perusflunssassa. Asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin ennemmin huolissani siitä, että miten ap:n lähipiirissä voi olla noin monta tartuntaa. Missä koronalingossa te oikein elätte? Tiedän toki itsekin koronaan sairastuneita, mutta joku raja nyt näille kalavalheille.
Niinpä. Itse asun Turussa enkä edelleenkään tunne yhtään koronaan sairastunutta. Viimeksi kun työporukalla juteltiin ei kukaan heistäkään (8 henkilöä) tuntenut ketään.
Yksi 70:stä suomalaisesta on sairastanut koronan. Vertailun vuoksi puolet sairastaa syövän. Ja korona on leimaavampi sairaus, joten ei sitä ihan helpolla paljasteta. Ei se nyt suuri ihme ole, jos ei ketään koronaan sairastunutta tunne.
Mitäs tässä oikein ihmetellään. Nämä ovat kaksi eri tautia.
KORONA on useimmilla oireeton tai lieväoireinen tauti ja menee ohi kotihoidolla. Koronavirukset aiheuttavat ihmisellä yleensä lievää flunssaa.
INFLUENSSA on erittäin korkeakuumeinen vakava tulehdustauti joka aiheuttaa jälkitauteja. Influenssaan sairastuneet joutuvat yleensä haleutumaan lääkörihoitoon useamman kerran sairauden aikana.
Mm. P.Väyrysen isoveli sai influenssan ja kuoli 15-vuotiaana. Väyrysen kirjassa kerrotaan trgediasta.
Tähän saakka on käyty keskustelua siitä, tunteeko joku edes yhden ainokaisen koronaan sairastuneen tai kuolleen.
Ja sitten ilmestyy raflaava aloitus, jossa avaajalla onkin Suomenennätyslukemat kokonaiset 17 koronaan sairastunutta tuttavaa.
Enpä taida uskoa...
Kokoomuksen lehdessä viimeinkin kerrottiin, että PCR-testi on epäluotettava.
Emme siis voi enää tietää, oliko yhdelläkään suomalaisella koronaa. Sama mitä joku länkyttää, en voi enää ottaa tuota huutoa tosissani. Kyllästyttävää vouhotusta.
Tunnen yhden koronaan sairastuneen, kyseinen riemuidiootti kävi hakemassa sen Tirolista. Lievät oireet, pakollisen saikun jälkeen töihin. Yhden tuttavan läheinen vanhus (jota en itse tuntenut) menehtyi koronadiagnoosin saatuaan. Tätä voi verrata siihen, että omasta lähipiiristäni on epidemia-aikana kuollut neljä vanhusta ilman koronaakin, eikä nekään mitään ihania lähtöjä olleet.
Itse olen ainoastaan kerran sairastanut influenssaoireisen taudin, ja senkin lievänä (kurkkukipua, yskää, pientä lämpöä, ja parin viikon vetämätön olo). Sen sijaan nuhakuumeita olen sairastanut ihan riittävästi; puolen tusinaa kovempaa tautia + kerran pari vuodessa lievempi. Rajukaan nuhakuume ei ole koskaan jättänyt vastaavaa paranamisen jälkeistä voimattomuutta kuin influenssa.
Pointtina lähinnä se, että kunkin virustaudin oireet vaihtelevat suuresti riippuen henkilön perimästä, aiemmasta alistumisesta muille viruksille, yleisestä vastustuskyvystä, saadun virusannoksen koosta ja lukuisista muista seikoista.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Kun ap:n "17 tuttavalla" korona on ollut lievä, se ei ole muillekaan vaarallinen.
Semminkin kun ap tuntee useita influenssaan kuolleita.
Fakta on faktaa. :)
Aapeella on selvästi hyvin laaja tuttavapiiri. Hän on myös itse altistunut useamman kerran, joten sosiaalinen elämä lienee hyvin vilkasta.
Minä tiedän kyllä monta, jotka ovat sairastaneet influenssan suht lievänä. Ja siis todella moni varmasti sairastaa sen tietämättään, ehkä minullakin on ollut, kun ei sitä testata lieväoireisilta. En tunne ketään influenssaan kuollutta tai edes sen takia sairaalaan joutunutta. Koronan sairastaneista tiedän monta, jotka ovat olleet lieväoireisia tai oireettomia, mutta myös useamman tapauksen jossa suht perusterve on joutunut kamppailemaan hengestään.
Eikä influenssa laita maapalloa sekaisin ja uhkaa kaataa terveydenhuoltojärjestelmää monessa maassa, kun paikat ja hoitohenkilökunta ei vaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.
Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.
Höpö, höpö. Ei kukaan usko.
Onni niille joille tauti on kevyt. Mutta sitten kyllä satoja suomalaisia kuolikin jo koronaan. Intian mutaatiot on vasta tulossa tänne
Työkaveri oli 6 viikkoa teholla. Sairastui ensimmäisten joukossa maaliskuussa 20. Ei ole vieläkään työkykyinen.
Teho-osastoilta löytyy.