17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?
Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.
Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.
Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."
Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.
No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.
Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.
Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.
Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.
Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.
Kommentit (196)
Mä ymmärrän aloittajaa. Mun mies sai töistä Koronan, sitä myötä minäkin. Pari päivää vatsa sekaisin, päänsärkyä ja vetämätön olo ja se siitä. Tunnen myös neljä muuta taudin sairastanutta ja sama juttu.
Ylihysteriaa alusta asti, sanoin sen jo silloin kun porukka hamstrasi hulluna vessapaperia. Sama kun possuflunssan aikaan. En ottanut rokotetta silloin enkä ota nytkään. Pitäkää niitä naamarättejänne vaikka tuomionpäivään, itse en. Toisten mulkoilut ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän aloittajaa. Mun mies sai töistä Koronan, sitä myötä minäkin. Pari päivää vatsa sekaisin, päänsärkyä ja vetämätön olo ja se siitä. Tunnen myös neljä muuta taudin sairastanutta ja sama juttu.
Ylihysteriaa alusta asti, sanoin sen jo silloin kun porukka hamstrasi hulluna vessapaperia. Sama kun possuflunssan aikaan. En ottanut rokotetta silloin enkä ota nytkään. Pitäkää niitä naamarättejänne vaikka tuomionpäivään, itse en. Toisten mulkoilut ei kiinnosta.
Miltä tuntuu elää kuplassa? Sun otanta on 6, mites se peilautuu siihen toiseen otantaan? Onko sulla jotenkin voimaantunut olo, kun sä koet, että pandemianhallinta on turhaa sun otannalla, sun kokemuksella ja sun kuplassa? Ihan sama otatko rokotteen tai käytätkö maskia, mutta kannattaako omaa yksinkertaisuuttaan julistaa?
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla paljon tuttuja.
No esim. minä pystyisin heittämällä nimeämään 17 tuttuani. Johan mulla on puhelimen muistissakin joku 200 nimeä. Mikä ihme tuo muka on?
-ohis
Olen sairastanut koronan , koska vasta-ainetestin mukaan näin on. Tautia itseään en ole huomannut, ei ole ollut mitään oireita. Nyt mietin, ottaako rokotus vai ei, koska jostain syystä sairastaneillekin sitä suositellaan. Miksi, jos jo sairastin ja sain immuniteetin?
Muistan 3v takaisen influenssan kuin eilisen päivän! Tai muistaisin jos muistaisin siitä tajunnan rajamailla heilumisesta juuri mitään muuta kuin kamalan säryn ja kuumeen, ja sen etten nukkunut, mutten myöskään ollut hereillä. Ensin luulin että nyt tulee flunssa, flunssan ensioireet siis, vähän kurkku karhea, vähän niiskutusta, voimattomuutta, lämpöä, pääkipua. Tauti yltyi kuitenki nopeasti. Seuraavana päivänä oli jo ihan reipas kuume, ja lihas/nivelkivut melkoiset. Pää tuntui ilmapallolta, mutta flunssaoireet hävisivät, toisaalta kolotus ja pakottava kipu ympäri kroppaa tulivat tilalle, ja tuskainen olo myös.
Meni kolmas päivä, neljäs, viides, kuudes ja seitsämäs, ja olo sen kuin huononi. Tuossa vaiheessa kuumetta oli ollut viikon verran 39-40 astetta, eikä nesteytys ollut riittänyt vaikka join "koko ajan". Kuumetta tietysti alensin kuumelääkkeellä, josta seurasi se että vuoron perään paleliin, ja sitten hikosin. Tämä tuntui aivan kauhealta, joten en enää ottanut kuumetta alentavaa, vaan olin mieluummin reilussa kuumeessa, sillä helpotus oli muutenkin vain hetkellinen, kunnes oireet palasivat entistä pahempina.
Kahdeksannen päivän aamuna (tai iltana? En muista sitä) join mehua lasillisen ja raahauduin saman tien vessaan, koska mehu tuli ylös. Join toisen lasin mehua, ja sama homma. Kolmannen lasin sain pidettyä sisällä, mutta hetki juomisen jälkeen mehu tuli suoraan läpi. Ei muuta kuin takaisin sohvalle ja uutta yritystä myöhemmin. Mies toi lisää eri juotavia, jotka kaikki tulivat läpi saman tien. Kieltäydyin enää juomasta koska oli vaikea raahautua siinä horkassa jatkuvasti vessaan.
Mies sanoi että nyt pitää lähteä sairaalaan. Olin sanonut että vain lähteä aitten kun oloni tästä helpottaa, mutta että nyt haluan vain nukkua, enkä lähde mihinkään, koska en pysy enää edes pystyssä.
Sitten olin luvannut lähteä jos minun ei tarvitsisi tehdä mitään asian eteen. Niinpä mies puki sen minkä päälleni sai ja kantoi autoon, ja autosta ensiapuun.
Siellä laitettiin ensitöikseen tippa käteen, ja otettiin influenssatesti, joka näyttikin positiivista. Sain nestettä sokerisuolaliuosta litran verran, jonka jälkeen sain lähteä kotiin jatkamaan sairastamista. Olo koheni nopeasti nesteytyksen jälkeen, ja parin päivän päästä jaksoin jo paremmin.
Koko taudista toipumiseen meni puolisen vuotta, jotta mikäli korona on yhtään tuon influenssan kaltainen, niin ei kiitos.
Minä tunnen tai tiedän tai on tutuntuttu varmaan 30-40 koronan sairastanutta. Lisäksi olemme itse sairastaneet sen koko perhe. Ei paha. On omituista, että huudetaan, että "osalla lievä". Se on lähtäkohtaisesti lievä tai minimissää siedettävä lähes kaikilla hyväkuntoisilla työikäisillä. Enkä tarkoita hyväkuntoisella mitään maratoonaria vaan ihan sellaisia pääosin terveitä keski-ikäisiä, ylipainoa on monella ja osalla reippaastikin, vaikkei mitään rollaattorilla liikkuvia 250kg kukaan olekaan.
Joku tehohoitaja tietysti singahtaa tähän kertomaan taudin hirveydestä. Kyllä, joillain harvoilla se on raju ja tottakai tehohoitaja näkee vain ne vaikeimmat tapaukset. Sen koko työ on kohdata niitä ja se vääristää sen kokonaiskuvan, joka on loppujen lopuksi vähän toisenlainen.
Koronan stigma oli se pahin koko sairaudessa. Suurin osa ihmisistä otti rauhallisesti, mutta muutamalla sekosi aivan pää. Kaikenlaista asiatonta viestintää selän takana ja syyttelyä. Ihan kuin korona olisi hankittu huvikseen. Mekin olimme eläneet vuoden tosi rauhallisesti, me aikuiset tosi kapealla elämänalallakin, mutta silti se pääsi meille. Tartuntalähde oli lapsen harrastusryhmä.
Tunnen kolme keski-ikäistä miestä, jotka sairasti koronan. Heidän kertomansa mukaan, oli ihan helvetin kova tauti. Ainakaan he eivät enää vitsaile taudista. Itse olen tietääkseni välttynyt sairastumiselta ja rokotuksen saan huomenna.
m56
Tunnen kolme koronaansairastunutta. Iät 18-45 välillä. Kaikilla näillä tauti on ollut melko lievä. 18-vuotiaan kotona asuneen muu perhe ei sairastunut, hänellä oireina lähinnä vatsavaivat ja lievä kuume. Tämä siis urheilija. Kaksi muuta vanhempaa ystävääni sairastivat molemmat todella lievänä, toisella ei edes kuumetta eikä huonoa oloa. Näistä toinen kestävyysurheilun harrastaja sairasti myös lievänä, oireina kurkkukipu ja vatsavaivat, ei kuumetta hänelläkään. Ja nämä kaikki siis ihan testillä todistettuja sairastuneita. Eise korona kaikille tule niin vakavana, mutta en kyllä ole sitä mieltäkään, että kaikille olisi harmiton tauti. Itse olen ekan rokotteen saanut,kun olen riskiryhmää.
Kaksi tuttua on sairastanut koronan ja kumpikin joutui sairaalahoitoon. Outoa vai mitä?
Meiltä hoitokodista kuoli kymmenkunta potilasta koronaan ja hoitajista puolet sairastui. Hoitajat hengissä mutta yksi saikulla ja tarvitsee vieläkin lisähappea. Toinen tuli töihin kokeilemaan pärjääkö. Muut toipuneet 1-3 kk kuluessa työkuntoon
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut koronan , koska vasta-ainetestin mukaan näin on. Tautia itseään en ole huomannut, ei ole ollut mitään oireita. Nyt mietin, ottaako rokotus vai ei, koska jostain syystä sairastaneillekin sitä suositellaan. Miksi, jos jo sairastin ja sain immuniteetin?
Koska sairastaneella se immuniteetti on arpapeliä. Ei vielä, mutta sit viimeisten joukossa se rokote kannattaa ottaa, paitsi, jos sulla on joku perussairaus, sit oman ryhmän mukana.
Vierailija kirjoitti:
Muistan 3v takaisen influenssan kuin eilisen päivän! Tai muistaisin jos muistaisin siitä tajunnan rajamailla heilumisesta juuri mitään muuta kuin kamalan säryn ja kuumeen, ja sen etten nukkunut, mutten myöskään ollut hereillä. Ensin luulin että nyt tulee flunssa, flunssan ensioireet siis, vähän kurkku karhea, vähän niiskutusta, voimattomuutta, lämpöä, pääkipua. Tauti yltyi kuitenki nopeasti. Seuraavana päivänä oli jo ihan reipas kuume, ja lihas/nivelkivut melkoiset. Pää tuntui ilmapallolta, mutta flunssaoireet hävisivät, toisaalta kolotus ja pakottava kipu ympäri kroppaa tulivat tilalle, ja tuskainen olo myös.
Meni kolmas päivä, neljäs, viides, kuudes ja seitsämäs, ja olo sen kuin huononi. Tuossa vaiheessa kuumetta oli ollut viikon verran 39-40 astetta, eikä nesteytys ollut riittänyt vaikka join "koko ajan". Kuumetta tietysti alensin kuumelääkkeellä, josta seurasi se että vuoron perään paleliin, ja sitten hikosin. Tämä tuntui aivan kauhealta, joten en enää ottanut kuumetta alentavaa, vaan olin mieluummin reilussa kuumeessa, sillä helpotus oli muutenkin vain hetkellinen, kunnes oireet palasivat entistä pahempina.
Kahdeksannen päivän aamuna (tai iltana? En muista sitä) join mehua lasillisen ja raahauduin saman tien vessaan, koska mehu tuli ylös. Join toisen lasin mehua, ja sama homma. Kolmannen lasin sain pidettyä sisällä, mutta hetki juomisen jälkeen mehu tuli suoraan läpi. Ei muuta kuin takaisin sohvalle ja uutta yritystä myöhemmin. Mies toi lisää eri juotavia, jotka kaikki tulivat läpi saman tien. Kieltäydyin enää juomasta koska oli vaikea raahautua siinä horkassa jatkuvasti vessaan.
Mies sanoi että nyt pitää lähteä sairaalaan. Olin sanonut että vain lähteä aitten kun oloni tästä helpottaa, mutta että nyt haluan vain nukkua, enkä lähde mihinkään, koska en pysy enää edes pystyssä.
Sitten olin luvannut lähteä jos minun ei tarvitsisi tehdä mitään asian eteen. Niinpä mies puki sen minkä päälleni sai ja kantoi autoon, ja autosta ensiapuun.
Siellä laitettiin ensitöikseen tippa käteen, ja otettiin influenssatesti, joka näyttikin positiivista. Sain nestettä sokerisuolaliuosta litran verran, jonka jälkeen sain lähteä kotiin jatkamaan sairastamista. Olo koheni nopeasti nesteytyksen jälkeen, ja parin päivän päästä jaksoin jo paremmin.
Koko taudista toipumiseen meni puolisen vuotta, jotta mikäli korona on yhtään tuon influenssan kaltainen, niin ei kiitos.
Minulla taas influenssa meni korkealla kuumeella kaksi pvää ohi. Se on katsopas niin, että kaikissa viruksissa osa selviää vähällä ja osa ei. Liittyy viruskuormaan hyvin vahvasti, siksi esim. maskit käytössä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sairastaneella se immuniteetti on arpapeliä. Ei vielä, mutta sit viimeisten joukossa se rokote kannattaa ottaa, paitsi, jos sulla on joku perussairaus, sit oman ryhmän mukana.
Itse asiassa sairastaneen immuniteetti ei ole arpapeliä, rokotetun on.
Mä olen nyt neljä viikkoa sairastanut ja ärsyttää tätä tautia vähättelevät ihmiset. Influenssasta selvisin paljon vähemmällä. Tuntuu siltä ettei tää lopu koskaan. Lääkärit varoitteli, että kestää tosi kauan päästä työkuntoiseksi. Ei paljon naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.
Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.Influenssaan olisit sitten kuollut. Korona ei kuntoasi pitkäksi aikaa alentanut vaan hengityskone. Tilasi on tyypillinen seuraus siitä.
Joo, ja siihen hengityskoneeseen laitettiin varmaan ihan ilman syytä... 🤦
Ihan kiusallaan varmaan laittoivat
Juu, ja ne uutiskuvat, jossa hautoja kaivetaan puistoihin. Nekin on varmaan osa meidän vihervasemmiston organisoimaa salaliittoa. Ja tässä koronahuijauksessahan on kyse vain ahneiden lääkeyhtiöiden miljardivoitoista. Kyllä persu-denialistien logiikka on hämmästyttävää.
Isoveljeni, tupakoiva ja mahakas 56v. sairasti koronan ja hän veti sen niin kepeästi läpi, että aivan hämmennyin. Flunssa oli. Nuhaa, yskää yms. Mutta ei edes kuumetta, oireet kesti sen 4-5 päivää. Pääsi töihin takaisin jo 10 päivää sairastumisesta. Oli tosi onnellinen itseasiassa sen sairauden jälkeen. Ei kuitenkaan sairastuttanut tietääkseen ketään ja oli sen jälkeen kuulemma tosi rento fiilis. Ei hän mikään koronapelkoinen varsinaisesti ollut, mutta oli kyllä vähän pelännyt sitä ja sairastamisen jälkeen oli voittaja fiilis.
Tunnen muita sairastaneita myös. Ei kenelläkään ole ollut normiflunssaa pahempi. Influenssat on olleet tiukempia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt neljä viikkoa sairastanut ja ärsyttää tätä tautia vähättelevät ihmiset. Influenssasta selvisin paljon vähemmällä. Tuntuu siltä ettei tää lopu koskaan. Lääkärit varoitteli, että kestää tosi kauan päästä työkuntoiseksi. Ei paljon naurata.
Millaisia oireita sulla on ollut? Täällä toinen parhaillaan koronassa oleva kyselee... Toistaiseksi olen hämmentynyt tästä, että oikeastiko tämä on näin pieni tauti. Enemmänkin odotan koko ajan, että koska se kauhutauti karmeine oireineen alkaa. Aikaa positiivisesta tuloksesta on viikko ja menin kurkkukivusta testiin. Ekat päivät oli tosi lievää, nyt on kolme päivää ollut ilmiselvä flunssa. Kuume ei ole noussut missään vaiheessa, ainakaan vielä.
Mulla on ilmeisesti laaja tuttavapiiri, koska tiedän ainakin 10 sairastunutta. 2 on kuollut. Toinen ulkomailla. Yhden tiedän joutuneen sairaalaan pariin otteeseen.
Viimeksi sairastunut oli 43-v hoikka, urheileva mies. Hänellä ei vakava perussairaus. Juteltiin puhelimessa pari kertaa taudin aikana. Eikä kyllä naurattanut. Kertoi itse, että tauti on todella vaikea. Vielä ei tiedetä mitä oireita jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa sairastaneen immuniteetti ei ole arpapeliä, rokotetun on.
No ei. Vaikka tutkittavan henkilön verestä löytyy koronaviruksen vasta-aineita, emme voi olla aivan varmoja siitä, mistä ne ovat syntyneet. On todennäköistä, että syy on koronavirus SARS-CoV-2, mutta on mahdollista, että vasta-aineet ovatkin kaikuja jostain muusta koronavirustartunnasta.
COVID-19-tautia levittää SARS-CoV-2, mutta koronavirusten kirjo on laaja.
Vasta-aineita voi olla veressä niin sanotun ristireagoinnin vuoksi, jos testi ei ole sataprosenttisen tarkka.
Rokotteesta taas vasta-aineet ovat varmasti siitä ja kirjo vasta-aineiden määrässä on pienempi kuin sairastetussa taudissa. Molemmissa aika on tämän hetkisen arvion mukaan 6-9 kk, rokotetuilla tutkimusten mukaan vasta-aineet pysyvät korkeammalla tuon ajan. Ei niitä sairastaneita huvikseen rokoteta.
Tämähän on ollut tiedossa ihan koko ajan, että sen herkkyys ei ole lähellekään 100 ja oikea-aikaisuus on todella tärkeää. Siksi muualla testataan oireisia useamman kerran ja oireettomia myös. Jos Suomessa olisi testattu aggressiivisemmin, myös tarkkuus olisi parempi. Ja Suomen luvut olisivat paljon korkeammat, ei matalammat. Vääriä positiivisia on vähän, vääriä negatiivisia enemmän.