17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?
Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.
Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.
Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."
Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.
No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.
Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.
Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.
Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.
Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.
Kommentit (196)
Influenssaan kuolee pelkästään rokottamattomista riskiryhmäläisitä yli 1 000 henkilöä vuodessa.
https://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Flunssa_vai_infl…
Teho-osastolla molemmat taudit nähnyt lääkäri kertoo mitä on nähnyt:
”Influenssaan kuolleita tunnen muutaman”
Joo, ihan varmasti tunnet, melkein jopa uskoin
Minä tunnen aika monta......En henkilökohtaisesti, mutta katso tuosta käppyrästä......
Talvella kuolleet ovat influenssaan kuolleita, siis tuossa ennen mitään koronaa....
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Kaikki influenssaan kuolleet eivät edes näy testidatoissa, etenkään ennen sitä testiä ei aina otettu.
Se on keuhkokuume, ja sitäpaitsi korona tekee sen ihan saman keuhkokuumeen, kuin influenssakin silloin kun siihen "kuolee"
Ihan samanlaisia ovat!
Vierailija kirjoitti:
Tunnen seitsemän koronaan sairastuneita. Kaksi sairasti muutaman viikon, sitten ok. Yksi ei huomannut mitään. Yksi on yhä huonossa hapessa vuoden kuluttua. Kolme kuollutta 47-72 vuotiaita, kaikki ihan ok kunnossa ennen ilman mitään perussairauksia. Haluanko kokeilla onneani tässä lotossa ? Kiitos ei.
Valehtelet...Pask*ain*n
Katsos kun ei siihen kuole Suomessakaan tällä hetkellä edes yhtä kymmenestä todetusta, ja edelleen ovat keskimäärin 83y, ja samalla lisäksi sairaita eli elämä oli jo eletty, eli korona ei sitä edes vienyt!
Mut kai sanoa, että hieno oli tarina, ja näitä vielä vähän aikaa sitten uskottiin.
Jos liikenneonnettomuudessa kuolee kaksikin, niin yli 100vuotta elämätöntä elämää katosi....Jos joku muka kuolee koronaan, niin hyvä jos yhtä ainoata vuotta katosi.
Jokaisella on elämä, mutta toisilla se on jo eletty, ja se asiakuskee jokaista, mutta korona ei siihen vaikuta. Paitsi koronarajoitukset tekee kehnon elämän tosi monille. Ja kaikki rokotusmeuhkaukset kanssa rahan jne. keruineen. Samaa asiaa on.
No kyllähän nyt pitäisi median muuttaa mieltään, kun juuri SINUN tuttusi ovat sairastaneet koronan lievänä.
Tämä todistaa, että koronakohu on pelkkää liioittelua. Tuhannet tautiin kuolleet eivät merkitse mitään, kun sulla on peräti 17 tuttua, joilla oli lievä tauti.
Ymmärrän, että ihmiset ajattelevat useimmat asiat oman kokemuksen kautta, mutta sinun kokemuksesi ei vaikuta muihin samalla tavalla kuin sinuun itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen seitsemän koronaan sairastuneita. Kaksi sairasti muutaman viikon, sitten ok. Yksi ei huomannut mitään. Yksi on yhä huonossa hapessa vuoden kuluttua. Kolme kuollutta 47-72 vuotiaita, kaikki ihan ok kunnossa ennen ilman mitään perussairauksia. Haluanko kokeilla onneani tässä lotossa ? Kiitos ei.
Valehtelet...Pask*ain*n
Katsos kun ei siihen kuole Suomessakaan tällä hetkellä edes yhtä kymmenestä todetusta, ja edelleen ovat keskimäärin 83y, ja samalla lisäksi sairaita eli elämä oli jo eletty, eli korona ei sitä edes vienyt!
Mut kai sanoa, että hieno oli tarina, ja näitä vielä vähän aikaa sitten uskottiin.
Jos liikenneonnettomuudessa kuolee kaksikin, niin yli 100vuotta elämätöntä elämää katosi....Jos joku muka kuolee koronaan, niin hyvä jos yhtä ainoata vuotta katosi.
Jokaisella on elämä, mutta toisilla se on jo eletty, ja se asiakuskee jokaista, mutta korona ei siihen vaikuta. Paitsi koronarajoitukset tekee kehnon elämän tosi monille. Ja kaikki rokotusmeuhkaukset kanssa rahan jne. keruineen. Samaa asiaa on.
Koronaan on kuollut paljon nuoriakin ihmisiä. Tuo ajatus, että vain vanhukset kuolevat siihen, on jo todistettu vääräksi aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet...Pask*ain*n
Jos liikenneonnettomuudessa kuolee kaksikin, niin yli 100vuotta elämätöntä elämää katosi....Jos joku muka kuolee koronaan, niin hyvä jos yhtä ainoata vuotta katosi. (quote=vierailija)
Se ettet usko oikeita tapahtumia ei oikeuta haukkumaan minua. Yksi kuolleista oli autoasentaja, erittäin pidetty ja luotettava ihminen. Jälkeen jäi sureva perhe, mies täysin terve ennen koronatartuntaa. Joutui hengityslaitteeseen, ei selvinnyt. Törkeää tuollainen käytös, jota edustat. Ei mitään kunnioitusta ihmiselämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet...Pask*ain*n
Mistä muka tiedät, että tuo kommentoija valehtelee?
Voihan AP:kin hyvin valehdella ja levittää tahallaan väärää tietoa, omien tarkoitusperiensä takia.
Ei tällaisella anonyymillä palstalla voi tietää, kuka puhuu totta. Mutta usko vaan vapaasti niitä, joiden kommentit sopivat omiin mielipiteisiisi, niinhän suurin osa tekee.
Meillä töistä kaksi joutui sairaalaan
Ja ovat olleet kyllä töissä mutta kyllä jäljet näkyy 3 ja 5 kk jälkeenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.
Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.Influenssaan olisit sitten kuollut. Korona ei kuntoasi pitkäksi aikaa alentanut vaan hengityskone. Tilasi on tyypillinen seuraus siitä.
Siis mielestäsi on kuitenkin normaalia joutua pelkän "nuhakuumeen" takia hengityskoneeseen? Miksi ajattelet, että ihminen joutuu hengityskoneeseen? Hän on vaarassa kuolla, koska ei pysty hengittämään itse.
50, Suurin osa kuolleista voi ollakin vanhuksia, mutta entäs sitten? On paljon miellyttävämpiä tapoja kuolla kuin tukehtuminen keuhkokuumeeseen. Niillä vanhuksilla olisi ollut mahdollisuus nukkua pois levollisesti, eikä kärsiä hengitysongelmista. Paska juttu se on joka tapauksessa.
Ja monihan elää nykyään jopa 100-vuotiaaksi. 80-vuotiaalla voi hyvin olla vielä paljon elämää elämättä.
Huomaa kyllä, että joidenkin mielestä vanhukset eivät ole minkään arvoisia.
Joo vanhukset kuolee ja nuoremmat jää kitumaan hengissä kauhkotautisina. Virossa on jo nyt aika pitkä keuhkonsiirtoa tarvitsevien jono
Vai niin. Mä tiedän kaksi koronaan kuollutta ja yhden melkein vuosi sitten sairastaneen jolle jäi keuhko- ja sydänvammat. .
Vierailija kirjoitti:
Laumalampaat määkii.
Niin ne tekee, olen kuullut. "Mää-ä, mää tiedän että vain yli 80-vuotiaat kuolee. Ei se koske mua, mää. Kukaan nuori ei kuole, ja mää olen kuolematon, mää-ä en kuole"
Kuolema on nyky-yhteiskunnassa siivottu pois näkyviltä. Ymmärrän kyllä, että jotkut jäätyvät niin, että ainoa vaihtoehto on teeskennellä, ettei kuolemaa oikeasti ole olemassa.
Yksilölle se varmaan on kivampi vaihtoehto kuin se, että itkisi sitä, että kaikki kuolee. Ei siinä, kun kaikki kunnioitettaisi toisten tilaa ja elämää.
Itkupotkuraivarit! Haluan että korona on vain flunssa eikä siihen kukaan kuole mutta näihän ei ole. Ap ota pää pois sieltä perseestä ja seuraa mitä maailmalla tapahtuu. Pari miljoonaa on kuollut koronaa. Jihmisiä kuolee yhä myös syöpään, liikenneonnettomuuksissa, influenssaa, ripuliin ym ym. Korona on uusi vitsaus siihen päälle. Suomessa onkin huomattavasti parempi mahdollisuus selviytyä hengissä vakavastakin koronasta kuin monessa muussa maassa. Itse tiedän 2 koronaan kuollutta 7kymppistä. Luultavasti olisivat yhä hengissä ilman koronaa.
Mä en tunne ketään koronaan sairastunutta tai edes positiivisen testituloksen saanutta. Asun hus-alueella
No mä en ole sairastanut influenssaa enkä koronaa, sen sijaan SARSin pääsin kokemaan Kiinassa v. 2003. Oli melkoisen hirveä tauti. Eli sanonko näiden perusteella että influenssa ja korona ei ole mitään SARSiin verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin näkyy olevan uusia koronadiagnooseja päivässä n. 500-700. Kuolleita 0-2. Kai tuosta voi päätellä, että kovin moni ei tautiin kuole. Jos nuo luvut ovat lähellekään oikein, kuolleisuus on n. 0 -0,4%. Eli vaikka aina joku kuoleekin, se on erittäin harvinaista.
Ja Virossa 11-15 kuollutta joka päivä.Onko siellä eri tauti?
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen useita koronaan sairastuneita. Yksi oli muutaman viikon lievässä flunssa tyyppisessä, useampi viikkoja vuoteenomana ja todella sairaita. Yksi oli 3 viikkoa teholla, sairastui siis viiem vuonna eikä ole toipunut vieläkään jne. Pari on kuollut. Niin mitä sitten?
Aika monella täällä on joko hyvin laaja tuttavapiiri, tai hyvin valikoitunut. Suomessa on nyt suunnilleen yksi 70:stä saanut todennetun koronatartunnan, kuolleita on yksi 6500:sta. Ihmisen tuttavapiiriksi ajatellaan yleisesti 150 henkilöä. "Tyypillinen ihminen" siis tuntisi kaksi sairastunutta ja noin 2%:n todennäköisyydellä yhden kuolleen. Ja kun sairastumisella on aika paha stigma, niin luultavasti et tiedä tuttavasi sairastumisesta.
Vertailun vuoksi samalla kaavalla "tyypillinen" ihminen tietää yhtä monta muista syistä kuollutta, kuin koronaan sairastunutta. Pahimmassakaan koronapesäkekaupungissa (joihin ei vielä kertaakaan ole kuulunut yksikään pääkaupunkiseudun kunta) ei ole koronaan sairastuneeseen sattumalta törmääminen todennäköistä. Ei ihme, jos koko tauti tuntuu vähän kaukaiselta.
Monelle influenssa on pikkuflunssa vain. Siksi ei hirveästi noteerata.