17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?
Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.
Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.
Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."
Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.
No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.
Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.
Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.
Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.
Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.
Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.Influenssaan olisit sitten kuollut. Korona ei kuntoasi pitkäksi aikaa alentanut vaan hengityskone. Tilasi on tyypillinen seuraus siitä.
Niin, henkilö joutui hengityskineeseen, koska koronavirus aiheutti sen, ettei hän kyennyt
hengittämään omilla keuhkoillaan. Korona iskee nimenomaan ihmisen keuhkoihin.
Ilman hengityskonetta ihminen tukehtuu, koska korona lamaannuttaa keuhkot.
Mitä v**n merkitystä näillä subjektiivisilla henkilökohtaisilla anekdooteilla on? Koronan luonteesta ja vaarallisuudesta on ihan riittävästi jo tietämystä ilman näitä typeriä salaliittoteoreetikkojen paskapuheitakin.
Ap: et tunne.
Kaikki muukin aloituksessasi oli puhdasta paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppinen, jolla ei perussairauksia, sairasti korona teholla melkein kuukauden. Ystäväni ystävä.
Tiedän myös lähes oireettomana sairastaneen, jolle suurin harmi oli pysytellä eristyksissä.
Niinpä joku voi todella sairastua pahasti korona,Ei mikään leikin asia ,eikä vertaus kuva,jos jotkut pääsee helpomalla koronasta.Kaiki olemme yksilöitä eri sairauksienkin kanssa.Ei mitään voi verrata toisiinsa. 1 lähtee viisauden hammas helposti pois,toiselta se pitää kirugi leikata pois,ihan sama Koronan kanssa.
Meillä perheessä samat kokemukset koronasta kuin ap"lla, mutta naapurissa , joka on samanlainen lapsiperhe, on oltu todella huonossa kunnossa. Ambulanssi käynyt kahdesti minun nähteni.
Nykyisin näkyy olevan uusia koronadiagnooseja päivässä n. 500-700. Kuolleita 0-2. Kai tuosta voi päätellä, että kovin moni ei tautiin kuole. Jos nuo luvut ovat lähellekään oikein, kuolleisuus on n. 0 -0,4%. Eli vaikka aina joku kuoleekin, se on erittäin harvinaista.
Valaisehan vähän, miten luulet että tietäisit jos sinä tai joku tuttusi olisi sairastanut oireettoman tai lievän influenssan? Korona jää haaviin koska nyt testataan todella herkästi. Influenssatestit otetaan lähinnä sairaalakuntoon päätyviltä, mutta valtaosa pärjää taudin kanssa kotona eikä näinollen tule testatuksi. Edes sikainfluenssaa ei testattu jokaiselta oireilijalta, vaan yleisohje oli sairastaa kotona jolleivät oireet käyneet henkeä uhkaavaksi.
Se on ikävää kun ihminen kuolee. Tai kaksi samana päivänä.
Silti se ei oikeuta satojen tuhansien työpaikkojen lomauttamista.
Tästä on vaan turha puhua koska olen kauhea ihminen joka ei ymmärrä surua kuolleen omaisille.
Yhteiskunta menee sijoiltaan tätä menoa.
Mut syyllistä toki.
Minä tunnen useita koronaan sairastuneita. Yksi oli muutaman viikon lievässä flunssa tyyppisessä, useampi viikkoja vuoteenomana ja todella sairaita. Yksi oli 3 viikkoa teholla, sairastui siis viiem vuonna eikä ole toipunut vieläkään jne. Pari on kuollut. Niin mitä sitten?
Minäkin tunnen monta koronaan sairastunutta, kaikilla varsin lievä tauti ja suurimmalla osalla edes perhe ei sairastunut, vaikka samassa taloudessa elävät. Yksi oli 6-7 viikkoa kuumeessa, mutta kuitenkin niin lievässä, että pystyi koiran kanssa ulkoilemaan.
Itse olen altistunut ainakin kerran, mutta en saanut tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekkovalmentaja tunnettu, oli koronan takia sairaalassa kuukauden.
Pitkään nukutettuna tehohoidoissa.
Jotta onhan se korona lievä ja vaaraton tauti. Ihan kaikille.
Jotta onhan se korona vakava ja vaarallinen tauti. Ihan kaikille. Kukaan ei sairasta koronaa lievänä. Ne jotka väittävät sellaista valehtelevat.
Vaikuttaa siltä että kovakuntoiset urheilijat kärsivät kovimmat oireet.
Parin päivän takaisessa Hesarin kuorotartunnoista kertovassa jutussa vanhuksilla oli melkein kaikilla hyvin lievät oireet. Omassa tuttavapiirissäni on myös parikymmentä koronan sairastanutta ja suurin osa näistä on viisikymppistä, vatsakasta, tupakoivaa ja alkoholisoitunutta. Lievät oireet kaikilla. Pistää vähän miettimään
Mistä ap tietää ettei olisi sairastanut itse oireetonta influenssaa?
Sittten olis kuiva tietää mitä ap saa siitä että keksii tällaisen tarinan tänne palstalle?
Tiedätkö mitä? Kukaan lievästi sairastuneista ei käynyt lääkärissä, koska heille ei edes ehdotettu aikaa. Jos ei ole käynyt lääkärissä, ei myöskään ole tutkittu, onko viruksesta aiheutunut jotakin vaurioita.
Kotonaan sairastavat jätetään ihan oman onnensa nojaan. Minusta tämä on suuri epäkohta! Pitäisi tehdä edes jälkitarkastus, vaikka pidemmän ajan kuluttua. Nyt vain testataan ja eristetään ja valvotaan karanteenia. Melko kliinisesti vain toteavat: ai jaa, on ollut sydämentykytystä, sepä mielenkiintoista, kirjataan ylös. Jos tulee niin kova hätä, ettei henkeä saa, saa toki soittaa päivystysnumeroon. Mutta kukaan ei tutki. Ihan tavallisessa flunssassa lääkäri kuuntelisi keuhkot ennen kuin kirjoittaa sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin näkyy olevan uusia koronadiagnooseja päivässä n. 500-700. Kuolleita 0-2. Kai tuosta voi päätellä, että kovin moni ei tautiin kuole. Jos nuo luvut ovat lähellekään oikein, kuolleisuus on n. 0 -0,4%. Eli vaikka aina joku kuoleekin, se on erittäin harvinaista.
Kuolleisuus n. 0-0.4%, eli voi olla tuo nollakin? Nyt on taas todelliset ajattelijat äänessä. 🤣
Tunnen seitsemän koronaan sairastuneita. Kaksi sairasti muutaman viikon, sitten ok. Yksi ei huomannut mitään. Yksi on yhä huonossa hapessa vuoden kuluttua. Kolme kuollutta 47-72 vuotiaita, kaikki ihan ok kunnossa ennen ilman mitään perussairauksia. Haluanko kokeilla onneani tässä lotossa ? Kiitos ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekkovalmentaja tunnettu, oli koronan takia sairaalassa kuukauden.
Pitkään nukutettuna tehohoidoissa.
Jotta onhan se korona lievä ja vaaraton tauti. Ihan kaikille.
Jotta onhan se korona vakava ja vaarallinen tauti. Ihan kaikille. Kukaan ei sairasta koronaa lievänä. Ne jotka väittävät sellaista valehtelevat.
Monikin sairastaa lievänä. Ja kyllä, salaliittohörhöt todellakin valehtelevat aina kun huulet liikkuvat.
Joo, ihan varmasti.