Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?

Fakta on faktaa
02.04.2021 |

Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.

Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.

Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."

Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.

No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.

Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.

Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.

Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.

Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.

Kommentit (196)

Vierailija
1/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppinen, jolla ei perussairauksia, sairasti korona teholla melkein kuukauden. Ystäväni ystävä.

Tiedän myös lähes oireettomana sairastaneen, jolle suurin harmi oli pysytellä eristyksissä.

Vierailija
2/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.

Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tuuri niillä ihmisillä sitten. Hyvähän se on että eivät sairastuneet vakavasti. Mutta jotkut sairastuvat vakavasti kuitenkin. Varmaan iso osa koronan kantajista ei saa tietää sitä edes kantavansa, jos oireita ei ole tai ne ovat lieviä.

Mulla ei ole ollut koronaa ainakaan tietääkseni, mutta influenssa kerran. Ei sekään hirveästi perusflunssasta eronnut itselläni, muutama päivä kuumetta (max 38) ja siinä se. Lihas- ja nivelkivuista ja nuhan ym. puuttumisesta päättelin taudin influenssaksi, ja poikaystävällä jolta sen sain, se oli pahempi, mutta ei mitään kuoleman kielissä oloa hänelläkään. Kolmekymppisiä perusterveitä ollaan.

Vierailija
4/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ketään influessaan kuollutta, ihan kesy tauti siis.

Vierailija
5/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.

Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.

Hyvä, että olet tullut julkisuuteen.

Vierailija
6/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Tiedän vain yhden vakavasti sairastuneen, joka kuoli, mutta kyse oli saattohoitokuntoisesta, jonka kuolemaa oli ounasteltu jo viimeisen vuoden ajan. Muut on menneet normiflunssana. Kukaan ei ole kuvannut edes elämänsä rankimmaksi flunssaksi.

Vierailija
7/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap.n mielestä korona vain joidenkin salaliittolaisten levittämä kauhutarina?

Vierailija
8/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu reilusti alle 6-kymppinen hoikka mies kuoli koronaan.

Vierailija
9/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tunne ketään influessaan kuollutta, ihan kesy tauti siis.

Minä en tunne ketään ebolaan kuollutta, ihan kesy tauti siis

Vierailija
10/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viisi tuttua jotka sairastuivat koronaan. Kaksi oli lähes oireettomia, yhdellä se oli kuin paha flunssa, yksi oli kuukauden sairaalassa ja yksi kuoli. Pitkään sairaalassa ollut oli 30v ja kuollut oli viisikymppinen.

Vierailija
11/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan olisit sitten kuollut. Korona ei kuntoasi pitkäksi aikaa alentanut vaan hengityskone. Tilasi on tyypillinen seuraus siitä.

Joo, ja siihen hengityskoneeseen laitettiin varmaan ihan ilman syytä... 🤦

Vierailija
12/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan olisit sitten kuollut. Korona ei kuntoasi pitkäksi aikaa alentanut vaan hengityskone. Tilasi on tyypillinen seuraus siitä.

Sinun logiikalla hengityskoneet on siis kiellettävä noinkin vaarallisina kapineina. Muista sanoa sairaalassa ettei sinua elvytetä noin vaarallisessa koneessa vaan kärrätään pihalle. Anna evoluution hoitaa huono aines pois.

Vierailija
13/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Influenssaan kuolleita tunnen muutaman”

Joo, ihan varmasti tunnet, melkein jopa uskoin. 🤣

Vierailija
14/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään sairastunutta

Nainen, Uusimaa

Vierailija
15/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap.n mielestä korona vain joidenkin salaliittolaisten levittämä kauhutarina?

Käsidesiä ja UV-valoa sisäisesti ja foliohattu syvemmälle päähän - kyllä se siitä ...

Vierailija
16/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja siihen hengityskoneeseen laitettiin varmaan ihan ilman syytä... 🤦

Ihan kiusallaan varmaan laittoivat

Vierailija
17/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssaankin ”sairastutaan” ihan samalla tavalla oireettomasti tai vähäoireisesti kuin koronaankin, sitä ei vain saa koskaan edes tietää kun ei testata.

Vierailija
18/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään sairastunutta

Nainen, Uusimaa

Siis koronaan sairastunutta.

Sen sijaan tiedän 2 influenssaan kuollutta.

Kumpikin 2000-luvulta. Toinen alle 40v ja toinen 80v

Vierailija
19/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekkovalmentaja tunnettu, oli koronan takia sairaalassa kuukauden.

Pitkään nukutettuna tehohoidoissa.

Jotta onhan se korona lievä ja vaaraton tauti. Ihan kaikille.

Vierailija
20/196 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen neljä joulukuussa sairastanutta, sairaalan henkilökuntaa. Kolme sairasti kotonaan, yksi sairaalassa keuhkokuumeen vuoksi. Kahdella on edelleen nivelsärkyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän