Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/vainorurik/suurten-ikaluokkien-elakepu…
Suuret ikäluokat on kúsipäitä. Kiitos vaan ahneet syöttiläät.
Näyttää sama neste lainehtivan sinunkin päässäsi.
Suurten ikäluokkien k-päisyys oli haitallista heitä edeltävälle ikäluokalle ja heitä seuraavalle. Kummatkin kupattiin tyhjiin ja esiinnytään yhteiskunnan ylläpitävänä voimana.
Uskallatko sanoa tuon päin naamaa vaikka presidentti Niinistölle tai vanhemmilleni, joista toinen hoiti vanhuksia kolmivuorotyössä 41 vuoden ajan ja toinen ajoi rekkaa vielä kauemmin?
Hoitaja tässä terve. Näen työssäni jatkuvasti näitä entisiä duunareita, joiden eläke ylittää omat palkkatuloni. Lisäksi on omaisuutta, yleensä talo jossa asutaan. Onneksi näillä on edes iso hoitomaksu. Sitten on entisiä kotiäitejä, jotka minimieläkkeellään saa saman hoidon joko ilmaiseksi, tai muutamalla kympillä, osa näistäkin leskeneläkkeen ansiosta tosin nousee isoihin tuloihin. Sama oli omilla isovanhemmillani (nyt jo edesmenneet), duunareina suhteessa isot eläkkeet, omaisuutta talo ja kesämökki.
Itsehän tulen saamaan eläkettä hikisesti reilun tonnin -verot, eläkeikäni on noin 69v elinaikakertoimen mukaan, leskeneläke tippuu siihen mennessä pois ja palkkatuloilla ei ole mahdollista kerryttää omaisuutta. Muistetaan että elinkustannukset senkuin kohoaa. Teen siis tajuttomasti töitä koko ikäni, saamatta edes hoitoa aikanaan (siihen ollaan menossa).
Onhan se reilua. Ilmeisesti itselläni lähes 50 vuoden työura ei ole tarpeeksi.
Ei nuo sun jutut ketään kiinnosta.
Vai viisas vanhus.... onneksi muutkin ovat huomanneet etteivät jaksa enää passata kaltaisiasi, tapahtuu se hoidotta jääminen vähän aiemmin, koskee sinuakin.
Jos jotain voin asialle tehdä, niin omalta osaltani hommat oli tässä.
En mitään passaamista tarvitse, olen 75 vuotias, terve ja hyvin toimeentuleva, hallitsen itseäni ja omaisuuttani. Kuolen aikanaan rauhallisin mielin. Hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema.
Älä trollaa! Et taatusti ole edes eläkeikäinen, koska kukaan 75v ei kirjoita noin! Haluat vain aikaansaada vastakkainasettelua.
Olen ikäisiäni nuorekkaampi mutta se ei muuta sitä että olen 75 vuotias. Tietokoneohjelmoija aikoinaan, koodasin ensimmäisen tietokone ohjelman vuonna 1966, Autocoder kielellä, tietokoneeseen IBM 1401. Ensimmäisiä tietokoneita Suomessa.
Kerrotko vielä mikä tekee sinusta nimimerkkisi kaltaisen? Ei ainakaan kirjoituksesi.
Jokainen saa olla minusta mitä mieltä tahansa, teillä on siihen oikeus, mielipiteenne ei liikuta minua.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien k-päisyys oli haitallista heitä edeltävälle ikäluokalle ja heitä seuraavalle. Kummatkin kupattiin tyhjiin ja esiinnytään yhteiskunnan ylläpitävänä voimana.
Uskallatko sanoa tuon päin naamaa vaikka presidentti Niinistölle tai vanhemmilleni, joista toinen hoiti vanhuksia kolmivuorotyössä 41 vuoden ajan ja toinen ajoi rekkaa vielä kauemmin?
Hoitaja tässä terve. Näen työssäni jatkuvasti näitä entisiä duunareita, joiden eläke ylittää omat palkkatuloni. Lisäksi on omaisuutta, yleensä talo jossa asutaan. Onneksi näillä on edes iso hoitomaksu. Sitten on entisiä kotiäitejä, jotka minimieläkkeellään saa saman hoidon joko ilmaiseksi, tai muutamalla kympillä, osa näistäkin leskeneläkkeen ansiosta tosin nousee isoihin tuloihin. Sama oli omilla isovanhemmillani (nyt jo edesmenneet), duunareina suhteessa isot eläkkeet, omaisuutta talo ja kesämökki.
Itsehän tulen saamaan eläkettä hikisesti reilun tonnin -verot, eläkeikäni on noin 69v elinaikakertoimen mukaan, leskeneläke tippuu siihen mennessä pois ja palkkatuloilla ei ole mahdollista kerryttää omaisuutta. Muistetaan että elinkustannukset senkuin kohoaa. Teen siis tajuttomasti töitä koko ikäni, saamatta edes hoitoa aikanaan (siihen ollaan menossa).
Mutta suurten ikäluokkien sankaritarinat pitäisi kiinnostaa, vaikka ovat valheita. Kuten kuinka he jälleenrakensivat Suomen. Ja hiihtivät kouluun.🤣
Kukas sen sitten jälleenrakensi?
Katselin, että Helsingissä on 3000 vuokra-asuntoa tyhjillään, Vantaalla 1500 ja Turussa 1000, muita paikkoja en katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tienaa siis alle puolet siitä mitä vanhempansa on aikanaan keskimäärin tienannut.
No nimenomaan, kun ei. Ennen eläkettä kertyi hövelimmin. Suurten ikäluokkien eläkekertymä on 60% uran loppupuolen palkasta (nuoruuden pienemmän palkan vuodet unohdettiin ystävällisesti), tai vaihtoehtoisesti superkarttuman ansiosta vaikkapa 80% siitä keskimääräisestä palkasta. Siis kertauksena, superkarttuma tuotti eläkettä 4% vuodessa siitä palkasta, mitä sai uran loppuvaiheessa, kun viitsi hip hip huraa tehdä töitä yli 56-vuotiaana. Jos työskenteli nykyään satumaisen matalaan 65 vuoden ikää, siitä tuli jo toella muhkea lisä eläkkeeseen.
Näin ikänsä pienipalkkainen äitinikin, joka pääsi pitkälle yli 50-vuotiaana vihdoin hyväpalkkaisiin hommiin, sai kerättyä itselleen yli 5000€/kk eläkkeen. Minä olen ikäni ollut hyvätuloinen, mutta eläkkeeni tuskin yltää 3000 euroon kuussa. Ero on järkyttävä siihen nähden, että tuloni ovat koko ajan 2-4 kertaa suuremmat kuin äidilläni.
Tällä oli sitten isot kerrannaisvaikutukset. Kun pystyi luottamaan eläkkeen muhkeuteen, ei tarvinnut säästää erikseen eläkepäiviä varten. Aina oli tiedossa mukavat kuukausitulot, joilla elää helposti. Niinpä uskalsi laittaa kaikki tienatut rahat makeaan elämään. Vanhemmillani olikin useampi mökki sekä vene, he matkustelivat laajalti, ja ylipäätään elivät hyvin huoletonta elämää.
Onnittelut äidillesi! Pääsi 50 vuotiaan ilmeisesti yritysjohtajaksi tai lääkärin hommiin. Olen surullinen puolestasi. Et voi millään tulla toimeen 3000 euron eläkkeellä. Onneksi on leipäjonot.
Kummallisia väitteitä eläkkeiden suuruudesta. Tilastokeskuksen taulukoista näkee, että nk. suurten ikäluokkien eläkkeet ovat selvästi pienempiä kuin nyt eläkkeelle jäävillä.
Suurin selitys on koulutustason nousu. Vuonna 1946 syntyneistä alle 20% suoritti ylioppilastutkinnon, sen sijaan vuoden 1956 lapsista määrä oli noussut jo 38 prosenttiin. Suurien ikäluokkien nuorista valtaosa teki työnsä huonosti palkatuissa suorittavissa töissä ja siksi eläkkeet jäivät pieniksi.
Samoin on väärinkäsityksiä sodankäyneiden ja heitä vanhempien eläkkeistä. Kun eläkelaki 1960-luvulla säädettiin, silloin eläkkeelle jäävät saivat valtion ja kunnan viroissa 60-66% viimeisten vuosien palkkatuloista, vaikka eivät olleet maksaneet yhtään eläkemaksuja. Eläkkeet maksettiin verotuloista. Yksityisillä firmoilla puolestaan oli jo tuolloin omat eläkekassansa.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai viisas vanhus.... onneksi muutkin ovat huomanneet etteivät jaksa enää passata kaltaisiasi, tapahtuu se hoidotta jääminen vähän aiemmin, koskee sinuakin.
En mitään passaamista tarvitse, olen 75 vuotias, terve ja hyvin toimeentuleva, hallitsen itseäni ja omaisuuttani. Kuolen aikanaan rauhallisin mielin. Hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema.
Älä trollaa! Et taatusti ole edes eläkeikäinen, koska kukaan 75v ei kirjoita noin! Haluat vain aikaansaada vastakkainasettelua.
Olen ikäisiäni nuorekkaampi mutta se ei muuta sitä että olen 75 vuotias. Tietokoneohjelmoija aikoinaan, koodasin ensimmäisen tietokone ohjelman vuonna 1966, Autocoder kielellä, tietokoneeseen IBM 1401. Ensimmäisiä tietokoneita Suomessa.
Kerrotko vielä mikä tekee sinusta nimimerkkisi kaltaisen? Ei ainakaan kirjoituksesi.
Viisaaksi minut tekee se etten sorru valittamiseen kuten monet ikäiseni ja etenkin nuoret. Olen pitänyt huolta itsestäni, terveelliset elämäntavat, opiskelu, kiinnostus elämään, päihteettömyys, työurasta ja palkasta huolehtiminen, terve itsekkyys. Arvaa oma arvosi anna arvo toisellekin. Ole oman edun tavoittelija mutta älä ole toisen edun polkija.
Minulla 70 vuotiaalla naisella on 1400 € eläke. Oli se onni, että on ollut tämä matalapalkkainen työ. Moni joutui irtisanotuksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja eläke vielä pienempi.
Olen ihan tyytyväinen elämääni.
Suomalainen kateus selkeästi jotain niin käsittämätömtä :-(
Vanhempasi ovat selkeästi tehneet paljon töitä ansaitakseen eläkkeensä. Tee sinäkin, äläkä ole kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus makaa pian haudassa, keskimääräinen kuolinikä miehillä on 78 vuotta. Onnea!
Hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema kuten meille kaikille, ainoa asia johon voit varmasti luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meriitiksi heillä riittää, että on suurta ikäluokkaa. Se pitää sisällään jo heidän mielestään Suomen itsenäisyyden säilyttämisen, sotakorvauksien maksamisen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Eläkeläisille tilipäivä on aina taattu. Ei ole työttömyyttä eikä palkka lopu koronan vuoksi. Näköjään niitä voisi verottaa paljon nykyistä rankemmin.
Sen tilipäivän eteen on tehty töitä noin 40v. Kun itse olet 65v, olet taatusti sitä mieltä, että olet eläkkeesi ansainnut.
Ja verotus on kohdallaan. Vähintään se 25% tai enemmän.
Ja me nuoremmat sukupolvetko emme tee töitä? Voi herran jumala mikä kuvitelma :D Siitähän tässä juuri kiikastaakin, kun _me_teemme_töitä_ja_emme_silti_saa_edes_palkkaa_sen_vertaa_mitä_eläkeläiset_eläkettä_ja_eläkkeemme_tulee_olemaan_murto-osa_nykyisestä_palkastamme_
Melko jännää, minun palkkani on suurempi kuin vanhempieni eläkkeet yhteensä, sitä on niin kaikenlaista.
"Ja siinä sinä kuitenkin kirjoittelet. Ja juuri niin piditte huolta itsestänne , ette muista. Meidän taas täytyy pitää huoli itsemme lisäksi lapsistamme ja teistä. Omillanne te ette ole pärjänneet. Siitä juuri on kyse."
Kannattaisi jalostaa vähän nuita näkemyksiään! Miten ihminen voi esittää tässä hyvinvoinnin ja palveluiden yhteiskunnassa nuin typeriä ajatuksia. Jos olet kouluttautunut, niin se sinulta onnistui varallisuudestasi huolimatta ja jos sinulla on lapsia, niin heidän hoivapalvelut suorastaan kannetaan eteesi. Ja vanhuksista pitää huolta yhteiskunnan palvelut tai he itse hankkivat ne.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus makaa pian haudassa, keskimääräinen kuolinikä miehillä on 78 vuotta. Onnea!
Hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema kuten meille kaikille, ainoa asia johon voit varmasti luottaa.
Kuolemaa ei tarvitse pelätä, kuolema kestää vain hetken, tajunta katoaa, sinua ei enää ole olemassa joten et enää voi tuntea mitään. Minuutesi ja tietoisuutesi on vain aivojen sähköistä prosessia kuollessa se loppuu. Kivunlievytys on nykyään korkealla tasolla, sedaatio mahdollista ja morfiini on halpaa. Joku päivä me kuolemme, kaikki muut päivät me elämme. Huoli pois, kuolkaamme iloisina hyvän elämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus selkeästi jotain niin käsittämätömtä :-(
Vanhempasi ovat selkeästi tehneet paljon töitä ansaitakseen eläkkeensä. Tee sinäkin, äläkä ole kateellinen.
Sinä se et vain suostu ymmärtämään mistä on kyse. Siitä että yksi ikäluokka vapaamatkustaa eläkeasiassa. Maksaa itse vähän ja maksattaa muilla paljon sekä itse vetäytyy eläkkeelleen jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
"Ja siinä sinä kuitenkin kirjoittelet. Ja juuri niin piditte huolta itsestänne , ette muista. Meidän taas täytyy pitää huoli itsemme lisäksi lapsistamme ja teistä. Omillanne te ette ole pärjänneet. Siitä juuri on kyse."
Kannattaisi jalostaa vähän nuita näkemyksiään! Miten ihminen voi esittää tässä hyvinvoinnin ja palveluiden yhteiskunnassa nuin typeriä ajatuksia. Jos olet kouluttautunut, niin se sinulta onnistui varallisuudestasi huolimatta ja jos sinulla on lapsia, niin heidän hoivapalvelut suorastaan kannetaan eteesi. Ja vanhuksista pitää huolta yhteiskunnan palvelut tai he itse hankkivat ne.
Nämä samat oli jo minun lapsuudessani ja olen suurten ikäluokkien lapsi. Me maksetaan vain näistä enemmän kuin te. Eritoten eläkkeistä. Et tajua sitten millään huoltosuhdetta. On eri asia kannattaa muuta yhteiskuntaa kun työikäisiä on paljon ja huollettavia vähän. Nyt huollettavia on paljon ja työikäisiä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihme soperrusta tuo viestisi. Meillä on korkealaatuinen vanhusten ja lasten hoito, sinne palkatut ihmiset tekevät sen eteen työtä, saavat palkkaa, maksamme veroja heidän palkkojaan varten. Mitä vielä pitäisi tehdä ? Kirjoitella vaikerrusta Vauva palstalle ?
Vai ahneet eläkeläiset. Olen leski, ja syntynyt heti sodan jälkeen. Ensimmämäisistä vuosistahan ei verokertymää muistaakseni kunnallisveroa kertynyt. Koulutukseen ei sodan jälkeen ollut varaa. Neljä kertaa vuodessa maksettavasta lapsilisäsästä riittänyt [siis 2 lapsen riittänyt edes kenkiin], paitsi niissä perheissä jotka saivat kunnalta apua.
Puolisolla 3v. opiskelua takana, hyvä työpaikka, mutta mukavuuksista joutui tinkimään. Arrmeija väliin, ja lastenkanssa muutama vuosi kotona, työhön ja kotiin hoitaja. Puolet palkastani lasten hoitoon, sillä tarhaan emme lapsia halunneet, ja silloin puolisoni tulot olisivat olleet liian isotkin. Lasten parhaaksihan se oli.
Mutamana vuonna maksoi puolisoni puolet veroa. Oppikoulu ja lukio maksoivat kaikkineen, matkojen kera. Itse olin pienellä palkalla. Olin tarkka taloudessa, ja kun mieheni joutui työnsä puolesta matkustamaan jonkin verran myös ulkomailla. Mukavuuksista pääsimme nauttimaan n.10 vuoden aviliiton jälkeen. Opimme arvostamaan monia asioita jotka monelle nykyajan vanhemmille ja lapsille ovat itsestään selviä, ja olo vaan huononee kun kaikki perheen velvoitteet työnnetään yhteskunnalle
Itse asiassa ei mene pieleen. Ja näitä juttuja on ollut esim. Talouslehdissä. Mutta ehkä Helsingissä asuvan mielestä voi mennä pieleen, mutta kun Helsinki ei ole Suomen ainoa kaupunki, on muita suht isoja kaupunkeja, missä ei ole töitä, eläkeläiset ovat tehneet työuransa tehtaassa, ne on loppu, kaupunki ei palkkaa työntekijöitä eläköityvien tilalle. Ei niitä asuntoja ilman palkkaa osteta. Meillä oli paikallislehdessäkin ettei kaikkiin asuntoihin tule riittämään asukkaita. Kerrostaloasuntoja, rivitaloasuntoja ja omakotitaloja jää tyhjilleen.