Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan nuorten aikuisten arvot ovat aivan järkyttävät.
Juu, kyllä on järkyttävän itsekästä odottaa, että koulutukseen sijoitetut vuodet näkyisivät jollain tavalla palkassa. Olettaen että palkkatöihin joskus pääsee.
30-jotain ikäluokan palkkakehitys on viime vuodet laahannut pahasti vanhempien ikäpolvien perässä. Tämä on tilastollinen fakta, josta toivoisin pidettävän vähän suurempaa meteliä. Sen sijaan, että syytellään asenne- ja arvomaailman "järkyttävyydestä".
Jenkeissä millenniaalit eli kolme-nelikymppiset omistavat 3% kansakunnan varallisuudesta. Kun sikäläiset boomerit olivat tuon ikäisiä, he omistivat 21%.
Musta 38-vuotiaasta tuntuu, että olen 10-15 vuotta jäljessä. Yksiön asuntolainanmaksu on alussa, teen pätkähommia, kuljen bussilla tai kävellen jne. Mun vanhemmilla oli 30-vuotiaana vakityöt, iso okt, auto, mökki, 2 lasta ja joka vuosi mentiin hiihtolomalla Lappiin laskettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Äo aloitus.
Provo.
Heikko ei jatkoon,.
Nimenomaan: jatkoon.
Aloituksesta tähän asti täyttä asiaa ja ajankohtainen totuus. Vanhat eläkeläiset elelee paljon rikkaammin kuin nykyään eläkkeelle pääsevät. Tulevaisuuden eläkeläisiä käy sääliksi. Ei pätkätöillä kerätä sellaista eläkekertymä kuin koko työelämän kestävällä työsuhteella. Ellei se ole niin huonopalkkainen ettei sillä tule toimeen ilman tukia, sellaisesta työstä ei tule kunnon eläkettäkään. Noh. Aika näyttää kuinka meidän käy.
Aloittaja tehnyt sen suurimman virheen,köyhänä lapsia.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/vainorurik/suurten-ikaluokkien-elakepu…
Suuret ikäluokat on kúsipäitä. Kiitos vaan ahneet syöttiläät.
Näyttää sama neste lainehtivan sinunkin päässäsi.
Suurten ikäluokkien k-päisyys oli haitallista heitä edeltävälle ikäluokalle ja heitä seuraavalle. Kummatkin kupattiin tyhjiin ja esiinnytään yhteiskunnan ylläpitävänä voimana.
Uskallatko sanoa tuon päin naamaa vaikka presidentti Niinistölle tai vanhemmilleni, joista toinen hoiti vanhuksia kolmivuorotyössä 41 vuoden ajan ja toinen ajoi rekkaa vielä kauemmin?
Hoitaja tässä terve. Näen työssäni jatkuvasti näitä entisiä duunareita, joiden eläke ylittää omat palkkatuloni. Lisäksi on omaisuutta, yleensä talo jossa asutaan. Onneksi näillä on edes iso hoitomaksu. Sitten on entisiä kotiäitejä, jotka minimieläkkeellään saa saman hoidon joko ilmaiseksi, tai muutamalla kympillä, osa näistäkin leskeneläkkeen ansiosta tosin nousee isoihin tuloihin. Sama oli omilla isovanhemmillani (nyt jo edesmenneet), duunareina suhteessa isot eläkkeet, omaisuutta talo ja kesämökki.
Itsehän tulen saamaan eläkettä hikisesti reilun tonnin -verot, eläkeikäni on noin 69v elinaikakertoimen mukaan, leskeneläke tippuu siihen mennessä pois ja palkkatuloilla ei ole mahdollista kerryttää omaisuutta. Muistetaan että elinkustannukset senkuin kohoaa. Teen siis tajuttomasti töitä koko ikäni, saamatta edes hoitoa aikanaan (siihen ollaan menossa).
Onhan se reilua. Ilmeisesti itselläni lähes 50 vuoden työura ei ole tarpeeksi.
Ei nuo sun jutut ketään kiinnosta.
Vai viisas vanhus.... onneksi muutkin ovat huomanneet etteivät jaksa enää passata kaltaisiasi, tapahtuu se hoidotta jääminen vähän aiemmin, koskee sinuakin.
Jos jotain voin asialle tehdä, niin omalta osaltani hommat oli tässä.
En mitään passaamista tarvitse, olen 75 vuotias, terve ja hyvin toimeentuleva, hallitsen itseäni ja omaisuuttani. Kuolen aikanaan rauhallisin mielin. Hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema.
Älä trollaa! Et taatusti ole edes eläkeikäinen, koska kukaan 75v ei kirjoita noin! Haluat vain aikaansaada vastakkainasettelua.
Olen ikäisiäni nuorekkaampi mutta se ei muuta sitä että olen 75 vuotias. Tietokoneohjelmoija aikoinaan, koodasin ensimmäisen tietokone ohjelman vuonna 1966, Autocoder kielellä, tietokoneeseen IBM 1401. Ensimmäisiä tietokoneita Suomessa.
Kerrotko vielä mikä tekee sinusta nimimerkkisi kaltaisen? Ei ainakaan kirjoituksesi.
Jokainen saa olla minusta mitä mieltä tahansa, teillä on siihen oikeus, mielipiteenne ei liikuta minua.
Sehän se suurilla ikäluokilla juuri on. Kenenkään muun mielipide tai asiat ei kiinnosta. Kunhan itse sai kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äo aloitus.
Provo.
Heikko ei jatkoon,.Nimenomaan: jatkoon.
Aloituksesta tähän asti täyttä asiaa ja ajankohtainen totuus. Vanhat eläkeläiset elelee paljon rikkaammin kuin nykyään eläkkeelle pääsevät. Tulevaisuuden eläkeläisiä käy sääliksi. Ei pätkätöillä kerätä sellaista eläkekertymä kuin koko työelämän kestävällä työsuhteella. Ellei se ole niin huonopalkkainen ettei sillä tule toimeen ilman tukia, sellaisesta työstä ei tule kunnon eläkettäkään. Noh. Aika näyttää kuinka meidän käy.
Ei pidä paikkaansa. Joka vuosi viimeiset 10 vuotta, ovat eläkkeelle jäävien eläkkeet olleet suurempia kuin edellisinä vuosina eläkkeelle jääneiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien k-päisyys oli haitallista heitä edeltävälle ikäluokalle ja heitä seuraavalle. Kummatkin kupattiin tyhjiin ja esiinnytään yhteiskunnan ylläpitävänä voimana.
Uskallatko sanoa tuon päin naamaa vaikka presidentti Niinistölle tai vanhemmilleni, joista toinen hoiti vanhuksia kolmivuorotyössä 41 vuoden ajan ja toinen ajoi rekkaa vielä kauemmin?
Hoitaja tässä terve. Näen työssäni jatkuvasti näitä entisiä duunareita, joiden eläke ylittää omat palkkatuloni. Lisäksi on omaisuutta, yleensä talo jossa asutaan. Onneksi näillä on edes iso hoitomaksu. Sitten on entisiä kotiäitejä, jotka minimieläkkeellään saa saman hoidon joko ilmaiseksi, tai muutamalla kympillä, osa näistäkin leskeneläkkeen ansiosta tosin nousee isoihin tuloihin. Sama oli omilla isovanhemmillani (nyt jo edesmenneet), duunareina suhteessa isot eläkkeet, omaisuutta talo ja kesämökki.
Itsehän tulen saamaan eläkettä hikisesti reilun tonnin -verot, eläkeikäni on noin 69v elinaikakertoimen mukaan, leskeneläke tippuu siihen mennessä pois ja palkkatuloilla ei ole mahdollista kerryttää omaisuutta. Muistetaan että elinkustannukset senkuin kohoaa. Teen siis tajuttomasti töitä koko ikäni, saamatta edes hoitoa aikanaan (siihen ollaan menossa).
Mutta suurten ikäluokkien sankaritarinat pitäisi kiinnostaa, vaikka ovat valheita. Kuten kuinka he jälleenrakensivat Suomen. Ja hiihtivät kouluun.🤣
Kukas sen sitten jälleenrakensi?
Se ikäluokka jota te pilkkasitte ja syyllistitte sodasta. Jälleenrakennusaika oli 1944-1955. Vuonna 1952 oli sotakorvauksetkin jo maksettu. Joten ei teillä siihenkään ollut mitään osaa eikä arpaa.duurin saavutuksenne lopulta on suuri eläkekähmintä ja omien taloudellisten etujenne ajaminen.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai viisas vanhus.... onneksi muutkin ovat huomanneet etteivät jaksa enää passata kaltaisiasi, tapahtuu se hoidotta jääminen vähän aiemmin, koskee sinuakin.
Jos jotain voin asialle tehdä, niin omalta osaltani hommat oli tässä.
En mitään passaamista tarvitse, olen 75 vuotias, terve ja hyvin toimeentuleva, hallitsen itseäni ja omaisuuttani. Kuolen aikanaan rauhallisin mielin. Hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema.
Älä trollaa! Et taatusti ole edes eläkeikäinen, koska kukaan 75v ei kirjoita noin! Haluat vain aikaansaada vastakkainasettelua.
Olen ikäisiäni nuorekkaampi mutta se ei muuta sitä että olen 75 vuotias. Tietokoneohjelmoija aikoinaan, koodasin ensimmäisen tietokone ohjelman vuonna 1966, Autocoder kielellä, tietokoneeseen IBM 1401. Ensimmäisiä tietokoneita Suomessa.
Kerrotko vielä mikä tekee sinusta nimimerkkisi kaltaisen? Ei ainakaan kirjoituksesi.
Jokainen saa olla minusta mitä mieltä tahansa, teillä on siihen oikeus, mielipiteenne ei liikuta minua.
Sehän se suurilla ikäluokilla juuri on. Kenenkään muun mielipide tai asiat ei kiinnosta. Kunhan itse sai kaiken.
Suosittelen samaa asennetta sinullekin, älä sekaannu muiden asioihin, pidä huoli omista asioista,
<<Sehän se suurilla ikäluokilla juuri on. Kenenkään muun mielipide tai asiat ei kiinnosta. Kunhan itse sai kaiken.>>
Kaipaat selvästi äidin syliä joka hoitaisi ja antaisi kaiken sinulle. Olen itse kasvanut aikuiseksi, ottanut vastuun omasta elämästäni, samaa suosittelen sinullekin, tuttipullo sivuun.
AP on kouluttautunut matalapalkka-alalla. Turha silloin on vinkua pienestä palkasta.
Minullakin on korkeakoulutus ja aivan normaali akateeminen työ. Palkkani on kolme kertaa niin suuri kuin molempien vanhempieni eläkkeet yhteensä. Silti he aina tuputtavat minulle käydessäni ruoanlisää ja joskus rahaakin.
Viisas vanhus kirjoitti:
<<Sehän se suurilla ikäluokilla juuri on. Kenenkään muun mielipide tai asiat ei kiinnosta. Kunhan itse sai kaiken.>>
Kaipaat selvästi äidin syliä joka hoitaisi ja antaisi kaiken sinulle. Olen itse kasvanut aikuiseksi, ottanut vastuun omasta elämästäni, samaa suosittelen sinullekin, tuttipullo sivuun.
Ja joudut ottamaan vastuun jatkossakin tai maksamaan siitä, että saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Minä olen eri henkilö. Olen ollut pienipalkkainen. Olen kuitenkin säästänyt vanhuuteni varalle. Jos tulen tilanteeseen, että tarvitsen apua jota yhteiskunta ei anna, niin maksan sen omasta pussistani. Olen elänyt vaatimattomasti, enkä ole valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Totta kai, olen selvillä Suomen lainsäädännöstä, terveydenhoidosta josta saan apua jos tarvitsen. Sinun "apuasi" en tule koskaan tarvitsemaan. Olen kylläkin terve 75 vuotias, hyväkuntoinen joten uskon etten apua tarvitse mutta sitä saan jos tarvitsen. Talouteni on hyvässä kunnossa, sijoituksia, asuntoja, rahaakin on enkä kuoltuani niitä tarvitse joten pystyn hankkimaan tarvitsemani hoidon, Minut voit jättää rauhaan en tarvitse sinua mihinkään. Oletko ymmärtänyt ?
Totta, että eläkesäännöt ovat olleet tähän asti ruhtinaallisia. Itse olen "taitekohdassa". 80-luvulla sai kesätyön, kunhan vaan osaasi kävellä johonkin kauppaan sisään ja sanoa, että "haluan töitä täältä". 90-luvun lamassa tämä tyssäsi yhtääkkisesti ja todella jyrkästi. Olen saanut todella taistella itseäni työmarkkinoille. Nuoret voisivat ottaa vanhemmilta sukupolvilta mallia siinä, että yrittää enemmän pitää työelämässä oikeuksistaan kiinni, toimia ammattliliiossa j.n.e. Se ei tarkoita sitä, ettei tekisi työtä, mutta ettei tule tule työelämässä hyväksikäytetyksi suhteettoman huonoilla työsopimuksilla ja ylitöiden teettämisellä. Kaikki voimme myös vaikuttaa asiassa boikotoimalla esim. sellaisia firmoja kuin Amazon (vaikka se ei helppoa ole, hehän ovat kaikkialla) ja ostaa tavaroitamme jostain, jossa kunnioitetaan työntekijöitä paremmin.
Suuret ikäluokat maksoivat Suomen sotakorvaukset isien kivespusseista käsin! Heti 3-4 vuotiaana aloitettiin käpytalkoot, joista ei kertynyt eläkettä ja 6-7 vuotiaista eteenpäin raadettiin niska limassa suolakaivoksilla. Sitten YYA Suomi vaurastui ja 30 vuoden raatamisen jälkeen saatiin upo uusi neukkukuutio lähiöstä ja Wartburg. Kärsimystä ja jatkuvaa raadantaa oli koko elämä ja eläkkeelläkin joutuu kiittämättömien lasten työt tekemään!
Missä muuten on se suurten ikäluokkien eläköitymisestä seurannut työvoimapula? Suurin osa eläköityi vuosien 2005-2015 välillä, mutta en ole mistään työvoimapulasta kuullut muilta kuin itsensä suurten ikäluokkien edustajilta. Muistan kyllä miten erinomaisia työkavereita olivat, saikuttivat monena vuonna keväästä syksyyn jonkun kipeän jalan, masennuksen tai burn outin vuoksi ja syksyllä tulivat pavunruskeina töihin. Työtahti oli poikkeuksellisen verkkaista ja päivästä meni vähintään puolet haahuillessa ja "hyviä" juttuja kertoessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurritonfx Kati kirjoitti:
Kyllä nykyiset työssäkäyvät nuoret maksavat eläkeläisten eläkkeitä verotuksessa ja kerryttävät omia eläkkeitään, nykyiset eläkeläiset maksoivat vanhempiensa eläkkeitä ja kartuttivat omiaan, niin järjestelmä toimii.
Se oli helppoa maksaa niiden edeltäjien eläkkeitä kun ne olivat naurettavan pieniä ja lisäksi huoltosuhde oli loistava. Sitten romutettiin huoltosuhde, otettiin vielä superkertymät ja määrättiin eläke viimeisen huippupalkan perusteella. Nykyään sitten maksetaan yli 5 kertaisia eläkemaksuja ja silti 80% menee edeltäjille ja oma eläke ei todellakaan määräydy sen viimeisen palkkakuitin perusteella. Niin ja tietenkin eläkeikä in 20 vuotta korkeampi vaikka elinajanodote on käytännössä sama kuin edeltäjillä. Miehistä varmaan 30% ehtii kuolla ennen kun edes pääsee eläkkeelle
Perusongelma tuli siitä, että suuret ikäluokat eivät saaneet lapsia. Siksi huoltosuhde on nyt huono ja heidän eläkkeidensä maksaminen on niin iso urakka.
Lapsettomuus on kuulemma suurin ekoteko, minkä ihminen voi tehdä. Monen reissaavan nuoren mielestä voi hyvällä omallatunnolla lentää kaukomatkoille, jos on jättänyt lapset tekemättä. Eli suuret ikäluokat ovat eläneetkin sitä itsensätoteuttajan ekounelmaa joka heidän lastensa mielestä olisi pitänyt säästää heidän omalle sukupolvelleen? :D
Olen opettaja ja pari kokemusta eläköityneitä työkavereista. Ope1 oli jäänyt 55-v osa-aikaeläkkeelle eli 50% töitä. Vuonna 2008 jäi kokonaan eläkkeelle 65-v, eläkkeen suuruus hänen ketomana 3500 € brutto. Ope2 teki töitä 63-v normaalisti ja sitten jäi sivutoimiseksi opeksi viimeiseksi kahdeksi vuodeksi. Eläkkeelle 2012 tai 2013. Eläke oman kertoman mukaan hieman vajaa 3000€ brutto.
Mulla palkka samoista töistä tällä hetkellä 3900€ brutto ja eläkettä tulee maksuun 1900€. Tämä siis Kevan laskurilla ja oletuksella, että olen töissä vuoteen 2036 saakka eli 65-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Totta, että eläkesäännöt ovat olleet tähän asti ruhtinaallisia. Itse olen "taitekohdassa". 80-luvulla sai kesätyön, kunhan vaan osaasi kävellä johonkin kauppaan sisään ja sanoa, että "haluan töitä täältä". 90-luvun lamassa tämä tyssäsi yhtääkkisesti ja todella jyrkästi. Olen saanut todella taistella itseäni työmarkkinoille. Nuoret voisivat ottaa vanhemmilta sukupolvilta mallia siinä, että yrittää enemmän pitää työelämässä oikeuksistaan kiinni, toimia ammattliliiossa j.n.e. Se ei tarkoita sitä, ettei tekisi työtä, mutta ettei tule tule työelämässä hyväksikäytetyksi suhteettoman huonoilla työsopimuksilla ja ylitöiden teettämisellä. Kaikki voimme myös vaikuttaa asiassa boikotoimalla esim. sellaisia firmoja kuin Amazon (vaikka se ei helppoa ole, hehän ovat kaikkialla) ja ostaa tavaroitamme jostain, jossa kunnioitetaan työntekijöitä paremmin.
Työmarkkinatukityöstä ei voi kieltäytyä, jos kieltäytyy tulee karenssi eli työttömyyskorvaus pois 3 kuukaudeksi.
Siinä on tulos kun jotkut ovat keksineet luoda itselleen tulonsa "koulutusta" järjestämällä ja vaatimalla korkeakoulututkintoa aikaa vievine opinnäytetöineen siihen että työntekijä osaa pitää oikeanlaisella otteella kiinni harjan tai vasaran varresta tai sahasta ja samalla on hylätty aiempia hyviä ammattikoulutusväyliä. Ja liian monilla on ollut tyhmyyttä ja harhautunutta kunnianhimoa uskoa sitä että "koulutuksen" höttö sisältö korvautuisi "hienolta" kalskahtavilla "koulutus"väylänimityksillä ja sitten on vaaleissa äänestetty noita tyhjien pilvilinnahaaveiden luojia ja haaveiden täyttymisen lupailijoita, jotka eivät koskaan tule ottamaan mitään vastuuta palturihaavekuviensa luomisen harhaisuudesta.
Minä kouluttauduin ns. statusalalle. Siis sellaiselle, josta maalaiset ja duunarit kuvittelevat maksettavan hirveästi palkkaa.
Asuin opiskeluaikana ensin 3hlö solussa, sitten 18m2 yksiössä yhteiskeittiösysteemillä, vessa oli jo oma tuohon aikaan (2000-luku). Otin opintolainaa ja olen itseasiassa aivan niitä viimeisiä, jotka joutuivat lainan maksamaan takaisin (nykyään opintolainahyvitykset).
Olen ollut työelässä pian 15 vuotta. Teen pätkätöitä, toivoakaan ei ole saada vakiduunia. Kesälomaa pidän 2 vko vuodessa ja täysin vapaata on keskimäärin 1 vkl/kk ja joulut ym olen säännönmukaisesti töissä. Teen töitä 2 työnantajalle, joten laittomat tuntimäärät eivät näy mihinkään valvontaviranomaisille. Nyt olen ollut 5vkl putkeen osittain töissä, pääsiäisenä töissä pitkäperjantaina 13h, su teen 24h, seuraava vkl la on töitä...
Tällä tahdilla 15v työuran jälkeen olen päässyt siihen pisteeseen, että helsinkiläisen 40m2 yksiön asuntolainaa on jäljellä enää 20,5 vuotta, autoa ei ole, mökeistä, veneistä ym en edes ole koskaan voinut haaveilla, ne ovat rikkaiden juttuja, mitään maksullisia harrastuksia ei ole, 2 kissaa lemmikkinä tosin ja säälittää nekin kun olen niin paljon poissa kotoa. Ja olen siis pian 40. Luulin joskus, että tässä iässä olisi jo sellainen vakaa tilanne, mutta ei, ihan vastavalmistuneen elämää elän, on pieni kämppä jonka lainanmaksu alkutaipaleella jne.